Verhuizen binnen sociale huur, tips gezocht.

02-05-2020 08:29 293 berichten
Hai allemaal,

Ik zit al 3 jaar in een sloopwoning en nu is de kogel dan eindelijk door de kerk: het gaat gesloopt worden over anderhalf jaar. Dus mag de hele straat nu met urgentie naar een nieuwe woning gaan zoeken ( vanaf gisteren mocht dat ). Ik heb dus aardig wat concurrentie van de rest van de straat, al zijn er ook zat mensen zonder voorrang omdat die hier anti-kraak wonen.
Maar goed, we wonen in een dorp waar niet veel huizen beschikbaar zijn dus ik zal best wat concurrentie hebben, zeker ook omdat mensen met een langere inschrijfduur op deze huizen voor gaan op mij. Ik zal dus verhuizen binnen mijn eigen dorp en had gisteren al een leuke woning gezien hier vlakbij, ik stond daar dus al eerste op ( kan nog verkeren ) en heb gereageerd. Dus zal snel gaan bezichtigen.

Maar waar moet je nou precies op letten bij een bezichtiging binnen de sociale huur? Ik probeer een lijstje te maken van dingen die ik belangrijk vind ( huis op het noorden of oosten omdat ik geen heet huis wil ), het liefst een benedenwoning ivm de buitenkat, etc.
Dat huis waar ik kan kijken is op de derde verdieping van een appartementencomplex in een hele mooie buurt. Met een heel groot dakterras ook nog eens. En de woning is precies het formaat wat ik zoek.
Maar ja, wel 200 euro duurder dan mijn huidige woning.
Nu weet ik dat ik altijd duurder ga zitten en ik zal dan ook wel meer huurtoeslag krijgen ( ik zit op bijstandsniveau ) maar toch ben ik soms wel eens bang dat de huurtoeslag ooit afgezegd word en ik dan in een te duur huis zit voor mijn inkomen.

Ik ga waarschijnlijk volgend jaar een korte opleiding doen tot autisme coach ( op aanraden van mijn eigen autisme coach want ik heb milde autisme ) en ik hoop dan genoeg inkomen te genereren zodat ik van de huurtoeslag af kan, maar goed dat is nog onzeker natuurlijk.
Ik merk dat ik een beetje onrustig word van al die nieuwe hoofdstukken in mijn leven en ik probeer duidelijkheid te scheppen en lijstjes te maken maar ik ben er toch veel mee bezig.
Ik heb ook best wat angst dat ik in een fijne buurt kom maar terror buren krijg of dat ik na 18 maanden nog niets gevonden heb en een of ander piepklein huisje moet accepteren tegen mijn zin in. Slaat nergens op maar goed, daarom heet het angst en ik ben een hele irritante piekeraar.

Ik neem sowieso zoveel mogelijk mijn moeder mee naar alle bezichtigingen maar soms zal ze misschien niet kunnen en ga ik alleen.
Daarom zou ik graag tips hebben voor op mijn lijstje. Dingen waar ik op moet letten bij een bezoek.
Bijvoorbeeld de ligging icm de zon, het energielabel, eventuele servicekosten, dat soort dingen.

Ik vind het ook lastig om te bepalen of ik nou een appartement kan nemen of niet vanwege mijn kat. Ik zou het zo sneu vinden om hem binnen op te moeten sluiten maar aan de andere kant moet ik hier wel echt nog 15 jaar wonen voor ik eventueel weer kan verhuizen dus het moet ook echt mijn droomhuis zijn.
Kat is ook al best oud dus wie weet hoe lang hij nog mee gaat.
Hoe gek ik ook op hem ben, ik vind het een beetje suf om mijn droomwoning af te wijzen omdat de kat dan weer binnen moet leven.
En daar voel ik me dan ook weer schuldig over haha. :facepalm:

Nou ja, ik ben gewoon een beetje onzeker over het feit dat ik mijn huis uit moet en ik zou graag wat tips hebben voor bezichtigingen.
Alle reacties Link kopieren
Met 'nutskosten' bedoel ik elektriciteit e.d. Hoe wordt het huis verwarmd en hoeveel verbruik je daarmee. Dus kijken naar isolatie, warmtebron e.d. Ook in de keuken: kook je op gas of elektrisch. Scheelt nogal in kosten. Soms is er een indicatie van die kosten. Dat maakt eea inzichtelijker voor je financiële plaatje.

Als je een balkon catproof kan maken zit je je nooit meer zorgen te maken dat hij lang 'weg' is. Hier hebben we er een speelwalhalla van gemaakt met krab/klim/vangspeeltjes en ligplekjes. In de zomer inclusief badje waar ze balletjes doorheen meppen. Grote lol :lol:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Madrid87 schreef:
02-05-2020 08:50
2020, geen idee of er ook voorschot verwarming bij zat. Dat stond niet in de omschrijving. Wat heb je eigenlijk aan die servicekosten die je vaak in flats en dergelijke ziet?


Gizzmo, ik ga eens googlen op passend wonen. Thanks!
Dat zijn vaak kosten voor de gezamenlijke traphuis schoonmaak en elektra en de huismeester.
VesperLynd schreef:
02-05-2020 08:48
Als je een balkon op 1 hoog hebt, kun je misschien een constructie maken dat hij via plankjes naar beneden kan? Mits buren daarmee akkoord zijn natuurlijk. Ik zou ook kat zijn belang voor laten gaan, maar allebei tevree is het mooiste :cat:
Ja, dat geniale idee had mijn moeder ook al 3 jaar geleden en het is ook echt een geweldig plan. Ik woon nu namelijk op de eerste verdieping van een woonhuis en mijn onderburen beneden maar die optie is hier weggegooid omdat zij een nogal agressieve hond in de tuin hebben die snel bijt en altijd in de tuin zit. Dus ja dan loopt mijn kat daar ook niet veilig. Het balkon is wel afgezet en hij ligt er ook graag op een tuinstoel te niksen maar naar beneden in die tuin dat is levensgevaarlijk. Zo snel is hij ook niet meer en een trap oplopen kost hem ook veel moeite ivm zijn artrose. Hij gaat naar buiten via de gedeelde voordeur.
Madrid87 schreef:
02-05-2020 08:50
2020, geen idee of er ook voorschot verwarming bij zat. Dat stond niet in de omschrijving. Wat heb je eigenlijk aan die servicekosten die je vaak in flats en dergelijke ziet?


Gizzmo, ik ga eens googlen op passend wonen. Thanks!
Portiek schoonmaken lift bij houden eventueel huismeester en reparaties dat soort dingen.
En off topic Madrid, :heart: jouw avatar!
Mugske schreef:
02-05-2020 08:52
De sloop is pas over anderhalf jaar. Je hoeft dus niet meteen NU iets te vinden. Kijk naar de urgentievoorwaarden.

Wijk van mijn ouders werd ook gesloopt. Woningbouw moest alternatief aanbieden. Ze hebben niet meteen het eerste beschikbare aanbod afgenomen, maar hebben gewacht (Ze waren een van de laatsten die verhuisden). Ze wilden geen flat of bovenwoning (ivm leeftijd) en locatie was ook een criterium. In hun geval was het geen sociale huur, maar wel via woningbouwvereniging. Ze kregen ook verhuiskostenvergoeding, misschien is dat bij jou ook het geval.
Ja weet ik, maar ik ben gewoon echt een stresskip die veranderingen haat. :P
En ik heb hier ook geen enkel verstand van dus dan is het forum altijd heel handig om goede tips op te doen van mensen die er wel chocola van kunnen maken. :-D

Ik krijg ook die verhuiskostenvergoeding ja. Dat is wel heel fijn. Dat ik in elk geval niet al mijn spaargeld op hoef te maken voor een nieuwe vloer.

2020, ik zal de woningbouw eens mailen ja.
https://www.woningnetregioamsterdam.nl/ ... 0toewijzen
Mocht je zaken van de vorige huurder willen overnemen. Pas op dat je niet de hoofdprijs gaat betalen en zorg dat alles wat je wel of niet wil overnemen op papier staat.
Oublond, dat klinkt als een heerlijk en ruim balkon. Ons huidige balkon is vrij klein dus dat zou hier niet gaan maar wellicht bij het volgende huis wel. Dat zou de kat echt heel leuk vinden. Ik wil ook alles doen om hem happy te maken ( en heb daar ook al veel voor gedaan ) maar mijn eigen geluk moet natuurlijk ook meegenomen worden.
Ik neem de tips mee over het koken op gas of elektrisch, dank je!

Bedankt voor de uitleg over de servicekosten allemaal. Dat wist ik dus niet.

Gizzmo, ja leuk he, Freddie. Blijft een bijzondere man. :heart:
Even een lijstje voor eventuele vragen
Wat gaat de huur per 1 juli2020 worden
Zit er bij die service kosten voorschot verwarming
Wat is precies de kale huur van dit huis
Wat gaan de servicekosten precies worden.


En ga er vooral om heen lopen op rare tijdstippen maak een praatje met eventuele nieuwe buren over eventuele overlast etc.
Ga niet over een nacht ijs.
Handige link 2020! Top. Vandaar dat die woning dus niet bij mijn profiel verscheen.

En dingen overnemen van de vorige bewoner lijkt me ideaal, een vloer bijvoorbeeld.
Maar hoe weet ik wat een beetje schappelijke prijzen zijn voor dat soort dingen? Ik zorg wel dat ik mijn moeder meeneem, die is handig met dat soort dingen.
Pas op met overnemen dat de vloer niet met lijm vast zit.
Een extra tip bij de website van de woningbouwvereniging kan je precies zien hoe de vorige bewoner een huis moet opleveren.
Hou die lijst er ook naast.
Madrid87 schreef:
02-05-2020 09:03
Handige link 2020! Top. Vandaar dat die woning dus niet bij mijn profiel verscheen.

En dingen overnemen van de vorige bewoner lijkt me ideaal, een vloer bijvoorbeeld.
Maar hoe weet ik wat een beetje schappelijke prijzen zijn voor dat soort dingen? Ik zorg wel dat ik mijn moeder meeneem, die is handig met dat soort dingen.
Mensen geven altijd meer waarde aan hun eigen spullen. Vraag (met ondersteuning van bonnen) hoe lang de vloer of gordijnen er al inzitten. Iets wat al 10 jaar ligt of hangt is echt niet veel meer waard. Meer dan een symbolisch bedrag kan je dan niet vragen. Mensen zetten altijd hoog in, maar willen liever ook niet alles moeten verwijderen als jij het niet wilt hebben. Het is soms echt gewoon goed en hard onderhandelen geblazen.

ALs je de vloer wil overnemen, beslis dat dan pas als alle meubels eruit zijn, pas dan zie je hoe de vloer erbij ligt.
Alle reacties Link kopieren
De overnameprijs van dingen hangt af van de nieuwprijs versus de staat waarin het is.
Goed om rekening mee te houden bij het overnemen van een vloer bv: De huurder moet de woning in originele staat opleveren, dus zonder vloer. Die vloer eruit halen en afvoeren kost tijd en geld. Daar hebben veel mensen geen zin in en dus zijn ze vaak met een klein prijsje tevreden. Ik nam ooit degelijk laminaat (90 m) dat er 4 jaar lag over voor (toen nog) 100 gulden. Ze vroegen eerst veel teveel en daar was niet over te praten tot ik zei dat ze het er dan maar uit moesten halen.
Ook kan je soms 'ruil' inzetten: als je de vloer laat liggen neem ik die die muurkleur/dat behang erbij en hoef je ook niet te witten.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
En inderdaad bij sommige woningbouwverenigingen moet je de muren in neutrale kleur of behangklaar opleveren,

En vooral geen plavuizen accepteren!
Zo hebben ze echt verschillende oplever regels.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 02-05-2020 09:24
11.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar als je een passende andere sociale huurwoning krijgt aangeboden denk ik zomaar dat je niet kan gaan eisen dat de tuin/het balkon op het zuiden liggen, of dat er een badkuip in de badkamer aanwezig is in plaats van alleen een douche, of dat de keuken een bepaalde afmeting moet hebben. Zo lang je een nette woning aangeboden krijgt ie voldoet voor jouw huishouden qua grootte, denk ik dat je weinig keus hebt. Ik denk dan niet dat je die kan afwijzen omdat je balkon op het noorden ligt of omdat je de keuken liever anders hebt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Goede tips allemaal over die overnameprijs! Ik sla het allemaal op.

2020, die lijst van jou heb ik overgenomen en gaat zeker mee met bezichtigen! Helemaal top.

Ik moet er nu even vandoor, maar ik reageer straks weer.
pejeka schreef:
02-05-2020 09:15
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar als je een passende andere sociale huurwoning krijgt aangeboden denk ik zomaar dat je niet kan gaan eisen dat de tuin/het balkon op het zuiden liggen, of dat er een badkuip in de badkamer aanwezig is in plaats van alleen een douche, of dat de keuken een bepaalde afmeting moet hebben. Zo lang je een nette woning aangeboden krijgt ie voldoet voor jouw huishouden qua grootte, denk ik dat je weinig keus hebt. Ik denk dan niet dat je die kan afwijzen omdat je balkon op het noorden ligt of omdat je de keuken liever anders hebt.
Oh dat zijn ook geen eisen hoor Pejaka, meer voorkeuren. Ik zou graag niet op het zuiden of westen wonen maar het is geen vereiste. Ik zal er mijn droomhuis niet voor afwijzen in elk geval.
Ik ben helemaal niet veeleisend gelukkig, bad geef ik niets om en ik ben snel tevreden.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2020 09:15
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar als je een passende andere sociale huurwoning krijgt aangeboden denk ik zomaar dat je niet kan gaan eisen dat de tuin/het balkon op het zuiden liggen, of dat er een badkuip in de badkamer aanwezig is in plaats van alleen een douche, of dat de keuken een bepaalde afmeting moet hebben. Zo lang je een nette woning aangeboden krijgt ie voldoet voor jouw huishouden qua grootte, denk ik dat je weinig keus hebt. Ik denk dan niet dat je die kan afwijzen omdat je balkon op het noorden ligt of omdat je de keuken liever anders hebt.
Je weet inderdaad niet hoe het werkt. Je krijgt niet met het mes op de keel DIE woning of niets. je reageert net als anders op woningen waar je voor in aanmerking komt. En die zijn niet allemaal hetzelfde met dezelfde oriëntatie.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je een prioriteitenlijst moet maken van je wensen aan je nieuwe woning. Je 'droomhuis' vinden vind ik sowieso een heel hoge eis als je ook nog per sé in hetzelfde dorp wil blijven. Maar begin gewoon eens bij de voorwaarden (het moet binnen een bepaalde prijsrange bijvoorbeeld) en wat jij het belangrijkste vindt (op 1 staat dat het in hetzelfde dorp moet zijn denk ik?). Echt op volgorde gaan zetten en dan heel goed kijken of het aanbod erbij past en of je je eisen bij moet stellen.

Hoe zit het met de mogelijkheid tot afwijzen? Mag je met deze urgentie een x aantal keer afwijzen of moet je het aannemen als je met je urgentie op 1 staat? Dat is wel iets om bij stil te staan voor je impulsief gaat reageren.



Madrid87 schreef:
02-05-2020 09:03
Handige link 2020! Top. Vandaar dat die woning dus niet bij mijn profiel verscheen.

En dingen overnemen van de vorige bewoner lijkt me ideaal, een vloer bijvoorbeeld.
Maar hoe weet ik wat een beetje schappelijke prijzen zijn voor dat soort dingen? Ik zorg wel dat ik mijn moeder meeneem, die is handig met dat soort dingen.

Weet je zeker dat dat mag nu (Corona)?
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
02-05-2020 09:36
Je weet inderdaad niet hoe het werkt. Je krijgt niet met het mes op de keel DIE woning of niets. je reageert net als anders op woningen waar je voor in aanmerking komt. En die zijn niet allemaal hetzelfde met dezelfde oriëntatie.
Maar als je moet verhuizen omdat je huidige woning wordt gesloopt, kan je natuurlijk niet eindeloos blijven zoeken en weigeren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Niet reageren op een huis dat je niet vooraf op ligging controleert (online plattegrond, zit altijd een kompas functie in). De specificaties die je niet kent invoeren in een zoekmachine. Of liever nog, opzoeken op de site van de verhuurder of bellen met de verhuurder om verduidelijking.
Als je geen minikeuken wilt niet reageren op een huis met een keuken van 6m2.

Als je een huis afwijst kun je weleens gespaarde tijd kwijtraken. Hier nemen ze je een halfjaar zoektijd af per afgewezen huis.

Nutsvoorzieningen zou een voorziening voor een candybar moeten zijn. Dat is het helaas niet.

Bedenk wat je wel of niet overneemt, plavuizen die je overneemt moet je mogelijk zelf later eruit halen. Ik zou zeggen neem niets over, ik zie zelden dat iemand overgenomen dingen nog 5 jaar laat zitten.

Over de buren, pak je fiets en rij langzaam door de straat. Is het mevrouw helderder schoon? Of hangen de groezelige gordijnen driekwart dicht, ligt er vuilnis in de tuin, staat het onkruid kniehoog? Hoor je ergens muziek vandaan dreunen?
Google straatnaam plus huisnummers om te kijken of er bedrijven zitten (klussenbedrijf).
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-05-2020 09:38
Maar als je moet verhuizen omdat je huidige woning wordt gesloopt, kan je natuurlijk niet eindeloos blijven zoeken en weigeren.
Nee maar je kan wel je volgorde van voorkeuren lijstje maken voor je reageert. Als jij uit een schaal met gebakjes mag kiezen kies je toch ook als eerste wat je het lekkerst vindt. Als dat dan al besproken blijkt, ga je naar je tweede keuze en zo verder. Jij start ook niet bij wat je het minst lekker vindt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Nee dat klopt Pejaka, je hebt 18 maanden om iets te vinden en als je dan nog niets gevonden hebt kunnen ze je wel verplichten het eerste en de beste wat ze voor je hebben te accepteren. Maar zover laat ik het dan ook niet komen.

S-Groot, ik bedoelde "droomhuis" uiteraard niet zo letterlijk ( ik ben soms echt een romanticus ). Mijn echte droomhuis kan ik toch niet betalen. Mijn huidige woning is verre van een droomhuis maar toch voel ik me hier helemaal thuis.
Ik ben trouwens verplicht binnen mijn eigen gemeente te verhuizen, dus het is niet zo dat ik dat per se wil, maar doe ik het niet dan heb ik geen urgentie. Je kan dus echt alleen binnen mijn dorp verhuizen. Maar dat is sowieso wat ik wil want ik ben gek op mijn dorp dus dat komt mooi uit.

Volgens de vrouw van de woningbouw mag je op zich zovaak een woning afwijzen als je wil, tenzij je dus na 18 maanden nog niets hebt gevonden en je dus moet accepteren wat zij voor je vinden.
Oh helemaal die Corona even vergeten, geen idee of mijn moeder mee mag. Zal het eens vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven