Wanneer een huis kopen?

25-09-2013 22:22 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit altijd te neuzen op funda en zie veel leuke huisjes. Maar wanneer koop je een huis, in je eentje? Ik woon nu nog met huisgenoten en wil graag alleen wonen. Maar huren is zo gigantisch duur dat kopen bijna goedkoper is (of althans lijkt).

Ik heb een baan voor een jaar met kans op verlenging waar ik geen goudmijn mee verdien. Een zeer gemiddeld salaris. Maar wanneer is het tijd om een huis te kopen? Wanneer kan het? Ik weet namelijk niet of ik ooit een super goed betaalde baan ga/kan krijgen.
Ik denk niet dat de bank je een hypotheek gaat verstrekken met je jaarcontract met kans op verlenging.

En hoe ga je een huis betalen als je contract niet verlengd wordt?

Op funda kun je ook makkelijk je maandlasten (globaal) berekenen. Je leeftijd en salaris invoeren en er rolt een bedrag uit.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wij hebben een huis uit nood gekocht, hoe raar het ook klinkt. Ellenlange wachtlijsten, niet kunnen voldoen aan de eisen voor huren in de vrije sector, maar met hulp van schoonouders wel een huis kunnen kopen.

Er zijn jaren dat ik heel blij ben met ons koophuis, maar er waren ook jaren dat het een blok aan ons been was.

Denk er dus goed over na, misschien kun je eerst nog iets in de vrije sector huren om te kijken of huren je bevalt.
En verkijk je ook niet op onderhoudskosten van een eigen huis. De CV gaat altijd op een ongelegen moment stuk.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb gewacht met een huis kopen in mijn eentje totdat ik ook zeker wist dat ik er een hele tijd zou blijven wonen. Als je leven morgen nog kan veranderen omdat je de liefde van je leven tegenkomt waar je mee wilt samenwonen, je een droombaan in een andere stad vindt of je sowieso je leven helemaal om wilt gooien, moet je niet kopen.

Het argument of je het kunt blijven betalen? Tsja....

Als je geen geld (meer) hebt, heb je zowel in een koophuis als in een huurhuis een probleem en je moet toch ergens wonen.

Ik heb een huis gekocht dan qua woonlasten minder is als particuliere huur (en voor sociale huur kom ik niet in aanmerking).

Als het allemaal echt misgaat, richt ik het huis anders in en verhuur mijn slaapverdieping. Word ik een ouderwetse hospita. Of ik verhuur het in zijn geheel en ga terug naar mijn moeder.
Ik zou pas kopen als je een contract voor onbepaalde tijd hebt en je naast de hypotheek ook kunt sparen voor eventueel onderhoud. Kun je dat niet, dan gewoon niet doen dan zet je jezelf klem op een gegeven moment.
lijkt goedkoop, maar kijk goed naar de bijkomende kosten.

Bedenk dat je ooit misschien kinderen krijgt en dan misschien een ander huis nodig bent. Bedenk dat je dit huis dan misschien niet goed/ snel of tegen een gunstige prijs verkoopt. Bedenk wat er gebeurt als je je baan kwijtraakt of wilt gaan samenwonen.
aan de andere kant: er is een enorm aanbod en de prijzen zijn laag
Toch zou ik de keus dan maken om nu een huis te kopen, prijzen zijn laag en ook de rente is laag, voor starters dus ideaal.

Huurprijzen rijzen de pan uit (zeker alsje particulier huurt) en je geld belandt in een bodemloze put, met je koopwoning bouw je wel wat op.

Tuurlijk heb je wel de kosten voor onderhoud, maar daarom moet je natuurlijk niet te duur kopen, zodat je maandelijks kunt sparen voor dat soort kosten.

Tuurlijk weet je niet of je morgen de liefde van je leven tegenkomt en wil gaan samenwonen, maar dat blijft koffiedik kijken en dan zou je dus nooit in je eentje kunnen kopen.

Een hypotheek met een jaarcontract is geen probleem, als je maar een werkgeversverklaring hebt met een intentieverklaring.

In deze tijd zegt een vast contract echt niks meer......en ook als je je baan kwijt raakt terwijl je een huurwoning hebt, zul je de huur moeten blijven betalen.

Koop in elk geval met NHG, mocht je je lasten niet meer kunnen betalen, heb je nog kans dat je door hen geholpen kunt worden als je de kosten niet meer kunt opbrengen.
Ik zou binnen nu en enkele maanden een huis kopen. De huizen zijn nu op een dieptepunt, lijken alweer wat te gaan stijgen.

Ik heb ook daarom een paar maanden geleden gekocht, zit nu goedkoper dan in mijn sociale huurwoning...
quote:hiltje schreef op 25 september 2013 @ 23:01:

Als je geen geld (meer) hebt, heb je zowel in een koophuis als in een huurhuis een probleem en je moet toch ergens wonen.

Ik heb een huis gekocht dan qua woonlasten minder is als particuliere huur (en voor sociale huur kom ik niet in aanmerking).

Kopen is vaak goedkoper, zeker als je van particuliere huur afhankelijk bent. Dan gooi je het geld maandelijks in een bodemloze put, terwijl het bij kopen in elk geval nog van jezelf wordt. Maar goed, dan moet je wel een hypotheek zien los te krijgen.

Vraag me af hoe dat gaat lopen als niemand meer vaste contracten krijgt en je geen hypotheek kunt krijgen zonder vast contract... Dan kan er op 'n gegeven moment niemand meer 'n huis kopen.
Wij zijn nu serieus aan het kijken. Willen het op één inkomen kunnen betalen. Woonlasten dus ergens rond de 600-700 euro hopelijk
TO, je bent denk ik, gezien je huidige woonsituatie nog erg jong.

En ik vermoed uit je OP dat je ook niet heel veel spaargeld zult hebben.

Dat betekent dat je de kosten koper waarschijnlijk zult moeten mee financieren. Misschien lukt dat.

Maar dat betekent dat het bij verkoop moeilijker is om er met een positief saldo uit te komen. Zelfs al zijn de prijzen nu laag.

En dat je snel weer zult willen verkopen is gezien je leeftijd niet ondenkbaar; stel dat je binnenkort een relatie krijgt en wilt gaan samenwonen? En het kan om 1 of andere reden niet in jouw huis? Niet ondenkbaar.

Mij is een paar jaar geleden zoiets overkomen. Na een scheiding een huis gekocht, want huurhuizen waren niet beschikbaar. En kopen kon net met mijn salaris. Nieuwe partner tegen gekomen, andere kant vh land. Huis verkocht met 16000 verlies...

Kopen lijkt soms goedkoper....
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
quote:En dat je snel weer zult willen verkopen is gezien je leeftijd niet ondenkbaar; stel dat je binnenkort een relatie krijgt en wilt gaan samenwonen? En het kan om 1 of andere reden niet in jouw huis? Niet ondenkbaar.Als je koopt moet je voor jaren kopen. Als je zo wispelturig in elkaar zit dat je alles opgeeft voor 'n vent, dan moet je niet kopen. Maar als je verstandig bent dan koop je voor jezelf. Komt er ooit 'n kerel bij, dan kun je latten of laat hem bij jou wonen, maar je geeft je huis niet op! Daar komt meestal niet veel goeds van, want een heel groot deel van de relaties sneuvelt toch en dan sta je op straat.
quote:elninjoo schreef op 26 september 2013 @ 06:35:

[...]

Kopen is vaak goedkoper, zeker als je van particuliere huur afhankelijk bent. Dan gooi je het geld maandelijks in een bodemloze put, terwijl het bij kopen in elk geval nog van jezelf wordt. Maar goed, dan moet je wel een hypotheek zien los te krijgen.

Vraag me af hoe dat gaat lopen als niemand meer vaste contracten krijgt en je geen hypotheek kunt krijgen zonder vast contract... Dan kan er op 'n gegeven moment niemand meer 'n huis kopen.Met een intentieverklaring kan je nog wel een hypotheek krijgen. Of je dat wil, is een tweede.....
Veel gemeentes zijn ook weer met de startersleningen begonnen. Misschien een handige om uit te zoeken of dat ook voor jouw gemeente geldt, dan kan je meer lenen tegen een veel gunstiger tarief.

Ik zou juist in deze tijd beginnen met een eerste huis, huizen staan lang te koop, dus kan er over het algemeen nog flink wat af van de vraagprijs.
quote:hiltje schreef op 25 september 2013 @ 23:01:

Ik heb gewacht met een huis kopen in mijn eentje totdat ik ook zeker wist dat ik er een hele tijd zou blijven wonen. Als je leven morgen nog kan veranderen omdat je de liefde van je leven tegenkomt waar je mee wilt samenwonen, je een droombaan in een andere stad vindt of je sowieso je leven helemaal om wilt gooien, moet je niet kopen.

Het argument of je het kunt blijven betalen? Tsja....

Als het allemaal echt misgaat, richt ik het huis anders in en verhuur mijn slaapverdieping. Word ik een ouderwetse hospita. Of ik verhuur het in zijn geheel en ga terug naar mijn moeder.

En zelfs dan kan het leven altijd anders lopen.

Ik had het wel gehad met de liefde en gezien mijn leeftijd etc. verwachtte ik niet zo snel een verandering in mijn leven.

Tot ik 3 weken na de sleuteloverdracht tóch die liefde van mijn leven tegenkwam. En nu hebben we 2 koophuizen waar nog vanalles aan verspijkerd gaat worden.
Dank voor de reacties!

Ik ben 27, maar nog wel bezig met een deeltijdstudie en daarnaast dus 32 uur aan werk. Ik heb niet echt een samenwoonwens. Misschien als ik de liefde van mijn leven tegenkom. Maar dan nog sta ik er nog niet positief tegenover. Ik denk namelijk dat ik me erg kan gaan irriteren aan iemand als ik samenwoon en dat dan de relatie gaat verpesten. Iedereen vind het heel raar als ik zeg dat ik misschien niet eens wil samenwonen met iemand. Ik heb gewoon graag mijn eigen stekkie.

Heb helaas geen spaargeld. Daarom zit ik nu te twijfelen om nog 2 jaar te blijven zitten waar ik zit. Dan heb ik dus mijn studie afgerond en kan ik wat spaargeld opbouwen. Ik zit ook rond te kijken voor een studio ofzo maar is allemaal zo duur! Ik betaal nu 480 aan huur en studio's e.d. zijn al snel 650 euro. Behoorlijk wat. En dan komt tv en internet nog bij. Aan de andere kant lijkt het me zo leuk om een eigen huisje te hebben! Maarja ik heb ook geen eens geld om in 1 keer leuke meubels te kopen om het in te richten dus misschien niet heel verstandig nu. Maar de huizenprijzen zijn idd wel erg laag... Lastig!
eerst genoeg sparen voor inrichting en aankleding (hoeft niet duur te zijn met marktplaats, ikea etc) en buffertje om dingen op te vangen.

dan eens kijken naar wat je kunt en wilt betalen.

ik heb in 2006 ook uit nood gekocht. netto hypotheek was 330 euro. buurt was niet slecht en als ik alleen was geweest had ik er nog gewoond. bij verkoop (eind 2009) wel 16000 mogen aflossen.

dus 16000 / 42 mnd = +-381 euro. dus gemiddeld eigenlijk 711 euro! daar had ik in de vrije sector een huis voor kunnen huren in mijn regio.

later verkopen was nog ernstiger, want prijzen zijn met nog eens dik 10 a 15000 gezakt...

dus kopen is wel langetermijndenken. je moet er wel een flink aantal jaren kunnen wonen. anders hoeft het zeker niet goedkoper te zijn.
Toen ik in mijn eentje kocht had ik besloten er minstens 3 jaar te blijven. En vervolgens uitgerekend hoeveel ik extra af moest lossen om ervoor te zorgen dat het huis na die 3 jaar geen financiele last zou zijn. Dus extra af blijven lossen zodat je nooit onderwaarde krijgt. Als je je baan verliest zou je een kamer kunnen verhuren: hoeveel kost de hypotheek je dan netto? En als je zou verhuizen, zorg dat je het huis kostendekkend zou kunnen verhuren.
TO: doe het niet !

Stel alles in je leven uit en laat je door anderen dingen aanpraten, die zij alleen maar uit angst roepen.

Wacht tot de hemel naar beneden komt, de kredietcrisis voorbij is, er geen oorlog meer in de wereld is en honger en HIV behoren tot het verleden.

Tot die tijd: gedraag je als een labrador puppy en ga op je rug liggen vol overgave.

Een alternatief zou kunnen zijn:

Koop dat huis nu.
Een huis koop je voor het leven. Iets kleins kopen en daarna doorverhuizen is iets dat na 2008 niet meer verstandig is. Dan gok je op prijsstijgingen die nooit meer terugkomen. Duitsers en Belgen kopen hun huis ook voor het leven.

Heb je het gevoel dat je er over 20 à 30 jaar nog gelukkig bent: kopen maar. Anders eerst sparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven