verplicht halal vlees eten op openbare basisschool

12-03-2012 15:21 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter vertelde onlangs nadat er op school gegeten werd ze verplicht werd om halal vleeswaren te eten en ze zich niet zo moest aanstellen.

Nu ben ik geen moslim en weiger ik en mijn gezin om halal vlees te eten. (Ik informeer er ook altijd na als ik uit eten ga) Enkele jaren geleden heb ik via de site van de partij voor de dieren, wat filmpjes gezien hoe bruut dat zo iets gebeurd. Ik ben er echt weken, zo niet maanden van slag geweest. Zag hoe koeien in en stalen bak gezet werden en onthoofd werden, hoe kleine geitjes aan een haak geslagen werden en de keel werden door gesneden terwijl ze nog steeds gillend onderste boven bengelden.Hoe tientallen schapen moesten toekijken hoe hun soortgenoten onderste boven in een bak werden gesmeten en de keel door werd gesneden Het was in een woord gruwelijk!! Ons gezin heeft zich voorgenomen om nooit halal te eten. We lijden nog liever honger bij wijze van spreken

Nu zitten er bij mijn dochter hooguit vier kinderen in de klas die moslim zijn en nu wordt de hele klas van 27 kinderen verplicht om op schoolontbijtjes en lunchjes en dineetjes halal vlees te eten.

Mijn dochter vertelde dat de boterhammetje al gesmeerd en belegd zijn en ze dus weinig of geen keuze heeft. Daarbij werd ook nog gezegd dat ze niet met iedereen rekening kunnen houden.En dus ook dat ze een aansteller is. Woest ben ik op deze intern begeleider. Er zitten nauwelijks moslim kinderen op die school.

Hooguit 10 procent. Zit er nu aan te denken om haar maar eens een paar van deze filmpjes toe te sturen waarop dit vreselijke leed staat en mijn dochter bij het lente ontbijt zelf een ontbijtje mee te geven.

Ik vind dat ze op een openbare school kinderen niet mogen verplichten om halal vlees te eten. Waarschijnlijk weten de meeste kinderen het niet eens dat ze dit eten. Maar mijn dochter en een klasgenootje hadden hier toevallig naar gevraagd. En kregen als antwoord dat alles halal was en ze niet met iedereen rekening konden houden. Wat vinden jullie?
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
Alle reacties Link kopieren
Ik vind echt dat je je aanstelt dame. Ga maar eens op bezoek bij een nederlandse slager en vergelijk de kwaliteit van vlees maar eens met hallal vlees ( alsook de prijs)



blijkbaar niets beters te doen dan een hele lap tekst over halal vlees bravo hoor maar waarom al die heisa nou
Alle reacties Link kopieren
Kuzu, dat weten we niet.
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook al gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Dochter is 12 (zie ander topic)



Al het vlees van de AH schijnt ook halal te zijn dus hopelijk geef je je dochter geen vleeswaren van de AH mee...
Alle reacties Link kopieren
quote:Lisbeth__Salander schreef op 13 maart 2012 @ 07:34:

Dochter is 12 (zie ander topic)



Al het vlees van de AH schijnt ook halal te zijn dus hopelijk geef je je dochter geen vleeswaren van de AH mee...

Al het vlees van de AH? Geloof er niets van (ze verkopen ook varken, dus dat is wel erg knap).

Geef eens een link, of is het hier de extra olie op het vet?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral sneu voor je dochter, dat haar op een of andere manier is geleerd om hier heel druk mee te zijn. Hierdoor heeft ze niet lekker van het schoolontbijt kunnen genieten.



Ook jammer voor de school, zij proberen iets leuks te organiseren waar iedereen aan mee kan doen, krijg je dit.



Ik heb liever dat zoon op het kdv op een halalworstje getrakteerd wordt dan op een lolly overigens.
Alle reacties Link kopieren
Het vlees van Appie is niet halal.

Ze hebben wel halalproducten in een aparte koeling maar volgens mij niet eens overal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kuzu schreef op 13 maart 2012 @ 08:54:

Het vlees van Appie is niet halal.

Ze hebben wel halalproducten in een aparte koeling maar volgens mij niet eens overal.Inderdaad. Heb dit alleen in de Albert Heijn XL gezien.
Alle reacties Link kopieren
De aanduiding op veel 'droge' producten dat het halal is heeft niks te maken met dat het toch op dubieuze wijze geslacht is.

Op bepaalde kipkruiden die ik altijd koop staat het ook. Maar dat is gewoon een aanduiding dat er geen gebruik is gemaakt van varkens of ander dierlijk vet/stoffen.

Niet om het moslims naar de zin te maken maar uit commercieel oogpunt.



Bakker bart die halalsaucijzenbroodjes verkoopt is gewoon slim.

Er worden ontzettend veel van die broodjes verkocht, aan mensen die anders niks kochten.

Is allemaal gericht op omzet maken.



Jamin idem.

Je plakt overal stickers voor met glutenvrij,suikervrij, gelantinevrij.

Zodat iedereen zich klem kan vreten bij Jamin.

Its all about the money.
quote:Kuzu schreef op 13 maart 2012 @ 08:54:

Het vlees van Appie is niet halal.

Ze hebben wel halalproducten in een aparte koeling maar volgens mij niet eens overal.



Van wat ik heb begrepen wordt halalvlees ook gewoon als regulier verkocht. Vanwege de efficientie.



Van de dierennieuws.nl site:

De Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) heeft aangegeven dat een deel van het vlees van onverdoofd ritueel geslachte dieren als 'gewoon' vlees in de schappen van de supermarkt ligt. ¨Omdat er meer wordt geproduceerd dan nodig is, wordt een deel van het vlees van in Nederland onbedwelmd geslachte dieren geëxporteerd. Bovendien komt het vlees dat op basis van rituele eisen wordt afgekeurd in Nederland ongeëtiketteerd terecht in de reguliere consumptieketen¨, aldus de KNMvD. Hierdoor bestaat het risico dat consumenten vlees kopen van dieren die zonder verdoving zijn geslacht.
quote:molie schreef op 13 maart 2012 @ 08:38:

Ik vind het vooral sneu voor je dochter, dat haar op een of andere manier is geleerd om hier heel druk mee te zijn. Hierdoor heeft ze niet lekker van het schoolontbijt kunnen genieten.

Ik vind het helemaal niet sneu dat een kind van 12 ergens over nadenkt en mee bezig is. Bijvoorbeeld dat er dingen belangrijker zijn dan je eigen genot. Ik ben op mijn 12e ook vegetarier geworden, na een bezoek met de klas aan het slachthuis. Als ik een dochter zou hebben zou ze thuis helemaal geen vlees of vis krijgen, dat is dan zeker heul erg sneu?
Alle reacties Link kopieren
quote:doxycycline schreef op 13 maart 2012 @ 09:59:

[...]





Ik vind het helemaal niet sneu dat een kind van 12 ergens over nadenkt en mee bezig is. Bijvoorbeeld dat er dingen belangrijker zijn dan je eigen genot. Ik ben op mijn 12e ook vegetarier geworden, na een bezoek met de klas aan het slachthuis. Als ik een dochter zou hebben zou ze thuis helemaal geen vlees of vis krijgen, dat is dan zeker heul erg sneu?



Dus jij maakt als je een kind hebt de keuze dat het geen vlees en vis mag? Ja, dat vind ik sneu. Ik vind dat een kind zelf die keuze moet maken, en niet de ouder.

Het lijkt me ook heel moeilijk bij een heel jong kind (een peuter ofzo) die al heel veel niet eten, ze dan nog gezond en gevarieerd te laten eten. Vleesvervangers krijg je er bij zulke jonge kinderen echt niet makkelijk in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beauke schreef op 13 maart 2012 @ 10:19:

[...]

Vleesvervangers krijg je er bij zulke jonge kinderen echt niet makkelijk in.Wij eten afwisselend vlees en vleesvervangers, maar mijn kinderen (3 en 5 jaar) eten van beide even weinig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet sneu dat een kind ergens over nadenkt, ik vind het ook niet perse sneu als een kind vegetarisch wordt opgevoed.



Ik vind het in deze situatie sneu. Omdat het volgens mij niet over het nadenken van het kind gaat, maar om de filmpjes waar moeder zo van geschrokken is.
Alle reacties Link kopieren
quote:doxycycline schreef op 13 maart 2012 @ 09:52:

[...]





Van wat ik heb begrepen wordt halalvlees ook gewoon als regulier verkocht. Vanwege de efficientie.



Van de dierennieuws.nl site:

De Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) heeft aangegeven dat een deel van het vlees van onverdoofd ritueel geslachte dieren als 'gewoon' vlees in de schappen van de supermarkt ligt. ¨Omdat er meer wordt geproduceerd dan nodig is, wordt een deel van het vlees van in Nederland onbedwelmd geslachte dieren geëxporteerd. Bovendien komt het vlees dat op basis van rituele eisen wordt afgekeurd in Nederland ongeëtiketteerd terecht in de reguliere consumptieketen¨, aldus de KNMvD. Hierdoor bestaat het risico dat consumenten vlees kopen van dieren die zonder verdoving zijn geslacht.



Dat vind ik wel weer jammer.



Ik ben er voor dat iedereen de mogelijkheid moet hebben te weten waar zijn/haar gekochte voedsel vandaan komt.

Ik wil heel graag weten dat er geen varken in mijn eten verwerkt zit, kan me ook voorstellen dat iemand dat wil weten van andere zaken.

En of dat nu om halal gaat of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 16:03:

[...]





Het is toch ook aanstellerij? Omdat jij je kind hypocriete principes meegeeft mag de rest helemaal niet eten?



Dus jij vind het aanstellerij dat het kind geen hallalvlees wil eten??

Dan kun je net zo goed zeggen tegen moslims: joh stel je niet aan en eet gewoon vlees!



Maar nee, dat is normaal omdat het bij geloof hoort... voor deze mensen is dit ook iets wat voor hun geld, en dus moet je er respect voor hebben. Ik vraag me alleen af, mag het kind wel kaas eten ofzo ipv de worst?

en het lijkt mij voor de school een kleine moeite om halalworst en gewone worst te halen.. halalworst is trouwens tig keer duurder dan gewone worst... (spreek uit ervaring, werk op KDV).
Alle reacties Link kopieren
Even over een heel andere boeg: Wat is halal eigenlijk? Ik weet dat het voor moslims een term is waar allemaal religieuze principes en gebruiken aan hangen, maar als je geen moslim bent, wat is halal dan? Niks, toch? Gewoon, een woordje. Dat mijn appel halal is, is heel fijn voor mijn islamitische medemens, maar voor mij betekent het niets.



Dat je iets vindt van verdoofd of onverdoofd slachten, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar benoem dát dan in je topictitel, dat je geen onverdoofd geslacht vlees wil. Maar dat dat onverdoofde geslachte vlees halal is, dat is alleen relevant voor iemand die gelooft dat er zoiets bestaat als Allah en dat die een profeet heeft die Mohammed heet en dat die profeet een boek heeft geschreven dat hij de koran genoemd heeft. En dat daar de leidraad in staat voor hoe je je leven in moet richten.



Ik geloof die dingen allemaal niet. Dus voor mij betekent "halal" niets. Ik vind hooguit iets van verdoofd/onverdoofd slachten en wel het volgende: dat het in mijn ogen hypocriet is om je over één detail van de levenscyclus van een dier zó druk te maken, terwijl het dier gefokt is om opgegeten te worden onder omstandigheden waarin ik mijn hond niet eens weg zou zetten. Als ik al een hond zou hebben dan.



Maar dat hele woordje halal... dat is alleen maar belangrijk als je in Allah gelooft. Voor niet-moslims betekent dat niet. Vlees is vlees. (En een appel is een appel.)



Van mij mogen ze prima halal of koosjer vlees serveren trouwens. Ik zou er pas een probleem mee hebben als er op de openbare basisschool uitgebreid stilgestaan zou worden bij de religieuze betekenis die halal zou hebben, waarbij mijn kind een opvatting opgedrongen wordt die niet de onze is. Maar dat is allemaal niet aan de orde: het kind waar het hier om gaat, krijgt gewoon een plakje vlees op brood. En zo lang dat kind geen moslim is, is dat vlees dus niet halal. Want om te geloven in halal, moet je eerst moslim worden.
Alle reacties Link kopieren
Beetje hoog rel gehalte dit .



zeg dat je dochter vegetarisch er betreft onverpoosd geslachtte dieren en dus alleen bio vlees wenst te eten.

Als dit niet mogelijk is dan geef jij het mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal met _qwertu eens. Als je dochter wel bioindustrievlees eet en je haar geen halalvlees wilt laten eten, vind ik dat hypocriet. Het is geen geloof dat ze haar opdringen, ze hebben alleen maar een ander soort vlees omdat dat makkelijker of goedkoper is. Als ze dat niet wil eten, eet ze toch wat anders? Als het zielig is voor de geslachte dieren, dan moet ze helemaal geen vlees eten.
Alle reacties Link kopieren
Blackmoon, het ligt er wel aan wat je haalt en waar hoor, qua halalvleeswaren.

Heb het één keer bij Albert Heyn gezien, belachelijk duur.

Bij 'mijn' Turkse supermarkt haal ik broodbeleg en worsten (sucuk, eet mijn man graag met ei).

Niet duurder dan 'gewone' vleeswaren.

En ook daar ligt het aan of je rosbief haalt of palingworst, qua prijs.



Ook vlees vind ik bij de halalslager goedkoper.

Wou laatst biefstuk. Bij de halalslager 8 euro de kilo en toen ik bij de plus keek was het 13.

En ik had prachtig mals vlees.

Kipfilet ook, geen volgespoten waterbommen zoals van de supermarkt. En goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Bij 'ons' in Frankrijk zijn de lamskoteletjes bij de halal-slager ong. 12 euro per kilo. In de supermarkt bijna 20 euro! En eerlijk is eerlijk, bij de halal-slager zijn ze lekkerder.



Is die worst Turks of eigenlijk Armeens Kuzu? (Aan jou durf ik dat wel te vragen, aan een Turk of Armenier niet. )
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het niet echt typisch uit een bepaald land komt.

Volgens mij is dat type worst wel bekend in verschillende landen maar zit er overal net iets anders bij in waardoor iedereen vind dat die worst van hun land afkomstig is.

'

Net zoals met baklava. Turken en Grieken kunnen het niet eens worden waar het nu vandaan komt.



Bepaalde soorten worst zijn wel weer streekgebonden.

Dat is in Turkije wel sterk. Aan de Zwarte Zee eten ze bijv weer andere dingen dan aan de Koerdische kant.

Met andere kruiden en samenstellingen.
Alle reacties Link kopieren
Ah ok, dank je voor je antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Een openbare school moet zich helemaal niet inlaten met religieuze zaken. Ik zou ook niet willen dat mijn kind vlees moet eten dat is geslacht op basis van (voor mij niet meer dan) sprookjesboek.
Alle reacties Link kopieren
En wat nou als de school het vlees alleen uitgekozen heeft omdat het goedkoper is? Daar is niks religieus aan!



IK vind het belachelijk dat de school in dit verhaal allemaal religieuze motieven opgedrongen krijgt, zonder dat aan de school gevraagd is WAAROM ze eigenlijk voor dit vlees gekozen hebben. En zelfs al zou het zijn omdat ze rekening houden met de leefregels van een groep leerlingen, dan geldt nog steeds wat ik in mijn vorige post schreef. Vlees is pas halal als je gelooft in de koran. Voor alle andere mensen is het gewoon vlees.



Dus tenzij de mensen die hier zo'n probleem mee hebben zelf allemaal moslim zijn, vind ik het kolder om je druk te maken om de religieuze gevoelens die een gelovige ervaart bij zijn of haar voeding. En als je je daar dan toch wél zo druk om maakt, wees dan consequent en stop met ál het halal of koosjere voedsel. Dus ook de appeltjes, de aardappels en de coca cola. Want als het zo'n groot probleem is dat een groep gelovigen bepaalde religieuze gevoelens van reinheid projecteert op hun voedsel, wees dan consequent.



Ben benieuwd wat je dan nog wel mag eten trouwens, volgens mij alleen maar varkenslapjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven