Verhuizen en niet weten waar te beginnen

04-03-2010 14:37 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij staan momenteel op een koophuis. Nog even met de hypotheek bezig, maar zou goed moeten komen. Zouden de sleutel krijgen op 25/06/2010.

We wonen nu in een huurappartement dat zowat uit zijn voegen barst van alle spullen die we hebben (ik heb dus ook voor niks plaats, ik word er gek van).

Ik ben nu 6 maanden zwanger, moet begin juni bevallen, maar heb jammer genoeg al last van harde buiken, dus moet ik het wat rustiger aan doen. Ik wil daarom nu alvast beginnen met inpakken, maar ik weet eigenlijk gewoon niet waar te beginnen. Iemand nog goede ideeën, tips en dergelijke? Alles is welkom...
Je zou eventueel een City Box kunnen huren om wat spullen op te slaan. Ik weet eerlijk gezegd niet wat dat precies kost.

Ik zou nog even wachten met inpakken, maar misschien kun je dingen die je niet meer gebruikt op marktplaats zetten? Is een klus die weinig energie kost en met wat geluk verdienen jullie nog iets aan al die spullen.
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Eindelijk!! Een lotgenoot!!!! Wij (zwanger van 2e, uitgerekend begin juni) hebben ons huis verkocht per 1 mei, nieuwe huis is klushuis. Half jaar mee bezig, dus gaan naar tussenwoning. Moet dus dubbel verhuizen en heb ook nog eens last van BI. Tja waarom het jezelf dan zo moeilijk maken??? Omdat we ons huis binnen een maand kwijt waren. Ik zit nu echter alleen iedere dag te bedenken, waar moet ik in hemelsnaam beginnen!!!!!!!! Lig er 's nachts wakker van en heb ook de nodige harde buiken. een oplossing heb ik niet voor je.... Hopelijk krijg je enorme nesteldrang en ga je dan als een gek aan de slag! Verder zou ik (dat is mijn plan) een afspraak met mezelf maken om iedere avond een dos in te pakken. Tip van een vriendin was, alles langer dan een jaar niet gebruikt; weg ermee!!!! Succes!!
Je bevalt dus eerst, begin juni.

Zorg dat de babykamer in je oude huis voorzien is van het minimale.

Eind juni krijg je de sleutel van je nieuwe huis, moet daar veel gebeuren?

Waar wil je kraamvisite ontvangen?

Kun je hulp vragen qua inpakken aan vriendinnen, familie?

Onderschat die harde buiken niet, het betekent dat jij je nu al te druk maakt. Denk vooral aan je baby, die gaat voor op het huis, lijkt me.

Hoe zijn de mogelijkheden voor een extra maand dubbele lasten?
Misschien beginnen met een grote rol vuilniszakken en weggooien wat niet mee hoeft!

Maak anders voor jezelf een lijstje met "groepen" zoals kleding, keukenspul, vakantiespullen, boeken etc. Bekijk dan welke zaken je daarvan de komende tijd niet gaat gebruiken en ga die eerst inpakken.

En misschien een vriendin ofzo vragen om te komen helpen?! Samen is het altijd minder erg om te doen!

Succes iig!
Je zou kunnen beginnen met inpakken van dingen die je niet nodig hebt. Maak een lijstje met spullen waarbij je ze 'rankt' waarbij spullen die je niet meer nodig hebt een 10 krijgen een dingen die je dagelijks gebruikt een 1. Begin dan met alle 10 spullen in te pakken.. Zit je wel 3 maanden in de dozen...

Succes!
City Box is wel een goed idee, dan kan je ook rustig je huis inrichten (dat je niet alle spullen in één keer in het nieuwe huis kwijt hoeft). Moet er binnenkort zelf ook een huren en zou ongeveer tussen de 100 - 150 euro per maand rekenen. Ligt ook aan de afmeting die je nodig hebt. Let wel op met minimale huur- en opzegtermijnen. En ook op de acties als 'eerste maand voor 1 euro'.

Spullen die je al in kunt pakken.. sja, de spullen die je niet meer gebruikt, bijvoorbeeld: boeken, dvd's, papieren-die-wel-bewaard-moeten-blijven. In jouw geval misschien ook veel kleding aangezien je toch vrij snel na je bevalling in het nieuwe huis zit?

Succes in ieder geval!

Spook.
Ik was 2 jaar geleden ook zwanger en ging verhuizen naar nieuwbouwwoning. Door ongelukkige uitloop kregen we de sleutel op mijn uitgerekende dag, maar heb ik kind nog net binnen kunnen houden tot we grotendeels over waren

Ik begon tijdens mijn zwangerschap ook al maanden vantevoren met inpakken. Gewoon als ik een keer een uurtje over had pakte ik een verhuisdoos en daar stopte ik dingen in waarvan ik wist dat ik die best zou kunnen missen tot aan verhuizing. Denk aan fotoalbums, dvd's/boeken, bloemenvazen, extra serviesgoed, etcetera. Langzaamaan stapelde ik die dozen in een loze hoek. Kost op het moment zelf weinig tijd en moeite, maar toen we daadwerkelijk gingen verhuizen was het grootste deel dus gewoon al gedaan. O ja, schrijf wel op wat je in welke doos doet. Dat je geen 80 dozen open moet maken als je net even dat ene boek nodig hebt... Misschien heb je hier iets aan?
Ah, hier ook een ervaringsdeskundige

15e van de maand: sleutel gekregen

25e van de maand: bevallen

1e van de volgende maand: verhuizen..

Dus een overlap van 14 dagen en in die 14 dagen een kind geworpen..

Idd niet echt ideaal te noemen.

Ik kan ook niet anders dan zeggen: inpakken wat je niet nodig hebt, dat scheelt echt al heel erg veel!

Boeken, cd's, papier, 'normale' kleding, vakantiespullen, zolder, berging, kelder.

En niet meer teveel op voorraad kopen.

En dan voldoende hulp inschakelen voor het echte inpakken..

Heb je familie/vrienden/collega's die je in kunt schakelen?

Heel veel succes!
Veel wegdoen! Maak van de gelegenheid gebruik om heerlijk uit te mesten. Wat moet je met veel spullen? Meestal helemaal niks. En er komt straks nog van alles bij voor de baby...

Als je je druk maakt in je hoofd, zou ik lijstjes maken. Met wat je nog moet en wilt. Desnoods een draaiboek van wie wat wanneer.
Het feitelijke inpakken kost vaak nog niet zoveel tijd, het is het uitzoeken dat je nekt.

Maar dat uitzoeken kun je nu alvast doen. Begin gewoon maar ergens in een kamer en maak 3 stapels:

- houden

- naar de kringloop

- naar de stort.

Ga geen moeite doen met nu nog dingen voor 3 euro op MP te zetten, dat levert je misschien 50 euro op maar kost je veel te veel tijd. Alleen doen als je nog echt grote bedragen kunt vangen.

Ga geregeld even langs de stort en de kringloop, dat ruimt enorm op.

De dingen die je houdt kun je óf alvast inpakken (textiel dat je voorlopig niet nodig hebt, boeken, foto's, cd's), óf sorteren en klaarzetten.

20 boeken in een doos doen kost geen tijd, een plank met 20 boeken, een stapel papieren en 100 rommeltjes opruimen kost wél tijd.

Ruim dus je kasten en laden grondig op, leg dingen bij elkaar die bij elkaar horen. Dan is het inpakken straks zo gebeurd.

En koop etiketten en stiften en zet én óp, en aan de zijkant van dozen wat er in zit en waar het heen moet. Dus bv "cd's woonkamer".

Het labelen van de plek is belangrijk voor tijdens de verhuizing, de inhoud is belangrijk om later snel dingen terug te vinden en prioriteiten te stellen met uitpakken. Vervelend als je uren moet zoeken naar je beddegoed.

En maak geen categorieën in de trant van divers, allerlei, rommeltjes, van alles wat. Mijn man maakte een hele stapel dozen met zulke opschriften en na een week heb je geen idéé meer wat er in zit.
Inderdaad, alles wat je niet nodig hebt (spullen op zolder bijv.) nu al rustig inpakken in verhuisdozen. En op de dozen schrijven wat erin zit.

Niet teveel in 1 doos, want dan wordt ie te zwaar en dat is niet echt handig als moeders, zussen, vriendinnen aanbieden te helpen verhuizen.

De laatste twee weken steeds meer dingen die je niet direct nodig hebt, zoals handdoeken, beddegoed, kleding, keukengerei etc.

Hou een paar messen, lepels en vorken, borden, pannen, handdoeken etc. achter de hand. De rest allemaal inpakken! Dan maar een of twee weken behelpen.

Maar doe vooral kalm aan!!!!! In een verloren uurtje kun je al heel wat doen en je bent al 6 maanden zwanger. Dus doe niet meer dan je aankunt of vraag hulp.

Succes!
Goh, allemaal al héél erg bedankt voor de tips, zitten erg nuttige bij.

Inderdaad, elke avond een doos is een goed plan en kost ook niet te veel energie.

We hebben gelukkig een garage aan het appartement, waar we onze auto niet inzetten. Daar kan ik dus gerust dozen in kwijt.

En inderdaad, misschien eerst beginnen met de administratie, boeken, fotoalbums en dergelijke...Die dingen heb je toch niet elke dag nodig...

En dingen op marktplaats gooien, daar had ik ook al eens aan gedacht ja. Zo heb ik hééééél veel dozen met kleren van mijn zoon staan (die hem te klein zijn), maar baby nr. 2 nu wordt een meisje. Véél dingen zullen dus inderdaad wel doorverkocht kunnen worden.

Ik ga zo dadelijk gelijk een aanvalsplan maken :-)
quote:Snormel schreef op 04 maart 2010 @ 14:59:

En maak geen categorieën in de trant van divers, allerlei, rommeltjes, van alles wat. Mijn man maakte een hele stapel dozen met zulke opschriften en na een week heb je geen idéé meer wat er in zit.
Ik zou om te beginnen ook een doos (of een paar ) neerzetten en door je huis heenlopen om te kijken wat je weg wilt doen. Doe ik ook regelmatig (ik ben niet zo bewaarderig). Ik zou het niet weggooien, maar naar bijv. de kringloopwinkel brengen. Wie weet heeft een ander er nog plezier van.

De grote/duurdere dingen kan je op marktplaats te koop aanbieden.

Kleding wat je nooit meer draagt (goed moment om je kast eens uit te spitten!)? In de kledingcontainer.
Hier ook een ervaringsdeskundige. Ben 9 dagen na de geboorte van onze dochter verhuisd.

Ik was vanaf 6 maanden zwangerschap thuis en ben toen al begonnen met dozen inpakken, alles wat je toch niet gebruikt. En gooi weg wat echt weg kan. Ongelooflijk hoeveel zooi je tegenkomt. Dozen in een hoek, klaar.

Wij hadden de babykamer in het nieuwe huis. In het oude huis hebben we alleen de wieg gehad. Verschonen kan ook op een handdoek op het bed, vonden wij
Ik heb gelukkig wel een uitgebreide familie die allemaal héél graag willen komen helpen. Zoon was een vroeggeboorte en ik geloof dat vooral mijn moeder en tantes daar een schrik van genomen hebben. Die staan te springen om me dingen uit handen te nemen. Daar prijs ik me gelukkig mee.

Ik zal eens een opruim/inpak week organiseren
Zelf begin ik meestal met het sorteren/uitzoeken van het gereedschap en alles wat je nodig hebt in het nieuwe huis om het tot je eigen paleisje te maken. Schilderspullen, behangspullen, name it! Je zou al kleuren uit kunnen gaan zoeken qua verf etc. zodat dat straks niet meer hoeft. Als dit in dozen klaar staat en ook nog 'voor de greep' dan scheelt dat een heleboel!

Daarna kun je verder gaan op zolder. Weggooien, uitmesten, en de rest inpakken. De dingen die op zolder staan, staan er vaak niet voor niets. Worden niet gebruikt dus kunnen óf weg óf al in de dozen.

Zodra het buiten warmer wordt kun je de winterkleding al inpakken. Scheelt ook al een hele berg in je kasten! Misschien kun je dan al wat kasten samenvoegen en enkele uit elkaar halen.

In de garage zetten is een goed idee mits het er niet vochtig/koud is. Anders vind je al je spullen beschimmeld terug en dat is zonde.

Tot slot hebben wij de volgende gewoonte: elke keer dat je gaat klussen in je nieuwe huis neem je alvast een zooi dozen mee. Gooi je auto vol, leeg het daar in een kamer die je niet gelijk nodig hebt (of wederom de garage). Scheelt op de dag dat je écht gaat verhuizen een hele boel! En als er een kamer klaar is kun je de dozen ook legen, meenemen naar je oude huis en opnieuw vullen!

Heel veel sterkte, met je zwangerschap en de verhuizing!
quote:Spoken schreef op 04 maart 2010 @ 14:47:

City Box is wel een goed idee, dan kan je ook rustig je huis inrichten (dat je niet alle spullen in één keer in het nieuwe huis kwijt hoeft). Moet er binnenkort zelf ook een huren en zou ongeveer tussen de 100 - 150 euro per maand rekenen. Ligt ook aan de afmeting die je nodig hebt. Let wel op met minimale huur- en opzegtermijnen. En ook op de acties als 'eerste maand voor 1 euro'.

Spullen die je al in kunt pakken.. sja, de spullen die je niet meer gebruikt, bijvoorbeeld: boeken, dvd's, papieren-die-wel-bewaard-moeten-blijven. In jouw geval misschien ook veel kleding aangezien je toch vrij snel na je bevalling in het nieuwe huis zit?

Succes in ieder geval!

Spook.

Zoek ook even verder dan alleen City Box, er zijn namelijk veel goedkopere opslagtermijnen. Ik ben per maand 45 euro kwijt voor mijn box en daar past veel in! Denk dat ie 5 bij 3 is, en flink hoog, je kunt er zeker 6 lagen dozen in stapelen.

Zou je ook als tip willen geven alles in gewone verhuisdozen te doen. Zijn ook tweedehands te koop. Schrijf erop wat erin zit, dat scheelt veel gedoe later.

Heb ooit verhuisd met allerlei dozen van de supermarkt etc maar dat was echt drama. Allemaal verschillende grootte dus slecht stapelen, uit elkaar vallen, etc.

En als je niet meteen tijd hebt om uit te pakken staat het ook netter als je wat verhuisdozen in de hoek hebt staan dan tig verschillende dozen en zakken.

Succes (of sterkte... ik haat verhuizen)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Okay en hier dan de ultieme tip: laat het gewoon. Probeer wat op te ruimen en uit te zoeken, maar verzin het verder gewoon niet om het zelf te doen. Zelf inpakken is géén vroeggeboorte waard. Echt niet.

Ik ben verhuisd terwijl ik net een eileiderontsteking achter de rug had. Een beetje schilderen ging wel, maar ik kon niet tillen, dus ik kon ook niet inpakken. We waren totaal niet voorbereid op een verhuizing (we kregen een aanbod van een woning waarvoor we maanden eerder gehoord hadden dat we er niet in aanmerking kwamen en binnen een week hadden we de sleutel), dus we hadden géén opruimrondes erop zitten, ons hele minihuisje stond vol met zooi en Qlief kon op zo korte termijn geen vrij krijgen en ik kon niets.

Hier hebben mijn moeder en schoonzus het inpakwerk dus gedaan, op het laatst geholpen door Qlief. Je leest het goed: ik heb dus geen doos aangeraakt. En tóch is alles verhuisd. Sterker nog: het is helemaal goedgekomen. Je hebt er achteraf wat meer werk aan, maar of je nu vooraf sorteert en opruimt of achteraf, dat maakt feitelijk niets uit.

Mijn advies zou zijn: probeer op je gemak je huis door te lopen en op te ruimen, hoekje voor hoekje, kamer voor kamer. Maar láát het daar ook bij. En als het opruimen niet lukt, láát het dan. Geloof me: je houdt honderd keer liever een opruimronde ná de verhuizing en met een op tijd geboren baby, dan dat je vóór je verhuizing alsnog zelf niet meer in kunt pakken en je prematuur wekenlang dagelijks in het ziekenhuis op kunt zoeken.

Dat om het maar even in perspectief te zetten allemaal. Zet even je prioriteiten weer helder op de juiste volgorde en laat het dus gewoon lós. Behalve dan je baby, die moet je juist vasthouden.
quote:PrinsVince schreef op 04 maart 2010 @ 15:07:

En dingen op marktplaats gooien, daar had ik ook al eens aan gedacht ja. Zo heb ik hééééél veel dozen met kleren van mijn zoon staan (die hem te klein zijn), maar baby nr. 2 nu wordt een meisje. Véél dingen zullen dus inderdaad wel doorverkocht kunnen worden.

Sorry als ik doordram, maar mijn tip was juist om dat NIET te doen. Verkoop het dan in één pakket of gooi het in de kledingcontainer of laat een buurvrouw het verkopen in ruil voor de helft de opbrengst.

Als je dat hele gedoe van bieden, bellen, pakjes klaarmaken en zo 50 x zelf moet gaan doen voor telkens een paar euro per stuk, verspil je tijd in mijn ogen.
Weet niet of ik het wel of niet moet zeggen.... maar wat als de baby later komt dan uitgerekend?

Hebben jullie een datum dat je uit dit huis MOET zijn?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Wat ik bij mijn vorige verhuizing vooral heb gedaan: de voorraadkast eens goed bekijken. Koken met alles wat je nog hebt op voorraad (ook de vriezer) , scheelt weer een doos of 2 (ik ben dan ook wel een echte hamsteraar) en het is nog goedkoop ook.

En ook wat betreft servies etc.. Je redt het ook wel een paar weken met een paar borden en bestek. Moet je wat vaker afwassen, maar zijn die kasten al bijna leeg. Kranten bewaren om alles in te pakken. En idd ook de boeken etc. Misschien iets minder gezellig in huis, maar scheelt een hoop zooi.

(wat mij werd aangeraden was om de dozen niet te zwaar te maken. Lijkt me ook fijn als je zwanger bent. Nadeel is dan wel dat je de knuffels bij de boeken doet en dus niet meer zo handig dozen indeelt per kamer)
Eens met Snormel: gooi het weg, schuif het door of geef het en masse aan een goed doel. Als je spijkers met koppen wilt slaan, dan is Marktplaats echt geen optie in mijn ogen. Je bent er véééél tijd mee kwijt (advertenties plaatsen, bijhouden, heen en weer mailen over de meest onmogelijke vragen, rekening checken, constateren dat je nog niets ontvangen hebt, nog meer heen en weer mailen, ontdekken dat er geen interesse meer is, met de volgende bieder heen en weer mailen, etc. etc. en als je dan wél een koper hebt, moet je nog naar het postkantoor om het op te sturen... voor elk item dus...) en het levert je echt niet meer dan een paar centen op. Zelfs de dingen waarvan je wel vindt dat ze nog geld waard zijn, daar wordt vaak niet meer dan een habbekrats voor geboden.

Ik geef het vele malen liever weg. Babykleertjes eerst zo veel mogelijk in mijn netwerk, de rest gaat in de kledingcontainer. En andere dingen gaan over het algemeen zonder pardon in de vuilnisbak. Ik pas liever mijn aankoopbeleid aan. Dat levert ook geld op.
quote:Moonlight82 schreef op 04 maart 2010 @ 15:27:

Weet niet of ik het wel of niet moet zeggen.... maar wat als de baby later komt dan uitgerekend?

Hebben jullie een datum dat je uit dit huis MOET zijn?Nee, gelukkig niet. We huren dit app en hebben 3 maanden opzeg. Wanneer we die in willen laten gaan kiezen we zelf. Zullen dus waarschijnlijk een maand laten overlappen. Dat we een maand lang zowel huis als appartement hebben. Moet ons tijd genoeg geven dan, denk ik. (hoop ik)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven