warmtepomp of condens?

29-08-2019 21:25 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Mijn droger is dood dus ik moet een nieuwe. Grote vraag is: wordt het een warmtepompdroger of een condensdroger? ik ben lid van de Consumentenbond dus ik hoef geen advies over merk of type, maar ik ben wel benieuwd naar welk type droger jullie hebben.
En voor degenen met een warmtepompdroger: hoe bevalt ie?

welk type droger?

Totaal aantal stemmen: 41

warmtepompdroger (56%)
condensdroger (44%)
Am Yisrael Chai!
Ik lees even mee.
Ik heb op dit moment een warmtepompdroger, na drie jaar te hebben geklungeld met mijn (goedkope) condensdroger, waarin ik alle wassen minimaal 2x moest drogen voordat het echt droog-droog was (na 1x was het toch echt nog voelbaar nat/klammig).
Warmtepompdroger bevalt mij tot nu toe (ongeveer 1 maand) honderd keer beter: De was is in één keer droog, hij kan (in tegenstelling tot de condensdroger) tegelijk met mijn wasmachine aan en hij maakt veeeeeeel minder geluid. Voor mij nooit meer een condensdroger :)
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Geen droger, gewoon het wasrek en met dit weer buiten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
29-08-2019 21:29
Geen droger, gewoon het wasrek en met dit weer buiten.
Daar heb ik in de winter niets aan.
Ik ben juist niet tevreden over de warmtepomp. Ja, het is minder vochtig en warm in de ruimte als hij aanstaat, en ja hij is zuiniger maar pfff het duurt eeuwig voor de was droog is.

Dat was met de condensdroger een stuk sneller.
Condensdroger.. eerder was een andere geen optie vanwege de ruimte waarin hij stond. Nu zou warmtepomp wel kunnen maar ik zou niet weten wat de voordelen zijn. Mijn condensdroger doet het prima. Hoef dus niet zoals hierboven de was 2x aan te zetten ofzo.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Warmtepompdroger. Hiervoor een condensdroger. De eerste duurt wat langer zegt men, ik zou het niet weten ik let daar nooit op. Beide bevielen goed. Geen idee wat ik zou adviseren. Het schijnt dat de waterpomp zuiniger is. Ik zou het niet weten. Energie is ook weer duurder geworden intussen. Gratis wordt het nooit. Ik zou me goed laten adviseren door de expert.
Backpack10 schreef:
29-08-2019 21:33
Warmtepompdroger. Hiervoor een condensdroger. De eerste duurt wat langer zegt men, ik zou het niet weten ik let daar nooit op. Beide bevielen goed. Geen idee wat ik zou adviseren. Het schijnt dat de waterpomp zuiniger is. Ik zou het niet weten. Energie is ook weer duurder geworden intussen. Gratis wordt het nooit. Ik zou me goed laten adviseren door de expert.

Aan mij heb je dus niets :P
Warmtepompdroger. Ik ben er heel blij mee.
warmtepomp
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
De tweedehandswitgoedhandelaren hier raden allemaal een condensdroger aan. Warmtepompdrogers gaan sneller stuk en repareren is veel kostbaarder.
Bovendien verbruikt een wpd welliswaar minder stroom per uur maar moet veel langer aan staan voor hetzelfde resultaat dus per saldo is ie niet veel zuiniger.
Overigens, als je de mogelijkheid hebt tot de aanleg van een afvoer: zou ik een afvoerdroger nemen. Die beviel mij dan weer echt beter.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Toen ik hoorde hoe lang een warmtepompdroger erover doet om een was te drogen ben ik afgehaakt. Twee en half tot drie en een half uur. Dat vind ik echt te lang.
suzyqfive schreef:
29-08-2019 21:45
De tweedehandswitgoedhandelaren hier raden allemaal een condensdroger aan. Warmtepompdrogers gaan sneller stuk en repareren is veel kostbaarder.
Bovendien verbruikt een wpd welliswaar minder stroom per uur maar moet veel langer aan staan voor hetzelfde resultaat dus per saldo is ie niet veel zuiniger.
Overigens, als je de mogelijkheid hebt tot de aanleg van een afvoer: zou ik een afvoerdroger nemen. Die beviel mij dan weer echt beter.
Dit is precies waarom ik dus twijfel, ik hoor alleen maar slechte ervaringen van mensen die er verstand van hebben. Ook de Consumentenbond is redelijk negatief over warmtepompdrogers.

Tegelijk lees ik juichende reviews bij online winkels, dus ik vraag me af hoeveel je in praktijk nu echt merkt van die nadelen waar monteurs en de Consumentenbond hun negatieve aanbeveling op baseren.
Am Yisrael Chai!
Gatinmijnsok schreef:
29-08-2019 21:48
Toen ik hoorde hoe lang een warmtepompdroger erover doet om een was te drogen ben ik afgehaakt. Twee en half tot drie en een half uur. Dat vind ik echt te lang.
Vind ik ook een groot nadeel. Aan de andere kant: ik kocht vorig jaar een nieuwe wasmachine en ook die is echt extreem veel langzamer dan mijn oude. Hoewel ik dat nog steeds niet leuk vind ben ik er wel aan gewend inmiddels en zet de was gewoon eerder aan dan ik vroeger deed. En mijn energierekening is ook echt omlaag gegaan sinds ik die nieuwe heb. Aangezien drogers nog grotere energieslurpers zijn vind ik het wel de moeite waard om echt goed te overwegen of zuiniger niet beter is.
Am Yisrael Chai!
Warmtepompdroger in huis sinds vijf maanden. Geen idee wat die tweedehands witgoedboeren adviseren maar de warmtepompdroger is even snel (of langzaam) als zijn voorganger de condensdroger. Die dingen (warmtepompdrogers) zijn nu ook weer niet zo heel nieuw op de markt dus die hebben de afgelopen jaren wel wat finetuning gehad.

De huidige is t.o.v. de condensvariant (en een eerlijke vergelijking, beide machines van AEG, middenklassers en A*** sticker) toch zuiniger qua verbruik, geen klamme of vochtige lucht waar de machine staat, minder gepluis met filters en de grootste troef: hij is stil. Echt stil. Fijne bijkomstigheid: strijkvrij is ook echt strijkvrij i.p.v. snel uit de trommel halen, oprekken en gelijk vouwen. En dan nog klamme randjes waar stof dubbel zit (zoom).
Als je overweging de tijd zou zijn, dan maakt het niet veel uit, denk ik. Mijn condensdroger doet er ook heel lang over. Geen idee hoe lang, maar minstens 2 uur.

Als ik nu een nieuwe droger zou moeten kopen, dan zou het warmtepomp zijn, omdat het energiezuiniger is en omdat hij veel stiller is dan een condensdroger.Ik denk ook dat een lagere droogtemperatuur beter is voor de kledingstukken en handdoeken die erin gaan.
Hier een warmtepompdroger (van Miele) en super tevreden. Was is binnen no time droog en een stuk zuiniger dan een condensdroger.
Vergelijk eens het energie verbruik van een warmtepompdroger met het verbruik van een condensdroger.

Heb net snel even gekeken naar het verbruik van beide (in beide gevallen een 8 kg uitvoeringen)

Mediamarkt geeft bij een willekeurige type condensdroger aan dat deze 600 kWh verbruikt en een warmtepompdroger 175 kWh op jaarbasis.

De condensdroger heeft een aansluitwaarde van 2800 W en de warmtepompdroger 900W.

Of te wel de warmtepompdroger doet er misschien wel langer over maar verbruikt vele malen minder energie dan de condensdroger.

Een warmtepompdroger droogt ook gemiddeld op een temperatuur van 50 graden en een condensdroger op een gemiddelde temperatuur van 70 graden.
Een hogere droogtemperatuur heeft ook invloed op slijtage van je was en krimp
Overigens doet mijn warmtepompdroger over een volle trommel (8 kg machine) 2:15 uur en dan komt het er gewoon droog uit en kan het gelijk de kast in.
Naar mijn mening een mooie droog tijd
fashionvictim schreef:
29-08-2019 22:03
Vind ik ook een groot nadeel. Aan de andere kant: ik kocht vorig jaar een nieuwe wasmachine en ook die is echt extreem veel langzamer dan mijn oude. Hoewel ik dat nog steeds niet leuk vind ben ik er wel aan gewend inmiddels en zet de was gewoon eerder aan dan ik vroeger deed. En mijn energierekening is ook echt omlaag gegaan sinds ik die nieuwe heb. Aangezien drogers nog grotere energieslurpers zijn vind ik het wel de moeite waard om echt goed te overwegen of zuiniger niet beter is.

Ik denk dat het energieverbruik t.o.v. de aanschafprijs ongeveer het enige verschil is. Alhoewel er een wat andere techniek achter zit is de uitwerking hetzelfde. Het ene droogt niet beter of stiller dan de andere. Dat mensen het verschil met hun vorige droger ervaren geloof ik meteen, maar ik denk dat die verschillen veroorzaakt worden doordat ze een ander/nieuwer/beter apparaat gekocht hebben. Dat een warmtepomp beter is voor je was vraag ik me af omdat ie wel een lagere temperatuur werkt maar er ook langer over doet.

Ik denk dat je het beste eens het vergelijk kan maken tussen een vergelijkbare condensdroger en een warmtepompdroger van hetzelfde merk.

Vervolgens moet het verschil in energieverbruik je het verschil in aanschafprijs waard zijn. En dan moet je eigenlijk nog mee wegen dat een warmtepompdroger sneller afgeschreven is/hogere reparatiekosten vraagt. Maar behalve het prijsvergelijk is er verder volgens mij geen functioneel verschil.
anoniem_63edfe1106ed8 wijzigde dit bericht op 29-08-2019 22:49
5.27% gewijzigd
warmtepomp. Het is echt heel veel voordeliger qua energie om een warmtepomp te kopen..

de siemens iq800 is een hele fijne.

Mijn aeg (een van de eerste modellen) is na meer dan 12 jaar overleden (warmtepomp droger, ik droog 7 wassen minimaal per week), in zomer minder natuurlijk.
9 jaar geleden een Miele warmtepompdroger gekocht. Tot op heden geen problemen meegehad. De droger wordt zeer veel gebruikt, daarom wou ik een energiezuinige. Je kan kiezen tussen gebruik van een wateropvangbak of een slang op de afvoer. Dit laatste heb ik ingesteld. Ik zie in de buurt bij een duur huis dat de condensslang buiten het raam hangt, wat een armoede.
Kort gezegd zou je het prijsverschil met een warmtepompdroger er met ongeveer 5 jaar uit moeten hebben, mist ie niet kapot gaat, maar dat is binnen 5 jaar ook niet echt te verwachten. Daarna ga je er aan verdienen, maar je moet praktisch een beetje voor lief nemen dat ie er per was langer over doet.

Ik zie overigens het aandeel condensdrogers t.o.v. warmtepompdrogers sterk afnemen dus dat lijkt in het voordeel van warmtepompdrogers.
Wij hebben een warmtepomp droger.
Ik lees vaak van mensen dat deze drogers lange programma's hebben.
Bij mijn Miele is dit niet het geval.
Doet er gewoon net zo lang over als de condensdroger die ik had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven