Wasmiddel dat ontvet?

20-10-2019 11:10 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik postte net in een ander topic iets over het wassen van vouwgordijnen. Dat wil ik binnenkort voor het eerst doen. Er hangen alleen twee gordijnen in de keuken niet zo ver van het fornuis en die gordijnen zijn nogal vettig geworden in combinatie met stof dat erop gevallen is. Weet iemand hoe ik dat schoon kan krijgen als ik ze op een handwasprogramma op 20 graden in de wasmachine doe? Is daar een speciaal wasmiddel voor of iets wat ik erbij in de wasmachine kan doen? Het waren erg dure gordijnen, dus ik wil niet het risico lopen dat het fout gaat...
Alle reacties Link kopieren
Amonia ontvet erg goed, stinkt wel maar is na het wassen wel weg.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Naar de stomerij.
Als het dure gordijnen waren, breng ze naar de stomerij.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een bad? Anders zou ik ze misschien eerst in het bad laten weken met wat afwasmiddel, uitspoelen en dan in de wasmachine
Alle reacties Link kopieren
Elk wasmiddel ontvet toch? Het is zeep.

In bad doen vind ik overigens erg goede tip.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit met natuurazijn doen. Dit ontvet heel goed en is veilig voor je wasmachine.
Alle reacties Link kopieren
Weken in baking soda en daarna in de wasmachine. Weken kun je ook in de wasmachine doen.
Chemisch reinigen zou ik niet zo snel doen. Niet iedere stof is geschikt en de reinigingsvloeistof is heel vluchtig waardoor het wel ontvet wordt maar geurtjes niet verdwijnen.

https://www.bouwsuper.nl/schoonmaken-ba ... nmaaktips/

Of een kort wasprogramma met wat groene dreft draaien. Daarna normaal programma.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
gewoon even in de biotex leggen een paar uur en dan wassen op het wolwasprogramma
dus geen: afwasmiddelen of ammoniak of azijn. Biotex is het wondermiddel. Al zeker een halve eeuw
Alle reacties Link kopieren
Vaatwastablet bij de was.
Alle reacties Link kopieren
https://www.slimhuishouden.nl/azijn/
Een echt flinke scheut ossegalzeep erbij en ze komen weer als nieuw uit de was. Zorgt er ook voor dat eventuele luchtjes helemaal verdwijnen.

Vloeibare ossegalzeep is o.a. te koop bij de Aldi.
S-Meds schreef:
20-10-2019 11:44
gewoon even in de biotex leggen een paar uur en dan wassen op het wolwasprogramma

Dit. Biotex is speciaal voor dit soort gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Shampoo
Dasty ontvetter van de Wibra, in een spuitfles.
Beter.Laat schreef:
20-10-2019 13:55
Dasty ontvetter van de Wibra, in een spuitfles.

Dit gebruik ik voor mijn afzuigkap maar ik zou het niet zo snel op dure vouwgordijnen durven spuiten hoor......
Pamela, nog afgezien van het feit dat je met Biotex eerst moet weken of voorwassen, is het ook nog eens ontzettend duur, terwijl je met ossengalzeep, dat je gewoon bij de hoofdwas gooit, net 1,29 kwijt bent en om toch in de teneur van dit topic te blijven, ossengalzeep wordt al meer dan 100 jaar met veel succes gebruikt tegen allerlei soorten vlekken, geuren en ander ongemak.

ZO!
Ik doe 2 jaar met een flesje biotex groen dus die prijs van 4 euro zoveel zoveel ga ik niet aan failliet hoor :lol:
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
20-10-2019 13:57
Dit gebruik ik voor mijn afzuigkap maar ik zou het niet zo snel op dure vouwgordijnen durven spuiten hoor......
Mijn buurvrouw heeft het op haar keukenkozijn gespoten. Verf is er nu deels af. Dus inderdaad niet op gordijnen.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik was de hele tijd weg, maar heb jullie tips gelezen. Bedankt voor alle suggesties! Ik ga even kijken wat het meest handig is. We hebben sinds kort geen bad meer, dus dat valt af. Vroeger waste ik de in betweens altijd in bed en dat was wel handig, maar dat waren ook maar twee gordijnen. Nu zijn het er heel veel, dus ik ga ze toch maar in de wasmachine doen.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
20-10-2019 19:03
Sorry, ik was de hele tijd weg, maar heb jullie tips gelezen. Bedankt voor alle suggesties! Ik ga even kijken wat het meest handig is. We hebben sinds kort geen bad meer, dus dat valt af. Vroeger waste ik de in betweens altijd in bed en dat was wel handig, maar dat waren ook maar twee gordijnen. Nu zijn het er heel veel, dus ik ga ze toch maar in de wasmachine doen.
Niet te vol, extra water en lage centrifuge stand.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
20-10-2019 13:33
Shampoo
Dat is inderdaad ook een half tovermiddel. Ik kreeg een tijdje terug de tip om de badkamertegels bij de douche met shampoo schoon te maken. Werkt perfect. Daar kan geen antikal tegenop (en het ruikt beter).
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
20-10-2019 13:57
Dit gebruik ik voor mijn afzuigkap maar ik zou het niet zo snel op dure vouwgordijnen durven spuiten hoor......
Ik spuit het ook op dure kleding als daar een (vet)vlek op zit. Gaat ook op de velgen van de auto. Echt voor alles bruikbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven