Wasmachine beschadigt opeens mijn kleding?
zaterdag 27 augustus 2011 om 23:10
Sinds een paar weken heb ik het idee dat mijn kleding heel lelijk uit de wasmachine komt! Katoenen shirtjes zijn grauw en "pillen" net als wol dat kan doen. Ook komt alles onder de minipluisjes te zitten. Nu heb ik het volgende al geprobreerd:
- wasmiddelbakje en filter rechtsonder schoongemaakt (doe ik nu elke keer)
- trommel nagekeken op scherpe randen/voorwerpen (niks gevonden)
- trommel zelf schoongemaakt, ook tussen alle randjes etc.
- gebruik al zo min mogelijk wasmiddel
- zet hem op het laagste toerenaantal voor centrifugeren en was lles al op "fijne of wol was op 30 graden of koud".
- Het is een AEG wasmachine lavamat turbo met droogtrommel ineen, heeft het sinds ik hem heb super gedaan, en nu ineens niet meer!! Ik kan niet achterhalen wat er veranderd is?? Ik ben de hele gebruiksaanwijzing nagegaan, maar kan niks ontdekken , en het ergste is: mijn kleding wordt superlelijk na 1 x wassen!!! Ik kan het bijna allemaal weggooien!
Iemand de gouden tip? Garantie is al verlopen. Heb em van mn zus overgenomen.. zij weet ook niet wat het kan zijn..
- wasmiddelbakje en filter rechtsonder schoongemaakt (doe ik nu elke keer)
- trommel nagekeken op scherpe randen/voorwerpen (niks gevonden)
- trommel zelf schoongemaakt, ook tussen alle randjes etc.
- gebruik al zo min mogelijk wasmiddel
- zet hem op het laagste toerenaantal voor centrifugeren en was lles al op "fijne of wol was op 30 graden of koud".
- Het is een AEG wasmachine lavamat turbo met droogtrommel ineen, heeft het sinds ik hem heb super gedaan, en nu ineens niet meer!! Ik kan niet achterhalen wat er veranderd is?? Ik ben de hele gebruiksaanwijzing nagegaan, maar kan niks ontdekken , en het ergste is: mijn kleding wordt superlelijk na 1 x wassen!!! Ik kan het bijna allemaal weggooien!
Iemand de gouden tip? Garantie is al verlopen. Heb em van mn zus overgenomen.. zij weet ook niet wat het kan zijn..
zaterdag 27 augustus 2011 om 23:23
Een tip die ik een keer van een monteur heb gekregen: altijd je handdoeken op 90 graden wassen. Dat maakt je machine goed schoon, geen kans op schimmel etc. Ik had namelijk een tijdje wasgoed dat na het wassen heel muf uit de machine kwam, grauw en met rare strepen. Sinds ik dus m'n handdoeken op 90 graden was, niks meer aan de hand 
Dat pillen begrijp ik niet zo goed, maar dat grauwe uit je post herkende ik
Dat pillen begrijp ik niet zo goed, maar dat grauwe uit je post herkende ik
zaterdag 27 augustus 2011 om 23:23
Het probleem is dat je alles op 30 graden wast. Dan kan er een soort zeepluis in je machine komen. Mijn advies:
minstens 1x per week een machine op 60 graden laten draaien.
Voor nu: Wasmachine inprogrammeren op langste wasprogramma van 60 graden. Een wasbolletje nemen en die helemaal vullen met chloor. In de wasmachine doen en aanzetten. Je zal merken dat het weg is.
Voor nu: Wasmachine inprogrammeren op langste wasprogramma van 60 graden. Een wasbolletje nemen en die helemaal vullen met chloor. In de wasmachine doen en aanzetten. Je zal merken dat het weg is.
zaterdag 27 augustus 2011 om 23:25
quote:wifra98 schreef op 27 augustus 2011 @ 23:23:
Het probleem is dat je alles op 30 graden wast. Dan kan er een soort zeepluis in je machine komen. Mijn advies:
Voor nu: Wasmachine inprogrammeren op langste wasprogramma van 60 graden. Een wasbolletje nemen en die helemaal vullen met chloor. In de wasmachine doen en aanzetten. Je zal merken dat het weg is.Dat dus, zeepluis, daar kon ik ff niet meer op komen
Voor nu: Wasmachine inprogrammeren op langste wasprogramma van 60 graden. Een wasbolletje nemen en die helemaal vullen met chloor. In de wasmachine doen en aanzetten. Je zal merken dat het weg is.Dat dus, zeepluis, daar kon ik ff niet meer op komen
zondag 28 augustus 2011 om 00:01
Dank voor jullie reacties!! Wat een goede tips. Hier heb ik zeker wat aan! Ik ga morgen gelijk doen, dat van die zeep-luis herken ik, dat is het denk ik!
Ik ben geen beugel van een BH kwijtgeraakt, had gekund !
Ik heb vanavond een wollen gebreide sjaal in het wolwasprogramma gedaan.. koud gewassen, had ik nou maar even gewacht, want hij is dus ook lelijk eruitgekomen.
Ik ben geen beugel van een BH kwijtgeraakt, had gekund !
Ik heb vanavond een wollen gebreide sjaal in het wolwasprogramma gedaan.. koud gewassen, had ik nou maar even gewacht, want hij is dus ook lelijk eruitgekomen.
zondag 28 augustus 2011 om 00:26
Ik neem aan dat je spijkerbroeken ed binnenstebuiten wast?
Kan nl de trommel beschadigen.
Had er laatst zelf last van, monteur geweest. Beschadigingen kwamen door losgetrilde wasribben.
Daarnaast gaf monteur aan dat 1 was op 90C juist meer pluis kan geven, omdat losgeweekte deeltjes dan weer afgeven op je was. Zijn advies: 3x op 90C met een hand soda, daarna 1x per maand, zo vaak mogelijk handdoeken op 90C wassen.
En hij had gelijk, hier werkt het allemaal weer naar behoren!
Kan nl de trommel beschadigen.
Had er laatst zelf last van, monteur geweest. Beschadigingen kwamen door losgetrilde wasribben.
Daarnaast gaf monteur aan dat 1 was op 90C juist meer pluis kan geven, omdat losgeweekte deeltjes dan weer afgeven op je was. Zijn advies: 3x op 90C met een hand soda, daarna 1x per maand, zo vaak mogelijk handdoeken op 90C wassen.
En hij had gelijk, hier werkt het allemaal weer naar behoren!
zondag 28 augustus 2011 om 11:54
Het is vast mosterd maar altijd op 30 graden wassen is niet schoon. Dat is niet warm genoeg en daardoor blijven bacterien in de wasmachine.
Zeep in het bakje doen en geen wasbol gebruiken.
Poeder wast ook beter schoon dan vloeibaar.
Witte was (lakens, ondergoed,theedoeken, kussenslopen, vaatdoekjes) en handdoeken op 60 graden wassen. Dit is de kookwas.
Daarbij een nacht van de tevoren de theedoeken en vaatdoeken, vies ondergoed inweken in wat zeep met hand vol soda in emmer met lauw water. Dit is beter dan de soda in de machine te gooien.
Als de witte was draait dan tijdens de voorlaatste spoelbeurt witte azijn in het zeepbakje gooien. Dit weekt alle zeep in de was los.
1x per maand op 95 graden wassen (geen ondergoed ivm krimp maar wel bedlakens, kussenslopen, theedoeken, vaatdoeken).
Kleding inderdaad binnenste buiten wassen, dit kan wel op 30 of 40 graden.
Na afloop van de was de rubbers van de machine goed droog maken en de deur open laten staan. Net als het zeepbakje.
Zeep in het bakje doen en geen wasbol gebruiken.
Poeder wast ook beter schoon dan vloeibaar.
Witte was (lakens, ondergoed,theedoeken, kussenslopen, vaatdoekjes) en handdoeken op 60 graden wassen. Dit is de kookwas.
Daarbij een nacht van de tevoren de theedoeken en vaatdoeken, vies ondergoed inweken in wat zeep met hand vol soda in emmer met lauw water. Dit is beter dan de soda in de machine te gooien.
Als de witte was draait dan tijdens de voorlaatste spoelbeurt witte azijn in het zeepbakje gooien. Dit weekt alle zeep in de was los.
1x per maand op 95 graden wassen (geen ondergoed ivm krimp maar wel bedlakens, kussenslopen, theedoeken, vaatdoeken).
Kleding inderdaad binnenste buiten wassen, dit kan wel op 30 of 40 graden.
Na afloop van de was de rubbers van de machine goed droog maken en de deur open laten staan. Net als het zeepbakje.