Viva’s hondenveldje the sequel

24-05-2021 15:47 3374 berichten
Alle reacties Link kopieren
En welkom terug allemaal. Op verzoek van de mod een nieuw topic voor ons virtuele hondenveldje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
mama-inge schreef:
14-05-2022 20:55
:cheer2: buurvrouw met de altijd tegen alles en iedereen blaffende hond gaat verhuizen
Jeej! Hopelijk krijg je er iets beters voor terug :)
Nummer*Zoveel schreef:
14-05-2022 20:59
Komen zijn tandjes misschien door? In dat geval wil kauwspul of een nylabone nog wel eens helpen. En dan elke keer als hij zijn tanden ergens in wil zetten, direct afpakken en kauwspul geven, en erbij zeggen “dit botje is om op te kauwen”. Zodra je hem ziet zoeken “waar is je botje?”, enz. (Werkt ook als er geen tandjes doorkomen, maar het is makkelijker en sneller aan te leren in wisseltijd).
Omruilen werkt op zich wel, maar kan m niet altijd in t oog houden in huis. Spullen wegleggen of rodehond beperken lijken nu de enige opties. Begrijp gewoon niet waarom hij het doet. Bied genoeg te kauwen aan. Het lijkt met opzet te gebeuren als ik bv op een dag wat langer of vaker de deur uit ben geweest. Maar dat kan ook mijn eigen schuldgevoel zijn. Al zijn het wel meestal mijn spullen die er aan moeten geloven.
Alle reacties Link kopieren
Rodehond schreef:
14-05-2022 23:46
Omruilen werkt op zich wel, maar kan m niet altijd in t oog houden in huis. Spullen wegleggen of rodehond beperken lijken nu de enige opties. Begrijp gewoon niet waarom hij het doet. Bied genoeg te kauwen aan. Het lijkt met opzet te gebeuren als ik bv op een dag wat langer of vaker de deur uit ben geweest. Maar dat kan ook mijn eigen schuldgevoel zijn. Al zijn het wel meestal mijn spullen die er aan moeten geloven.

Het kan aandacht trekken zijn. Mijn vorige hond jatte en sloopte eerst boeken en later sierkussentjes als hij vond dat hij niet genoeg aandacht kreeg. Succes verzekerd, want afpakken/boos worden/ er achteraan gaan, dan is allemaal aandacht. Positief of negatief maakt de hond dan niet zoveel uit. In dat geval kan het helpen om bijvoorbeeld eerst even wat met hem te spelen of knuffelen voordat je de kamer weer uitloopt.

Het kan ook stress zijn. Mijn huidige hond pakt standaard iets in zijn bek als hij stress heeft. Dat kan zowel positieve stress (joepie, er komt visite!) als negatieve stress (bijv door een zeer oortje) zijn. Godzijdank pakt deze daarvoor zijn eigen speeltjes. In dat geval werkt geruststellen beter. Een knuffel en lieve woordjes, vertellen wat je gaat doen als je even weg moet, misschien het echt weggaan opnieuw trainen.

Of het is gewoon verveling, dat er even niet genoeg gebeurt en dat hij dan zijn eigen spelletje maar gaat bedenken. Dan is de kunst om hem even wat afleiding te geven voordat je weg loopt (bijv een gevulde Kong of ander hersenspelletje).

En tenslotte kan het ook nog baldadigheid zijn wegens oververmoeid. De meeste honden hebben een standaard moment van de dag dat ze gaan lopen klieren. Dan werkt laten slapen het beste, al dan niet met wat hulp om eerst rustig te worden.

Zit hier iets tussen waar je wat in herkent?
Alle 4 de mogelijkheden zijn herkenbaar.

Aandacht trekken
Stress
Verveling
Vermoeidheid

Ik vind het heel lastig om in te schatten. Wat nu overheerst is de gedachte dat ik niet meer bezig kan zijn met rode hond dan ik al ben. Hij is nooit langer dan 3 tot 3,5 uur alleen op een dag.

We wandelen minimaal 1 maar meestal 2 keer lang (half uur tot een uur) en 2 keer kort (10 minuutjes). Iedere dag korte trainingen, die momenteel vooral gericht zijn op zijn vachtverzorging.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de kinderen voor stress zorgen. Bij mij en daardoor ook bij Rodehond.

Soms denk ik ook dat ik teveel doe. Dan gaat hij in de auto al gek doen en dan weet ik niet of het enthousiasme is of signalen zijn dat hij er juist geen zin in heeft om er op uit te gaan.
Alle reacties Link kopieren
@Rodehond, kun je iets meer vertellen over het ras en de leeftijd van jouw hond? Dat maakt het meedenken over de behoefte aan activiteit/rust wat makkelijker.

Ik vermoed dat druk doen in de auto eerder enthousiasme is dan weerstand, want honden die ergens geen zin in hebben laten dat meestal eerder blijken door weigerachtig gedrag (weglopen of blijven liggen als de riem gepakt wordt, niet de auto in willen springen, enz).

Dat de hond reageert op stress is wel heel goed mogelijk, bijvoorbeeld dat de hond gaat klieren zodra jij de kinderen een reprimande geeft ofzo. Dat betekent niet dat de hond onrustig wordt van de kinderen, maar wel van de negatieve lading die op zo’n moment in huis ontstaat. Alhoewel een hond niet altijd meteen rustig zal zijn zodra de baas rustig is (want honden zijn nu eenmaal wel eens druk), worden de meeste honden wel heel onrustig als de baas stress lijkt te hebben. Ze zijn daarin prima spiegels :P en dat kun je ombuigen door je eigen gedrag aan te passen.
Oh dat gaan zitten of liggen is ook herkenbaar. Vooral met dit warmere weer merk ik dat ik de rondes overdag korter moet houden.

Ik mopper inderdaad nog wel eens op de kids. De oudste heeft net als de hond de puberleeftijd. Rode hond is een werkras trouwens. Denk zelf dat het alleen zijn het probleem is. Hij loopt me bv nu ook weer door het hele huis achterna.

Bedankt voor het meedenken trouwens! Heel fijn :bigkiss:
Alle reacties Link kopieren
Rodehond schreef:
15-05-2022 10:05
Oh dat gaan zitten of liggen is ook herkenbaar. Vooral met dit warmere weer merk ik dat ik de rondes overdag korter moet houden.

Probeer als dat kan in het bos te lopen. Zandpaden zijn minder warm aan de voetjes en de bomen geven natuurlijk schaduw. En water geven onderweg (en zo nodig pootjes nat maken) wil ook wel helpen.

Ik mopper inderdaad nog wel eens op de kids. De oudste heeft net als de hond de puberleeftijd.

Daar ga je al. Probeer mensenpuber rust ... cht wil.

Rode hond is een werkras trouwens.

Voor de meeste werkrassen is wat jij beschrijft aan wandelen eerder te weinig dan teveel. Ter illustratie: mijn vriendin loopt gemiddeld 20.000 stappen per dag met haar Mechelse herder, waarbij de hond minstens de dubbele afstand maakt met vooruit en weer terug rennen, rondjes draaien, enz. En dan fietst haar man ook nog twee rondjes per dag met de hond. Nu heb jij een puber, dus voorgaande zal nog wat teveel van het goede zijn, maar ik zou zeker niet minder doen dan je nu doet.

En ze hebben ook vaak flinke behoefte aan hersenwerk. Ik weet niet of je daar al wat mee doet? Maar zo niet, dan zou ik daar ook mee aan de slag gaan (denk aan voer verstoppen, hondenpuzzels, een gevulde Kong, enz).


Denk zelf dat het alleen zijn het probleem is. Hij loopt me bv nu ook weer door het hele huis achterna.

Dan zou ik daar weer even extra op oefenen met opbouwen en goed gedrag belonen.

Wat voor mij ook altijd goed heeft gewerkt, is praten tegen de hond, dus zeggen wat je gaat doen. Dat gaan ze herkennen, en dan kunnen ze daar ook hun conclusies aan verbinden. Bijvoorbeeld:
- “ik ga alleen even wat pakken” betekent “zo weer terug, dus ik hoef er niet achteraan de trap op te rennen”
- “ik ga even naar de fysio” betekent “oh, dat duurt wel even maar niet zo heel lang, dus dan kan ik nog wel even lekker gaan slapen”.


Bedankt voor het meedenken trouwens! Heel fijn :bigkiss:

Graag gedaan!
Alle reacties Link kopieren
F1823 schreef:
14-05-2022 07:48
Aan iedereen die reageerde op mijn bericht, bedankt!
Ik had nooit gedacht dat ik zo diep in de put kon zitten. Maar gelukkig heb ik een volledig gestoorde ADHD teckel.
Op dit moment gaat het weer beter, ik ben op de weg terug en ik doe er alles, of in ieder geval veel, aan om weer zoveel mogelijk normaal te kunnen leven.
Wat fantastisch dat je hond je zo goed doet. Heerlijk zo'n maatje!
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag kwam er een oudere meneer voorbij gesjokt met een vouwbare bolderkar achter zich aan sleurend, compleet met een zonneluifeltje. Daar zaten twee Stabijtjes in opgehokt met een slapend (klein)kind in hun midden :-D . De stabijtjes keken ook zo olijk alsof ze wilden zeggen: ‘Kijk nou, schattig hè’
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Rode hond, is het alleen werkras of ook een werklijn? En wat voor werk?
Ik heb een puber werkhond die van uren wandelen echt niet moe en voldaan wordt. Maar een pittige training van maar een kwartier, passend bij haar werk, daarvan wordt ze helemaal rustig in de kop.
thistle schreef:
17-05-2022 20:37
Rode hond, is het alleen werkras of ook een werklijn? En wat voor werk?
Ik heb een puber werkhond die van uren wandelen echt niet moe en voldaan wordt. Maar een pittige training van maar een kwartier, passend bij haar werk, daarvan wordt ze helemaal rustig in de kop.
Jacht. Vader is trouwens een showhond.
lemoos2 schreef:
17-05-2022 20:23
Vanmiddag kwam er een oudere meneer voorbij gesjokt met een vouwbare bolderkar achter zich aan sleurend, compleet met een zonneluifeltje. Daar zaten twee Stabijtjes in opgehokt met een slapend (klein)kind in hun midden :-D . De stabijtjes keken ook zo olijk alsof ze wilden zeggen: ‘Kijk nou, schattig hè’
Die had het beter begrepen dan de man op fiets met hond ernaast rennend, die ik vanmiddag tegenkwam. Was bijna gestopt met de auto om te vragen of ie helemaal betoeterd was.
Alle reacties Link kopieren
Rodehond schreef:
19-05-2022 17:20
Die had het beter begrepen dan de man op fiets met hond ernaast rennend, die ik vanmiddag tegenkwam. Was bijna gestopt met de auto om te vragen of ie helemaal betoeterd was.
Sommige mensen willen het niet begrijpen
Arm beest, met die warmte.

Hier overdag even naar het veld voor een plas en dan weer naar huis
Zelfs ik vind het veel te warm om een eind te gaan lopen
Plus dat er hier heel weinig bomen staan.
Dan de ochtend en avond wandelingen maar wat aanpassen
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb witje omgedoopt in zwijntje :mrgreen:
Het veld waar we over moeten om bij het natuurgebied te komen, ligt mest op.
En madam is daar even goed in gaan liggen rollen vanmorgen :facepalm:
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
mama-inge schreef:
20-05-2022 11:13
Ik heb witje omgedoopt in zwijntje :mrgreen:
Het veld waar we over moeten om bij het natuurgebied te komen, ligt mest op.
En madam is daar even goed in gaan liggen rollen vanmorgen :facepalm:
Lekker! Voor zwijntje dan haha. Hopelijk houd ze van douchen :)
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
17-05-2022 20:23
Vanmiddag kwam er een oudere meneer voorbij gesjokt met een vouwbare bolderkar achter zich aan sleurend, compleet met een zonneluifeltje. Daar zaten twee Stabijtjes in opgehokt met een slapend (klein)kind in hun midden :-D . De stabijtjes keken ook zo olijk alsof ze wilden zeggen: ‘Kijk nou, schattig hè’

Ahhhh, wat schattig!
Alle reacties Link kopieren
Rodehond schreef:
19-05-2022 17:20
Die had het beter begrepen dan de man op fiets met hond ernaast rennend, die ik vanmiddag tegenkwam. Was bijna gestopt met de auto om te vragen of ie helemaal betoeterd was.

Verschrikkelijk, dat soort mensen!
Alle reacties Link kopieren
mama-inge schreef:
20-05-2022 11:13
Ik heb witje omgedoopt in zwijntje :mrgreen:
Het veld waar we over moeten om bij het natuurgebied te komen, ligt mest op.
En madam is daar even goed in gaan liggen rollen vanmorgen :facepalm:

Oh bah!
Alle reacties Link kopieren
@iones, opeens bedenk ik me dat ik jou al heel lang niet meer gelezen heb hier. Gaat het goed met je?
Alle reacties Link kopieren
Rodehond schreef:
19-05-2022 17:19
Jacht. Vader is trouwens een showhond.
Tof! Ik heb ook een jachthond, bijna twee jaar. En ik werk er mee.
Fietsen of nog meer wandelen zou ik niet doen. Dan heb je een hond die lichamelijk vermoeid is, maar waarvan het koppie verveeld is. Dan krijg je heel vervelend gedrag.
Doe je of ken je jachttraining? Apporteren met een dummy (of een Dokken vogel, nog leuker) is echt iets anders dan spelen met een balletje. En daar is veel variatie op, voor hond en baas echt een leuke uitdaging. Het zal de band met je hond enorm verbeteren en het vervelende gedrag verminderen. Na een dag werken is tien goede apporten voor je hond meer uitdaging dan een uur wandelen.
@lemoos; nog alles rustig bij jullie?

Verder nog anderen in de buurt van het smalste stukje?
Alle reacties Link kopieren
Rodehond schreef:
20-05-2022 14:05
@lemoos; nog alles rustig bij jullie?

Verder nog anderen in de buurt van het smalste stukje?
Ik zat midden in het oog van de storm de tuinstoelen te stapelen terwijl twee paar oogjes mij beloerden vanachter de tuindeuren :-). Zoon mocht twee uur eerder naar huis, school stuurde ze allemaal naar huis. Bleek niet echt nodig te zijn geweest. Gisteren vond ik heftiger maar dat komt wellicht omdat de bliksem insloeg bij de achterburen. Wat een klap was dat. Ineens het hele huis in een fel wit licht en een klap dat de ramen rammelden. Jongedame heeft zeker twee uur zitten trillen als een rietje (je weet wel, als je haar aankeek dan ging ze nog eens extra trillen)
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
20-05-2022 21:05
Jongedame heeft zeker twee uur zitten trillen als een rietje (je weet wel, als je haar aankeek dan ging ze nog eens extra trillen)
Dramaqueen ;)
Al kan ik me voorstellen dat ze zich een hoedje is geschrokken. En jij ook.
Misschien kunnen jullie mij helpen!

Ik heb een pup van 7 maanden/25 kilo die nogal enthousiast aan de lijn trekt. Probeer ik af te leren natuurlijk, maar dat kost tijd. Ik heb nu een soort ‘schaafwonden’ van de riem in mijn handen en er ontstaat eelt. Sowieso heb ik erg gevoelige handen.

Ik zoek een riem van 170/180 cm die ik met een musketon aan een tuigje kan klikken, en met een handvat dat niet snijdt. Zacht materiaal, of met een stevig stuk waarop de hand rust.

Vanmiddag in de dierenwinkel kwam ik er niet uit. De handvatten die ik fijn vind, waren er alleen in combinatie met korte riemen. Of met riemen die bedoeld waren voor 2 honden. Zo’n slipketting vind ik niet fijn, een van de honden van mijn ouders trok daar keer op keer dwars doorheen.

Hebben jullie tips?
Ik ben zelf fan van Hurtta. Die hebben lijnen met een schuimlaagje in het handvat, waarvan de stof eroverheen ook nog eens zacht is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven