Wanneer inschrijven woningbouw?

25-08-2013 18:23 34 berichten
Op welk moment hebben jullie bepaald dat je je in ging schrijven voor de woningbouw en hoe heb je bepaald waar je dat ging doen?

Op veel plekken heb je wachttijden van een paar jaar en daarom wil ik me nu al inschrijven (ben nog student), maar ik vraag me af of dat wel verstandig is. Ik wil me inschrijven in de stad waar ik nu studeer, ik zie mezelf hier later wel wonen, maar ja ik ga ervan uit dat ik later wel ga samenwonen en dan heb je dus ook te maken met iemand anders mening en je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt. Dus hoe bepaal je waar je je in gaat schrijven? In meerdere steden inschrijven wordt een duur grapje...

Hoe hebben jullie dat gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen. Je kan je vaak niet inschrijven bij gemeenten als je er geen aantoonbare werk of sociale verbinding mee hebt. En het is ook weer niet zo duur dat het echt weggegooid geld is als je besluit ergens anders te gaan wonen. Juist omdat je niet weet wat de toekomst brengt, zou ik me nu vast inschrijven. Ik heb dat niet gedaan toen mij dat werd aangeraden en reken maar dat ik daar spijt van heb gehad.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Het kost een tientje per jaar bij de woningbouwverenigingen die ik ken, dus een duur grapje om je bij meerdere in te schrijven... dat valt wel mee lijkt me.
Oh ik wist niet dat je pers een binding nodig hebt, handig om te weten!

En een paar tientjes per jaar is voor een student wel redelijk wat geld (vooral als het dus weggegooid geld is haha)
Een dure woning via particulier huren gaat je meer geld kosten hoor
Wie zegt dat je al wil samenwonen als je aan de beurt bent voor een woning? En stel dat je wel wilt samenwonen, dan kun je dat toch tegen die tijd bekijken?

Hou je ook rekening met de inkomensgrens die tegenwoordig geld voor een sociale huurwoning?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:rosaaa schreef op 25 augustus 2013 @ 18:23:

, maar ja ik ga ervan uit dat ik later wel ga samenwonen en dan heb je dus ook te maken met iemand anders mening

Je wil dus al rekening gaan houden met een toekomstige partner die je nog niet eens hebt!. Als je ooit samen gaat wonen zijn jouw wensen net zo belangrijk als die van je partner en hoef je niet alles wat jij wil zomaar op zij te schuiven.

Wachttijden kunnen wel oplopen tot 5 / 6 jaar dus dan is het zaak om je zo snel mogelijk in te schrijven zodat je tenminste een huis kan krijgen als je daar aan toe bent.

Zoveel kost een inschrijving nou ook weer niet dus als er meerdere gemeentes zijn waar je graag wil wonen dan zou ik mij bij meerdere gemeentes inschrijven. Houd er wel rekening mee dat je vaak sociaal of economisch gebonden moet zijn aan een gemeente om er een huis te krijgen.
Ik raad je aan om je wel zo snel mogelijk in te schrijven, gezien de wachtlijsten. In hoeveel steden wil je je trouwens inschrijven?
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk
Ik heb me nooit ingeschreven. Ben vanuit huis gaan samenwonen in een huurwoning waar mijn man voor ingeschreven stond.
Ik heb al wel een partner, al een aantal jaar. Hij en ik zijn het alleen nog niet eens over waar we 'later' willen wonen en daarbij is er ook nog een kans dat het tegen die tijd uit is. (we willen eerst onze studie af maken voor we gaan samenwonen)

En nu ik weet dat ik me alleen in kan schrijven als ik binding heb, zou ik me dus maar op twee plekken in kunnen schrijven, waarvan eentje me niet aanspreekt. Jammer eigenlijk, maar wel logisch.

En met de studie die ik nu doe, kom ik de eerste jaren niet boven de inkomensgrens uit, dus daarom lijkt het me wel slim om me in te schrijven
Binding is niet voor elke woningbouw nodig.

Ik zou je gewoon inschrijven. Altijd handig om een vangnet te hebben om op terug te vallen.
Hier stond vriend al 8 jaar ingeschreven (is wachtlijst in onze gemeente) en toen we zin hadden om samen te wonen hadden we binnen 3 maanden een huis. Ik zou zeker inschrijven. En die paar tientjes zijn voor goed doel hoor.
quote:rosaaa schreef op 25 augustus 2013 @ 18:43:

En nu ik weet dat ik me alleen in kan schrijven als ik binding heb, zou ik me dus maar op twee plekken in kunnen schrijven, waarvan eentje me niet aanspreekt. Jammer eigenlijk, maar wel logisch.

:Dat is bij veel gemeenten zo maar niet bij alle. Dus als jij graag in een bepaalde gemeente wil wonen dan loont het altijd de moeite om te informeren.
Inschrijven, gewoon doen hoor. Het kost 9 - 15 euro per jaar ofzo, afhankelijk van welke gemeente je je wilt inschrijven. Kijk wel naar de eisen, maar sommige gemeenten (in Friesland bijvoorbeeld) moet je ieder jaar reageren op een woning, maar bij andere gemeenten hoeft dat helemaal niet.

Ik schreef me in in de gemeente Utrecht, toen ik ging studeren, maar bij mijn ouders bleef wonen. Vlak bij mijn ouders kon ik op kamers gaan (hospita, bevriende mensen) en nu woon ik samen met mijn vriend in Friesland en staan wij samen ingeschreven in de gemeente Zwolle. Nu alweer 2 jaar, we willen in 2014 graag naar Zwolle verhuizen als dat kan. Nog altijd sta ik in Utrecht ingeschreven (alweer 5 jaar) en dat houd ik ook gewoon zo. Mijn vriend weet dat ook. Er zal maar iets misgaan, dan kan ik in beginsel wel weer terug naar mijn ouders, maar dan heb ik in ieder geval Utrecht nog waar ik een kamer kan vinden, als mijn budget iets duurders dan niet toelaat.

Ik zou je gewoon nu inschrijven in de gemeente waar je nu studeert. Als je een partner vindt dan kun je altijd met diegene nog bekijken wat je wilt doen, maar een back-up plan zoals voor mij Utrecht nu werkt, kan echt geen kwaad. En een paar tientjes per jaar is ook voor een student heel goed te behappen hoor .
Je kunt je altijd inschrijven, daarvoor is geen binding nodig. Pas als je echt gaat reageren op een woning kan er sprake zijn dat binding meegenomen wordt bij het verwijzen van een woning. En mocht er wel sprake zijn dat binding voorrang heeft, misschien ga je tegen die tijd wel in die buurt werken en heb je alsnog die binding?
Oké bedankt voor de reacties! Heb zojuist besloten me in te schrijven in de gemeente waar ik studeer en heb op dit moment geen idee waar ik anders zou willen wonen, dus voorlopig blijft het hierbij.

Bedankt voor alle informatie
Hier voor deze regio kan je je gratis inschrijven via www.entree.nu

Je bent dan tegelijk in 1 klap voor meerdere woningbouwverenigingen ingeschreven. De inschrijfdatum telt en je hoeft niet te reageren op woningen om punten te krijgen of zo iets. Je kan altijd voor de zekerheid je in laten schrijven als het gratis is.
Zeker inschrijven. Heb ik pas gedaan op mijn 22ste ofzo, en daar heb ik flink spijt van gehad. Ik had gelukkig de mazzel via een urgentie aan een woning te kunnen komen. Ik moet me eigenlijk wel weer opnieuw inschrijven (ik wil hier niet eeuwig blijven en je wordt uitgeschreven zodra je een woning hebt), maar naast het tientje per jaar moet ik eenmalig 50 euro inschrijfkosten betalen en daar hik ik tegenaan. Even wachten tot er een 'extraatje' is waar dat van kan.
Ik heb me hier ook eens ingeschreven, paar jaar geleden. maar dat was gratis
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb me ingeschreven zodra ik dacht binnen nu en 5 jaar wil ik eigenlijk wel op mijzelf. Maar ik ken ook een paar mensen die zich meteen hebben ingeschreven toen ze 18 werden. Niet omdat ze meteen uit huis wilden maar om te voorkomen dat ze nog heel lang moesten wachten zodra ze dat wilden en voor die 11-12 euro per jaar.
Ik heb me ingeschreven hier in de gemeente zodra ik 18 werd. Woon vanaf mijn 17e samen met mijn vriend en zoon. In het geval dat mijn vriend en ik uit elkaar gaan, wil hier zeker in de gemeente blijven wonen voor mijn zoon.

Naar mijn mening kun je je beter te vroeg, dan te laat inschrijven bij de woningbouw!
Komt wel goed, schatje!
Ik en mijn vriend hebben ons in laten schrijven toen we beide 18 werden. En erbij gezegd dat het nog wel een aantal jaartjes zou duren voordat we een huisje wilden, hier hebben ze toen een aantekening van gemaakt. Maar nu hebben we alsnog een huis gekocht.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Vraag bij de gemeente ook na of je inschrijving ook blijft bestaan als je tussentijds verhuist. Bij ons is dat niet zo, ook niet als je een huis koopt of huurt buiten de woningstichting om.
Als jij je inschrijft in de stad waar jij wilt wonen en je vriend waar hij wil wonen, kun je altijd later nog zien als jullie nog bij elkaar zijn, wat de uiteindelijke woonplaats wordt.
Luister naar je hart, want dat klopt
Ik ben afhankelijk van Woningnet. 30 euro inschrijfkosten, 10 euro per jaar verlengen, zoiets. Maar aangezien je hier in de regio niet binnen 5 jaar wachttijd een woning hebt...

Dus ja, inschrijven, eigenlijk al met 18 jaar. Al is het maar zodat je ergens op terug kunt vallen als alles mis gaat. Want ook voor urgenties en dergelijke moet je ingeschreven staan....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven