Vieze portiek

19-04-2012 18:08 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje?

Hoe kan ik mijn nieuwe buren aansporen de portiek schoon te maken en zo te houden zonder de stempel 'vervelende nieuwe buurvrouw' te krijgen??

Ik woon nu net 2/3 weken in een (huur)woning, leuk huis. Er is alleen een probleem waar ik me dag in dag uit aan erger dat is de smerige portiek!!

Het is echt ranzig, en het stinkt heel erg! Niet naar plas of dergelijk meer naar eten.

Onder het mom van buren bij elkaar brengen heb ik begrepen dat bewoners zelf voor de schoonmaak van de portiek verantwoordelijk zijn. Maar dus duidelijk niet gebeurd!

Nu heb ik direct bij betreden van de woning "mijn stukje" schoon gemaakt, maarja ik woon helemaal boven ben de enige die hier loopt. Maar ik moet met mijn dochtertje wel helemaal naar boven lopen. Langs de schoenen op de trap waar ik me ook dood aan erger!

Hoe maak ik netjes duidelijk dat het echt niet zo kan en er iets aan moet worden gedaan ?!

Gr
Oeps lang verhaal:( hoop op handige tips!
De lengte valt wel mee toch?

Heb je je al wel voorgesteld, en even een gezellig praatje gemaakt?
Zelf misschien eerst het goede voorbeeld geven. Samen met dochter alles even goed soppen.

Dan zien de buren meteen dat je er 'zin in hebt' en dan kom je iig niet over als zeur.

Ik veeg ook de blaadjes bij mijn buren weg als ik aan het vegen ben, andersom ook. Soms vang je meer vliegen met honing!
Ik zou niet al te hoog van de toren blazen als je er nog maar zo kort woont.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je woont er nog maar zo kort... Ik zou niet vragen of ze haar portiekje schoonmaakt..

Ik zou zelf even jou stukje schoonmaken, jezelf voorstellen aan de buuf, en tussen neus en lippen door vragen of ze het goed vind dat je haar stukkie ook even meepakt "je bent nu toch bezig", heb je meteen een goede beurt gemaakt... En dan maar hopen dat ze het zelf verder bijhoud...

Na een jaar mag je haar vragen op te ruimen
Toen ik net in dit portiek kwam wonen, sprak de buuf tegenover mijn voordeur (zelfde etage dus) mij aan dat het hier de gewoonte is dat we allemaal ons eigen stukje schoonhouden. Helaas zijn die buuf en ik de enige die wat met die gewoonte doen... Maar als het beneden of boven ons vies is, loopt iedereen die viezigheid overal heen, best jammer van onze twee schone trappen.

Heel soms heeft de bovenbuurman ineens zin en dan sopt hij een emmer chloorwater van boven naar beneden, dan is het weer even schoon. Met de nadruk op 'even', want 'goed voorbeeld doet goed volgen' gaat niet helemaal op in dit portiek.

Ik zou dus gewoon zorgen dat je eigen stukje schoon is, en als het je echt heel erg stoort, veeg je van boven naar beneden alles.
quote:nettel schreef op 19 april 2012 @ 18:31:

Je woont er nog maar zo kort... Ik zou niet vragen of ze haar portiekje schoonmaakt..

Ik zou zelf even jou stukje schoonmaken, jezelf voorstellen aan de buuf, en tussen neus en lippen door vragen of ze het goed vind dat je haar stukkie ook even meepakt "je bent nu toch bezig", heb je meteen een goede beurt gemaakt... En dan maar hopen dat ze het zelf verder bijhoud...

Na een jaar mag je haar vragen op te ruimen

Ik denk dat de kans niet zo heel groot is dat de buren het zelf bij gaan houden.

Ik zou een hint geven, zoiets als; zijn er afspraken over het schoonhouden of zullen we om de beurt (2)-wekelijks het portiek schoonmaken?

In mijn oude portiek deed mijn buurjongen het elke week en vroeg per woning ongeveer 2 1/2 euro per week. Misschien is dat een idee om een buurjongen of meisje te vragen, als iedereen het er mee eens is natuurlijk.
Gewoon eerst eens vragen wat de afspraken erover zijn.
Is het een portiekflat?

Je woont er net, dat kijk het nog even aan.

"langs de schoenen op de trap".

Dat vind ik dus niet kunnen. Voor je het weet struikelt iemand erover,

helemaal link in geval van nood. Je hoort tegenwoordig ook wel dat men op die galerij flats geen bloembakken meer mag om die reden.

Is een schoonmaakschema niets, dan kan je ook iemand vragen die het elke week wil doen tegen een vergoeding (misschien iemand uit de flat, die het geld kan gebruiken en anders een student oid.)
Schoenen (en andere voorwerpen) op een trap zijn gevaarlijk, daar kun je ze op aanspreken, ze kunnen ze ook voor hun eigen deur zetten. Ik ga er maar vanuit dat je medebewoners moslim zijn, heilige grond mag je niet met schoenen betreden maar ze moeten wel rekening houden met hun medebewoners.
verba volant, scripta manent.
Gooi zelf een paar emmers sop neer in het portiek, ook lekker een beetje over de schoenen heen, worden ze daarna misschien gelijk weggehaald.
quote:beertjemilo schreef op 19 april 2012 @ 19:53:

Gooi zelf een paar emmers sop neer in het portiek, ook lekker een beetje over de schoenen heen, worden ze daarna misschien gelijk weggehaald.Zo denk ik er ook over maar dat maakt de sfeer er uiteindelijk niet beter op, zeker niet als je ergens nog maar kort woont.
verba volant, scripta manent.
Je hebt een kleintje toch? Meteen zeggen dat een beetje gevaarlijk is met die kleine op de trap en al die schoenen, dus of ze alsjeblieft even...?
Schoenen kunnen toch per ongeluk een beetje nat zijn geworden
quote:beertjemilo schreef op 19 april 2012 @ 19:53:

Gooi zelf een paar emmers sop neer in het portiek, ook lekker een beetje over de schoenen heen, worden ze daarna misschien gelijk weggehaald.

Lastig probleem. Ik zou ook eerst eens vragen wat de afspraken zijn. Dan merk je vanzelf of er animo is om te poetsen.
Ehm, jij vindt dat je alleen jouw eigen bovenste stukje van het portiek hoort schoon te maken? Je gebruikt toch ook de lagere delen? De buurvrouw die het dichtst bij de straat woont, is dus verantwoordelijk om het vuil van al haar voorbijkomende buren op te ruimen?

Lijkt mij een beetje raar, toch? Je kunt veel beter afspreken om de beurt het hele portiek schoon te maken.

En houd er rekening mee dat om de beurt ook kan betekenen dat jij de enige bent die het doet. Als jij het nu eenmaal veel sneller "vies" vindt dan anderen, ben jij de enige met een probleem. Dat je dus zelf moet oplossen.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Dankjewel voor de reactie's,

Ik zelf heb de neiging heel erg om de schoenen op de straat te gooien.

Naast dat het gewoon gevaarlijk is, ziet het er ook gewoon super armoedig uit zijn niet eens mooie schoenen.indd moslims geen problemen met hun gebruiken maar niet als het ten kosten gaat van mijn leefruimte.

Ik heb mijn stukje al indd schoon gemaakt(samen met dochter gaat moeilijk die is pas 2). Maarjah dat zien hun moeilijk omdat ik als enige helemaal boven woon. Ruiken doen ze het wel want heb al een halve fles gloor er door heen gegooid.

Ik pak van het weekend gewoon heel de portiek aan en dan zie ik het wel. Zie ik geen verandering klop ik bij de woningbouw aan.
quote:nouschi schreef op 19 april 2012 @ 18:20:

Ik zou niet al te hoog van de toren blazen als je er nog maar zo kort woont.Maar ik betaal toch ook huur?! Omdat ik daar dus kort woon mag ik niks zeggen?
quote:limon2012 schreef op 19 april 2012 @ 20:52:

Ik pak van het weekend gewoon heel de portiek aan en dan zie ik het wel. Zie ik geen verandering klop ik bij de woningbouw aan.De woningbouw? Dat kun je toch wel zelf oplossen?
@TO, er is een verschil tusen gelijk hebben en gelijk krijgen. Als jij je gelijk op de toon probeert te halen op de toon zoals je hier schrijft, dan voorzie ik snel problemen.
quote:ClaudeFiolle schreef op 19 april 2012 @ 20:40:

Ehm, jij vindt dat je alleen jouw eigen bovenste stukje van het portiek hoort schoon te maken? Je gebruikt toch ook de lagere delen? De buurvrouw die het dichtst bij de straat woont, is dus verantwoordelijk om het vuil van al haar voorbijkomende buren op te ruimen?

Lijkt mij een beetje raar, toch? Je kunt veel beter afspreken om de beurt het hele portiek schoon te maken.

En houd er rekening mee dat om de beurt ook kan betekenen dat jij de enige bent die het doet. Als jij het nu eenmaal veel sneller "vies" vindt dan anderen, ben jij de enige met een probleem. Dat je dus zelf moet oplossen.

Ik kan nergens terug lezen dat ik vind dat iedereen zijn eigen stukje moet schoonmaken. Ik heb mijn eigen stukje gedaan omdat het gewoon niet meer kon, van het weekend doe ik de rest en zie wel wie of wat volgt.

Ik vind dat er schoon gemaakt moet worden, op welke manier dat gebeurd zal me een worst wezen. Het ziet er hier uit dat het in geen maanden is gedaan.

Dus ik denk eerlijk gezegd dat om de beurt iemand heel de portiek niet gaat werken en ik indd de enige ga zijn. Zie het somber in.
quote:pompsnol schreef op 19 april 2012 @ 21:05:

@TO, er is een verschil tusen gelijk hebben en gelijk krijgen. Als jij je gelijk op de toon probeert te halen op de toon zoals je hier schrijft, dan voorzie ik snel problemen.

Klopt heb je gelijk in,

vandaar dat ik 'nette' oplossingen zoek hier op het forum.

Ik zelf kan best wel direct en bot overkomen wat mijn mening betreft. Vooral als ik weet dat ik gelijk heb.

Ben ook niet van plan denk ik om iemand aan te spreken hier op.

Ik maak gewoon schoon en hoop dat ze de hint snappen.
quote:limon2012 schreef op 19 april 2012 @ 21:19:

[...]

Klopt heb je gelijk in,

vandaar dat ik 'nette' oplossingen zoek hier op het forum.

Ik zelf kan best wel direct en bot overkomen wat mijn mening betreft. Vooral als ik weet dat ik gelijk heb.

Ben ook niet van plan denk ik om iemand aan te spreken hier op.

Ik maak gewoon schoon en hoop dat ze de hint snappen.

Maar dan ga je ook de woningbouw niet inschakelen toch?

En misschien loont het om proberen te leren je mening op een iets andere manier over te brengen. Kan ook in de toekomst wellicht eens van pas komen in andere situaties.
@TO, hulde dat je zo naar jezelf kunt kijken en dat meen ik. Verder niet als subtiele hint sop over de schoenen gooien, maar tijdens het kennismakingsgesprek aangeven dat je het ''eng'' vindt omdat je bang bent dat je dochtertje erover kan struikelen. Ik weet niet of het ruimte technisch mogelijk is, maar misschien kun je vragen of ze een schoenenkast naast hun deur (buiten) kunnen zetten? Hoeven zij niet de trap af voor hun schoenen en is de trap vrij voor jou en je dochtertje ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven