Vrije kavel kopen?

21-04-2010 08:34 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft hier ervaring mee, wat komt er allemaal bij kijken en waar kan je redelijk goedkoop een huis laten bouwen, zijn dat nog steeds Duitse aannemers of is dat al achterhaald?

Graag ervaringen, positief en negatief en tips zijn altijd welkom.
Ik heb er ervaring mee.

Wij hebben voor Drenthe gekozen, vanwege de pracht van de provincie en het is betaalbaar.

Duitse aannemers kúnnen goedkoper zijn (en ik woon bijvoorbeeld vlakbij Duitsland) maar met Nederlandse aannemers is ook heel goed te onderhandelen. Zeker nu, met de crisis en zo.

Als je in Noord-Holland gaat wonen en dan voor een aannemer uit Duitsland kiest is dat onhandig en zal de aannemer voor onderaanemers in Nederland kiezen, om kosten te besparen en dan zit je alsnog met Nederlandse prijzen.

Of je moet kiezen voor een prefab huis, dat wordt dan gebouwd in een werkplaats, geplaatst op de kavel en verder afgemaakt ter plaatse maar je betaalt dan hoe dan ook voor het vervoer van het huis en de materialen en die prijzen zijn niet misselijk.

Het hangt er dus helemaal vanaf waar en wat je gaat bouwen of een Duitse bouwer goedkoper is. Het is niet per definitie zo in ieder geval.
Volgens mij zijn juist aannemers uit het noorden (Friesland, Groningen) goedkoper. Verder hangt er natuurlijk veel af van waar je een kavel koopt.
quote:eleonora schreef op 21 april 2010 @ 09:04:

Ik heb er ervaring mee.

Wij hebben voor Drenthe gekozen, vanwege de pracht van de provincie en het is betaalbaar.

Duitse aannemers kúnnen goedkoper zijn (en ik woon bijvoorbeeld vlakbij Duitsland) maar met Nederlandse aannemers is ook heel goed te onderhandelen. Zeker nu, met de crisis en zo.

Als je in Noord-Holland gaat wonen en dan voor een aannemer uit Duitsland kiest is dat onhandig en zal de aannemer voor onderaanemers in Nederland kiezen, om kosten te besparen en dan zit je alsnog met Nederlandse prijzen.

Of je moet kiezen voor een prefab huis, dat wordt dan gebouwd in een werkplaats, geplaatst op de kavel en verder afgemaakt ter plaatse maar je betaalt dan hoe dan ook voor het vervoer van het huis en de materialen en die prijzen zijn niet misselijk.

Het hangt er dus helemaal vanaf waar en wat je gaat bouwen of een Duitse bouwer goedkoper is. Het is niet per definitie zo in ieder geval.Heeee, Drenthe daar gaan wij ook heen!!!
Echt?

Wat leuk!

Durf je de grote stad in de buurt te noemen? Of vind je dat te persoonlijk?

Wij wonen op 7 kilometer bij Emmen vandaan in een dorp in de gemeente Borger-Odoorn.
mooi omgeving Eleonora...

Ik kom daar juist vandaan en ben dus naar het westen gegaan.

Maar zou graag weer terug willen!

sorry, geheel off topic...
Ik kom uit het westen en wilde altijd al hier wonen.

Jij wil terug?

Dat hoor je niet vaak.

Ik krijg meestal de vraag waarom ik me in Gódsnaam hier 'begraaf'.

Als ik vertel dat we niet eens hier zijn gaan wonen omdat mijn man hier werkt of hier vandaan komt maar puur omdat we het leuk vinden, zijn mensen stomverbaasd.

Waarom wil jij terug?

Gewoon nieuwsgierigheid hoor, niet dat je een 'reden' hóeft te hebben of zo.
quote:eleonora schreef op 21 april 2010 @ 09:26:

Echt?

Wat leuk!

Wij wonen op 7 kilometer bij Emmen vandaan in een dorp in de gemeente Borger-Odoorn.Borger? Daar ben ik vroeger zo vaak op vakantie geweest. Leuk zeg, ik zie het zo voor me.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
O waar ging je Susan?

Naar de Staatsbosbeheer camping? Daar stonden wij vroeger ook vaak namelijk en dat is ook een van de redenen dat ik hier zo graag hier wilde wonen.

Leuk dat mensen mijn woonomgeving kennen en mooi vinden, ik ben er zelf ook stapel op!
quote:eleonora schreef op 21 april 2010 @ 09:26:

Echt?

Wat leuk!

Wij wonen op 7 kilometer bij Emmen vandaan in een dorp in de gemeente Borger-Odoorn.

Oh dat vind ik ook een mooie omgeving. Maar wij gaan (hopelijk) naar een dorp meer bij Hoogeveen in de buurt. Ik werk in Assen dus dat is goed bereikbaar.

Mijn familie komt uit de omgeving van Borger dus ik kom er wel vaak. Lijk jij die tekening, ik zal eens opletten
Ik lijk echt totáááĺ niet op mijn avatar nee

Mocht je vragen hebben dan stel je ze maar hoor, ons huis is nu een jaar oud dus de bouw ligt me nog vers in het geheugen.

Alvast één tip; leg vooraf de prijs vast.

Met meerwerk er bij. Gewoon álles en maak een budget voor alle bijkomende kosten.

Trek minstens 10.000 euro uit voor onvoorziene zaken, dat klinkt misschien belachelijk maar geloof me, dat ga je nodig hebben en wat je niet nodig hebt stop je gewoon weer in je huis (of inrichting).
quote:eleonora schreef op 21 april 2010 @ 13:21:

Ik lijk echt totáááĺ niet op mijn avatar nee

Mocht je vragen hebben dan stel je ze maar hoor, ons huis is nu een jaar oud dus de bouw ligt me nog vers in het geheugen.

Alvast één tip; leg vooraf de prijs vast.

Met meerwerk er bij. Gewoon álles en maak een budget voor alle bijkomende kosten.

Trek minstens 10.000 euro uit voor onvoorziene zaken, dat klinkt misschien belachelijk maar geloof me, dat ga je nodig hebben en wat je niet nodig hebt stop je gewoon weer in je huis (of inrichting).

Hahaha jammer dat je niet op je avatar lijkt want dan had ik je zo gespot in het heerlijk Drentheland.

Vragen, ja best veel eigenlijk maar voor eerst een paar, lief trouwens dat je dat wilt doen.

- hoeveel kostte de kavel

- hebben jullie een kant-en-klaar huis uitgezocht?

- zat er ook tijd tussen het bouwen op en het kopen van de kavel (wij willen eerst ons eigen huis verkocht hebben voordat we gaan bouwen maar misschien als er een run op komt dat we dan toch wel de kavel alvast gaan kopen).

- hoelang duurde het uiteindelijk voordat je er woonde en wat je vind je nu van het wonen in de dorp? Ik woon nu ook in een stad(je) en heb veel familie in dorpjes wonen, het lijkt me heerlijk maarja...er zullen ook vast wel negatieve dingen zijn.

En hoe kom je in godsnaam op die plaats terecht waar je nu woont? (ik denk altijd dat ik de enige uit de provincie ben en dat de rest van het forum in hartje A'dam woont )

Heeft dat ook met werk ofzo te maken of echt alleen met het mooie wonen?

Nouja die laatste vragen zijn pure nieuwsgierigheid natuurlijk.
Mirremara hoi

Wij kochten 3jr geleden een kavel in Overijssel. We zijn ingeloot want de kavels waren behoorlijk overtekend.

3(!) van de kavels bij ons in de buurt hebben met een Duitse aannemer gebouwd en... alle drie(!!) gingen ze tijdens de bouw failliet. 1 van de kaveleigenaren nam een nieuw Duits bedrijf in de arm en ook die ging failliet. Misschien bizar toeval in onze straat maar dus wel erg opvallend.

Zorg dat je onder GIW garantie laat bouwen. Dat geeft je de garantie dat wanneer je aannemer failliet gaat (en dat is niet ondenkbaar in deze tijd) jou huis voor hetzelfde bedrag als het oorspronkelijke bedrag wordt afgebouwd. Wanneer je dit niet doet, kan een nieuwe aannemer vragen wat hij wil en dat kan aardig oplopen. GIW kost wat, vaak tussen de 1 en 4% van de totale aanneemsom (meerwerk niet meerekenen dan).

Wij hebben laten bouwen door poppink BV www.poppink.nl en zij zitten in Fleringen. We waren best tevreden eigenlijk. Je hoort zoveel drama dat het hier nog wel mee is gevallen en wat er niet goed was, hebben ze tot op heden aardig opgelost (gezeur met aannemers heb je bijna altijd wel, het gaat er vooral om hoe ze dingen oplossen). Poppink heeft een eigen kozijnbedrijf en kunnen zo behoorlijk onder de prijs van anderen gaan zitten. Op het totale bedrag van ons huis scheelde het met andere aannemers 50.000,-euro en dat is de moeite nogal

We hebben zelf geen kant en klaar huis gekocht, het is door een architect getekend en door Poppink gebouwd. Maar bij dit bedrijf kun je ook een zogenaamd "ladenplanhuis" uitzoeken. Gewoon uit een catalogus, die kun je trouwens ook aanvragen daar. Er is verder niets prefab, alles wordt op je kavel opgebouwd. Het duurde dus 2.5jr van ingeloot zijn tot sleuteloverdracht (kun je mooi je oude huis verkopen in die tijd).

Let goed op de bijkomende kosten zoals bouw leges, stel je huis moet op palen gebouwd (komt er rustig 10.000,- bij), aansluitkosten op gas/water/licht/riool etc, kosten voor GIW en ga zo maar door. Het is zeker niet de prijs van de grond en van het huis, er komt écht vanalles bij en vergeet niet dat je zelf moet zorgen voor je opritbestrating (zo 2000,- verder) je tuinbestrating (zo 2000,- verder), beplanting, keuken, badkamer (bij onze bouwer kon je standaard badkamer nemen maar je wilt toch wat leukers en hop daar ga je al snel met 10.000,- erbij om het écht leuk te maken).

Maar! Als het allemaal uitkan.. DOEN DOEN DOEN!

Het vrijstaand wonen is heerlijk, al het uitzoekwerk voor je eigen droomhuis is leuk, het opbouwen is leuk om te volgen. Nou ja voor ons een zeer positieve ervaring
quote:Mirremara schreef op 21 april 2010 @ 15:32:

[...]

Hahaha jammer dat je niet op je avatar lijkt want dan had ik je zo gespot in het heerlijk Drentheland.

Vragen, ja best veel eigenlijk maar voor eerst een paar, lief trouwens dat je dat wilt doen.

- hoeveel kostte de kavel

Onze kavel kostte 164.000 euro voor 3000 m2

- hebben jullie een kant-en-klaar huis uitgezocht?

Nee, wij gaven aan wat we wilden en onze bouwer, Lola Bouw uit Drachten, tekende voor ons een huis naar wens. Een tekenaar bij de bouwer in is wel zo handig, anders krijg je er de kosten van de architect nog bij en dat kan behoorlijk in de papieren lopen.

We zijn wel naar hele grote bouwers geweest die eigenlijk alleen huizen maken uit hun eigen catalogus maar omdat die zo weinig flexibel zijn, hebben we uiteindelijk gekozen voor een bouwer waar alles wat we wilden mogelijk was. Wij wilden bijvoorbeeld meteen een serre aan het huis van 4 x 6m. Geen enkel probleem. En dat is fijn, dat alles wat je wil meteen mogelijk is. Bij grote bouwers konden we bijvoorbeeld niet kiezen voor luchtverwarming, wat wij graag wilden maar was het of vloer, of centrale verwarming met radiatoren. Ik wil nooit meer een radiator zien in mijn huis, dus dat soort jongens, die maar en beperkt aanbod hadden en weinig extra mogelijkheden, vielen af.

- zat er ook tijd tussen het bouwen op en het kopen van de kavel (wij willen eerst ons eigen huis verkocht hebben voordat we gaan bouwen maar misschien als er een run op komt dat we dan toch wel de kavel alvast gaan kopen).

Bij ons zat er tussen de koop van de kavel en de verhuizing ruim anderhalf jaar tijd.

- hoelang duurde het uiteindelijk voordat je er woonde en wat je vind je nu van het wonen in de dorp? Ik woon nu ook in een stad(je) en heb veel familie in dorpjes wonen, het lijkt me heerlijk maarja...er zullen ook vast wel negatieve dingen zijn.

Ons huis is houtskeletbouw en werd dus voor een deel al in de werkplaats van de bouwer voorbereid. Het is in 10 weken afgebouwd hier op de kavel. De bouw begon in december 2008, eind februari 2009 woonden we er.

Er zijn wat mij betreft niet veel negatieve dingen aan wonen in een dorp. Ik kom zelf uit Amsterdam van origine en als je tot 4 uur in de nacht wil stappen en je hand maar op willen steken om een taxi aan te houden of te kust en te keur winkelen, dan is dit geen plek voor je om te wonen. Vind je het niet erg om veel te rijden met de auto om je boodschappen bij elkaar te scharrelen (in het ene dorp is de bakker, in het andere de slager, in het volgende de supermarkt en de drogist) en ben je bereid om je een beetje aan te passen aan de streekgewoonten, dan is wonen op het platteland heel erg fijn. Ik weet best nadelen, het is een heel eind naar mijn familie en vrienden maar ik weet veel meer voordelen dan nadelen te noemen.

En hoe kom je in godsnaam op die plaats terecht waar je nu woont? (ik denk altijd dat ik de enige uit de provincie ben en dat de rest van het forum in hartje A'dam woont )

Heeft dat ook met werk ofzo te maken of echt alleen met het mooie wonen?

Nouja die laatste vragen zijn pure nieuwsgierigheid natuurlijk. Voor ons had het verlaten van Amsterdam met onze dochter te maken, die niet zo lekker uit de verf kwam in de grote stad. We zijn voordat we gingen bouwen eerst in een kleine stad gaan wonen, in Noord-Holland maar het was me allemaal te krap, te hut aan de mut, ondanks het leuke huis. Ik wilde altijd al in Drenthe wonen, mijn man vond het een te gek leuk plan en zo zijn we gaan zoeken, op Funda gewoon en vonden deze kavel. Binnen een week waren we er eigenaar van. Omdat we dat wilden dus, niet vanwege werk of zo.
Leo ik val even van mijn stoel... jullie betaalden 164.000 euro voor 3000 m2?

Hier betaalde je 140.000,- voor 400m2 !!

Neem aan dat jullie niet onbeperkt mogen bebouwen?
Nee lieverd, dat mag dan weer niet

We mochten een huis bouwen (na goedkeuring van de gemeente natuurlijk) en een bijgebouw van 30m2 zonder vergunning, alles wat we extra willen bouwen daar moeten we een vergunning voor aanvragen.
quote:twompie schreef op 21 april 2010 @ 22:13:

Leo ik val even van mijn stoel... jullie betaalden 164.000 euro voor 3000 m2?

Hier betaalde je 140.000,- voor 400m2 !!

Neem aan dat jullie niet onbeperkt mogen bebouwen?Wij betaalden 200.000 euro voor 460m2
Ja, de prijzen van kavels zijn niet mals, dat hebben wij ook wel gezien.

Wel moet ik even aanmerken dat wij een kavel kochten die 'juridisch bouwrijp' was.

Dat wil zeggen dat het een voormalig stuk landbouwgrond was, overwoekerd door planten en met boomwortels, geen leidingen, geen kabels, niks en veengrond die bijna een meter moest worden opgehoogd.

Er zijn meer dan 100 vrachtwagens grond gestort op de boel op niveau te krijgen, er moest gegraven worden voor riolering, elektra en noem het maar op want het was gewoon een akker, niet een kant en klare bouwkavel.

Dat kostte heel veel geld, om het werkelijk bouwrijp te maken, maar dan nog is het een stuk goedkoper dan in het westen. absoluut.
Pff ja wat een klus is dat dan nog he. Die grondverbetering is qua kosten ook nog wel mega, wij hadden hier voor een klein stukje grondverbetering ook meteen een rekening voor 8000,-euro.
Als je een kavel koopt, kijk dan welke regels de gemeente hanteert bij het verlenen van een bouwvergunning. Dan denk ik in eerste instantie aan bestemmingsplan en welstandscriteria. Sommige gemeenten hebben bouwprojecten, waarvan een deel wordt ontwikkeld door particulieren. In dat geval organiseert de gemeente bijeenkomsten voor de mensen die in dat project een eigen huis bouwen om hen te begeleiden.

In het buitengebied moet je goed opletten of je als particulier wel een woning mag bouwen op grond met een agrarische bestemming. Vaak mag je alleen een agrarische bedrijfswoning bouwen of bewonen. Soms heeft de boer of tuinder zijn bedrijf verkocht een toezegging van de gemeente dat zij meewerken aan een aanpassing van het bestemmingsplan. Een toezegging betekent niet dat er direct bouwvergunning kan worden verleend, soms is een bestemmingsplanprocedure (minimaal 26 weken) nodig.
Eleonora: Als de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) van kracht wordt per 1 juli 2010, dan kan er meer vergunningsvrij worden gebouwd, mits het gemeentelijk beleid dit toelaat. Het is overigens nog niet 100% zeker dat het feest doorgaat, vanwege het mogelijk niet functioneren van een landelijk digitaal loket om vergunningen in te dienen.
quote:ColeTurner schreef op 22 april 2010 @ 20:11:

Eleonora: Als de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) van kracht wordt per 1 juli 2010, dan kan er meer vergunningsvrij worden gebouwd, mits het gemeentelijk beleid dit toelaat. Het is overigens nog niet 100% zeker dat het feest doorgaat, vanwege het mogelijk niet functioneren van een landelijk digitaal loket om vergunningen in te dienen.Hé dank je wel Cole, ik zal het in de gaten houden! Goeie tip!
quote:eleonora schreef op 21 april 2010 @ 20:47:

[...]

Voor ons had het verlaten van Amsterdam met onze dochter te maken, die niet zo lekker uit de verf kwam in de grote stad. We zijn voordat we gingen bouwen eerst in een kleine stad gaan wonen, in Noord-Holland maar het was me allemaal te krap, te hut aan de mut, ondanks het leuke huis. Ik wilde altijd al in Drenthe wonen, mijn man vond het een te gek leuk plan en zo zijn we gaan zoeken, op Funda gewoon en vonden deze kavel. Binnen een week waren we er eigenaar van. Omdat we dat wilden dus, niet vanwege werk of zo.

Bedankt voor je antwoorden. Heerlijk om gewoon te kunnen wonen waar je wilt. Wij gaan ons huis nu echt te koop zetten en toen had ik wel even mijn twijfels (we wonen hier nog niet lang, leuke buren enzo en ook een fijn huis maar geen ruime tuin en de omgeving is niet mooi) maar gisteren reed ik weer door dat dorpje waar de kavels te koop komen en tja....ik was wel weer gelijk verliefd en ik vind het heel belangrijk om ergens te wonen waar je je fijn voelt en ook echt thuis bent, moeilijk te omschrijven maar dat zal jij vast nu ook hebben.

Is alles nu zoals je gehoopt had of zijn er dingen die je achteraf anders had gedaan en werken jullie nu in de regio of reizen jullie/jij/partner veel?

Volgens mij komen onze kavels met bouwvergunning, kan dat of heb ik dat verkeerd begrepen?
Geen idee of dat kan, dat met die vergunning. Het zou natuurlijk kunnen, als het een kant en klare kavel is en dat scheelt jullie dus een hoop gedoe. Fijn hoor als het zo is!

Het was best wennen, absoluut. Maar ik vond en vind de plek waar we wonen zó geweldig, daar ben ik tot op de dag van vandaag ontzettend blij mee.
Eleonora: Wil je nog een zwembad in je tuin graven? Dat schijnt vergunningsvrij te worden, hoorde ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven