Vraagje over kat

13-01-2011 23:28 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
Ik zou geven die hij lekker vind, maar is er geen ander gezond merk wat hij wel lekker vind???
Je kan toch ook een beetje afwisselen? Als'tie honger heeft eet hij ze heus wel en af en toe een paar van die niet zo goeie maar wel lekkere? Als toetje zeg maar. Trouwens wel fijn dat het niet alleen voor mensen zo is dat wat lekker is niet goed voor je is
ik neem algeduríg een ander merk mee. Vooral mijn ene kater is erg kieskeurig, sommig voer haalt ie echt zijn mevr voor op, maar zodoende ben ik er wél achter gekomen wat ze echt lekker vinden. Dat vind ik belangrijk.
Veel katten zijn merkentrouw, maar er zijn ook veel katten die van variatie houden, dus die zijn echt zat van de smaak na een tijdje en gaan dan minder eten en dat is niet goed voor ze, zeker niet op die leeftijd.

Koop dus gewoon dat goedkope merk (of een iets beter merk) erbij en wissel het af. Na een tijdje went zijn spijsverteringssysteem hieraan en wordt zijn ontlasting ook beter.

Gelukkig is geen enkel merk brokjes echt slecht voor een kat, ook niet de goedkope, dus een ramp is het niet en het is beter dan weinig eten.

Uiteraard geldt dit bovenstaande niet bij nier- of blaasgruiskatten, maar ook daarbij heb je verschillende merken en smaken voor de kieskeurige kat.
...
quote:VivaRune schreef op 13 januari 2011 @ 23:41:

Troeta, nee, hij vindt t allemaal eventjes lekker, en dan raakt hij het niet meer aan, meestal na een paar weken.

ik kan het me ook wel voorstellen, ik vind bloemkool ook lekker, maar niet iedere dag.

Mil_Spec, afwisselen doen we nu inderdaad, maar hij eet meestal alleen de lekkere op.

ik vraag me ook af of het klopt dat die duurdere veel beter zijn en ook veel meer bevatten. Want daar hoef je maar zo weinig van te geven, terwijl je met die goedkope brokjes meestal een volle bak neerzet iedere dag, toch?Heel veel is een verkooptruc voor het baasje en niet voor de kat, maar de duurdere merken zijn wel iets beter, omdat er minder nutteloze vulmiddel bij zit dat niet echt de honger stilt. Vandaar dat ze er minder van hoeven.
...
En het duurdere en het goedkopere voer iets mengen? Als het kan iets meer van het A merk. Anders 50/50.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
...
het kan natuurlijk ook zijn dat hij even moeten wennen aan het andere voer vandaar die slappe of dunne ontlasting, je had beter het oude voer kunnen mengen met het nieuwe voer dan is de overgang ook niet zo heftig, en krijg je geen dunne ontlasting. Het is al een aardige bejaarde aan het worden dus ik zou niet teveel gaan veranderen in het eetgedrag.
quote:iris1969 schreef op 13 januari 2011 @ 23:43:

[...]

Heel veel is een verkooptruc voor het baasje en niet voor de kat, maar de duurdere merken zijn wel iets beter, omdat er minder nutteloze vulmiddel bij zit dat niet echt de honger stilt. Vandaar dat ze er minder van hoeven.Wij kregen ook van die maatbekertjes erbij, wat ze per maaltijd moeten krijgen naar de leeftijd en het gewicht van de kat. Als ik hun één maaltijd volgens die maatbeker moet geven kunnen ze daar een hele week mee vooruit
Wat een beetje vies is, maar even wroeten met je handen door het voer dat het "goedkope" voer de geur van het duurdere voer krijgt. Even goed door je handen halen en dan moet het denk ik goed komen. Succes ;)
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:VivaRune schreef op 13 januari 2011 @ 23:45:

Iris, ja, wij hadden hiervoor ook nog andere katten met een speciaal dieet (blaas) maar deze heeft gelukkig niets.

Dus jij denkt dat hij hier wel aan kan wennen en ook zijn ontlasting weer wat normaler kan worden?

Jazeker, maar dan moet je wel even met het blikvoer stoppen, anders wordt het te veel werken voor de darmen.

Ik merk inderdaad dat hij veel minder snel gevuld is door die goedkope brokjes.

Ik kan het me ook wel voorstellen hoor, dat hij wat afwisseling wil. Met blikvoer krijgt hij wel iedere avond een andere smaak.

Hij heeft sowieso een beetje bijzondere gewoontes aangenomen de laatste tijd. Hij weigert om nog op de bak te plassen of poepen als hij er al in heeft geplast of gepoept. Dat vindt hij vies. Dan doet hij het er dus naast. Dat betekent dat vriend en ik wel 10 keer per dag bezig zijn met plas/poep uit de bak scheppen. En als wij van het werk thuiskomen, ligt er standaard een plas naast de bak.

En we zijn niet veranderd van merk kattengrit of zo. En dit speelde ook al voor de verandering van voer, dus heeft niets te maken met dat zijn ontlasting nu viezer is..

Dan vindt hij iets niet prettig: de kap, het luikje, de opstap, de plek, het grind enz. of hij wil graag een aparte bak voor ontlasting en voor urine, die katten bestaan ook .

Verander dus alles aan de ene bak en zet er een nieuwe bak bij waarbij je alles bij het oude houdt, maar niet dicht bij elkaar.
...
quote:Mil_Spec schreef op 13 januari 2011 @ 23:49:

[...]

Wij kregen ook van die maatbekertjes erbij, wat ze per maaltijd moeten krijgen naar de leeftijd en het gewicht van de kat. Als ik hun één maaltijd volgens die maatbeker moet geven kunnen ze daar een hele week mee vooruit Maatbekertjes zijn helaas verkoopbevordrende onzin, want dan eten die katten echt veel te veel.
quote:VivaRune schreef op 13 januari 2011 @ 23:51:

Ja, maar ik begon met het nieuwe voer omdat dat andere op was, en de dierenwinkel dicht was. Dus toen kon ik niet mengen. Maar dat ga ik nu inderdaad wel even proberen.

Is 15 trouwens altijd bejaard voor een kat? Hij is nog ontzettend levendig en ziet eruit alsof ie 8 is of zo. Hij glanst ook nog mooi, terwijl mijn oude katten toch een wat doffere vacht kregen naarmate ze ouder werden.

Nee niet mengen, dan eet hij het lekkers er uit, om en om geven.

En 15 is middelbare leeftijd, dus als hij gezond is hoort hij er goed uit te zien.
quote:knurfje schreef op 13 januari 2011 @ 23:48:

het kan natuurlijk ook zijn dat hij even moeten wennen aan het andere voer vandaar die slappe of dunne ontlasting, je had beter het oude voer kunnen mengen met het nieuwe voer dan is de overgang ook niet zo heftig, en krijg je geen dunne ontlasting. Het is al een aardige bejaarde aan het worden dus ik zou niet teveel gaan veranderen in het eetgedrag.Op zich een goed idee, maar dit is een afwisselingseter, dus dan moet je echt afwisselen.
...
Probeer eens verse voeding, mijn poeke is inmiddels 19 heeft amper nog tandjes maar ze gaat als een trein. Het merk wat ik voer heet Bibi en bestaat louter uit verse ingredienten en het ziet eruit als gehakt,
quote:VivaRune schreef op 13 januari 2011 @ 23:55:

Iris, we hebben alleen helemaal niets veranderd aan de bak. Hij heeft zijn leven lang 1 bak gehad, en het altijd netjes gedaan op die ene bak. Ook waar hij staat is niet veranderd, en ook geen nieuwe bak o.i.d. Zou het dan toch kunnen zijn dat hij opeens iets niet fijn vindt hieraan?

Ik ga kijken hoe hij reageert op het mengen van de brokjes, en het stoppen van blikvoer! Hoe lang denk je dat ik daar mee moet stoppen, een paar weken?Nee niet mengen, maar om en om geven. Als de ontlasting normaal is kun je weer blikvoer geven, al is dat een nutteloze tractatie.
quote:VivaRune schreef op 13 januari 2011 @ 23:55:

Iris, we hebben alleen helemaal niets veranderd aan de bak. Hij heeft zijn leven lang 1 bak gehad, en het altijd netjes gedaan op die ene bak. Ook waar hij staat is niet veranderd, en ook geen nieuwe bak o.i.d. Zou het dan toch kunnen zijn dat hij opeens iets niet fijn vindt hieraan?

Dan kan het ook stress zijn of lichamelijke klachten. Is er iets in huis verandert en is zijn urine gecheckt?
Mijn kat krijgt ook duurdere brokjes omdat hij van de goedkope enorm gaat stinken en het is een binnenkat. Ik heb het idee dat de duurdere brokjes veel harder zijn, dus het zou kunnen dat je kat het lastiger vind om te eten, of dat hij last heeft van zijn tanden, gezien zijn leeftijd?
quote:babado schreef op 14 januari 2011 @ 00:44:

Mijn kat krijgt ook duurdere brokjes omdat hij van de goedkope enorm gaat stinken en het is een binnenkat. Ik heb het idee dat de duurdere brokjes veel harder zijn, dus het zou kunnen dat je kat het lastiger vind om te eten, of dat hij last heeft van zijn tanden, gezien zijn leeftijd?Eén van onze poezen is haast al haar tanden kwijt en toch kan ze nog prima brokjes eten, ik weet ook niet hoe maar het lijkt niet veel uit te maken.
van goedkoop voer gaan ze inderdaad stinken en het is niet beter voor de kat. Dat jouw kat minder goed zijn brokken eet kan te maken hebben met zijn gebit. Misschien zijn de brokken te hard. Laat het gebit eens nakijken en stap evt. tijdelijk over op zachte voeding (die hebben ze ook van de premiums) maar als het kan weer naar harde brokken want het is het zachtvoer dat juist gebitsproblemen veroorzaakt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven