Verkopen huis

31-03-2020 08:28 34 berichten
Goedemorgen iedereen,

Even graag jullie mening en het liefst recente ervaringen! Wij hebben voordat de quarantaine in ging een huis gekocht onder voorbehoud, dit is bijna vervallen en de volgende stap is dus de verkoop van de oude woning.

In hoe verre gaan er nog kijkers en kopers nu langskomen op dit moment? Werd jullie huis in deze crisis nu makkelijk verkocht? Het overbieden wat nu doodnormaal was in deze regio, is dat nog van kracht? Of moeten we maar enkele maanden twee huizen aanhouden? In dat laatste geval ben ik bang dat de woning minder waard wordt.

Dus kortom, als je echt op zoek was al een tijd, zou je nu een huis kopen ondanks de situatie?

Bedankt voor jullie antwoorden alvast!

Zou je nu een huis kopen zelf als je al een tijd op zoek was?

Totaal aantal stemmen: 69

Ja (59%)
Nee (10%)
Ik zou het uitstellen (28%)
Ik huur/woon thuis/zal voor mij niet van toepassing zijn (3%)
Alle reacties Link kopieren
Oh wat lastig zeg! Wat is jullie draagkracht mbt het hebben van de dubbele hypotheek?
Waarom zou je het niet alvast te koop zetten? Je hoeft het zelf niet uit te stellen he, als mensen nu niet willen kopen staat het gewoon iets langer te koop. Ik zou het niet op voorhand al naar achteren verschuiven. Je weet maar nooit.
Dat zouden we wel een klein jaartje kunnen volhouden in het ergste geval. Maar liever natuurlijk gewoon niet.

Mijn gevoel zegt huis zo snel mogelijk in de verkoop, zodat het niet extreem zal dalen in waarde. Want we hebben natuurlijk nu in een dure periode gekocht.

Maar ja, wat is wijsheid.
Alle reacties Link kopieren
Het is voor iedereen een beetje koffiedik kijken natuurlijk. Ik denk dat de huizenprijzen wel wat zullen gaan dalen maar dat is nu nog niet gebeurd volgens mij. Op welke termijn dat wel gebeurt is lastig in te schatten. In hoeverre ben je afhankelijk van de overwaarde?
Het ligt er denk ik aan in welke regio. Hier zijn de huizen schaars en kwam je voorheen met wel 20 man op een kijkmiddag en moest je overbieden om het te kunnen krijgen.

Misschien dat er nu minder mensen komen kijken maar de huizen in de wijk zijn nog steeds binnen een paar weken weg.
Mensen die opzoek zijn naar een woning blijven dit tich wel. Op een enkeling na die het nu niet aandurft ivm werk bijvoorbeeld.
Shiitake schreef:
31-03-2020 08:33
Dat zouden we wel een klein jaartje kunnen volhouden in het ergste geval. Maar liever natuurlijk gewoon niet.

Mijn gevoel zegt huis zo snel mogelijk in de verkoop, zodat het niet extreem zal dalen in waarde. Want we hebben natuurlijk nu in een dure periode gekocht.

Maar ja, wat is wijsheid.


Wat is je bezwaar tegen het nu in de verkoop zetten?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is op zoek naar een koophuis. Ze kon in eerste instantie niet eens komen voor een bezichtiging omdat er zo veel belangstellenden waren. Toen er iemand af gezegd had kon ze toch nog komen afgelopen vrijdag. Ze heeft ook een bod gedaan maar werd gisteren gebeld door de makelaar dat het bod te laag was ondanks ze ze wel boven de vraagprijs zat. Dus er is nog steeds sprake van overbieden. Ik zou het dus te koop zetten als ik jou was.
Marana schreef:
31-03-2020 08:37
Wat is je bezwaar tegen het nu in de verkoop zetten?
Ik heb nog geen bezwaar, ik ben meer onzeker nu over allerlei dingen.
Ik denk dat we dat sowieso moeten doen, proberen lijkt me verstandig. Maar stel dat dat er niet op geboden wordt, en je zet het maanden later weer te koop, is dat geen recept voor onderbiedingen?

Nogmaals, ik denk dat het zo snel mogelijk in de verkoop moet, maar de grote hamvraag is eigenlijk in hoeverre er nog serieuze kijkers komen, of mensen het nu nog aandurven zo’n aankoop.
Alle reacties Link kopieren
Er is nog niet zoveel aan de hand met de huizenmarkt dus ik zou zeker niet wachten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Shiitake schreef:
31-03-2020 08:44
Ik heb nog geen bezwaar, ik ben meer onzeker nu over allerlei dingen.
Ik denk dat we dat sowieso moeten doen, proberen lijkt me verstandig. Maar stel dat dat er niet op geboden wordt, en je zet het maanden later weer te koop, is dat geen recept voor onderbiedingen?


Nee natuurlijk niet. Je zet het gewoon te koop en je laat het te koop staan. Als mensen over een paar maanden zien dat je het in deze tijd te koop zette snappen ze wel dat het vanwege dit virus allemaal anders is gelopen dan normaal.

Het is verder helemaal geen zekerheid dat je een lagere verkoopprijs krijgt als het al langer te koop staat.


Ik begrijp echt niet waarom je het nu niet te koop zou zetten.
Alle reacties Link kopieren
Shiitake schreef:
31-03-2020 08:44
Ik heb nog geen bezwaar, ik ben meer onzeker nu over allerlei dingen.
Ik denk dat we dat sowieso moeten doen, proberen lijkt me verstandig. Maar stel dat dat er niet op geboden wordt, en je zet het maanden later weer te koop, is dat geen recept voor onderbiedingen?

Nogmaals, ik denk dat het zo snel mogelijk in de verkoop moet, maar de grote hamvraag is eigenlijk in hoeverre er nog serieuze kijkers komen, of mensen het nu nog aandurven zo’n aankoop.

Ik zou het gewoon te koop zetten. Niet serieuze mensen zullen op dit moment heel schaars zijn en je speelt je huis ook in de picture voor het moment dat het wel allemaal weer normaal is. En nu lijkt alles over 2-3 maanden wel weer normaal te worden, dus mensen zullen nu eerder geneigd zijn om nog een huis te kopen dat wanneer dit nog 6 maanden aanhoudt. Dus hop-hop in de verkoop.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
In de verkoop, de rente begint licht te stijgen en de werkeloosheid zal dramatisch zijn na C. dus ik zou het doen.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd in jouw schoenen had ik het al te koop gezet toen ik het andere huis onder voorbehoud kocht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Meteen de verkoop in. Er is nog steeds enorme krapte. Vrienden van mij hebben hun huis net verkocht - het stond nog niet eens op Funda.

Als er al een daling van de huizenprijzen zal plaats vinden dan duurt dat nog wel even hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ons huis staat te koop (ook ander huis gekocht net voor dit begon) en wij hebben nog steeds kijkers.

Mensen moeten nog steeds huizen hebben....
Juist nu helemaal denk ik dan!
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Leegstand en wachten kost alleen maar geld. Gewoon zsm in de verkoop.
Fijn om te horen dat uit jullie ervaringen het eigenlijk nog een beetje loopt zoals voorheen, dat stelt me al wat gerust!
Alle reacties Link kopieren
Als je het huis nu niet te koop zet, blaas je dan het andere huis af? Onder welk voorbehoud kan dat?



viva-amber schreef:
31-03-2020 08:55
Eerlijk gezegd in jouw schoenen had ik het al te koop gezet toen ik het andere huis onder voorbehoud kocht.

Was ook precies mijn gedachte. Waarom heb je dat niet gedaan TO? Dan had je nu in elk geval al geweten hoeveel belangstelling ervoor was.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
31-03-2020 09:24
Als je het huis nu niet te koop zet, blaas je dan het andere huis af? Onder welk voorbehoud kan dat?







Was ook precies mijn gedachte. Waarom heb je dat niet gedaan TO? Dan had je nu in elk geval al geweten hoeveel belangstelling ervoor was.
Ja ook mijn gedachte, nu zit je met dubbele hypotheeklasten. Eerst je huis verkopen en dan pas opnieuw kopen is mij altijd verteld.
Voor iedereen een groene tuin
We hebben daar eigenlijk mee gewacht totdat omdat we zekerheid willen dat het huis 100% doorgaat. Zo snel vinden wij geen ander huis, al een wonder dat we er tussen kwamen.
Stel dat de financiering niet zou doorgaan en je je eigen huis al biedingen had, tja, dat zou nogal lullig zijn voor de kijkers/kopers van je eigen huis.
Bovendien gaat het om slechts 6 weken ovb, dus niet extreem lang.
Naast dat is het een lange periode dat we erin kunnen, en normaal gesproken gingen de huizen hier altijd vrij vlug
Alle reacties Link kopieren
Shiitake schreef:
31-03-2020 09:34
We hebben daar eigenlijk mee gewacht totdat omdat we zekerheid willen dat het huis 100% doorgaat. Zo snel vinden wij geen ander huis, al een wonder dat we er tussen kwamen.
Stel dat de financiering niet zou doorgaan en je je eigen huis al biedingen had, tja, dat zou nogal lullig zijn voor de kijkers/kopers van je eigen huis.
Bovendien gaat het om slechts 6 weken ovb, dus niet extreem lang.
Ik begrijp jouw punt ook wel. Als het zo lastig is om iets te vinden, is het echt een risico om je huis voortijdig te verkopen. Je vindt ook niet zomaar een huurwoning om de tijd te overbruggen. Daar is de woningmarkt gewoon te overspannen voor.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
GroenTuintje schreef:
31-03-2020 09:31
Ja ook mijn gedachte, nu zit je met dubbele hypotheeklasten. Eerst je huis verkopen en dan pas opnieuw kopen is mij altijd verteld.
Toch niet in de markt tot voor kort? Je komt er bijna niet tussen. Is je huis binnen 3 weken verkocht, maar heb je nog niets nieuws.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
31-03-2020 10:21
Toch niet in de markt tot voor kort? Je komt er bijna niet tussen. Is je huis binnen 3 weken verkocht, maar heb je nog niets nieuws.
Klopt. Ik was ook eigenwijs en heb eerst verkocht voordat ik iets anders had. Ik wilde zeker weten hoeveel geld ik te besteden had. Dacht dat ik wel iets anders zou vinden. Dus niet. Heb meer dan een half jaar zonder huis gezeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven