Wasmachine, was nog nat

07-09-2011 21:21 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn wasmachine lijkt soms niet goed te centriguren, maar mijn moeder zegt ook weleens dat ik hem te volprop. Kan dat het zijn?

(ja zwaar andijvie I know)

Of moet ik toch een reparatie laten uitvoeren?

Vaak helpt het om daarna alsnog handmatig weer op centrifugeren te zetten, maar net wou hij dat echt niet. Geen beweging in te krijgen.

Heb er weer een wasje in gedaan(oh wat erg, op dit tijdstip.. ) Een halfvolle trommel, en nu doet hij het gewoon weer?

Weet iemand hoe het zit?
Zijn de koolborstels versleten?
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Euh... geen idee? Waar vind ik die?
Ah google helpt me.

Euh, ik bel wel eerst die winkel.. Ik heb een jaar garantie en heb hem pas een half jaar (hij is wel tweedehands, maar heb wel een jaar garantie)
.
Da's best een ingewikkelde toestand. Mijn ervaring is dat als je een wasmachine intensief gebruikt dat dan na pakweg 6 jaar de koolborstels versleten zijn. Als die versleten zijn komt er meer ruimte aan de binnenkant waardoor de trommel (meer) heen en weer kan bewegen en op een gegeven moment ook niet meer centrifugeerd.

Die koolborstels zijn -afhankelijk van je type wasmachine- meestal niet gigaduur maar juist de reparatiekosten zijn hoog.

Dus hopen dat je of een handige man in de buurt hebt die het voor je kan doen of via internet instructie zoeken. Let op, altijd wel de stroom eraf halen!!
quote:_yellowlove_ schreef op 07 september 2011 @ 21:24:

Ah google helpt me.

Euh, ik bel wel eerst die winkel.. Ik heb een jaar garantie en heb hem pas een half jaar (hij is wel tweedehands, maar heb wel een jaar garantie)Lijkt me het beste plan!
Haha, dan zou ik inderdaad eerst even inzetten op mijn garantie. Go Yellow, go
Euh geen garantie meer, was een half jaar... Is voorbij, ik heb hem 7 maanden.

Bah bah bah bah .

Maar is het niet omdat ik hem te vol heb gepropt? Of werkt dat niet zo?
Heb je het filter al schoongemaakt? Ik heb dit ook wel eens en als ik dan het filter eruithaal, dan zit daar een partij stof en water in.....(zet er een bak onder als je hem eruit haalt!)

Daarna is mijn was weer gewoon droog zoals het hoort....
Dat ga ik zo proberen!!
Je moeder heeft gelijk!

De tegenwoordige wasmachines (die overigens geen koolborstels meer bevatten) zijn als het ware "zelfdenkend", wat wil zeggen dat ze zelf bepalen hoeveel water, omwentelingen, enz. er nodig zijn bij een bepaald gewicht aan was.

Als je je wasmachine echt propvol stopt, weigert zo'n zelfdenkende machine soms te centrifugeren, omdat het centrifugeren dan niet haalbaar is zonder dat het slecht is voor de machine.

Hij kan met zoveel gewicht het gewenste aantal toeren niet bereiken, of als hij het probeert dan kan hij zichzelf niet goed in evenwicht houden waardoor de trommel keihard heen en weer schudt en dat is erg slecht voor de machine.

Vandaar ook dat hij het gewoon weer doet als je hem minder zwaar belaadt.

Zouden de koolborstels versleten zijn (die er waarschijnlijk niet eens in zitten), dan zou hij ook bij kleinere wasjes niet meer draaien.

Er is dus niets mis met je wasmachine.
Ik lees op google dat er ook een kledingstuk tussen de trommel en machine kan zitten.

Ik ben wel sinds een week mijn favo bolero kwijt
Geen tips, Yellow, wel even een
quote:Java schreef op 07 september 2011 @ 21:39:

Je moeder heeft gelijk!

De tegenwoordige wasmachines (die overigens geen koolborstels meer bevatten) *krabt zich op 't hoofd en vraagt zich af wat voor nostalgisch produkt ze nu weer in d'r huishouden heeft staan*
Ik heb nu een klein wasje erin, hij maakt wel veel lawaai.

Dit stond op een site over als de koolborstels het niet meer doen:

Bij het draaien van de trommel hoort men een slepend geluid.

- De was is niet goed droog of nog helemaal nat

- De trommel draait helemaal niet meer (niet wassen en centrifugeren)

- De trommel draait stotend.

- Het maximale toerental bij centrifugeren wordt niet bereikt.

Ik kan op google niet vinden dat er koolborstels te krijgen zijn voor deze machine, maar of hij ze dan ook niet heeft?
En waar is die bolero dan?!
quote:jas schreef op 07 september 2011 @ 21:44:

[...]

*krabt zich op 't hoofd en vraagt zich af wat voor nostalgisch produkt ze nu weer in d'r huishouden heeft staan* Nou ok ,mijn uitspraak was wat kort door de bocht, maar wat ik bedoelde: Van de energiezuinige wasmachines (A++ of zuiniger) met fuzzy logic (= die zelfdenkende electronica) die op dit moment te koop zijn, heeft 90% geen koolborstels meer.
quote:_yellowlove_ schreef op 07 september 2011 @ 21:48:

Ik kan op google niet vinden dat er koolborstels te krijgen zijn voor deze machine, maar of hij ze dan ook niet heeft?Vertel me welke machine je hebt, dan vertel ik je of hij koolborstels heeft.
Dat heb ik niet hoor, ik heb gierenmerk Indesit. Maar hij is nu wel aan het centrifugeren. Lijkt het. Maar ik denk serieus nu dat hij mijn bolero heeft opgegeten.
Indesit WG820TP
Zo'n kledingstuk kan alleen verdwijnen als er ruimte is tussen de opening en de trommel. Mijn wasmachine heeft dat niet, zit een rubberring omheen, weet niet hoe dat bij de jouwe zit...

Te vol proppen is niet goed maar bij mijn machine lukt het centrifugeren ook niet als er 'dikke' dingen tussen zitten zoals een winterslaapzakje of het boxkleed.Weet niet hoe ik het anders moet omschrijven... als ik het apart centrifugeer lukt het weer wel...
Ah , ik had idd een hele grote plaid erin zitten , dik. En wat ondergoed. Ik hoop zo dat dat het is...

Bedankt voor jullie hulp hoor allemaal

Ik ben blut, dus ik kan dit er niet bij hebben nu, vandaar dat ik een beetje van slag raak.

En ik wil serieus weten waar die bolero is...Maar ik heb idd een rubberring eromheen zitten?
Mijn wasmachine doet dit ook als hij te vol is..

Kijk even in de handleiding hoeveel kilo je bij welk programma er in kunt gooien
quote:_yellowlove_ schreef op 07 september 2011 @ 21:55:

Indesit WG820TP

Da's een model uit 2000 of eerder volgens mij. Ja, dan is de kans groter dat hij wèl koolborstels heeft dan dat hij ze niet heeft (ook vanwege het goedkope merk).

En ja, dan is de kans ook groot dat de problemen door de koolborstels worden veroorzaakt.

Ik raad je wel aan om voortaan je wasmachine (ook als je straks misschien een nieuwe koopt) niet meer voller te stoppen dan het gewicht dat de handleiding aangeeft, want daardoor verkort je de levensduur.

Dan denk je dus leuk te besparen op water e.d. omdat je (over)volle wassen draait, maar die besparing doe je tegelijkertijd weer teniet omdat je minder lang met je wasmachine doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven