Viva’s hondenveldje the sequel

24-05-2021 15:47 3374 berichten
Alle reacties Link kopieren
En welkom terug allemaal. Op verzoek van de mod een nieuw topic voor ons virtuele hondenveldje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
01-06-2022 18:51
Doe ik. Als ik zeg mooi opassen dan is hij beledigd. Loopt of naar de keuken en gaat onder het fornuis liggen, of bij mooi weer buiten, door kattenluik. Man negeert hij dan volkomen, terwijl dat zijn grootste vriend is als hij thuis is, idem met zoon, Het is een karakter zeg maar.

Wij gaan bijna op vakantie en zo'n hele bench sjouwen had ik geen zin meer in. Ik heb nu zo'n riem voor in de autogordel gekocht. Iemand ervaring mee? We gaan zowiezo oefenen zeg maar.
Ja. Voor middelmaatjes en kleintjes ideaal (bevestigen aan gepolsterd harnastuigje). Gewoon een soft mandje eronder en ze kunnen liggen, zitten, uit het raam loeren en zitten toch goed vast. Voor grote honden: nah. De Berner kon op de grootste stand amper bewegen (en dus niet meebewegen in de bochten). Herderinnetje trok de halve gordel uit de achterbank toen ze toch echt zeker wilde weten dat ik alleen ging tanken en niet ook die shop in zou gaan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik zet mijn hond vast met een riem met musket aan een haak in onze auto (die haak is bedoeld om extra banken mee te bevestigen, dus is heel stevig). Maar die gordeldingen werken inderdaad ook prima voor niet al te grote honden. Wel altijd in combinatie met een goed stevig en liefst ook gevoerd harnas gebruiken, zodat de hond bij een noodstop niet door alleen een halsbandje gewurgd wordt of de riemen van het harnas in het lijf kunnen snijden.
Alle reacties Link kopieren
Als het gaat om een grotere of zwaardere hond dan zou ik ook een korte sterke lijn met musketon vastmaken aan een isofix-anker. Had alleen geen isofix in mijn oude autootje destijds.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
01-06-2022 22:38
Als het gaat om een grotere of zwaardere hond dan zou ik ook een korte sterke lijn met musketon vastmaken aan een isofix-anker. Had alleen geen isofix in mijn oude autootje destijds.
Wat is een isofix anker?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
01-06-2022 22:40
Wat is een isofix anker?
Waar de klemmen van isofix kinderzitjes op zitten. Soms afgedekt met een plastic geleider om de bekleding niet te beschadigen (maar die duw je vanuit de kofferbak er zo uit)
Afbeelding
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
In mijn auto ziet het er zo ongeveer uit:
Afbeelding
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
01-06-2022 22:42
Waar de klemmen van isofix kinderzitjes op zitten. Soms afgedekt met een plastic geleider om de bekleding niet te beschadigen (maar die duw je vanuit de kofferbak er zo uit)
Afbeelding

Ah, OK, weer wat geleerd. Maar als dat systeem voor kinderzitjes is bedoeld, dan zal het waarschijnlijk een max gewicht kunnen handelen. Dat zou ik wel even checken voordat je erop vertrouwd voor de grotere hond.

Wij hebben voor de hond een “eigen” auto zodat hij makkelijk in en uit kan stappen. Daar hebben we de achterbank uitgehaald, en een kussen ingelegd, zodat hij daar goed de ruimte heeft. Dus bij ons is vastmaken aan de stoel niet mogelijk, want die is er niet.

(Hij kan in een gewone auto niet makkelijk naar binnen, omdat hij moet springen om in de kofferbak te komen, maar als hij dat doet dan stoot hij zijn hoofd aan het dak).
Alle reacties Link kopieren
Isofix gaat tot 33 kg zonder tetherline. Je hebt ook connectors speciaal voor honden om de top tether nog te gebruiken maar ik weet niet hoeveel kg extra dat zou opleveren. De meeste achterbanken hebben twee isofixsystemen waardoor je tot 66 kg aan hond kunt vastzetten. Of de anatomie van de hond i.c.m. een harnas (hoe goed gepolsterd ook) geschikt is voor deze manier durf ik niet te zeggen. Voor herderinnetje had ik een constructie gemaakt met een spanband langs dezelfde bevestigingspunten van de zitbank. Ik ging er toen maar van uit dat haar overlevingskansen stegen als ik nog kon sturen en niet KO was gegaan door 58 kg aan Duitse herder in mijn nek.

Eigenlijk alle systemen zijn er enkel op gericht dat een hond geen ongeluk kan veroorzaken door vrij door de auto te kunnen bewegen/passagiers niet een hond met 130 km p/u tegen hun hoofd gelanceerd krijgen bij een botsing. Of bij een noodstop er een hond door een voorruit vliegt. Niet gericht op de veiligheid van het dier (bench, rek, travelbench met gordel vastgezet).

De Berner zat vast met twee autogordels (eentje hield hem niet) zodat hij èn in het midden van de bank zat en dus weg van de curtainairbags en de boel niet kon slopen. Maar leuk was anders voor hem. Deden we alleen bij verre tochten over de snelweg, voor korte stukken was dat gewoon in de bench in de kofferbak (hij wandelde nogal graag door de auto en een zittend baasje was ‘op schoot’ ook al zat dat stuur in de weg).

Oude bes had en jongedame heeft deze constructie in de auto:

Laag 1, de basis:
Afbeelding Oude zitverhoger met isofix van zoon. Tussen de gordelgeleiders aan weerskanten geklemd laagje 2: fluffy stoffen mandje.
Dit zodat het mandje niet schuift in bochten en ze hoog genoeg zit om uit het raam te kunnen loeren (en niet steeds met haar nagels krast over de deur). Slapen is fijner want ze hoeft niet mee te bewegen in bochten.
Laagje 3: harnas met autogordel. Ze kan dan nog net bij zoon op schoot kruipen maar niet van de achterbank naar beneden, tussen stoelen of op de hoedenplank springen. Ik gordel haar in de middelste gordel op de achterbank zodat ze weg blijft van curtainairbags. Denk dat als zo’n kleintje een airbag vol op haar snuit krijgt het sowieso einde verhaal is.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Nee, een airbag zal de meeste hondjes geen goed doen.

Ik had eens een oppashond die wat ouder was. Ook een groot beest. En die sprong wel keurig in de kofferbak, maar na een lange wandeling lukte dat met zijn oude botten en gewrichten niet meer. De enige manier om het beestje dan weer thuis te krijgen, was door hem voorin op de bijrijdersstoel te laten klimmen, zodat hij de extra beenruimte aldaar als tussenstap kon gebruiken. Op de stoel zat hij dan als een hele lange man: op zijn kont met zijn kop wat naar voren gebogen omdat hij anders het dak raakte. Ik kon de gewone gordel dan netjes over zijn buik en borstkas spannen, precies zoals we dat bij mensen ook doen.

Alhoewel hij dan goed vast zat en zijn nek ook keurig vrijbleef, voelde dat toch nooit helemaal veilig. Ook doordat ik zelf niets meer zag op rechts met dat bakbeest naast me. Maar het werkte zolang dat nodig was. (En uiteraard ging ik alleen heel dichtbij huis wat langer wandelen met dit heerschap, en plande ik de korte autorit zo dat ik op de terugweg geen onoverzichtelijke kruispunten op rechts tegenkwam).
Alle reacties Link kopieren
De buurman heeft buurlab en buursenior in de kofferbak achter een hekje zitten, er is ook een zelfgeknutseld loopplankje voor buursenior. Buurvrouw heeft geen stationwagon en heeft ze achterin met de bank omlaag geklapt, dan schuift ze de voorstoel helemaal naar voren zodat buursenior er een beetje in kan wandelen zonder te moeten springen.

Ik heb hen de autobench gegeven waar herderinnetje ook nooit in wilde zitten. Buurlab wil ‘m ook niet. Ja hij gaat er wel braaf in als de baas dat vraagt maar dan jodelt hij de hele rit. De buursenior is heel braaf in de auto maar buurlab is echt een ongeleid projectiel (ook buiten de auto :-)). Hun laatste weekend weg moest de jongste tijdens de reis continu omgedraaid zitten zodat buurlab de hand van zijn kleine grote vriend kon voelen. De twee pubers kregen hun hand niet meer door dat rekje gewurmd. En zo zijn ze naar Texel gereden :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens de vakantie al aan het plannen qua uitstapjes en activiteiten. Nu maar hopen dat het ook mooi strandweer is die twee dagen dat ik heb geboekt bij een beachclub (doggy beach). Voor een bezienswaardigheid (archeologische site) vertelde de eigenaar van ons vakantiehuis dat je daar ook wel met een niet al te grote hond naartoe kon gaan. Ik contact opnemen maar ze wilden toch echt eerst een foto van jongedame met een meetlat ernaast want schofthoogte mocht niet meer dan 35 cm zijn. Ze moest echt een cane piccolo zijn.

Zojuist de bevestiging dat ze mee mag want een cane molto piccolo :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Man kwam helemaal pissig thuis met een beteuterde jongedame onder de arm. Ik zeg: “Waarom het je haar nu weer op de arm?!”.
Man: gromt iets onverstaanbaars
Ik: “wablief?”
Man: *onverstaanbaar* klojo *onverstaanbaar*nou?! Nou?! Een vunzige cavia!! Misselijk *onverstaanbaar* stuk vreten *onverstaanbaar* maar die heb ik het even gezegd *onverstaanbaar*

Schijnbaar heeft iemand jongedame een ‘vunzige cavia’ genoemd omdat ze standaard op haar rug gaat liggen met haar pootjes gekruld als ze wel aandacht wil maar het toch best spannend vindt. Ik kwam niet meer bij van het lachen en nu is man heel erg boos. Op mij. En diegene die jongedame een vunzige cavia noemde.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
:rofl:
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Mensen wat is het stil op het hondenveldje! Geen nieuws goed nieuws?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Maar Boef is alles prima, maar niets bijzonders meegemaakt.

Tegenover mijn werk woont een heel lieve hond die ik een beetje verpest heb..
Zodra ze me ziet, weigert ze met haar baas mee te lopen, want ze krijgt altijd een koekje van me. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Wat lief :heart:

Heb je ook standaard in iedere jas- of vestzak koekjes?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Op m'n werk staat een hondenkoekjestrommel. :hihi:
In m'n jaszak zit een blikje waar ooit pepermuntjes in gentherapie gezeten, daar zitten standaard hondensnoepjes in. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Lexeflex schreef:
09-06-2022 23:39
Op m'n werk staat een hondenkoekjestrommel. :hihi:
In m'n jaszak zit een blikje waar ooit pepermuntjes in gentherapie gezeten, daar zitten standaard hondensnoepjes in. :mrgreen:
Dat dacht ik al :-). Ik ben ook zo’n hondenlokker :proud:

Toch leuk, zo’n enthousiast kwispelend beestje voor je. Hoe onooglijk, oud, lelijk, dik of ongehoorzaam ze ook zijn het heeft toch altijd wat vind ik. Die twee reebruine oogjes die je aanstaren in de volkomen oprechte verwachting dat jij een koekje, aai en goed woordje voor ze hebt. Hoe k*t mijn dag ook is, zo’n gastje op vier pootjes in je pauze en je kunt er weer even tegenaan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Whahaha, ja, ik ben idd een hondenlokker!
Gebeurt regelmatig dat er iemand met hond binnenloopt (werk in retail) en dan verontschuldigend zegt:"Ik heb niks nodig, maar Charlie/Bobby/Max loopt echt niet zomaar voorbij."
En daar word ik zo blij van. :mrgreen:
Dus natuurlijk krijgt de hond in kwestie dan wat lekkers en een aai. :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Hier weinig te melden
Witje is loops, dus die komt op het moment niet los en kan daardoor ook geen gekke dingen uithalen

Alleen vorige week, was ze eerder als mij bij de uitgang van het natuurgebied en dook ze de sloot in.
Ik was er niet op bedacht en aangezien ze aan de sleeplijn zat, had ze behoorlijk wat speling
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Ja dames, ik kom ook maar weer eens hallo zeggen.
Ik ben overall weinig op het forum momenteel.

Ik heb een beetje bijgelezen,, maar liep behoorlijk achter moet ik zeggen.
Een vunzige cavia is wel een heel gekke benaming voor jongedame, dat mag gezegd worden. O_O

Ik zit zelf met iets.
Blijerd werd laatste kwartaal vorig jaar chemisch gecastreerd vanwege zijn ontstoken voorhuid waar niet tegenop te vegen was. Die ontstoken voorhuid verdween, hoewel je zeer zeker niet weet of het weer terug komt aangezien dat wel vaak gebeurd blijkbaar, en die chemische castratie was een manier om dat gebied rust te geven en te kijken of het zou verdwijnen in de hoop dat het wegblijft. Sinds die chemische castratie raakte hij regelmatig zwaar oververhit bij andere mannetjes. Hij kon echt heel naar uit de hoek komen en dat gebeurde vrij vaak! Ik weet dat aan de leeftijd (puberen) en opnieuw definiëren van zijn plek. Ik realiseerde mij totaal niet dat dit eigenlijk min of meer samenviel met de inwerking van die chemische castratie.

Momenteel merk ik langzaam dat die chemische castratie begint uit te weken, en Blijerd is een heel andere hond! Hij gaat niet meer te keer tegen andere mannetjes, hij is weer zijn leuke gemoedelijkere versie. Zelfs naar honden waardoor hij rood zag en uit zijn plaat ging kijkt hij nu en loopt rustig verder.

Nu ben ik op het net gaan struinen en het blijkt, en dat wist ik echt niet, dat soms honden juist onzeker kunnen worden nav een castratie. Daar waar een castratie vaak wordt ingezet om honden juist rustiger te maken, kan het dus ook een tegenovergestelde werking hebben. En ik weet het niet, maar heb dus nu het idee dat dit het geval is bij Blijerd. Ik heb mijn lieve lieverd terug.

Nu ben ik bang dat hij die ontstoken voorhuid weer terug krijgt. Dan moeten we immers gaan voor castratie. En ondanks dat wil partner nou hoe dan ook die castratie doorzetten. Mede omdat Blijerd over een tijdje naar een pensioen zou gaan waar hij (chemisch) gecastreerd moet zijn. Maar ik zie het helemaal niet zitten, nu ik zie hoe stabiel en in balans de hond nu is.
Misschien leg ik verkeerde verbanden en zie ik het verkeerd. Dat kan.

Iemand van jullie ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het eens voorleggen aan de dierenarts Ttroeteltje. Oude bes had ook chemische castratie maar de laatste vijf jaar heb ik dat niet herhaald. Toen was het ook niet meer nodig bij hem. Oude bes reageerde qua gedrag ook niet echt anders (liep alleen niet meer in huis rond te spoken en te jammeren als er een hond in de buurt loops was)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hier ook alles prima. Onze Puberpup heeft vanavond bevroren bloemkool gegeten. Er was een roosje uit mijn handen gevallen en uiteraard is alles lekker wat eigenlijk niet voor hem bedoeld was :proud:

Met mijn vorige hond voelde ik me tijdens de wandeling soms net de rattenvanger van Hamelen. Ik had ook altijd snoepjes in mijn jaszak en de ervaring leert dat je dat een hond maar 1x hoeft te laten weten en je maakt vrienden voor het leven. Met de hond dan, niet altijd met de baas. (Alhoewel ik het wel altijd eerst vraag, want er zijn natuurlijk ook hondjes met allergieën enzo).

@lemoos, vunzige cavia is natuurlijk wel erg over de scheef. Ze is helemaal niet vunzig!

@Ttroeteltje, in jouw geval zou ik van elke vorm van castratie afzien, want hij lijkt er inderdaad heel sterk op te reageren, en dan doet het meer kwaad dan goed voor hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven