verplicht halal vlees eten op openbare basisschool

12-03-2012 15:21 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter vertelde onlangs nadat er op school gegeten werd ze verplicht werd om halal vleeswaren te eten en ze zich niet zo moest aanstellen.

Nu ben ik geen moslim en weiger ik en mijn gezin om halal vlees te eten. (Ik informeer er ook altijd na als ik uit eten ga) Enkele jaren geleden heb ik via de site van de partij voor de dieren, wat filmpjes gezien hoe bruut dat zo iets gebeurd. Ik ben er echt weken, zo niet maanden van slag geweest. Zag hoe koeien in en stalen bak gezet werden en onthoofd werden, hoe kleine geitjes aan een haak geslagen werden en de keel werden door gesneden terwijl ze nog steeds gillend onderste boven bengelden.Hoe tientallen schapen moesten toekijken hoe hun soortgenoten onderste boven in een bak werden gesmeten en de keel door werd gesneden Het was in een woord gruwelijk!! Ons gezin heeft zich voorgenomen om nooit halal te eten. We lijden nog liever honger bij wijze van spreken

Nu zitten er bij mijn dochter hooguit vier kinderen in de klas die moslim zijn en nu wordt de hele klas van 27 kinderen verplicht om op schoolontbijtjes en lunchjes en dineetjes halal vlees te eten.

Mijn dochter vertelde dat de boterhammetje al gesmeerd en belegd zijn en ze dus weinig of geen keuze heeft. Daarbij werd ook nog gezegd dat ze niet met iedereen rekening kunnen houden.En dus ook dat ze een aansteller is. Woest ben ik op deze intern begeleider. Er zitten nauwelijks moslim kinderen op die school.

Hooguit 10 procent. Zit er nu aan te denken om haar maar eens een paar van deze filmpjes toe te sturen waarop dit vreselijke leed staat en mijn dochter bij het lente ontbijt zelf een ontbijtje mee te geven.

Ik vind dat ze op een openbare school kinderen niet mogen verplichten om halal vlees te eten. Waarschijnlijk weten de meeste kinderen het niet eens dat ze dit eten. Maar mijn dochter en een klasgenootje hadden hier toevallig naar gevraagd. En kregen als antwoord dat alles halal was en ze niet met iedereen rekening konden houden. Wat vinden jullie?
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
quote:Er is echter één groot probleem: er is een bacterie coli E, op z'n frans, die alleen in de darmen voorkomt. Als een dier halal geslacht wordt, loopt de darmflora het lichaam in, bij gewoon slachten loopt het de andere kant op en dus het lichaam uit. Vlees loopt dus bij halal slachten het risico besmet te raken met de coli E. En kleine kinderen kunnen hier binnen een paar uur!! aan sterven. Er zijn ong. 100 doden per jaar (in Europa, maar dat weet ik niet zeker) door deze coli E. En er is een stijgende lijn van het aantal besmettingen. Dit lijkt dus samen te hangen met de verhoging van het aantal halal slachtingen.Da's nog 'n serieuze reden om halal te vermijden dus...
Alle reacties Link kopieren
quote:azurblauw schreef op 12 maart 2012 @ 17:18:

t. In het vleesverwerkingsbedrijf waar gefilmd werd, het grootste van Frankrijk, oa het merk Charal, hingen halal en niet halal gewoon naast elkaar.Is het dan niet per definitie al niet meer halal? Of mag er naast hangen nog net?
Alle reacties Link kopieren
Azurblauw, poe ja.. dat is het probleem, niemand kan controleren of hun stukje vlees echt behandeld en verwerkt is op de gewenste manier. Zolang we vlees elders vandaan halen, is dat inderdaad het risico. Zouden we teruggaan naar 'ieder slacht zijn eigen bieflap richting bord', dan zou er een stuk minder vlees gegeten worden...
Alle reacties Link kopieren
Je kunt halal niet meer vermijden. Het is overal. Omdat het goedkoper is dan gewoon slachten. Het is een kwestie van geld, niet van religie.
Alle reacties Link kopieren
quote:tenerife1973 wrote on 12 March 2012 @ 17:24:

Ik kan hier zo pissig om worden zeg!



Als een moslim zegt dat hij alleen halal wil eten bergrijpt iedereen dat , maar omdat een nederlandse zegt dat ze juist geen halal wil eten , valt iedereen over haar heen



Wat een gezeik zeg, waarom moet zij zich verdomme verantwoorden waarom zij geen halal wil eten?



We leven en wonen nog steeds in nederland en niet in turkije , marokko of welk land ook en dan moet de nederlander zich maar weer aanpassen en begrip tonen.



Niemand heeft er iets mee te maken waarom zij dat niet wil eten, ze wil het niet, duidelijker kan toch niet?



Ik discrimineer normaal niet maar hier wordt ik echt schijtziek van, je moet je voortaan verdedigen als je nederlander bent!Prima hoor. Je weet dat het TO is die dit vervolgens deelt met forummend Nederland en niet andersom? Overigens eet TO wel degelijk halal...
Alle reacties Link kopieren
zazu, niemand weet dat toch? In de reportage werd daar ook niet moeilijk over gedaan. Kijk hier hangen de niet halal bouten. O, kijk dit is wel een halal. Nou dat zijn dan 45 niet halal en 1 halal bout. O nee, daar hangt nog een halal bout. O, daar nog één. Nou ja, het merendeel van deze bouten is niet halal. Of toch? (zo werd het dus gezegd, zonder blikken of blozen!)
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 17:26:

[...]





Ik toevallig wel, mijn eigen vent jaagt, mijn schoonvader bepaalt het jachtbeleid in zijn regio (en jachtopzieners staan dus onder hem) en jaagt uiteraard ook, en wild eten wij vaker dan uit de supermarkt. Wat was je punt precies?



(P.S. Villen, slachten en uitbenen doen de heren uiteraard ook zelf als het voor ons eigen gebruik is.)Misschien hebben we elkaar dan jaren geleden ontmoet toen na de ramp in Tjernobyl alle rendieren in Finland moesten worden afgeschoten.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 17:23:

[...]





Een hert is sowieso haram.Want een hert eet vlees? Volgens mij is een hert volkomen halal.
Alle reacties Link kopieren
@Ligeia, precies, maar zou er ook zo gereageerd worden als een moslim erover zou beginnen maar dan andersom?

Nee he? Nog nooit meegemaakt hier dat er verteld wordt dat ze niet moet zeuren. Het zou verboden moeten worden Halal te slachten, zijn we meteen van al het gezeik af.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 17:31:

[...]





Misschien hebben we elkaar dan jaren geleden ontmoet toen na de ramp in Tjernobyl alle rendieren in Finland moesten worden afgeschoten.



Dat lijkt me sterk, aangezien mijn vent en ik ten tijde van Tsjernobyl nog op de basisschool zaten. Maar toen kon hij wel al duiven schieten, dat dan weer wel.



Wat heeft Tsjernobyl verder met het consumptie-wild in Nederland te maken?



Wat een rare manier van discussieren hou jij er op na.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:zazu_ schreef op 12 maart 2012 @ 17:31:

[...]





Want een hert eet vlees? Volgens mij is een hert volkomen halal.Een hert is toch geen herkauwer met gespleten hoeven, of ben ik nou gek?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:azurblauw schreef op 12 maart 2012 @ 17:30:

zazu, niemand weet dat toch? In de reportage werd daar ook niet moeilijk over gedaan. Kijk hier hangen de niet halal bouten. O, kijk dit is wel een halal. Nou dat zijn dan 45 niet halal en 1 halal bout. O nee, daar hangt nog een halal bout. O, daar nog één. Nou ja, het merendeel van deze bouten is niet halal. Of toch? (zo werd het dus gezegd, zonder blikken of blozen!)Sja, maar dan gaat de term alleen nog maar over de manier van slachten. En dat ze dan evt. opgelicht worden is een heel ander verhaal. Overigens ook al die mensen hier, die het weigeren te eten ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:zazu_ schreef op 12 maart 2012 @ 17:27:

[...]





Is het dan niet per definitie al niet meer halal? Of mag er naast hangen nog net?Eigenlijk niet. De Franse hypermarchées hebben naast een halal afdeling dikwijls ook een kosjere afdeling, ver verwijderd van de niet kosjere producten.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 17:35:

[...]





Een hert is toch geen herkauwer met gespleten hoeven, of ben ik nou gek?Nou, ik zou niet willen zeggen dat je gek was, maar volgens mij is een hert dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik lees net op Wiki dat herten ook herkauwen, nooit geweten.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Moslims die zeker willen zijn dat ze halal vlees krijgen, de term gaat alléén over slachten, kopen geen vlees in de supermarkt maar bij hun eigen slager waar ze zeker zijn dat de stempel van de slacht-opzichter op de bout staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:zazu_ schreef op 12 maart 2012 @ 17:38:

[...]





Nou, ik zou niet willen zeggen dat je gek was, maar volgens mij is een hert dat wel.Ja, ik las het net, ik wist dat niet. Nam vroeger altijd aan dat hert net als paard enzo niet kosher was. Scheelt alweer, want dan ga ik niet naar de hel .
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 17:39:

[...]





Ja, ik las het net, ik wist dat niet. Nam vroeger altijd aan dat hert net als paard enzo niet kosher was. Scheelt alweer, want dan ga ik niet naar de hel .Lol, fijn dat ik voor jou even het verschil tussen hel en hemel kon maken hoor ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 17:39:

[...]





Ja, ik las het net, ik wist dat niet. Nam vroeger altijd aan dat hert net als paard enzo niet kosher was. Scheelt alweer, want dan ga ik niet naar de hel .nou, da's nog niet helemaal zeker lijkt me, mocht je toevallig seks voor het huwelijk hebben gehad
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 17:44:

[...]



nou, da's nog niet helemaal zeker lijkt me, mocht je toevallig seks voor het huwelijk hebben gehad Damn! Nou ja, dan ga ik vanavond maar een varken eten, ben toch al verloren.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Los van jouw mening, of de mijne (vanavond at ik zielig geslacht schaap van de turk, en morgen eet ik zielig geslacht varken van de boer om de hoek) over halalvlees, vind ik het erg opvallend dat je nog heel jonge dochter al zo'n uitgesproken mening heeft hierover, dat ze het thuis vertelt op de manier waarop jij dit nu omschrijft.



Ik krijg daardoor de indruk dat je in deze post je eigen emoties omschrijft als zijnde die van je dochter. En daarbij ook dat het niet zozeer zal zijn geweest dat je dochter " op hoge poten thuiskwam omdat ze gedwongen was halal te eten", maar dat deze versie door middel van doorvragen, doorvragen en nog meer doorvragen tot stand is gekomen.



Wat was de achterliggende reden van de vorm waarin dit ontbijt werd gehouden? Begrip voor halalvoer, of een gezellige maaltijd? Bij het eerste hadden ze de optie te weigeren open horen te laten, bij het tweede hadden ze iedereen zelf brood kunnen laten smeren en met bordjes kunnen verwijzen naar het soort vlees (europees of halal geslacht).



Nu je ook nog schreef dat je vegetarier bent snap ik al helemaal niet meer wat je met dit topic wil bereiken? Waarom gal spuwen over het feit dat er halalvlees gegeten moet worden, ipv over het feit dat er vlees gegeten moest worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:azurblauw schreef op 12 maart 2012 @ 17:18:

Gisteren een programma op de franse tv hierover. 60% van al het vlees in de franse supermarkt is halal geslacht. Alleen maar omdat dat goedkoper is, niet vanwege religie..Over tien jaar kun je dus extra betalen voor bio-industrie vlees met een keurmerk dat het niet halal geslacht is. Speciaal voor de echte dierenvrienden. Gelukkig ben ik al jaren vegetarier.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen de eerste en laatste pagina gelezen.



Ik ben moslim, getrouwd ook met een (Turkse) moslim.

Wij zijn niet zo streng wat halal betrefd, ik haal ook vlees bij de supermarkt.

Mensen dingen opgaan dringen is nooit goed, of dat nu halalvlees is aan niet-moslims, of niet-halal aan mensen die dat liever niet eten.

Maar het lijkt me toch het beste om daar over in gesprek te blijven.



En wat de gruwelijkheid van halal slachten betrefd, verkijk je niet op de manier waarop gewoon slachten gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Kan zijn dat ik het gemist heb hoor, maar hoe oud is je dochter TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven