Wassen en drogen

19-01-2020 13:10 40 berichten
Ik heb sinds kort een nieuwe woning, alles kon ik op mijn gemak aanpakken om te klussen en kon ik als echte luxe mijn was weg brengen en ophalen. Maar nu word het echt tijd om een nieuwe wasmachine aan te schaffen. Maar welke?
Ik woon alleen, de wasmachine komt in de keuken maar daar heb ik geen plek voor een droger. Misschien zou ik een droger kunnen plaatsen in de schuur of boven met een buis door het raam naar buiten, als deze aanstaat.
Nu ben ik aan het kijken naar een combi, maar de verhalen zijn niet al te positief. Nu begin ik dus enorm te twijfelen. Mijn kleding hoeft niet door een droger want dat kan makkelijk op een rekje. Maar mijn beddengoed zou wel zijn als dat gelijk droog zou zijn. Èn zachte handdoeken vind ik ook wel erg prettig. Hebben jullie tips?
Het grootste nadeel van een combi vind ik dat je het niet tegelijk kan gebruiken. Ik was vaak bonte was, gooi wat in de droger moet daar alvast in (zet hem nog niet aan), doe de zwarte was en gooi dat wat in de droger kan erbij en dan nog hetzelfde met de witte was. Bij een combi zou dat inhouden dat ik de bonte en zwarte was ergens apart moet gaan leggen (wasmand ofzo, vind dat zo rommelig allemaal) en dan de rest wassen voordat het allemaal in de droger kan. Ik gooi alles meteen door naar de droger, toch een handeling minder dan tussendoor ergens in een wasmand moeten doen ofzo. Als ik bij de laatste was geen droger-dingen erbij heb, zet ik de droger alvast aan tegelijk met de wasmachine. En de machines van tegenwoordig doen er zoveel langer over. Mijn langste programma is 1u42. Gewoon 40 graden bonte was duurt 3 kwartier ongeveer. Bij mijn moeder laatst bijna 3 uur!! Echt belachelijk, die tijden tegenwoordig. Mijn moeder wast dus bijna alles op het snelwasprogramma, anders duurt het echt uren.
Ik heb de boel gestapeld in de badkamer.
Ik heb een Miele wasmachine en een AEG droger en die droger is een condensdroger die geen spatje vocht in de ruimte loslaat, dus die kan in principe overal staan.
Wat ik fijn vind aan mijn wasmachine, afgezien van het feit dat er echt geen betere is, is dat deze heel stil z'n werk doet, dus ik kan ook in de nacht wasjes draaien. Zelfs het centrifugeren maakt nauwelijks geluid.

De wasmachine was 700
De wasdroger was 4 zoveel

Dikke aanraders!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn huidige wasmachine ook een 2 in 1 machine gehad. Nu heb ik ruimte voor beide.

Ik was er erg tevreden over. Totale tijd voor mijn beddengoed was 4 uur. Wassen en drogen. Je hebt geen buis naar buiten.
Voor een 1-persoon huishouden is het ideaal. In een gezinssituatie werd hij afgeraden, omdat de wassen natuurlijk vele malen meer zijn. En dan vraag je wel erg veel van je machine.

Ik had een AEG en deze is 12 jaar meegegaan. Toen hij 9 was heb ik de computer moeten vervangen, maar door de extra bijgekochte garantie viel dat lekker binnen de garantie. :-)
Ik zeg doen! (Aantal wassen 3 a 4 per week: wit/bont/handdoeken (hete was) en beddengoed.)

Nog iets vergeten:
Houdt er wel rekening mee dat een vole trommel niet droog wordt, bij handdoeken moest ik vaak de helft eruit halen en ophangen.
Dat hing ik dan ff snel uit en als de andere helft klaar was, gooide ik dat terug in de trommel.
machutookunbietjemeerzijn wijzigde dit bericht op 19-01-2020 13:25
21.52% gewijzigd
Nope
Ik heb geen droger, dat gaat ook prima
Ik heb ook een combi gehad toen ik een klein huishouden had en ik vond het ideaal. Inderdaad de kleding op een rekje en handdoeken en beddengoed in de droger. Scheelde veel plaats en het werkte goed.
Ik heb een AEG, lekkere grote rommel. Prima ding. Droger heb ik niet. Hang het gewoon op en de volgende dag is het droog.
Ik heb een combi aangezien ik alleen woon. Dat is echt meer dan prima. Zoveel was heb je niet dat het noodzakelijk is dat je kunt wassen en drogen gelijktijdig. Totale tijd voor wassen en drogen van mijn beddengoed en andere kookwas is inderdaad ongeveer 4 uur, maar dat is geen enkel probleem. Gezien de beperkte was heb ik daar geen haast mee en het gaat achter elkaar door, dus ik hoef het niet zelf tussendoor er uit te halen om de droger weer aan te zetten.
Bedankt voor de reacties! Ik lees nu wel meer positieve reacties op de combi. Ik ga het even opzoeken, thanks
Ik heb ook een combi (ben alleen) en wassen en drogen doet hij er 7,5 uur over.
Ik heb ook een was/droog combin, ben ook alleen.
Ik was bijna alles op het wasprogramma van 1:15 minuten (kan 30/40 of 60 graden) en ik droog alleen mijn handdoeken in de droger en soms iets wat ik snel droog wel hebben omdat ik het dan aan wil.
Standaar katoen drogen, begint de klok altijd met 4 uur af te tellen,maar het gaat altijd sneller.
Hij meet dan hoe droog het is en past de duur daar op aan.
Ik heb een Samsung
Met een kleine gezinssamenstelling werkt een combi prima. Pas bij de geboorte van onze tweede vond ik het lastiger worden maar met goed plannen lukte het nog steeds goed. Na de geboorte van nummer drie ging het ding stuk en is er geen nieuwe meer gekomen. In ons huidige huis heb ik genoeg ruimte om de was van vijf te drogen als ik de was over de week verspreid.
Hier alleen een wasmachine, ook omdat een droger zoveel energie gebruikt (en dus niet zo goed voor het milieu is, sorry, bomenknuffelaar hier). Ik heb een groot wasrek op zolder, waar ook de verwarmingsketel hangt, dus daar wordt de was best snel droog. Als ik het 's ochtends ophang, is het 's avonds droog. Beddengoed wordt best snel droog aan een rekje dat ik aan een deur hang en de handdoeken blijven redelijk zacht door wat wasverzachter.

Dus mijn advies zou zijn: geen droger en zoeken naar een wasmachine waar je ook een klein wasje in kunt draaien.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
19-01-2020 14:01
Hier alleen een wasmachine, ook omdat een droger zoveel energie gebruikt (en dus niet zo goed voor het milieu is, sorry, bomenknuffelaar hier). Ik heb een groot wasrek op zolder, waar ook de verwarmingsketel hangt, dus daar wordt de was best snel droog. Als ik het 's ochtends ophang, is het 's avonds droog. Beddengoed wordt best snel droog aan een rekje dat ik aan een deur hang en de handdoeken blijven redelijk zacht door wat wasverzachter.

Dus mijn advies zou zijn: geen droger en zoeken naar een wasmachine waar je ook een klein wasje in kunt draaien.

Milieu, heel belangrijk, was ook de reden dat wij de droger van onze combi weinig gebruikten. Maar met kleine kinderen en een huis zonder zolder en geen slaapkamer meer vrij was het op regenachtige zomerse/nazomerse dagen geen doen om de was binnen droog te krijgen. Wij gebruikten hem dus af en toe.
Ik gebruik mijn droger zo'n 2 a 3 keer in de week en dat kost me om en nabij de 20 euro per jaar.
Andersom schreef:
19-01-2020 14:06
Milieu, heel belangrijk, was ook de reden dat wij de droger van onze combi weinig gebruikten. Maar met kleine kinderen en een huis zonder zolder en geen slaapkamer meer vrij was het op regenachtige zomerse/nazomerse dagen geen doen om de was binnen droog te krijgen. Wij gebruikten hem dus af en toe.

ik hang bijvoorbeeld beddengoed 's morgens aan een rekje aan onze slaapkamerdeur. Is het eind van de dag droog, kan de deur weer dicht: privacy :)
We hebben een oud huis, dus behoorlijk droog en beetje tochterig (dat scheelt in wasdrogen)
Cateautje schreef:
19-01-2020 14:09
Ik gebruik mijn droger zo'n 2 a 3 keer in de week en dat kost me om en nabij de 20 euro per jaar.
Jemig dat is wel erg goedkoop!
Ik las online dat er ook wasdrogers zijn die flink minder energie gebruiken.
En... dat een was-droog-combi over het algemeen niet zo energie-zuinig is. Jammer genoeg dan dus.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
19-01-2020 14:23
En... dat een was-droog-combi over het algemeen niet zo energie-zuinig is. Jammer genoeg dan dus.
Ik heb nog een televisie met een grote kont en er is een hele periode geweest dat een klein groepje mensen hele moeilijke gezichten trokken en met een zuinig mondje benadrukte dat ik wel erg duur zat te kijken. Ze bleven zo doorzeikenh daarover dat ik er echt een beetje onzeker van werd, toen heb ik op een goede dag mijn tv opgezocht op het net, mijn energiekosten erbij gehaald en zitten rekenen wat ik per jaar kwijt ben en dat bleek zo'n 32 euro per jaar en zij zijn met hun ledtv zo'n 20 euro per jaar kwijt, maar wat zij zich niet bewust zijn is dat zij al met hun derde televisie bezig zijn en die van mij al sinds de guldentijd netjes z'n werk blijft doen, dus dan kan je je afvragen wie er goedkoper uit is.

In het kort, er wordt veel geschreeuwd, geklaagd en gezucht, maar is op geen enkel feit gebaseerd.
Heb je echt een droger nodig? ik droog het meeste op een rek.

Wil je echt een droger, dan zou ik voor een combi gaan. Een 1- of 2-persoonshuishouden heeft niet zo veel was. De meeste dingen kunnen echt bij elkaar. Dus wat is de kans dat je tegelijk de droger en de wasmachine nodig hebt?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Heb je toevallig een slaapkamer(tje) over? Ik heb de kleinste slaapkamer 2 waslijnen opgehangen ideaal om beddengoed te drogen :) Lekker het raam open.
Thuis heb ik een energiezuinige wasmachine en een oude droger, die ik vervang door een energiezuinige droger zodra hij kapot gaat.

In een vakantie-appartement waar we regelmatig komen staat een was/droog combinatie. Op zich ook prima, alleen kan er meer was in (5-6 kilo) om te wassen dan om te drogen (2-3 kilo). Logisch natuurlijk: als je wast kun je de trommel volstoppen (dat is natuurlijk ook veel beter voor je energieverbruik) maar om te drogen heb je ruimte nodig in de trommel. Dus na het wassen de helft eruit en de helft drogen, daarna de andere helft drogen, dus je bent een paar keer bezig met het heen-en-weer husselen van de was.

Ander nadeel: een was-droogcombinatie kost (veel) meer energie en ook meer water dan twee losse machines. Meer water lijkt vreemd, maar dat komt omdat de condensor van een was-droogcombinatie wordt gekoeld met water.
makreel schreef:
19-01-2020 14:23
lijkt mij ook erg goedkoop
wasdroger kost tussen de 0,75 en 2,5 per beurt
dus stel een euro per beurt, 2,5e droogbeurt per week x 52 = 130 euro
Ik zou zowel een wasmachine als een droger in de schuur zetten: boven op elkaar. Dan heb je wel het comfort van beide apparaten maar is het geen sta in de weg in de keuken. Er zijn maar weinig keukens groot genoeg om zoveel ruimte te moeten missen voor een apparaat wat helemaal niet in de keuken hoort.
lilalinda schreef:
19-01-2020 14:55
lijkt mij ook erg goedkoop
wasdroger kost tussen de 0,75 en 2,5 per beurt
dus stel een euro per beurt, 2,5e droogbeurt per week x 52 = 130 euro
Ligt eraan of je een warmtepompdroger hebt (die komt op 22 euro per jaar, 0,75 kWh per trommeltje) of een condensdroger (64 euro per jaar, 2,25 kWh per was). Vond ik online, namelijk: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... wasdroger/ <-hier.

Dat gezegd: het valt mij ook enorm mee hoor.
Zal wel komen doordat het nieuwe drogers zijn?

Een ouderwetse televisie kost 230 kWh per jaar, vond ik ook online, dat is meer dan 50 euro dus.
Misschien kijk je niet zoveel tv, Cateautje? Scheelt natuurlijk ook. En je hebt gelijk: een apparaat weggooien wat gewoon nog goed werkt, om het te vervangen door een zuiniger apparaat, hoe zuinig is dat eigenlijk?
makreel wijzigde dit bericht op 19-01-2020 15:20
0.16% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
Wij hebben een Samsung droger en wasmachine. Ik doe een was of 3/4 per week (2 personen). Ze staan naast elkaar op zolder en sommige was hang ik op.
Deze gebruiken we nu zo'n 4 jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven