Was verkleurd

26-06-2022 07:47 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik was al jaren zonder problemen en gister heb ik voor de eerste keer in mijn leven een verkleurde was gehad. Ik kom er niet achter wat de reden is.

Wij zijn terug gekomen van vakantie. Ik heb alle bonte kleding als eerst gewassen op 30 graden. Ik maak nooit onderscheid tussen lichte en donkere kleuren en heb dat nu ook niet gedaan. Dus donkerblauw, dondergroen, donkerrood, beige, felle kleuren gaat bij mij in één was en dat gaat altijd goed. Nieuwe kleding was ik wel altijd de eerste keer met dezelfde kleur.

Witte was doe ik wel altijd apart wassen.

Bij deze bonte was zat een beige korte broek en ik had 1 wit t-shirt die ik daar ook als uitzondering bij heb gedaan. Omdat het een vakantie was betrof had ik gekozen op de wasmachine voor de optie "Vlekken". Dan draait de was op 30 graden een uurtje langer. Ik denk dan gaat de zonnebrand er goed uit.

Toen de was klaar was en ik deze uit de machine haalde was het witte t-shirt blauw uitgeslagen en op mijn beige broek zaten blauwe vlekken. Ik was stom verbaasd. Er zat geen nieuwe kleding bij. Wel een donker blauwe trui die misschien pas 2 of 3 x gewassen is maar die kan dan toch niet meer afgeven?

Kan het misschien door de optie "Vlekken" komen? Dan wordt langer gedaan met hetzelfde waswater? In de gebruiksaanwijzing staat hier het volgende over:

Verlenging van de wastijd voor intensiever wassen van erg vuil wasgoed of van 6 kg witte/bonte was.

Ik zit te denken of ik nu onderscheid moet gaan maken tussen lichte kleur en donkere kleuren. Maar ja voor deze ene keer dat het fout is gegaan vind ik dat ook weer zoiets.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet laten drogen. Ga naar de drogist voor een ontkleuringsmiddel en was de was -met uitzondering van de blauwe trui- hiermee. Als de was eenmaal gedroogd is, werkt dit niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sommige was kan nog lang kleur afgeven, zeker de donkere kleuren. Dus ja ik sorteer de was en licht bont en donker bont. Je zal zien dat je witte / beige was veel frisser van kleur blijft en niet grauw wordt in de loop ge tijd.
a flibbertigibbet! a will-o-the-wisp! a clown!
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je kleine kinderen?

Kan er bellenblaas in het spel zijn?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt als vlekken van zonnebrand of bellenblaas, daar zit beide glycerine in. Op lichte kleuren krijg je blauw/grijze vlekken en op donkere kleuren worden ze 'roze'. Zulke dingen altijd koud uitspoelen met water voordat je het wast, want met warm water en wasmiddel komt er een soort kleine chemische reactie en krijg je dus die vlekken.
Sommige dingen blijven hun leven lang afgeven. Mijn donkerbruine dekbedovertrekken geven na een jaar nog steeds af. Verdwaalde witte sok was echt een andere kleur geworden dan de andere van het setje.

Verder doe ik beige altijd liever bij witte of lichte was dan bij donker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht ook direct aan zonnebrand of bellenblaas. Heel vervelend is dat
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht ook aan bellenblaas. Ik wist zelf niet dat het een duivels goedje was, de vlekken krijg ik de bank niet meer uit. :-|
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb bellenblaasvlekken nog een keer met bleek geprobeerd bij een echt wit vestje. Vestje heeft een hele dag in water met bleek gelegen. No way dat dat ooit nog goed komt....

En ik had het vestje nota bene vóór het wassen al flink uitgespoeld met koud water. Maar niet goed genoeg, blijkbaar, de vlekken kwamen toch tevoorschijn.

Wat een ongelofelijke rot troep is dat! En waarom........ bellen blazen kan toch ook met "gewoon" zeepsop? :cry:
flipje2 wijzigde dit bericht op 26-06-2022 08:39
12.53% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren Quote
Witte was met donker meewassen is vragen om grauwheid. Een enkele keer verdwaalt hier een witte sok in de bonte was. Dit blijf je voor altijd zien!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je licht en donker bij elkaar wil wassen gooi er dan een Colour Catcher doekje bij.
Doe ik al jaren en nooit problemen, zelfs niet met nieuwe kleding er bij.
En ik doe er nog een tip bij...Koop ze bij Action daar zijn ze een stuk goedkoper dan bv. AH
Dan heb je mazzel gehad tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bellenblaas vlekken zou idd kunnen, maar een kledingstuk kan nog lang afgeven. Mijn vriend heeft al 3 jaar een rode korte broek die ik nog altijd alleen was met rood en roze erbij, dat kreng geeft gewoon elke was weer kleur af. Dus de blauwe trui zou zeker de boosdoener kunnen zijn.

Nog een keer wassen met soda en in de volle zon hangen scheelt misschien wat bij de vlekken die jij nu hebt.

En de volgende keer dan toch licht bont en donker bont van elkaar scheiden? Maar daar heb je nu niks aan natuurlijk...
Alle reacties Link kopieren Quote
truusperenat schreef:
26-06-2022 08:43
Als je licht en donker bij elkaar wil wassen gooi er dan een Colour Catcher doekje bij.
Doe ik al jaren en nooit problemen, zelfs niet met nieuwe kleding er bij.
En ik doe er nog een tip bij...Koop ze bij Action daar zijn ze een stuk goedkoper dan bv. AH
Ik gebruik die ook, maar vertrouw er niet op dat ze zo goed werken dat ik gewoon wit bij kleur kan gooien. Ik gebruik ze om te testen of en hoeveel een kledingstuk nog afgeeft, want dan wil ik het ook niet met andere kleuren wassen.
Je staat er versteld van hoeveel kleur zo'n doekje nog opneemt, ook als je denkt dat niks meer afgeeft wordt het nog grauw. Hij is er nog nooit wit uit gekomen, wat mij zegt dat wit altijd grauw zal worden als je het niet apart wast.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, sommige kleding kan echt wel heel erg lang afgeven hoor. Ik dat weleens gehad met mijn spijkerbroek, die bleef maar afgeven. Het plaid van de bank is al 50 keer gewassen en geeft ook nog steeds af. Hoe het kan? geen idee. Wel heel sneu dat het zo verkleurd is.
LuciFee2022 schreef:
26-06-2022 09:26
Dan heb je mazzel gehad tot nu toe.
Dit. Waarom niet licht en donker scheiden? Kleine moeite toch?
Precies de reden waarom je je was moet sorteren.
Sommige dingen blijven afgeven. Ik heb een wit met rode linnen blouse die ik al een aantal keer heb gewassen maar blijft afgeven. Gelukkig blijft het wit wel wit maar het water is bij het weggooien nog steeds roze.

Volgens mij staat donkerblauw er ook een beetje om bekend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was heel veel kleding met de hand en sommige items geven inderdaad jarenlang af.
Wij van de wasserij gooien lichtroze, beige en dat soort kleuren gewoon bij het wit.
Alle reacties Link kopieren Quote
smaldeel schreef:
26-06-2022 07:54
Niet laten drogen. Ga naar de drogist voor een ontkleuringsmiddel en was de was -met uitzondering van de blauwe trui- hiermee. Als de was eenmaal gedroogd is, werkt dit niet meer.
Neeeeee! Dit niet zomaar doen! Kan ook helemaal verkeerd uitpakken!
Hartstikke logisch dat je die verkleurde was hebt. Heel onlogisch dat het niet eerder is gebeurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jouw wasgewoonten zijn als die van mijn ex, die vindt ook dat alles wel bij elkaar kan. Met als gevolg dat mijn dochter dus altijd met een tasje was terug komt. Ik was wit bij wit, licht bont bij licht bont, donker bij donker, en bijzondere (rood/witte streepjes) of nieuwe kleding apart bij de oudste handdoeken.
Sowieso bont altijd met een kleurendoekje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan bellenblaas zijn, maar die donkerblauwe trui kan het ook nog prima zijn. Kleding 1 keer apart wassen is vaak echt niet voldoende hoor. Daarom sorteer ik dus wel op kleur en gaat rode kleding echt alleen met rood, tenzij ik zeker weet dat het niet meer af geeft.
Laatst had ik weer iets wat verkleurd was. Gelukkig alleen sokken. Toen heb ik van dat HG spul voor verkleurde was gekocht, maar dat hielp voor geen meter. De was was geel verkleurd, maar toen ik de verkleurde items in een bak met dat HG spul gooide verkleurde het meteen naar paars zodra het het water raakte. Was dus geen succes 🤣
Dat ontkleuringsspul heb ik inderdaad ook wel eens gebruikt. Alle roze items waren daarna verbleekt tot vaalwit en een lichtblauw hempje heb ik nog wel, maar is een beetje groezelig en lang niet meer zo mooi als daarvoor.
Je kunt het altijd proberen, maar alleen als laatste redmiddel. Je kledingstukken moeten kleurecht zijn, anders trekt het ook die kleur eruit.
Andere optie is de lichte kledingstukken donkerblauw of zwart verven, dan kun je ze in elk geval weer gebruiken.
Nog een keer wassen heeft in elk geval geen zin.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven