verplicht halal vlees eten op openbare basisschool

12-03-2012 15:21 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter vertelde onlangs nadat er op school gegeten werd ze verplicht werd om halal vleeswaren te eten en ze zich niet zo moest aanstellen.

Nu ben ik geen moslim en weiger ik en mijn gezin om halal vlees te eten. (Ik informeer er ook altijd na als ik uit eten ga) Enkele jaren geleden heb ik via de site van de partij voor de dieren, wat filmpjes gezien hoe bruut dat zo iets gebeurd. Ik ben er echt weken, zo niet maanden van slag geweest. Zag hoe koeien in en stalen bak gezet werden en onthoofd werden, hoe kleine geitjes aan een haak geslagen werden en de keel werden door gesneden terwijl ze nog steeds gillend onderste boven bengelden.Hoe tientallen schapen moesten toekijken hoe hun soortgenoten onderste boven in een bak werden gesmeten en de keel door werd gesneden Het was in een woord gruwelijk!! Ons gezin heeft zich voorgenomen om nooit halal te eten. We lijden nog liever honger bij wijze van spreken

Nu zitten er bij mijn dochter hooguit vier kinderen in de klas die moslim zijn en nu wordt de hele klas van 27 kinderen verplicht om op schoolontbijtjes en lunchjes en dineetjes halal vlees te eten.

Mijn dochter vertelde dat de boterhammetje al gesmeerd en belegd zijn en ze dus weinig of geen keuze heeft. Daarbij werd ook nog gezegd dat ze niet met iedereen rekening kunnen houden.En dus ook dat ze een aansteller is. Woest ben ik op deze intern begeleider. Er zitten nauwelijks moslim kinderen op die school.

Hooguit 10 procent. Zit er nu aan te denken om haar maar eens een paar van deze filmpjes toe te sturen waarop dit vreselijke leed staat en mijn dochter bij het lente ontbijt zelf een ontbijtje mee te geven.

Ik vind dat ze op een openbare school kinderen niet mogen verplichten om halal vlees te eten. Waarschijnlijk weten de meeste kinderen het niet eens dat ze dit eten. Maar mijn dochter en een klasgenootje hadden hier toevallig naar gevraagd. En kregen als antwoord dat alles halal was en ze niet met iedereen rekening konden houden. Wat vinden jullie?
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 16:25:

[...]





Zoals ik al eerder schreef, ik eet weinig vlees, alleen wild omdat dat een mooi leven heeft gehad in de vrije natuur (lees even terug), verder vis en vleesvervangers.



Dat is heel fijn voor je, maar totaal geen antwoord op mijn vraag. Ik wil hem wel even opnieuw stellen hoor.



"En wat precies maakt het jou uit of het hert linksom of rechtsom is geslacht? Dat jij óók nog eens de keuze kunt maken voor een speklap maakt toch werkelijk niets uit voor welke kwartelbout je eet?"
quote:chyou schreef op 12 maart 2012 @ 16:31:

Het lijkt net of men zodra er invloed is van een andere religie/cultuur ( en dit geldt voor álle religieuze wijzen) ineens keihard op hun strepen gaan staan, expres.



Hoewel de basis van élke religie is, dat men respect moet hebben voor de medemens. Ongeacht afkomst/religie. Sla de bijbel/koran/thora er maar op na.



Nou, wát een respect hebben we voor elkaar..

Respect moet wel van 2 kanten komen en als je emigreert hoor je je in 't openbare leven aan te passen aan de daar heersende cultuur. Wat je binnenshuis doet staat je vrij.



Ik noem Nederlanders in den vreemde overigens ook import in die betreffende landen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 16:32:

[...]



Lijkt me toch vrij ondoenlijk. Misschien nog haalbaar op de lagere school, maar als brugklasser gaan ze allemaal repen halen in de supermarkt voor op school en goed kans dat er ook wel 'ns iemand 'n snickers zal eten.Dat valt alles mee hoor.. Deze jongen zit nu op de middelbare school en dat gaat prima.. Hij eet niet in de aula met de rest, dat is te link maar in zijn klas weet iedereen hoe of wat.. geen punt.. ook leerkrachten weten het..
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 16:33:

[...]





Welnee, hoe kom je daar nu bij? Het meeste echte wild hier in NL is gewoon roadkill, beesten die met twee gebroken poten ofzo vreselijk lijden en daarom doodgeschoten worden.Is dat zo? Dat wist ik niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 16:32:

[...]





'de import'.....vreselijk mens ben je toch af en toe. Wat ben ik blij dat ik in een omgeving zit, waarin iedereen elkaar respecteert ongeacht geloofsovertuiging of sexe....en dat is ook iets wat ik mijn kinderen wil meegeven.Eens. En wat cru om de mensen die hier heen zijn gekomen 'de import' te noemen zeg.
Wat hebben sommige mensen een nare aanvallende manier van discussiëren......... Het verbaast me dat anderen, met een andere mening, die het wel beschaafd houden, met zo'n " discussie" blijven meedoen!
quote:poldervrouw schreef op 12 maart 2012 @ 16:33:

En een school zou eigenlijk boven alle religies moeten staan.. Eigenlijk zouden er geen scholen moeten zijn die gebaseerd zijn op een bepaald geloof..mee eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 16:34:

[...]



Respect moet wel van 2 kanten komen en als je emigreert hoor je je in 't openbare leven aan te passen aan de daar heersende cultuur. Wat je binnenshuis doet staat je vrij.



Ik noem Nederlanders in den vreemde overigens ook import in die betreffende landen.En als iedereen dan eens bij zichzelf zou beginnen...
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw wrote on 12 March 2012 @ 16:33:

En een school zou eigenlijk boven alle religies moeten staan.. Eigenlijk zouden er geen scholen moeten zijn die gebaseerd zijn op een bepaald geloof..Ik zou het nog mooier vinden als scholen aandacht besteden aan dat fenomeen religie dat vele mensen zo bezighoudt. Misschien heeft de school van TO's dochter dat ook willen doen. Je weet het niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:zazu_ schreef op 12 maart 2012 @ 16:34:

[...]





Dat is heel fijn voor je, maar totaal geen antwoord op mijn vraag. Ik wil hem wel even opnieuw stellen hoor.



"En wat precies maakt het jou uit of het hert linksom of rechtsom is geslacht? Dat jij óók nog eens de keuze kunt maken voor een speklap maakt toch werkelijk niets uit voor welke kwartelbout je eet?"Speklappen eet ik niet, kwartel is geen wild en dat hert is afgeschoten en dus morsdood vóór het wordt geslacht, dat blijft nog een week of twee hangen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:schapekopje schreef op 12 maart 2012 @ 16:28:

Ik ben vegetarier!!!!!!!

[...]

Maar je dochter niet. Heeft zij wel een eerlijke afweging gemaakt en kunnen maken tussen halal/koosjer slachten en 'gewoon' slachten? (Ik vind het moeilijk om het gewoon te noemen aangezien ik slachten sowieso niet gewoon vind, ik ben namelijk ook vegetarier). Want als je 1 soort bekijkt en besluit dat je dat niet wilt dan is het wat vreemd of voor de andere manier van slachten helemaal je ogen te sluiten, toch? Ik snap dat je dochter wellicht nog te jong is om zo'n redenering door te voeren en zo ver te denken, maar ik zou daar dan wel een gesprek over voeren met haar. Uiteindelijk is het allemaal vlees en ligt er altijd iets op je bord dat eerst een levend wezen was.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 16:34:

[...]



Respect moet wel van 2 kanten komen en als je emigreert hoor je je in 't openbare leven aan te passen aan de daar heersende cultuur. Wat je binnenshuis doet staat je vrij.



Ik noem Nederlanders in den vreemde overigens ook import in die betreffende landen.



Lulkoek. Er zijn genoeg landen waar meerdere culturen naast elkaar leven en ook in het openbaar kunnen leven zoals ze willen.

Het is inderdaad niet zo in alle landen, in lang niet alle landen, maar doe nu niet alsof alleen Nederland zo is.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 16:33:

[...]





Welnee, hoe kom je daar nu bij? Het meeste echte wild hier in NL is gewoon roadkill, beesten die met twee gebroken poten ofzo vreselijk lijden en daarom doodgeschoten worden.Echt niet, de mens heeft de natuur verdreven, daarom is er een overschot aan wild, vooral wilde zwijnen en soms herten, dat noemt men afschot.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ligeia schreef op 12 maart 2012 @ 16:35:

[...]





Ik zou het nog mooier vinden als scholen aandacht besteden aan dat fenomeen religie dat vele mensen zo bezighoudt. Misschien heeft de school van TO's dochter dat ook willen doen. Je weet het niet...Eensch.. maar dan wel in algemene zin.. Op school ben je om te leren, niet om je geloof te beleiden..
quote:chyou schreef op 12 maart 2012 @ 16:35:

[...]





En als iedereen dan eens bij zichzelf zou beginnen...

Als ik in het buitenland ben pas ik mij idd aan. En dan ben ik daar alleen maar op vakantie.

Als je er voor kiest in 'n andere cultuur te gaan wonen, vind ik helemaal dat je jezelf moet kunnen conformeren met die cultuur, anders hoor je er niet thuis. Ik hoor dus zeer duidelijk niet thuis in 'n moslimland en zal daar dus ook nooit gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 16:38:

[...]





Echt niet, de mens heeft de natuur verdreven, daarom is er een overschot aan wild, vooral wilde zwijnen en soms herten, dat noemt men afschot.Mijn schoonvader is boswachter en beheert dus ook de wildstand in zijn regio. Dat vlees wordt oa verkocht aan hele dure restaurants en aan slagerijen, en het grootste deel daarvan is toch echt roadkill, hoor, geen afschot.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 16:35:

[...]





Speklappen eet ik niet, kwartel is geen wild en dat hert is afgeschoten en dus morsdood vóór het wordt geslacht, dat blijft nog een week of twee hangen.



Omg, rofl. Snap je nu werkelijk niet wat er gevraagd wordt? Dit wordt bijna grappig... Weet je, laat maar. Volgens mij wil je gewoon geen antwoord geven, omdat je dan snapt dat je er niet uit zult komen.



Goed trouwens dat je veel vis eet, erg halal.



Oh, en kwartel is vederwild. Het wordt alleen nu ook gekweekt. Maar goed, dat gebeurt ook met herten.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 16:30:

[...]



Aanpassen moet vanuit de import komen. Moeten wij ook als we ons elders ter wereld vestigen. Dan kun je ook niet in openbare gelegenheden afdwingen dat men zich aanpast aan onze gewoontes: gewoontes van de minderheid die ook nog 'ns uit 'n andere cultuur komen dan die van het land waar wij zelf vrijwillig voor hebben gekozen.Ik snap je niet. Denk jij nou dat je zelf voor Nederland hebt gekozen en dat je daardoor meer te zeggen hebt omdat jij en vele generaties daarvoor al hier woonden? Meer dus dan mensen wiens ouders hier wellicht geboren zijn en die net zo'n Nederlands paspoort hebben als jij? Wanneer zijn mensen geen import meer? Wanneer worden ze Nederlanders volgens elninjoo?
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 16:41:

[...]





Mijn schoonvader is boswachter en beheert dus ook de wildstand in zijn regio. Dat vlees wordt oa verkocht aan hele dure restaurants en aan slagerijen, en het grootste deel daarvan is toch echt roadkill, hoor, geen afschot.Een kennis van ons is jachtopziener maar ook jager, slechts een enkele keer gaat het om aangereden dieren, dan mag hij midden in de nacht zijn bed uit. Het jachtseizoen is nu gesloten dus even geen wild meer, behalve wat nog in de vriezer ligt. Het vlees moet wel worden gekeurd, een deel mag hij houden, de rest gaat naar de poelier.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:zazu_ schreef op 12 maart 2012 @ 16:43:

[...]





Omg, rofl. Snap je nu werkelijk niet wat er gevraagd wordt? Dit wordt bijna grappig... Weet je, laat maar. Volgens mij wil je gewoon geen antwoord geven, omdat je dan snapt dat je er niet uit zult komen.



Goed trouwens dat je veel vis eet, erg halal.



Oh, en kwartel is vederwild. Het wordt alleen nu ook gekweekt. Maar goed, dat gebeurt ook met herten.Ik snap wel wat er wordt gevraagd maar op zulke domme vragen geef ik gewoon geen antwoord.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 16:45:

[...]





Een kennis van ons is jachtopziener maar ook jager, slechts een enkele keer gaat het om aangereden dieren, dan mag hij midden in de nacht zijn bed uit. Het jachtseizoen is nu gesloten dus even geen wild meer, behalve wat nog in de vriezer ligt. Het vlees moet wel worden gekeurd, een deel mag hij houden, de rest gaat naar de poelier.Jij je zin, joh.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 16:46:

[...]





Jij je zin, joh.ROTFLOL
verba volant, scripta manent.
quote:aikidoka schreef op 12 maart 2012 @ 16:45:

[...]





Ik snap je niet. Denk jij nou dat je zelf voor Nederland hebt gekozen en dat je daardoor meer te zeggen hebt omdat jij en vele generaties daarvoor al hier woonden? Meer dus dan mensen wiens ouders hier wellicht geboren zijn en die net zo'n Nederlands paspoort hebben als jij? Wanneer zijn mensen geen import meer? Wanneer worden ze Nederlanders volgens elninjoo?

Als ze van huis uit Nederlands spreken en geen dubbel paspoort meer hebben.

Idem trouwens ook weer wat Nederlanders in 't buitenland betreft. Ik kan wel emigreren naar Australie, maar ik blijf Nederlander. Mijn hypothetische kinderen die ik dáár geboren laat worden en in de taal en cultuur van het land opvoed zijn ook nog geen echte Aussies, maar hun kinderen uiteindelijk wél.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 maart 2012 @ 16:46:

[...]





Ik snap wel wat er wordt gevraagd maar op zulke domme vragen geef ik gewoon geen antwoord.Aha, chique manier van discussiëren. Vertel me dan eens. Wat precies is er dan dom aan de vraag wat het jou uitmaakt of het hert linksom of rechtsom is geslacht? Je krijgt precies hetzelfde hert, maar als het rechtsom is gebeurd, weiger je het te eten, omdat het halal is zei je.
Alle reacties Link kopieren
quote:zazu_ schreef op 12 maart 2012 @ 16:55:

[...]





Aha, chique manier van discussiëren. Vertel me dan eens. Wat precies is er dan dom aan de vraag wat het jou uitmaakt of het hert linksom of rechtsom is geslacht? Je krijgt precies hetzelfde hert, maar als het rechtsom is gebeurd, weiger je het te eten, omdat het halal is zei je.Je opmerking over links of rechtsom slachten raakt werkelijk kant noch wal. Misschien wil je het stukje waarin ik iets heb gezegd over rechts of linksom slachten even quoten, ik kan het namelijk nergens terugvinden, komt het uit je linker- of rechter duim?
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven