Warmte buiten houden.

07-04-2025 16:49 88 berichten
Het gaat weer richting zomer en dan wordt het hier doordat er grote ramen zitten aan de voorkant van het huis zo'n 38 graden binnen. Hoe dit op te lossen zonder een airco te moeten aanschaffen?

Aangezien het ramen betreffen die pal aan de stoep zitten en bovendien een erkervorm hebben kunnen de volgende dingen niet: rolluiken, zonneschermen, shutters. Dan blijven dus gordijnen over lijkt me of zie ik nog een optie over het hoofd?

We hebben nu aan de binnenkant plisségordijnen en dat werkt dus niet om de warmte tegen te houden. Zijn er gordijnen die dan van plafond tot de vloer moeten die dat wel doen. Best prijzig zag ik dus vraag voor ervaring hier en vooral: hoeveel zal de temperatuur dan naar beneden gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Laura1992 schreef:
07-04-2025 18:42
Buitenzonwering die 90% van het raam bedekt helpt voor 90%. Dus zonder spleten ga je misschien naar 36 graden, of 35, maar niet veel minder.
Mijn ervaring is dat dit niet op gaat voor warmte. Bij ons was 80% van het glas al bedekt met elektrische screens, maar die ene glazen deur zonder screen maakte het binnen onhoudbaar. Nu die ook bedekt is, scheelt dat echt heel veel.
Een mobiele airco trekt het niet tegen een kamer waar het 38 graden wordt en is dan juist heel erg duur. Dan zou ik eerder een gewone airco nemen, koelt vele malen beter.

En voor TO zou ik een paar bedrijven met meerdere opties voor zonwering vragen om advies. Ik had ook een (andere) ongewone situatie, en zij kwamen met ideeen die ik niet kende, maar heel goed werkten. 38 graden in je huis voorkomen zou me wel wat waard zijn.
Dit en heel eerlijk 38 graden in een Nederlandse woning is echt uitzonderlijk, dan klopt er iets niet.
Redhead70 schreef:
07-04-2025 19:12
Dit en heel eerlijk 38 graden in een Nederlandse woning is echt uitzonderlijk, dan klopt er iets niet.
Zo heel uitzonderlijk is het niet. Zeker niet voor (winkel)puien uit de jaren ‘60 t/m ‘90. Jarenlang gewerkt in uitgeleefde schoolgebouwen met bouwjaren variërend van 1954 tot 1974. Oorspronkelijk zat daar groen omheen (bomen) maar dat heeft in de loop der jaren moeten wijken. Met als gevolg dat je je in een magnetron waant in de zomer (in de winter 13,6 graden bij binnenkomst, acht lesuren met 30 pubers opgehokt verder een schamele 16,2. In de zomer bij binnenkomst 29 graden, na vierde lesuur werd het lokaal uitgeroosterd wegens een onhoudbare 40 graden).

Ik ken legio appartementen met van die rare aluminium luifeltjes (want eco zonwering) waar je alsnog wegbrandt als de kamer op het zuiden ligt en waar de airco in hartje zomer een gevecht op leven en dood lijkt te leveren qua geluid.
Ja we hebben andere opties geprobeerd en ook mensen van bedrijven laten komen. Het enige wat kan is een zonnescherm op maat van 7.50 meter maar mag door uitval niet van de gemeente. Of een rolluik van 7.50 meter voor alle ramen en dan dus voordeur, stoepje, brievenbus onbruikbaar.

Binnen ook meerdere dingen geprobeerd, behalve die gordijnen nog niet. Vandaar mijn vraag naar ervaringen en hoeveel graden er dan afgaat.

Klopt G-sleutel, voor warmte gaat het niet op. Wel een voordeel is dat je ook geen vliegen of zo hebt, komen ze al per ongeluk binnen dan liggen ze binnen no-time op apegapen.

Heb ook uit wanhoop het eerste jaar dat ik hier woonde alle ramen met dik karton afgeplakt. Hielp maar middelmatig. Witte lakens aan de buitenkant gespijkerd, was het ook niet.

Iedereen bedankt voor het meedenken, snap nu dat die gordijnen eigenlijk niet genoeg helpen. Dan toch airco en die vermaledijde zonnepanelen. Zo de pest over in.
LemoosGaatDoor schreef:
07-04-2025 18:52
Het enige wat ik kan bedenken: (tuin)lamellen.

In ons stadje zijn er ook een aantal voormalige winkels verbouwd tot woonhuis. Met rare hoeken en bochtjes (beschermd stadsgezicht). Vrienden van ons hebben ook zo’n voormalige winkel als woning. Dit idee:

Dat onderste zou kunnen! Eens rondvragen voor een handige klusser.
LemoosGaatDoor schreef:
07-04-2025 19:24
Zo heel uitzonderlijk is het niet. Zeker niet voor (winkel)puien uit de jaren ‘60 t/m ‘90. Jarenlang gewerkt in uitgeleefde schoolgebouwen met bouwjaren variërend van 1954 tot 1974. Oorspronkelijk zat daar groen omheen (bomen) maar dat heeft in de loop der jaren moeten wijken. Met als gevolg dat je je in een magnetron waant in de zomer (in de winter 13,6 graden bij binnenkomst, acht lesuren met 30 pubers opgehokt verder een schamele 16,2. In de zomer bij binnenkomst 29 graden, na vierde lesuur werd het lokaal uitgeroosterd wegens een onhoudbare 40 graden).

Ik ken legio appartementen met van die rare aluminium luifeltjes (want eco zonwering) waar je alsnog wegbrandt als de kamer op het zuiden ligt en waar de airco in hartje zomer een gevecht op leven en dood lijkt te leveren qua geluid.
Oké, ik laat het landen. Het is toch idioot
Ik heb zonwering aan de buitenzijde.
Doeken op maat laten maken, met zeilringen.
In de winter haal ik ze weg, in zomer hangen ze bijna de hele tijd.
Voordeel is dat je er doorheen kunt kijken, en toch veel warmte buiten houden.
En ook niet zo duur in mijn geval zo n 100 euro per raam
Ballon schreef:
07-04-2025 19:57
Ik heb zonwering aan de buitenzijde.
Doeken op maat laten maken, met zeilringen.
In de winter haal ik ze weg, in zomer hangen ze bijna de hele tijd.
Voordeel is dat je er doorheen kunt kijken, en toch veel warmte buiten houden.
En ook niet zo duur in mijn geval zo n 100 euro per raam

Zoiets lijkt me ook gewoon een prima oplossing. Blijkbaar is het niet erg als de screens niet omhoog kunnen, dus dan maak je toch een dergelijke oplossing die je eens in het jaar ophangt en eens in het jaar weer weghaalt?
Ik heb je een pb gestuurd.
Renkya schreef:
07-04-2025 19:26
Ja we hebben andere opties geprobeerd en ook mensen van bedrijven laten komen. Het enige wat kan is een zonnescherm op maat van 7.50 meter maar mag door uitval niet van de gemeente. Of een rolluik van 7.50 meter voor alle ramen en dan dus voordeur, stoepje, brievenbus onbruikbaar.

Binnen ook meerdere dingen geprobeerd, behalve die gordijnen nog niet. Vandaar mijn vraag naar ervaringen en hoeveel graden er dan afgaat.

Klopt G-sleutel, voor warmte gaat het niet op. Wel een voordeel is dat je ook geen vliegen of zo hebt, komen ze al per ongeluk binnen dan liggen ze binnen no-time op apegapen.

Heb ook uit wanhoop het eerste jaar dat ik hier woonde alle ramen met dik karton afgeplakt. Hielp maar middelmatig. Witte lakens aan de buitenkant gespijkerd, was het ook niet.

Iedereen bedankt voor het meedenken, snap nu dat die gordijnen eigenlijk niet genoeg helpen. Dan toch airco en die vermaledijde zonnepanelen. Zo de pest over in.
Je hoeft toch niet voor elk raam/deur hetzelfde te hebben?
Ik zou echt voor rolluiken kiezen en een sleuf laten maken bij je brievenbus als je die graag wil blijven gebruiken.

Om nou alleen daarvoor geen rolluiken te kiezen begrijp ik niet.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Werkte die witte lakens buiten ook niet? Want uiteindelijk werkt de zon van het raam houden het allerbeste. Ik heb ooit voor alle ramen in ons huis doeken gemaakt. Canvas stof, of zeildoek is, op maat van het raam, oog erin en een haak of tourniquet op het kozijn. Dan kun je alle kanten op met maatvoering. Of het idee van een soort afdakje met groen boven het kozijn? Dan is de stoep vrij en houd je van een deel de zon af.
Qua gordijnen binnen moet je er wel rekening mee houden dat je de warmte dan opstapelt tussen het glas en het gordijn. Dus ieder spleetje wat er is zorgt dat de warmte alsnog je kamer in komt. Je moet het dan dus hermetisch dicht houden.
Moiren schreef:
07-04-2025 20:36
Je hoeft toch niet voor elk raam/deur hetzelfde te hebben?
Ik zou echt voor rolluiken kiezen en een sleuf laten maken bij je brievenbus als je die graag wil blijven gebruiken.

Om nou alleen daarvoor geen rolluiken te kiezen begrijp ik niet.

Een grote rolluik voor de buitendeur langs en alle ramen. Zou jij dat wel doen? Zelf erg over getwijfeld.

Was trouwens 6500 euro en twee airco's 7100.
anoniem_68246a9d32510 wijzigde dit bericht op 07-04-2025 20:48
5.16% gewijzigd
Zandhaas schreef:
07-04-2025 20:38
Werkte die witte lakens buiten ook niet? Want uiteindelijk werkt de zon van het raam houden het allerbeste. Ik heb ooit voor alle ramen in ons huis doeken gemaakt. Canvas stof, of zeildoek is, op maat van het raam, oog erin en een haak of tourniquet op het kozijn. Dan kun je alle kanten op met maatvoering. Of het idee van een soort afdakje met groen boven het kozijn? Dan is de stoep vrij en houd je van een deel de zon af.
Qua gordijnen binnen moet je er wel rekening mee houden dat je de warmte dan opstapelt tussen het glas en het gordijn. Dus ieder spleetje wat er is zorgt dat de warmte alsnog je kamer in komt. Je moet het dan dus hermetisch dicht houden.
Witte lakens viel tegen. Ik woon op een kroeglooproute en soms werd er ook wel eens eentje afgetrokken. Ik weet niet of die doeken op maat er makkelijk afgaan?
Renkya schreef:
07-04-2025 20:42
Een grote rolluik voor de buitendeur langs en alle ramen. Zou jij dat wel doen? Zelf erg over getwijfeld.

Dat raam wat ik hier zie, met die vernsterbank, dat is toch meer dan breed genoeg voor een rolluik? En zo heb je er nog meer? En dan schuine stukken die smal zijn, daar kun je dan toch speciale doeken monteren aan de buitenkant die je het halve jaar laat hangen?

Afbeelding
S-Groot schreef:
07-04-2025 20:46
Dat raam wat ik hier zie, met die vernsterbank, dat is toch meer dan breed genoeg voor een rolluik? En zo heb je er nog meer? En dan schuine stukken die smal zijn, daar kun je dan toch speciale doeken monteren aan de buitenkant die je het halve jaar laat hangen?

Aah zo bedoel je. De twee grote ramen rolluiken en de twee schuine kanten plus buitendeur doeken. Zal niet eens lelijk zijn in dezelfde kleur.
Renkya schreef:
07-04-2025 20:50
Aah zo bedoel je. De twee grote ramen rolluiken en de twee schuine kanten plus buitendeur doeken. Zal niet eens lelijk zijn in dezelfde kleur.

Ja :proud:
Al was het lelijk. Koel is lekker.
S-Groot schreef:
07-04-2025 20:56
Ja :proud:
Dank je wel, zelf inderdaad nooit aan dit gedacht, wist ook niet dat die doeken zo goed zijn. Hier ga ik morgen achteraan. Alles mooi in antraciet. :)
Donkere kleuren trekken warmte aan. Dus als ik jou was zou ik gaan voor een lichte kleur.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Renkya schreef:
07-04-2025 20:42

Was trouwens 6500 euro en twee airco's 7100.
Kan je het niet opdelen dan? En anders ja. Zeker wanneer het je huis leefbaar maakt en ook nog eens antidiefstal is.
Het voordeel van rolluiken is dat je ze ook een klein beetje open gedraaid kan houden voor licht.
Ruin it yourself.
Renkya schreef:
07-04-2025 21:05
Dank je wel, zelf inderdaad nooit aan dit gedacht, wist ook niet dat die doeken zo goed zijn. Hier ga ik morgen achteraan. Alles mooi in antraciet. :)
Lekker warm.
Ruin it yourself.
Calamitycat schreef:
07-04-2025 21:07
Donkere kleuren trekken warmte aan. Dus als ik jou was zou ik gaan voor een lichte kleur.

Ik lees juist dit op de sites van de zonweringsboeren:

Donker of licht?
Nu vraag je je misschien af, welke kleur zonwering is geschikt voor mijn woning? Dat hangt af van wat jij belangrijk vindt. Iedere kleur is namelijk op een andere manier effectief. Voor buitenzonwering raden we vaak donkere kleuren doek aan. Deze laten minder licht door waardoor er minder straling binnenkomt en de zonwering dus een beter effect heeft.

Nah, laat ik me nog wel over informeren.
Moiren schreef:
07-04-2025 21:07
Kan je het niet opdelen dan? En anders ja. Zeker wanneer het je huis leefbaar maakt en ook nog eens antidiefstal is.
Het voordeel van rolluiken is dat je ze ook een klein beetje open gedraaid kan houden voor licht.
Nee dat is juist het probleem hier, bij opdelen ontstaan spleten.
Wij hebben een speciaal gordijn voor onze oude slaapkamer. Inmiddels slapen we in een andere kamer (niet vanwege de warmte overigens) maar dit scheelde aanzienlijk.
De exacte cijfers weet ik niet maar het scheelde qua gevoel zeker wel een graad of 4.
Heb even gezocht en ik denk dat hem is https://www.luxaflex.nl/blog/isolerende ... 4wLjAuMA..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven