Vraag over overwaarde.

28-08-2019 02:14 15 berichten
Gisteren heeft de makelaar een waardebepaling gedaan.
Ons huis gaat de verkoop in voor een veel hoger bedrag dan dat wij ervoor betaald hebben.
Zou de makelaar morgen bellen maar aangezien ik wakker lig door de hitte vraag ik het hier alvast.
Kan je met de overwaarde van het huis een hogere hypotheek krijgen voor het nieuwe huis?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij niet. Maar je kunt de overwaarde wel in een nieuw huis steken, waardoor met dezelfde hypotheek een duurder huis kan kopen.
Frantic schreef:
28-08-2019 02:17
Volgens mij niet. Maar je kunt de overwaarde wel in een nieuw huis steken, waardoor met dezelfde hypotheek een duurder huis kan kopen.
Overwaarde moet zelfs in het nieuwe huis gestoken worden volgens mij.
Het wordt ons 2e koophuis en zijn er zo niet in thuis...
Ben benieuwd :-)
Libra86 schreef:
28-08-2019 02:21
Overwaarde moet zelfs in het nieuwe huis gestoken worden volgens mij.
Het wordt ons 2e koophuis en zijn er zo niet in thuis...
Ben benieuwd :-)
Moet niet, maar als je het niet doet en dus meer leent dan nodig zou zijn, mag je mag de hypotheekrente over dat bedrag niet aftrekken.
.
impala schreef:
28-08-2019 02:32
Moet niet, maar als je het niet doet en dus meer leent dan nodig zou zijn, mag je mag de hypotheekrente over dat bedrag niet aftrekken.
Ahh oke.
Hoezo moet de overwaarde in het nieuwe huis? Is wel de goedkoopste optie, maar het moet niet volgens mij. Ons hypotheekbedrag bleef vorig jaar hetzelfde en met de overwaarde hebben we de verbouwing gefinancieerd, maar we hadden er ook van op wereldreis kunnen gaan...
die ik wilde bestaat al...
Precies,wat een onzin dat je die winst niet zou mogen houden.
Als ik een oude auto koop, opknap en voor 4 x zoveel verkoop,heb ik ook winst wat ik mag besteden aan wat ik wil.
attribuutje schreef:
28-08-2019 05:12
Hoezo moet de overwaarde in het nieuwe huis? Is wel de goedkoopste optie, maar het moet niet volgens mij. Ons hypotheekbedrag bleef vorig jaar hetzelfde en met de overwaarde hebben we de verbouwing gefinancieerd, maar we hadden er ook van op wereldreis kunnen gaan...
En dit, het kan gevolgen hebben voor de aftrek. Maar een verbouwing kun je er ook van betalen zonder dat het gevolgen heeft voor de aftrek.
Wij gaan ook overwaarde hebben, en we willen een deel meteen aftikken en een deel besteden aan nieuwe kozijnen.
Je gaat dus eerst verkopen en dan kopen? Dan kan je de overwaarde inderdaad gebruiken voor je nieuwe huis. Zoals hierboven al gezegd: zolang je het geld voor je nieuwe woning gebruikt dan houdt je recht op HRA. Als je van het geld gaat verbouwen is het daarom belangrijk om bonnetjes/facturen te bewaren mocht de belastingdienst dit controleren.

Als je al een hypotheekaanvraag voor je nieuwe huis doet voordat je oude woning definitief verkocht is (dus de termijn van eventueel voorbehoud van financiering van jullie koper verlopen is) dan ligt het iets ingewikkelder als je het geld direct in de hypotheek wil steken.
Je hebt dan eventueel een overbruggingshypotheek nodig, maar die krijg je meestal niet voor de volledige overwaarde. Wellicht verschilt het per hypotheekverstrekker maar bij ons was het bedrag wat je met overbrugging kon financieren:
90% taxatiewaarde - huidige openstaande hypotheek - verkoopkosten.

Als je in deze situatie gaat verbouwen is het de makkelijkste optie om de verbouwing als het ware voor te schieten van je spaargeld en na de overdracht van de oude woning je spaargeld weer aan te vullen met de uitgekeerde overwaarde. Maar dan moet je dus wel zelf flink gespaard hebben. Als dat niet lukt dan heb je wederom een overbruggingshypotheek nodig.
anoniem_63f722deac731 wijzigde dit bericht op 28-08-2019 06:55
16.99% gewijzigd
Je kunt met de overwaarde inderdaad een hogere hypotheek krijgen. Verder kun je ermee verbouwen en de kosten koper ervan betalen. Als je het gebruikt voor bijvoorbeeld een auto of vakantie dan mag je over dat bedrag geen hypotheekrenteaftrek meer krijgen. Als je langer dan drie jaar wacht met het kopen van een ander huis dan gelden deze regels niet meer en ben je weer helemaal vrij om bet geld te besteden zoals je wilt zonder gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek.
Overwaarde is eigen geld. Hypotheek is een lening.

Lening + eigen geld = wat je kan uitgeven aan een nieuw huis.

De hoogte van de hypotheek wordt bepaald door je inkomen.

Hypotheekrente wordt bepaald door het rentepercentage in de hypotheek. Hoe meer je leent, hoe hoger de maandlasten.

Hypotheekrente aftrek wordt bepaald door de hoogte van je inkomen. Hoe hoger je inkomen, hoe meer je mag aftrekken.

Als je overwaarde niet in je nieuwe woning stopt, mag je over dat bedrag de hypotheekrente niet aftrekken.

Google op bijleenregeling.
Nee, geen hogere hypotheek. Hoeveel je kunt lenen is afhankelijk vooral van je inkomen. Maar omdat je overwaarde hebt en dat geld in je nieuwe woning kan steken, kan je waarschijnlijk wel een duurder huis veroorloven.

Of je hebt een minder hoge hypotheek nodig. Wanneer het hypotheekbedrag lager is dan de taxatie waarde krijg je op een bepaald moment ook weer korting op de hypotheekrente.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bedankt voor de duidelijke antwoorden!
hamerhaai schreef:
28-08-2019 07:51
Nee, geen hogere hypotheek. Hoeveel je kunt lenen is afhankelijk vooral van je inkomen. Maar omdat je overwaarde hebt en dat geld in je nieuwe woning kan steken, kan je waarschijnlijk wel een duurder huis veroorloven.

Of je hebt een minder hoge hypotheek nodig. Wanneer het hypotheekbedrag lager is dan de taxatie waarde krijg je op een bepaald moment ook weer korting op de hypotheekrente.

Ja precies! Dat bedoelde ik te zeggen maar is natuurlijk geen hogere hypotheek maar een duurder huis🙈
Wij zaten 2 jaar geleden in dezelfde situatie.
Wij hadden 25.000 overwaarde. 5.000 hebben we gebruikt voor de makelaar. De rest hebben we in onze nieuwe hypotheek gestopt. Daardoor hebben we meteen een deel afgelost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven