Vraagje over kat

13-01-2011 23:28 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
quote:Mil_Spec schreef op 14 januari 2011 @ 00:52:

[...]

Eén van onze poezen is haast al haar tanden kwijt en toch kan ze nog prima brokjes eten, ik weet ook niet hoe maar het lijkt niet veel uit te maken.

Het "tandvlees" wordt met de tijd harder, soort eelt komt erop. Ik ken katten die geen tanden meer hebben maar gewoon harde brokken kunnen eten. Ja niet direct na het trekken maar als alles genezen is en gehard.

Ik denk dat je het kan vergelijken met de plek waar je verstandskies zat nadat die getrokken werd. Bij mij is dat nu ook gewoon hard.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Het kan zijn dat hij inderdaad tandvleesproblemen heeft en dan vindt hij brokjes inderdaad wat pijnlijk om te eten, maar dat gaat dan om alle brokjes, ook de goedkope merken. Laat dit dus gewoon even voor de zekerheid checken bij de DA (en ook zijn urine ivm het wildplassen).

Jouw kat geeft echter aan dat hij zat is van een bepaalde smaak en hij valt wel met enthousiasme aan op een andere smaak en dat is gewoon zijn voorkeur voor divers eten.

Is zijn namelijk drie typen katten: de eenzijdige eter, de variatie-eter en de alleseter.

Als je de eenzijdige eter op een andere smaak wil over laten gaan doet hij dat niet graag en dus moet je de brokjes langzaam laten wennen door ze te mengen en dan gaat hij langzamerhand de nieuwe smaak accepteren.

Als een variatie-eter echter aangeeft zat te zijn van een smaak ga je afwisselen. Dan geef je bijv. een week 1 smaak en 1 week een andere smaak of om de paar dagen of zelfs om de dag. Zo blijft hij enthousiast en met smaak eten.

Een alleseter is makkelijk, die eet gewoon enthousiast wat de pot schaft, iedere dag hetzelfde of iedere dag anders, dat maakt hem niet uit.

Ik heb zelf 3 katten: twee katten eten alles en 1 kat is een variatie-eter. Zij stopt gewoon met het eten van een smaak als ze het zat is of ze eet met lange tanden. Ik heb voor haar dus gewoon twee merken brokjes in de kast staan en die wissel ik willekeurig af. Zo blijft ze graag eten, haar spijsvertering is er aan gewend geraakt en haar ontlasting is mooi van vorm.
...
quote:VivaRune schreef op 14 januari 2011 @ 20:40:

Bedankt voor de tips hier!

Iris, is 15 echt een middelbare leeftijd? Ik dacht echt dat hij al een oude opa was joh!

Vanaf ongeveer 13 tot 16 zijn ze zeker senior te noemen en gaan ze richting oud, maar als ze gezond zijn zijn ze nog niet (hoog)bejaard, dat zie je pas echt bij katten van 17 à 18 jaar en ouder, zelfs als die niets mankeren. Die worden dan vaal en stram en gaan ook vaak dementeren. Bij katten met medische problemen is dit natuurlijk anders.

Over zijn gebit, ik heb niet het idee dat dat het is, want hij krijgt ook wel eens kattensnoepjes, en die zijn ook hard, en die eet hij makkelijk op. Ook eet hij af en toe wel die dure brokjes, en dan heb ik ook niet het idee dat het pijn doet o.i.d.

Ik heb dat idee ook niet, maar trek zijn wang maar eens op en check het tandvlees: roze is goed, rood is fout en soms hebben ze her en der rode plekken (=ontstekingen).

Meds, is dat zo, dat ze van zachtvoer gebitsproblemen krijgen? Omdat ze dan hun tanden te weinig gebruiken of zo?

Ja dan gaat het plak niet goed weg en krijgen ze tandsteen.

Ik denk inderdaad dat het vooral de smaak is die hij dan opeens zat is. Vandaag heb ik hem 1 keer de dure brokjes gegeven, die at hij zo op, en 1 keer de goedkope, en toen ik thuis kwam lagen die er nog. Dus misschien is hij die nu weer zat haha, ik weet het niet. Ik wissel het in elk geval af en kijk even hoe hij daar op reageert.

Wissel willekeurig gewoon af, dan zie je het vanzelf.

De kattenbak heb ik even wat toegankelijker gemaakt, en helemaal schoon gemaakt (doe ik altjd maar ik dacht, ik doe het nog een keer) En nee hoor, toen ik thuis kwam lag er weer een hele grote plas naast de kattenbak. Ik heb het idee dat hij er wel in zit zeg maar, maar dat hij er naast plast of zo.

Dat kan heel goed, want misschien plast hij met de billen buitenboord, omdat hij wellicht toch wat minder lenig begint te worden door zijn middelbare leeftijd.

Het kan zijn dat het tijd wordt voor een kattenbak met lagere instap, maar begin eerst even met de kap eraf halen, dan oogt het ruimtelijker en kan hij verder doorlopen. Pas wel op dat hij niet met zijn gewicht de bak omgooit.

Ik denk overigens niet dat het stress is, omdat hij echt naast de bak plast. Er is dus iets mis met de kattenbak.
...
Poepen doen ze meestal andersom. Let maar eens op: hun kop een beetje of helemaal uit de bak en voorpoten op de rand en billen naar achteren. Sommige katten plassen ook zo en dat is echt ideaal, maar helaas niet alle katten.

Verder is er veel mogelijk als oorzaak van wildplassen VivaRune, dus we lopen gewoon de lijst met mogelijke oorzaken af.....
...
quote:VivaRune schreef op 14 januari 2011 @ 21:17:

Ja klopt, poepen doet hij inderdaad op die manier. Plassen vroeger ook.. Nu opeens niet meer. Ik besprak net even jouw antwoorden met mijn vriend, en hij zei dat hij inderdaad een paar keer had gezien dat hij andersom in de bak gaat staan, en dan gaat plassen (dus met zijn kont naar de uitgang, waardoor alles er dus naast gaat)

En daarna gaat hij wel gewoon graven

Ik vraag me wel af waarom hij dat opeens verleerd is, om zich om te draaien. Kan misschien ook wel komen doordat hij wat minder lenig wordt.

Mooi, want dit is dan geen langdurig wildplasprobleem en meestal simpel op te lossen.

Als je namelijk de kap eraf haalt kan hij niet meer buitenboord hangen, want dan kiept de bak om en dus moet hij doorlopen.

Het probleem blijft dan wel dat als hij een flinke straal heeft hij alsnog over de rand zal plassen en dan heb je een ander type bak nodig.

Maar start eerst even een paar dagen met de kap eraf.
...
...
quote:VivaRune schreef op 15 januari 2011 @ 15:03:

Helaas, we hebben gisteravond de kap eraf gehaald, en vanochtend een nog grotere plas naast de kattenbak. Volgens mij gad het hem juist meer ruimte om in de rondte te pissen..

Helaas, het had zo mooi geweest. Wat is er toch met hem en die bak, dat is de vraag.

Je hebt neem ik aan op blaasgruis en blaasontsteking laten testen? Het kan namelijk zijn dat hij pijn en de bak aan elkaar is gaan koppelen en nu niet meer op de bak durft.

Gaat hij er nog wel in of maar half?
quote:VivaRune schreef op 14 januari 2011 @ 20:40:

Meds, is dat zo, dat ze van zachtvoer gebitsproblemen krijgen? Omdat ze dan hun tanden te weinig gebruiken of zo?

Ik heb een cursus voedingsleer voor dieren gevolgd maar daar heb ik dat ook geleerd. Het is meer dat ze geen tanden poetsen en zacht voer aan de tanden blijft zitten en tandplak kan veroorzaken, terwijl harde brokken overal langs de tanden en kiezen gaan en zo ook het gebit polijsten.

Op die cursus heb ik juist wel geleerd dat je katten kan laten wennen door heel langzaam het voer met elkaar te vermengen. Maar goed, waarschijnlijk zijn er meerdere theorieen, ik weet het niet.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 15 januari 2011 @ 15:22:

[...]

Ik heb een cursus voedingsleer voor dieren gevolgd maar daar heb ik dat ook geleerd. Het is meer dat ze geen tanden poetsen en zacht voer aan de tanden blijft zitten en tandplak kan veroorzaken, terwijl harde brokken overal langs de tanden en kiezen gaan en zo ook het gebit polijsten.

Op die cursus heb ik juist wel geleerd dat je katten kan laten wennen door heel langzaam het voer met elkaar te vermengen. Maar goed, waarschijnlijk zijn er meerdere theorieen, ik weet het niet.Klopt MV, zo laat je een kat langzaam wennen aan iets nieuws, maar deze kat hoeft niet te wennen aan het voer. Hij wil gewoon afwisseling, dat is zijn voorkeur.
@ VivaRune: ik heb even naar mijn katers plasgedrag gekeken en ze passen beiden met de kont naar achteren, maar jouw kater dus opeens niet meer.

Kun je gedetailleerd beschrijven hoe hij plast? Waar is zijn kop, waar zijn zijn poten, waar is zijn kont, hangt hij er een beetje uit of helemaal, is hij erg aan het draaien of plast hij direct, graaft hij na afloop nog in de bak, miauwt hij voor tijdens of na het plassen, is hij dan onrustig?

Ook hoor ik graag waar de plas zich bevindt. Is dit gelijk voor de bak, ver voor de bak, half in de bak en half er buiten, naast de bak?

En waar staat de bak precies, plast hij in jullie aanwezigheid of alleen als hij alleen is?

En is hij vaak alleen thuis, verveelt hij zich, is hij eenzaam?

Ik probeer er namelijk achter te komen of hij stijf wordt en dus niet goed meer kan mikken, of hij angstig is, of hij wellicht pijn heeft, of hij misschien te gehaast plast (vanwege stress of onrust) of dat het een teken van verveling en eenzaamheid is.
...
Eerst even over die tandenpoetssnoepjes: ik gaf vroeger Denta sticks aan honden, erg lekker, maar nutteloos, geef dus maar gewoon brokjes aan je kat.

Alles is in orde wat ik lees, ik zie geen tekenen van stress, pijn, eenzaamheid of onrust, dus dat is mooi.

Hij gaat ook gewoon in de bak, maar hij mikt niet meer goed. Soms heb je geluk, want dan plas hij tegen de wand en soms heb je pech en komt het er voor.

Ik denk dus dat het geen ouderdomsstijfheid is, waarbij hij een lagere instap nodig heeft, maar dat hij juist meer "plastic" om zich heen nodig heeft, zodat de kans op ongelukjes kleiner wordt, want hem aanleren weer goed te plassen gaat niet lukken.

Ik denk dus aan een bak met een veel hogere rand (dan moet hij echt in de bak blijven met zijn lichaam), met een kleinere opening (minder morskans) en met een andere vorm.

Ik ga even voor je zoeken naar een goed modelletje.
Even wat voorbeelden van wat je nodig hebt:

Voorwaarden bij dit soort bakken:

- zeer hoge rand;

- kleine opening;

- luikje (niet weghalen).
...
Ga naar een grote dierenspeciaalzaak, want gewone dierenwinkels hebben meestal alleen standaard kattenbakken, maar kijk eerst even rustig op het internet naar wat er allemaal te koop is.
...
Up!

Ik heb ook een kattenvraag: ik heb net twee katten en de ene mauwt. Niet een klein beetje, gezellig enzo, maar hard en lang en 'snachts. Overdag ook maar dat is toch minder irritant omdat je er dan makkelijk even heel loopt en dan is het ook wel goed. Als de andere kat in de buurt komt is het ook goed. Ik weet ook niet zo goed waarom hij mauwt. Hij heeft eten, drinken, weet de bak te vinden, deuren zijn open (of dicht, ook geprobeerd), ik volg hem, breng hem naar zijn eten, de bak of hij gaat liggen en dan aai ik hem.

Moet ik hem wat tijd geven en hopen dat het vanzelf stopt of kan ik er iets tegen doen zodat hij niet meer mauwt?
Hoe oud is je kat? Zou er een kans kunnen zijn dat hij begint te dementeren?
10 maanden. We hebben ze ook net, dus het kan een kwestie van wennen zijn al zijn ze verder heel lief vrij en aanhankelijk en niet bang. Natuurlijk geef ik ze wat tijd, tenzij iemand met de gouden tip komt?
Ah een jonkie. Even kort door de bocht is het vaak zo dat de miauwer aandacht wil of zich verveelt of een combinatie van beiden. Zorg dat er 's nachts wat te doen is (bijv voerballetje of ander denkspeelgoed, kijk bijvoorbeeld op www.catcetera.nl) en geef hem 's nachts vooral geen aandacht. Dus ook niet naar hem roepen, niks naar zijn harses gooien, naar hem kijken, he-le-maal niks. Je hebt kans dat het dan eerst erger wordt (dat heet uitdovingsweerstand), maar daarna (na een week of twee max) moet het afnemen. Mits het aandachtsvragerij is.

Ik ga er dan wel vanuit dat er medisch niks aan de hand is (zou kunnen zijn) met het pubertje. En dat er ook geen sprake is van krolsheid of doofheid.
Langdurig miauwen kan op twee dingen wijzen: een hinderlijke gewoonte of een dieper liggend gevoel van eenzaamheid.

Aangezien we het hier hebben over een puberkat die ook nog gezelschap van een andere kat heeft neig ik er naar te gaan voor optie 1 (een hinderlijke gewoonte).

Blijkbaar reageren jullie als hij miauwt en als hij dan aandacht wil of zich 's-avonds verveeld zal hij dit trucje toepassen. Jullie aaien hem dan of jullie roepen dat hij stil moet zijn of je stuurt hem weg, in ieder geval gebeurt er iets en dat is voor hem voldoende om door te gaan.

Wat te doen? Negeren als hij miauwt (zeker 's-nachts) en dat zeker twee weken strak volhouden. Hij zal dan alle zeilen bijzetten en nog veel harder gaan miauwen omdat hij niet begrijpt dat er niet gereageerd wordt en juist dan moet je doorzetten. Na twee weken zal het minder worden, maar ook daarna zal hij nog wat oplevingen van miauwen hebben voordat het echt stopt.

Dit is helaas het enige dat werkt, want een gelijkwerkende gouden tip is er helaas niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven