vloerbedekking verwijderen

09-09-2010 16:20 22 berichten
Beste lezers,

Ik ben al weken aan het verhuizen en het lukt me niet.

De ene ramp volgt op de andere en ik ben een inzinking nabij, nu ook nog eens blijkt dat de vloerbedekking in de slaapkamers en op de trap is vast geplakt.

Dit is al gebeurd in het jaar kruik, dus het gaat hier om oude milieu-onvriendelijke kl*te-lijm.

Omdat ik niet voor één gat te vangen ben, ben ik al bezig geweest met een scherp stanleymes om reepjes los te trekken en een oplosser.

Dit was geen succes.

Heeft iemand hier de DE tip om die vloerbedekking eruit te krijgen of kan ik beter een bedrijf inhuren?

Weet iemand hoeveel zo'n bedrijf berekent?
gewoon een verfafbrander kopen bij de bouwmarkt (30-40 euro), dat is een soort extra hete fohn.

Die op de lijm richten en als de lijm wat warm wordt, kun je het zo afkrabben met een plamuurmes. Stuk fijner dan afbijtspul en werkt ook nog beter.
Alle reacties Link kopieren
Is het van die gele lijm?

Hier hielp kleddernat maken, maar dan moet je eventueel wel aan je onderburen denken. Het zat hier op de trap, ik heb natte lappen gemaakt en eroverheen gedrapeerd zodat het vocht er echt door en door heen ging. Eenmaal verzadigd ging het een stuk makkelijker maar ook toen was het nog een ware pokkeklus. Doorgaan, doorgaan en doorgaan en versterking regelen waren de enige 2 echte remedies.
quote:Wintermuts schreef op 09 september 2010 @ 16:22:

gewoon een verfafbrander kopen bij de bouwmarkt (30-40 euro), dat is een soort extra hete fohn.

Die op de lijm richten en als de lijm wat warm wordt, kun je het zo afkrabben met een plamuurmes. Stuk fijner dan afbijtspul en werkt ook nog beter.Gaat die vloerbedekking dan niet branden / smeulen??
quote:Guinevieve schreef op 09 september 2010 @ 16:25:

[...]

Gaat die vloerbedekking dan niet branden / smeulen??

Dat ligt aan het materiaal, synthetisch zal eerder smelten dan een vloerbedekking met hoog percentage wol. Maar als je al een hoekje op kunt lichten, dan kun je vanaf dat punt tussen de ondervloer en het tapijt gaan verwarmen en krabben.

Het is vooral een methode die erg goed werkt voor lijmresten die nog op je trap vastgeplakt zitten, met tapijt zelf weet ik niet hoe het werkt in de praktijk. Wel gehoord als tip.

Heb tot nu toe alleen huurwoningen gehad waar het tapijt wel verwijderd was van de trap, maar er nog een enorme berg lijmresten op zat.

Maar als je al een beginnetje van loszittend tapijt in een hoekje hebt, denk ik dat het ook goed werkt om het nog aanwezige tapijt te verwijderen dmv zo'n verfafbrander.

Zo snel fikt tapijt ook weer niet, het gaat eerst smeulen hoor.
Nee het is geen gele lijm, ik heb geen kleur gezien eigenlijk want het stukje vloerbedekking wat ik heb weten los te trekken liet een onderlaagje achter

Die verfbrander klinkt een beetje eng (maar ben bereid om nu werkelijk alles te proberen), werkt dat ook op de vloerbedekking zelf of alleen op de lijmresten.
mosterd
Dat is zoveel werk!

Wil je weer vloerbedekking erop? Anders zou ik een cando trapbekleding erop doen, want je krijgt het nooit meer mooi glad.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Guinevieve schreef op 09 september 2010 @ 16:24:

Is het van die gele lijm?

Hier hielp kleddernat maken, maar dan moet je eventueel wel aan je onderburen denken. Het zat hier op de trap, ik heb natte lappen gemaakt en eroverheen gedrapeerd zodat het vocht er echt door en door heen ging. Eenmaal verzadigd ging het een stuk makkelijker maar ook toen was het nog een ware pokkeklus. Doorgaan, doorgaan en doorgaan en versterking regelen waren de enige 2 echte remedies.Wij hebben hier hetzelfde gedaan, heel vochtig maken en dan met zo'n plamuurmesje trede voor trede afgaan.
waar woon je vilma? Ik hou van klussen in andermans huis... om de klussen bij mij thuis te ontwijken geloof ik, maar goed
Ideale tip van mijn verhuisbedrijf (ik had ook vastegelijmd optrappen en zo)

Zeiknat maken, gewoon met gieter enzo bv savonds en dan s ochtends kun je stuk beter verwijderen.

Mij heeft t godzijdank echt geholpen...lag ook te huilen op de tredes
Ha Wintermuts, zolang je geen psychopatische stalker bent met een motorzaag die in zijn/haar vrije tijd porseleinen eendjes verzamelt ben je van harte welkom om hier te gaan klussen
[quote]Vrouwzondernaam schreef op 09 september 2010 @ 16:48:

Ideale tip van mijn verhuisbedrijf (ik had ook vastegelijmd optrappen en zo)

Zeiknat maken, gewoon met gieter enzo bv savonds en dan s ochtends kun je stuk beter verwijderen.

Mij heeft t godzijdank echt geholpen...lag ook te huilen op de tredes[/quote]

Juist, zo voel ik me ook......

Zo jammer dat ze geen oxazepam schenken bij de alabastine lijmoplosser
Dat natmaken ga ik vanavond proberen. Als dat niet werkt ga ik de verfbrander kopen.
Ik lees even mee, ik ben moed aan het verzamelen om de oude vloerbedekking van de trap te halen

Ik wil ook in alle slaapkamers nieuwe vloerbedekking.

Hoe deden/doen jullie dat met de spullen. Ik haal zoveel mogelijk uit elkaar, maar waar laat ik het allemaal??????
quote:pearle schreef op 09 september 2010 @ 16:55:

Ik lees even mee, ik ben moed aan het verzamelen om de oude vloerbedekking van de trap te halen

Ik wil ook in alle slaapkamers nieuwe vloerbedekking.

Hoe deden/doen jullie dat met de spullen. Ik haal zoveel mogelijk uit elkaar, maar waar laat ik het allemaal??????

En dat probleem heb ik er ook nog bij....

Ik heb één kamertje geplanned voor later en daar staan de bedden ed.

Als ik de andere kamers eindelijk heb ontleed van die vloerbedekking en ze zijn weer bewoonbaar dan doe ik dat kamertje wel.
quote:Vilma schreef op 09 september 2010 @ 16:48:

Ha Wintermuts, zolang je geen psychopatische stalker bent met een motorzaag die in zijn/haar vrije tijd porseleinen eendjes verzamelt ben je van harte welkom om hier te gaan klussen Ik spaar wel porceleinen egeltjes, maar dat blijkt gelukkig geen probleem te zijn
Nat maken hielp bij mij inderdaad ook, maar het blijft een vreselijke klus!

De lijmresten heb ik er af gekregen met een ecologisch afbijtmiddel, ik wou geen chemische troep gebruiken. Een nacht in laten trekken en de volgende ochtend kon ik het zonder al te veel moeite afkrabben.

Nu alleen nog de hele trap schuren en verven... (pfiew)
Werkt dat nat maken overigens wel bij die oude lijm?

De modernere lijm is wateroplosbaar (zoiets) maar die ouderwetse is echt gemeen spul.
Mijn collega's doen dat weleens als we bij hele oude mensen gaan stofferen die geen jonge kinderen hebben voor rotklusjes. En dan reken ik er flink voor, want wat een rotwerk vinden ze dat.

Natmaken is de beste optie, gaat vaak wel, ook met ouwe tinneflijm. Met nat bedoel ik echt zeikwaternat he? Niet een beetje sponzen, maar echt met je gieter eroverheen.

Als dat niet werkt: vloerbedekking tot op de ondervloer in repen snijden, en dan met een knijpding eraan gaan trekken. Alle restjes lijm hoeven er niet af, daar kun je dan weer dik ondertapijt voor kiezen. Dikke klodders lijm wel zo goed mogelijk weg proberen te halen.
de vloerbedekking heb ik eruit laten trekken voor weinig euro!

Met twee sterke mannen zonder water of behangstomer ging het als een tierelier.

Wintermuts, als je nog zin hebt in verven dan zet ik hier later wel mijn e-mailadres neer

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-04-2011 22:49
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven