wasmachine: gaatje in manchet (rubberen ring)

16-03-2010 20:03 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit weekeinde ontdekte ik een gaatje in het manchet van onze wasmachine. (De rubberen ring in de deuropening van de machine.) Het gaat om een tweedehands wasmachine van zeker 10 jaar oud, die het overigens nog prima doet.

Een vervangend manchet is los te koop en kost waarschijnlijk tussen 45 en de 65 euro. Ik heb twee vragen:

- Is het een probleem als wij de wasmachine (intensief) blijven gebruiken met de oude ring?

- Is het verstandig om te proberen om deze zelf te vervangen of zouden jullie er een monteur voor laten komen?
Ik denk dat het gaatje alleen maar groter wordt als je hem door blijft gebruiken en dat er op den duur spullen in gaan zitten.. (Sokken enzo)

Ik weet niet hoe veel verstand je hebt van wasmachines, maar ik had een monteur gebeld!
Ik zou deze vraag even op klusidee.nl en dan het witgoed forum stellen. daar zitten heeeel veel wasmachine reparateurs die dit soort dingen weten.

Waar zit het gat precies en hoe groot is het?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Cookieholic: Het gaat om het vervangen van een stuk rubber dat op zijn plek wordt gehouden door een metalen ring. Dit klinkt niet echt ingewikkeld, het is al een oudere machine en ik vind het jammer van het geld om een monteur te laten komen. Aan de ander kant ben ik geen geroutineerde reparateur.
Ik zei nog zo: ducktape!
Ik heb dat zelf ook wel eens gedaan, zo'n manchet vervangen. Het ligt aan de machine of dat je zoiets wel of niet kunt. Bij sommige machines lijkt het of je er bij kunt maar zul je toch echt de halve machine moeten demonteren.

Mijn advies: ga met merk en typenummer (liefst zoveel mogelijk gegevens van dat grijze plaatje met serienummer er op) naar een winkel als Handyman o.i.d. en vraag het daar. Ze verkopen die manchetten (of kunnen 'm bestellen) en weten of je zoiets zelf kunt doen of niet bij jullie machine.
Iets anders
Oh ja, ik zou niet te lang wachten met (laten) vervangen. Dat gaatje wordt groter en uiteindelijk blijft er was achter hangen met als gevolg kapotte kledingstukken of de hele boel staat blank door lekkage. Allebei geen aanrader
Iets anders
Dat wordt morgen of overmorgen een wandeling naar de Handyman, gelukkig hebben wij er een in de buurt.
Gaatje wordt al snel gat en dat is niet wenselijk. Vervangen is een klusje van niets. Handyman heeft rubbers, wel even de juiste nummertjes opschrijven. En dan losschroeven van het ijzer, rubber eruit, rubber erin en vastschroeven de handel. Mij is het ook gelukt en als ik het kan....
MILF in the making ;-)
quote:Zwieber schreef op 16 maart 2010 @ 20:12:

Ik zei nog zo: ducktape!Wees blij dat ik niet aan de slag gegaan ben met een veiligheidsspeld.
Iemand bitterballen bij de mosterd?
MILF in the making ;-)
quote:ColeTurner schreef op 16 maart 2010 @ 20:19:

[...]

Wees blij dat ik niet aan de slag gegaan ben met een veiligheidsspeld.
MILF in the making ;-)
Echt Cole, ik raad je dat forum ontzettend aan als het om wasmachines gaat. Ik heb zelf zo mijn afwasmachine gefoxed met de adviezen daar.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Bij onze wasmachine was de manchet ook versleten, ik heb hem samen met mijn vriendin ( 2 dames dus) vervangen. We zijn er ongeveer de hele zondag mee bezig geweest (van 10 tot 6) maar toen was het ook klaar ;) We waren te eigenwijs om een van onze vaders of broers te vragen en vonden dat we dat zelf ook wel moesten kunnen. We hebben we het hele betonnen stuk er uit moeten halen en de trommel moeten kantelen om goed er bij te kunnen komen. Een nieuwe manchet is enorm stroef, we kregen de tip om hem met afwasmiddel in te smeren en toen gleed hij er zo om. De ring er weer omheen vast zetten is het lastigst.
Manchet losmaken, gaatje naar bovenkant draaien, klaar.

Zo kun je nog even doorwassen, en dan binnenkort even naar Handyman/Onderdelenhuis.
Moppetoet: Dat klinkt als een handige tip.
Er hoort toch altijd een gaatje te zitten in die rubberen ring? I.v.m het water wat er anders in blijft staan en voor schimmel zorgt?

(ja, dit weet ik uit ervaring omdat ik eens een monteur heb laten komen voor een wasmachine die ik net had en dacht dat die ring kapot was

Maargoed je ziet denk wel het verschil tussen een ontstaan gaatje of een functioneel gaatje. Alhoewel, ik zag dit ook niet
die van mij was al een tijdje stuk.

ik heb na een tijd toch maar ff de fabrikant gebeld. de monteur zei dat ik heel erg mazzel heb gehad, want een gaatje kan scheuren en giga gaan lekken e.d.

als je zin hebt om een hele dag te gaan zitten prutsen kan je het zelf doen, want het is rotwerk. een monteur doet het binnen een kwartier.... maar dat moet je zelf weten.

heb 2 adviezen gehad (die ik zelf ook wel wist eigenlijk) namelijk: bh's in een zakkie want dat kan die manchet ook stuk maken, en NIET te vol...

oww en bij de handyman zijn ze 2 x zo duur als dat ze werkelijk kosten...
In mijn manchet zitten ook twee gaatjes, die horen daar.

Is een extra gaatje dan wel zo erg?
Miss Phoebe: Bedankt voor de tips. Zwieber (mijn vrouw) gebruikt al een BH zakje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven