Vraagje...

08-10-2011 14:16 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kon mijn titel niet echt goed bedenken dus vandaar 'vraagje...'

Gisteren heb ik met mijn zoontje en man gegeten bij kennissen die op een boerderij wonen. We gingen gourmetten maar de 'gastvrouw' had gewoon de honden/katten in de keuken en aaide en pakte ze heel de tijd op en ging daarna weer het stokbrood etc snijden, dus je weet wel een beetje hoe dat in zijn werk gaat! Ook hebben ze stallen met paarden en die kregen wat van het 'afval', hele aai over hun bol etc en daarna gewoon weer verder met het eten zonder handen te wassen elke keer.

Nou ben ik niet zo heel smetvrees achtig, maar mijn man en zoontje zeggen nu (de volgende dag dus) nogal wat buikpijn te hebben, wat natuurlijk makkelijk door het eten kan komen!

Toch vraag ik me af, want heel hygienisch is het niet die honden/katten in de keuken en dan elke keer aanraken en met het eten bezig zijn, of ze misschien hierdoor wel wat ziekig kunnen zijn?

Wat denken jullie dames?
Stel, iemand aait zijn hond en maakt de deur open. Vervolgens maak jij de zelfde deur open. Een minuutje later eet je een boterham. Zelfde principe.

En geloof maar dat er veel dan hondenharen/bacteriën aan die deurklink zitten.

Bij zulke dingen moet je gewoon niet te diep nadenken. Een mens is niet van suiker.
Ik vind als je een hond of kat even aanraakt, je daarna wel je handen wast! Hygiene voorop. Ik weet niet of de buikpijn daar van is gekomen, maar ik kan je wel snappen. De vergelijking van een eerdere post van hier, over als de persoon met zijn handen in het haar zit of krabt aan het gezicht een beetje out of line. Ik vind je absoluut niet een zeur, en vind het terecht. Ikzelf ben met eten heel hygienish, zeker als er mensen bij mij komen eten. Ik heb zelf 3 cavia's en die geef ik tijdens het koken ook stukjes groenen en dan aai ik ze even, en hup was dan wel meteen mijn handen aangezien hun de hele tijd in hun keutels zitten te woelen
Stadse vragen over het boeren leven had wel een leuke opening geweest met dit topic.
Ik had mij meer zorgen gemaakt met gourmetten als er in de keuken veel vliegen aanwezig waren.
Heb jij toevallig bij mijn oom en tante gegeten?

Die hadden op een gegeven moment wel als regel dat er geen schapen meer in de kamer mochten. Weet niet of ik nog meer moet uitleggen

Volgens mij zijn ze wel gewend de handen te wassen voor het eten trouwens.

Ik denk niet dat je hier zo snel ziek van wordt. Is het niet mogelijk dat ze gewoon veel gegeten hebben, en alles door elkaar?

Of idd vlees niet lang genoeg laten garen.
misschien dat er idd wat bacterien hoer door in het eten zijn gekomen.

maar of je daar nu direct ziek van wordt? nee denk het niet.

vind het overigs wel ontzettend smerig. en nee ik ben niet zo smetvrezerig aan gelegd, maar dieren hebben gewoon ziketes bij zich. na het aaien van mijn dieren was ik mijn handen als ik iets moet pakken.

sowieso voor je iets met eten bereiden gaat doen.

en dieren in de keuken? no way.
quote:khemam schreef op 08 oktober 2011 @ 15:07:

1 Zit met kippenvel dit topic te lezen.

2 Was standaard mijn handen zodra ik met voedsel bezig ben en ga dan tussendoor echt niet ff fijn beesten aaaien ofzo. Nou is bij mij de keuken ook een diervrije zone.

(Honden)haren in eten is gewoon smerig en zou ik vriendelijk voor bedanken.

3 Zo heb ik een kennisje en haar bank zit altijd helemaal onder de kattenharen, kom daar dus om die reden ook bijna nooit op bezoek .

1 Meen je dat, om zoiets al kippenvel te krijgen.

Ga je wel eens uit eten?

2 Het is misschien bij de beesten om af, maar ik aai mijn dieren wel.

Heb in de open keuken niet een rode streep op de vloer van 'tot hier en niet verder'.

3 Handige tip voor als iemand langs wil komen en ik die liever zie gaan. Alleen wat jammer dat de bank en honden dezelfde kleur hebben dan valt het minder op.

Je kennisje zou als het zo erg is, er evt. een plaid oid. over de bank kunnen doen lijkt mij.

Weet je er zijn mensen die naar schoon op het oog kijken, maar die vergeten bijv. de deurkrukken die nooit worden afgenomen.

.
quote:nallajja schreef op 08 oktober 2011 @ 16:53:

misschien dat er idd wat bacterien hoer door in het eten zijn gekomen.

maar of je daar nu direct ziek van wordt? nee denk het niet.

vind het overigs wel ontzettend smerig. en nee ik ben niet zo smetvrezerig aan gelegd, maar dieren hebben gewoon ziketes bij zich. na het aaien van mijn dieren was ik mijn handen als ik iets moet pakken.

sowieso voor je iets met eten bereiden gaat doen.

en dieren in de keuken? no way.

Welke ziektes bedoel je dan, die op de mens over kunnen gaan?

Graaien jullie ook in die pinda bakjes in de kroeg,

google daar maar eens naar
Onderstaand geciteerd stukje is interessant. Zeker dat van het studentenhuis:

Omdat we niet voor de mussen willen stoken, smeren we alle kieren en gaten van onze huizen dicht met pur en kit. Er wordt nog maar zelden gelucht. Volgens onderzoekers is dit één van de oorzaken van de toename van allergieën, astma en andere aandoeningen bij kinderen. Een andere oorzaak is de toegenomen hygiëne: kinderen komen hierdoor niet of nauwelijks meer in aanraking met stoffen die hun afweersysteem prikkelen. Astma, maar ook andere aandoeningen aan de luchtwegen, kunnen zich zo makkelijker ontwikkelen. Contact met huisdieren verkleint de kans op een allergie. Hoe intensiever het contact, hoe sterker het effect op het immuunsysteem. Onderzoekers ontdekten, dat oraal contact met kattenhaar de zogeheten AS2-leucocyten activeert. Hiermee neemt de kans op astma bij kinderen af met 95%. Dus in plaats van handenwassen voor het eten kunnen kinderen beter de poes likken! “Echt wel” of “echt niet”? Nee, ik denk het niet, want volgens mij lik je ook andere spullen naar binnen. Ja, maar dat kan juist misschien ook wel helpen, want al die bacteriën maken je lichaam ook sterker. Ja, maar dan kun je ook de diarree van een zieke hond opdrinken en dan ben je opeens ook heel erg gezond! Dat vind ik ook niks. Maar dat was de vraag niet. Nee, dat klopt. Dat is een andere vraag. We wachten heel even wat zij zeggen, dan moeten jullie het andere zeggen, namelijk…? Zo simpel is het. Ja, ik denk wel, dat je jezelf in kleine mate moet blootstellen aan bepaalde dingen hè, je kinderen… Nee, kleine ziektes, kinderen, je ziet kinderziektes helpen mee om een sterk mens te maken. Ja, dat klopt. Ja. Het is echt hoe viezer, hoe hoger je weerstand. Toevallig vrienden van mij zaten in een studentenhuis, daar hebben ze onderzoek naar gedaan, die hadden dezelfde weerstand als mensen in hele vieze plekken in de Derde Wereld, gewoon omdat het huis zo smerig was. Die waren heel ongevoelig voor ziektes, dus dat werkt inderdaad wel. Alleen allergie is iets anders volgens mij, want dan dat bouwt zich juist op als mensen ouder worden, dus volgens mij: hoe meer poezen je likt als je klein bent, hoe viezer je dat gaat vinden als je ouder wordt. Maar volgens mij wordt je juist allergischer als je meer poezen likt. Ik denk, dat als je een allergie voor een poes hebt, dat je met je klauwen van het ding af moet blijven juist. Ja, dat sowieso. En het smaakt ook helemaal niet lekker. Er worden hier extra punten gescoord jongens, “echt wel” of “echt niet”? Ik denk, dat het echt niet helpt tegen allergie.“Echt niet”, ben je het eens? Ja, ik sluit me daar wel bij aan.“Echt niet”? Kunnen we ons dat permitteren? Echt wel dus Ja, voor 6 punten.Nou, zelfs dit weet Kees! Echt waar, het is ongelooflijk!Ik weet er alles van: als je deze vraag zou stellen op een congres van allergologen, dan wordt de zaal in tweeën gesplitst: de ene groep zegt “wel” en de andere zegt “niet”.Die gaat poezen likken… En wat gezegd is in het filmpje ook: het is goed om een beetje blootstelling aan allerlei allergene stoffen te stimuleren, dus alles dicht houden, handenwassen, is niet goed. Maar dit soort contact met dieren geeft zeker geen 100% uitsluitsel, dat je geen astma krijgt. Maar er zijn twee kampen, de één zegt “het is goed” en de andere zegt “het is niet goed”, dus…
ja limelight, alleen komt dit zelden voor, meestal alleen als het dier zelf ook ziek is. maar ze hebben wel altijd bacterien bij zich.
Oja, geen flauwe grapjes over poezen likken. Het gaat hier om de echte beestjes.

http://educatie.ntr.nl/beeldbank/clip/t ... 6_poesen01
quote:nallajja schreef op 08 oktober 2011 @ 19:34:

ja limelight, alleen komt dit zelden voor, meestal alleen als het dier

zelf ook ziek is. maar ze hebben wel altijd bacterien bij zich.

Maar welke ziektes bedoel je dan, geef eens wat voorbeelden?

Weet je dat je medemens ook altijd bacteriën bij zich dragen.

Zou dat de reden zijn dat sommige mensen bij lijfelijk contact/ begroeten de ogen dicht doen?
quote:limelight schreef op 08 oktober 2011 @ 22:32:

[...]

Maar welke ziektes bedoel je dan, geef eens wat voorbeelden?

Weet je dat je medemens ook altijd bacteriën bij zich dragen.

Zou dat de reden zijn dat sommige mensen bij lijfelijk contact/ begroeten de ogen dicht doen?

alsjeblieft:

http://www.boerderij.nl/u ... n_van_talloze_ziektes.pdf

had je zelf ook kunnen opzoeken.

en ja dat weet ik, maar daar wordt ik niet (altijd) ziek van.

maar ook mensne kunnen ziektes overbrengen op elkaar ( verkoudheid bijvoorbeeld)
wij hebben ook zat dieren, maar letten hier met het bereiden van eten wel erg op. Daarnaast geef ik mijn hond ook wel eens een aai over zijn bol ookal ben ik aan het koken. Denk maar eens aan sosmmige mensen die honden in hunbed hebben etc! lijkt me nog viezer, dus het kan nog 'erger',

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven