Visite en schoenen uit

14-11-2010 12:01 238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ben ik jarig en komt er visite. Nu is het zo dat ik best een 'gevoelige vloer' heb. Dus ik wil liever niet dat er met hakken of natte schoenen over de vloer gelopen wordt. Is het heel raar om te vragen of ze de schoenen uit willen doen? Ik weet niet, ik vind het een beetje gek om te vragen op een verjaardag; zitten ze daar allemaal met hun sokken...

Wat denken jullie; gewoon vragen of?
quote:Cateautje schreef op 14 november 2010 @ 12:55:

[...]

Bepaald geen teken van vriendschap zeg, om te weigeren, respect te hebben voor iemands huis.

Ik denk dat het twee kanten op werkt. Wanneer je zo star vindt dat schoenen uit moeten is het ook niet echt respectvol naar de gevoelens van je gasten wanneer ze zich er ongemakkelijk bij voelen.

Daarom ben ik voor de middenweg. Heb je een gevoelige vloer, meldt het van tevoren zodat gasten hun schoenkeuze kunnen aanpassen. Jij geen beschadigde vloer, je gasten geen gênant gevoel.
als je mensen per se hun schoenen uit wilt laten trekken zorg dan voor leuke sloffen... dan zitten mensen er niet zo "naakt" bij....
quote:Jippertje schreef op 15 november 2010 @ 09:15:

[...]

Maar als ze er zo van baalt en weet dat jouw vloer zo ernstig beschadigd raakt, waarom zorgt ze dan niet dat ze ander schoenen aan heeft wanneer ze naar jou toe gaat? Wanneer ik het weet van andere zorg ik echt wel dat mijn schoenen daar op aangepast zijn en kom ik niet telkens weer mijn mijn naaldhakken aanzetten .Vind het eigenlijk sowieso raar dat iemand op visite naaldhakken aantrekt. Je gaat toch geen modeshow lopen, maar gezellig bij iemand op bezoek? Dan trek je toch iets comfortabels aan?
Visite hoeft mij niet de schoenen uit te doen. Sommigen voelen zich echt ongemakkelijk op hun panty/sokken en dat vind ik ongastvrij. Dan maar een keer extra dweilen/soppen.

Je kunt toch vragen of ze goed hun voeten willen vegen ?

Wil je écht geen schoenen in huis, zorg dan als een Japanse huisvrouw dat je een voorraad slofjes in verschillende maten hebt staan.
quote:rider schreef op 15 november 2010 @ 09:02:

[...]

Tijd voor een andere vloer. Ik vind het persoonlijk een goede reden om ergens niet meer op visite te gaan. Wat is het volgende? Onze bank is zo gevoelig, dus in je onderbroek?

Nu je het zo zegt, dat is denk ik mijn antipathie tegen schoenen uit. Waarom wel schoenen uit, maar geen andere kledingstukken? Omdat sommige dat heel normaal vinden? Maar wat als andere het heel normaal vinden om inderdaad weet ik wat uit te trekken of aan te trekken. Hoe makkelijk pas je je dan aan en in hoeverre vind je dat de gastvrouw dan rekening moet houden met je gevoelens wat betreft je ongemakkelijk voelen.

Ik noem maar een rare dwarsstraat, stel je wordt een rok overhandigd omdat men kennelijk vind dat het heel normaal is dat vrouwen alleen rokken dragen?
quote:outnumbered schreef op 15 november 2010 @ 08:49:

In mijn cultuur doe je inderdaad binnen je schoenen uit! Ik vind het zelf echt heel erg smerig om binnen je schoenen aan te houden, zeker als je ziet hoe vies het op straat is.

Maar, ik zal bezoek nooit dwingen om schoenen uit te trekken.

Heb je weleens nagedacht over alle ranzigheid die mensen aan hun voeten/sokken hebben? Een dun laagje stof/panty houdt een voetschimmel echt niet tegen. Eveneens als het virus/de bacterie die wratten veroorzaakt. Om het dan nog niet te hebben over het zweet wat bij sommige mensen uit hun voeten komt..... Dan neem ik liever straatvuil met schoenen op mijn vloer dan dit soort ranzigheid.

Hoe kijk jij hier tegenaan?
Outnumbered, het gaat er bij mij dat ik het zo raar vind dat in veel categorieën (denk aan kleding keuze, gastvrijheid, kinderen, parttime werken, etc.) naar voren wordt gegooid dat het in andere landen heel normaal is. Alsof wij met onze 'Nederlandse' dingetjes abnormaal zijn en eigenlijk niet gerespecteerd worden met onze gekke dingetjes.

Heel goed om eens een spiegel voor te houden hoor en te kijken naar andere gebruiken, maar in deze context ben ik het een beetje beu.
Tip:

Als ik bij mensen die ik goed ken langer dan een paar uurtjes op bezoek ga, neem ik zelf slofjes mee.

Ik loop nl. niet graag op sokken/pantyvoeten en ook liever niet de hele dag op schoenen. Thuis heb ik altijd sloffen aan.
Ik zou het denk ik van tevoren melden zodat mensen hun pantoffels kunnen meenemen of goede sokken kunnen aantrekken

Ik zou er geen zelf geen moeite mee hebben. Sterker nog, ik heb vrienden waarbij we een hele tijd onze schoenen uit moesten omdat de baby begon te kruipen. Ik nam dan gewoon mijn pantoffels mee en trok die aan

Hier hoeven mensen hun schoenen niet uit te trekken maar toen we hier pas woonden en kwamen er nog regelmatig werkmensen over de vloer. Die trokken altijd zelf hun schoenen uit bij de voordeur
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Heb mijn visite voor een feestje ooit een uitnodiging gestuurd dat honden en hakken niet welkom waren. Want mijn vloer zou hakken niet overleefd hebben nl. Dweilen, tja, dat hoort er gewoon bij. En kleden heb ik opgerold, dus die konden niet vies worden.
En wat betreft de schoenen, ik ken het "probleem". Kinderen die bij mijn dochter komen spelen, moeten ook altijd hun schoenen bij de deur uittrekken. Echter, toen het vriendinnetje van dochter onlangs werd opgehaald door moeder en de overige 3 kinderen, raceden die allemaal langs me heen de woonkamer in, om daar met schoenen en al over mijn kleed te rauzen en over de bank te klimmen. Aaargh.
Wat vervelend dat je zo'n kwetsbare vloer hebt. Ik zou er gek van worden. Ik heb een (massieve) houten vloer maar ken gelukkig het probleem niet. Je kunt het natuurlijk vragen als iemand extreem hoge (dunne) hakken heeft waarvan je van te voren al ziet aankomen dat het mis gaat. Maar dit zal je dan moeten doen zo lang je de vloer hebt. Kinderen doen hier thuis overigens ook altijd de schoenen uit. Maar dat heeft dus niks met de kwetsbaarheid van de vloer te maken maar met het feit dat ik geen zin heb om de hele dag te dweilen.
quote:Jippertje schreef op 15 november 2010 @ 08:58:

Goh, allemaal heel leuk en aardig hoor dat in veel landen het beleefd, normaal of een vereiste is om je schoenen uit te trekken, maar voor je het nog niet door had, we zijn nu niet in andere landen maar hier in Nederland!

Volgens mij is het altijd nog toegestaan om in je eigen huis te doen wat je zelf wil.

Dat mensen bepaalde gebruiken aanhouden die ze van jongsaf gewend zijn mag dus ook niet meer in eigen huis?
Kuzu, dat mag best.Maar er is hier in dit topic talloze keren verwezen naar "in het buitenland is dit normaal". Ja èn? Dat is toch geen argument dat het hier ook maar normaal moet zijn?
O dat ben ik met je eens hoor.

Maar voor hier wonende 'buitenlanders' (zoals mijn schoonfamilie) is het gewoon normaal, die schoenen uit.

Als dan gezegd word 'We zijn hier in Nederland (en wij vinden dat onzin) ' vind ik dat raar.

Je bent toch vrij om te doen wat je wil in je eigen huis, kom op zeg.
Over de opmerking die je maakt over hier wonende buitenlanders ben ik het helemaal met je eens

Alleen als een oerhollander dit gaat vragen omdat er anders gedweild moet worden na een feestje dan gaat me dat te ver.
In sommige culturen doen ze de schoenen uit in huis maar gooien ze wel de vuilniszakken en de vieze luiers over het balkon heen. Die begrijpen niet dat je leefomgeving belangrijk is en dat is niet alleen je huis maar ook het grasveld om de flat heen.

Ik heb ook geen schoenen aan in huis omdat ik het schoner en relaxter vind. Laatst wilde de loodgieter met maat 50 werkschoen mijn gestoffeerde trap oplopen en heb ik hem toch gevraagd de schoenen uit te trekken en dat vond ie vreemd. Nouja, zijn probleem.
Zie QR
Ik vind het niet gastvrij. Snap je dilemma wel, maar schoenen uit laten trekken vind ik niet kunnen.

Zou het ook niet prettig vinden als ik dat zou moeten.

Aan dit soort dingen ontkom je niet. Heb zelf vlekken op mijn bank die er niet meer uit kunnen na zo'n verjaardag.. Balen maarja.

Anders andere lokatie zoeken??
quote:elninjoo schreef op 15 november 2010 @ 09:18:

[...]

Vind het eigenlijk sowieso raar dat iemand op visite naaldhakken aantrekt. Je gaat toch geen modeshow lopen, maar gezellig bij iemand op bezoek? Dan trek je toch iets comfortabels aan?Als ik naar een feestje ga vind ik het wel leuk om wat leuks aan te trekken en niet in mijn slobberoutfit aan te komen. Iets comfortabels is voor mij een joggingbroek. Die draag ik alleen thuis.
Jaren geleden is het me een keer overkome dat ik mijn schoenen uit moest trekken op een verjaardag. Het was niet van te voren gezegd. Helaas voor mij, want ik heb heel erg snel last van zweetvoeten, was thuis ook standaard mijn voeten bij thuiskomt, en ik had er toen al een hele dag op zitten.

Dankzij die ervaring zou ik nu meteen weer weg gaan als iemand met het verzoek zou komen zonder me meteen door te verwijzen naar de badkamer zodat ik me 'even op kan frissen'.
Ik vind het niet gastvrij. Best een afknapper zelfs.

Alleen als het iets cultureels is, dan komt het wel anders over. Maar omdat je vloer mooi moet blijven... Hoe heb je ooit zo een vloer gekocht. Net als een bank waar je niet op mag zitten. Komt een beetje control freak-achtig over, en dat zijn nooit de gezelligste feestjes.
Je moet doen wat je zelf wilt en wat de genodigden daar gemiddeld van zullen vinden heb je kunnen teruglezen op dit forum. In Nederland is dat inderdaad gemiddeld ongewoon, maar ergens je schoenen uitdoen komt ook voor bij 'echte Nederlanders'.

Kijk, het is jouw huis, jouw vloer en jouw geld wat je weer moet uitgeven als je vloer na dat feestje erg is beschadigd. Als bezoekers gemiddeld genomen hun schoenen altijd aan mogen houden, dan zou ik wel vantevoren melden dat het bij dit feestje anders is. Dan kan iedereen op tijd matchende sokken aantrekken zonder gaten. En als je straks in je eentje je verjaardag zit te vieren, gewoon nieuwe vrienden uit andere culturen zoeken waar schoenen uitdoen de standaard is.

Vind je het toch ongemakkelijk om dit je gasten te verzoeken, koop dan een goedkoop kleed wat je weer bij elk feestje tevoorschijn haalt. Of wat iemand anders schreef: verzoek om platte hakken. Vindt de oplossing waarbij jij je het prettigst bij voelt!

Dit jaar overkwam mij hetzelfde: feestje bij iemand, maar de vloer was net voor veel geld gedaan en of iedereen zijn/haar schoenen uit wilde doen. Iedereen hield zich netjes aan dat verzoek. Wat de bezoekers ervan dachten, tja dat hoor je toch niet.

Heb er zelf geen problemen meer mee, na vele vakanties te hebben doorgebracht in landen waar je schoenen uitdoen de standaard is. Die gewoonte heb ik zelfs nu overgenomen. En echt, ik heb daardoor geen vrienden minder gekregen (al moet je het in het begin het iedere keer zeggen. Na verloop van tijd weet iedereen het wel).
anoniem_99342 wijzigde dit bericht op 18-11-2010 04:07
Reden: de puntjes op de i
% gewijzigd
Wat ik zelf nou heel raar vond, is om een Nederlander in een tropisch land te zien wonen (gemiddeld 30 graden C) die in huis permanent met gesloten schoenen rondliep.

Ga lekker op je blote voeten, denk ik dan. Of loop op zijn minst in open schoenen. Daar deed ik mijn schoenen lekker uit. Terwijl hij ze aanliet.

Misschien last van zweetvoeten. ;)
In het schipperswereldje is het absoluut "not done" om binnen je schoenen aan te houden Dit is vanuit praktisch oogpunt, wanneer een schip net geladen is met kolen/ zand/ turf/ en dit in de gangboorden (dat zijn de loopaden langs een schip) ligt, loop je zo alles mee naar binnen.

In onze familie-/ kenissen kring trekt bijna iedereen de schoenen uit in de gang, zelfs diegenen die inmiddels gewoon in een huis wonen.Versleten sokken en zweetvoeten nemen we dan maar op de koop toe.

Wij lopen ook niet binnen met onze buitenschoenen, maar trekken in de gang pantoffels of slippers aan.

Als je vloer echt blijvend beschadigd door hakken, vind ik best dat je van je bezoek mag vragen hun schoenen uit te doen.

Jouw huis, jouw regels.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven