Warmte buiten houden.

maandag 7 april 2025 om 16:49
Het gaat weer richting zomer en dan wordt het hier doordat er grote ramen zitten aan de voorkant van het huis zo'n 38 graden binnen. Hoe dit op te lossen zonder een airco te moeten aanschaffen?
Aangezien het ramen betreffen die pal aan de stoep zitten en bovendien een erkervorm hebben kunnen de volgende dingen niet: rolluiken, zonneschermen, shutters. Dan blijven dus gordijnen over lijkt me of zie ik nog een optie over het hoofd?
We hebben nu aan de binnenkant plisségordijnen en dat werkt dus niet om de warmte tegen te houden. Zijn er gordijnen die dan van plafond tot de vloer moeten die dat wel doen. Best prijzig zag ik dus vraag voor ervaring hier en vooral: hoeveel zal de temperatuur dan naar beneden gaan?
Aangezien het ramen betreffen die pal aan de stoep zitten en bovendien een erkervorm hebben kunnen de volgende dingen niet: rolluiken, zonneschermen, shutters. Dan blijven dus gordijnen over lijkt me of zie ik nog een optie over het hoofd?
We hebben nu aan de binnenkant plisségordijnen en dat werkt dus niet om de warmte tegen te houden. Zijn er gordijnen die dan van plafond tot de vloer moeten die dat wel doen. Best prijzig zag ik dus vraag voor ervaring hier en vooral: hoeveel zal de temperatuur dan naar beneden gaan?
maandag 7 april 2025 om 21:27
Hmmm. Jezelf goed laten informeren inderdaad. Ik weet in ieder geval wel dat een wit bitumen dak veel minder warmte doorlaat dan een donkergrijs bitumen dak want wit weerkaatst het zonlicht. Hier is het boven (onder plat dak) vele malen koeler door mijn witte dak.Renkya schreef: ↑07-04-2025 21:16Ik lees juist dit op de sites van de zonweringsboeren:
Donker of licht?
Nu vraag je je misschien af, welke kleur zonwering is geschikt voor mijn woning? Dat hangt af van wat jij belangrijk vindt. Iedere kleur is namelijk op een andere manier effectief. Voor buitenzonwering raden we vaak donkere kleuren doek aan. Deze laten minder licht door waardoor er minder straling binnenkomt en de zonwering dus een beter effect heeft.
Nah, laat ik me nog wel over informeren.
Maar misschien is het voor zonwering heel anders hoor, zou kunnen.
In ieder geval, ik hoop dat je er na alle maatregelen minder warmpjes bij zit in ieder geval. Succes!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
maandag 7 april 2025 om 21:40
Niet alles gelezen, dus wellicht geen optie, maar heb zelf goede ervaringen met https://suneclipse.nl/
Kan ook binnen al zal het effect dan iets minder zijn. Wellicht iets voor de grootste ramen? Al zouden 'gewone' screens dan waarschijnlijk ook kunnen....
Kan ook binnen al zal het effect dan iets minder zijn. Wellicht iets voor de grootste ramen? Al zouden 'gewone' screens dan waarschijnlijk ook kunnen....
maandag 7 april 2025 om 22:15
Hier is een voorbeeld van die screens, ze hebben die dus bij verschillende bedrijven ook gewoon bij kwantum geloof ikRenkya schreef: ↑07-04-2025 17:35Ja isolatieglas, die breuken ontstaan toch alleen als er echt iets op het raam zit? Zitten nu ook zonwerende plissegordijnen voor, al jaren. Maar die werken maar een beetje.
Wat zijn precies touniquette screens? Iets met zo'n bak erboven? Dan kan het niet. Nee de ramen zitten aan de stoep dus kan geen boom of zo en dus ook geen zonnescherm of markies want komt dan over de stoep heen en dat mag niet.
Er zitten twaalf ramen en die hebben bij elkaar een lengte van 7 meter 45 en een hoogte van bijna 3 meter. Dit was vroeger een winkelpand, vandaar.
https://www.intershades.nl/screendoek-m ... -raamdoek/
maandag 7 april 2025 om 22:33
Staan er geen vergelijkbare huizen in je straat waar je een oplossing kunt afkijken?

Boven het raam grote uitstekende plantenbakken maken? Ouderwetse luiken?
Waar je niet om vroeg maar wat misschien ook nog een idee is: een koelvest voor over je shirt.
In de covid tijd droegen we dit onder het vaak plastic schort over een tshirt heen. Je legt hem in de koelkast en daarna blijft het wel een aantal uren lekker koel op je lichaam.
https://www.opleidingenveiligheid.nl/pr ... t-uniform/

Boven het raam grote uitstekende plantenbakken maken? Ouderwetse luiken?
Waar je niet om vroeg maar wat misschien ook nog een idee is: een koelvest voor over je shirt.
In de covid tijd droegen we dit onder het vaak plastic schort over een tshirt heen. Je legt hem in de koelkast en daarna blijft het wel een aantal uren lekker koel op je lichaam.
https://www.opleidingenveiligheid.nl/pr ... t-uniform/
maandag 7 april 2025 om 23:01
Wat voor airco’s zijn dat? Gouden?? Ik heb er hier 2 hangen en die voor de woonkamer was €1500,-, is 1,5 jaar geleden geplaatst. Op de slaapkamers hangt 1 unit met 2 binnenunits en dat was €1800,- maar is wat langer geleden. Ik heb airco’s van LG hangen, geen prutmerk ofzo.

maandag 7 april 2025 om 23:48
2 multisplit airco's, buitenunit met kast en dempers, 25 meter koeltechnisch leidingwerk en 25 meter verbindingskabel, energieklasse A+++, aanpassen meterkast, koelcapaciteit : 4.200 Watt (900 - 4.400 Watt)Irregular_Choice schreef: ↑07-04-2025 23:01Wat voor airco’s zijn dat? Gouden?? Ik heb er hier 2 hangen en die voor de woonkamer was €1500,-, is 1,5 jaar geleden geplaatst. Op de slaapkamers hangt 1 unit met 2 binnenunits en dat was €1800,- maar is wat langer geleden. Ik heb airco’s van LG hangen, geen prutmerk ofzo.
verwarmingscapaciteit : 5.400 Watt (900 –6.000 Watt), inclusief montage.
Is dat te duur dan?
dinsdag 8 april 2025 om 00:02
Bij zonwering zeggen ze juist dat de donkere kleur de warmte absorbeert waardoor er minder door gaat naar de laag erachter. De zonwering zelf wordt wel warmer. Mijn moeder heeft gewisseld van licht naar donker en het scheelt ontzettend veel. Maar het laat natuurlijk wel minder licht door.Calamitycat schreef: ↑07-04-2025 21:07Donkere kleuren trekken warmte aan. Dus als ik jou was zou ik gaan voor een lichte kleur.
dinsdag 8 april 2025 om 01:48
Dit klopt inderdaad. Ik heb begrepen dat het advies is om voor buitenzonwering een donkere kleur te kiezen en voor binnen zonwering juist een lichte kleur.pina schreef: ↑08-04-2025 00:02Bij zonwering zeggen ze juist dat de donkere kleur de warmte absorbeert waardoor er minder door gaat naar de laag erachter. De zonwering zelf wordt wel warmer. Mijn moeder heeft gewisseld van licht naar donker en het scheelt ontzettend veel. Maar het laat natuurlijk wel minder licht door.
dinsdag 8 april 2025 om 06:51
Ah, aanpassen van de meterkast hoefde bij ons niet en het leidingwerk is bij ons maar een paar meter. De units hangen aan de zijgevel van het huis en de binnenunits hangen meteen aan de andere kant van die muur. Dus qua leiding hebben we maar een paar meter. Dat maakt wel een hoop verschil al.Renkya schreef: ↑07-04-2025 23:482 multisplit airco's, buitenunit met kast en dempers, 25 meter koeltechnisch leidingwerk en 25 meter verbindingskabel, energieklasse A+++, aanpassen meterkast, koelcapaciteit : 4.200 Watt (900 - 4.400 Watt)
verwarmingscapaciteit : 5.400 Watt (900 –6.000 Watt), inclusief montage.
Is dat te duur dan?
dinsdag 8 april 2025 om 08:14
Op zich leuk idee, maar voor TO niet toepasbaar. Op de foto kun je goed zien dat je dan plantenbakken zou moeten maken van zeker 1,5 meter diep om een deel schaduw te krijgen. En dan heeft TO ramen tot de grond dus zouden ze nóg verder moeten uitsteken. Dat mag niet boven een stoep. Luiken kunnen ook niet tenzij TO die het halve jaar dicht laat en het andere halve jaar eraf haalt (ze kan ze niet open zetten want dan zitten ze voor het volgende raam), dus dan zijn screens die niet oprolbaar zijn een praktischer oplossing.
dinsdag 8 april 2025 om 08:28
Als ik het goed begrijp zijn het glasvliesgevels?
Daarvoor zijn tegenwoordig zipscreens, die speciaal zijn ontworpen bij weinig of geen montageruimte. Verder kunnen de kasten waarin de motor etc verwerkt zit tegenwoordig ook verlengt worden waardoor (ook in verstek) ze netjes aansluiten op de aangrenzende kasten.
In welke regio woon je, wellicht kan ik je nog een tip geven voor een doorverwijzing
Daarvoor zijn tegenwoordig zipscreens, die speciaal zijn ontworpen bij weinig of geen montageruimte. Verder kunnen de kasten waarin de motor etc verwerkt zit tegenwoordig ook verlengt worden waardoor (ook in verstek) ze netjes aansluiten op de aangrenzende kasten.
In welke regio woon je, wellicht kan ik je nog een tip geven voor een doorverwijzing
dinsdag 8 april 2025 om 08:45
Ik heb van die zuignap zonwering aan de buitenkant. Het helpt echt heel veel tegen de warmte. Je kan nog wel naar buiten kijken, niet heel scherp maar het is beter dan de gordijnen dicht.
We wonen in een gebied waar het heel veel waait maar nooit stukgewaaid of los gegaan. Het is even een klusje om de zuignappen goed te bevestigen zodat het doek zo strak mogelijk voor het raam zit maar als dat eenmaal zit dan kan het zo de hele zomer blijven zitten. Je kan het doek dan vrij eenvoudig verwijderen en de zuignappen laten zitten. Ik ben er erg blij mee. Qua kosten veel goedkoper uiteraard. En alles op maat gemaakt.
We wonen in een gebied waar het heel veel waait maar nooit stukgewaaid of los gegaan. Het is even een klusje om de zuignappen goed te bevestigen zodat het doek zo strak mogelijk voor het raam zit maar als dat eenmaal zit dan kan het zo de hele zomer blijven zitten. Je kan het doek dan vrij eenvoudig verwijderen en de zuignappen laten zitten. Ik ben er erg blij mee. Qua kosten veel goedkoper uiteraard. En alles op maat gemaakt.
dinsdag 8 april 2025 om 19:07
Wij hebben op het werk ook een donkere kleur. Met zuignappen. Werkt top! We hadden vroeger thuis witte katoenen doeken maar dat werkte echt minder goed hoor... Ik zou zeker van die screens die je op de ramen plaatst proberen. Dat lijkt me ook een relatief betaalbare optie.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in