Wat heb jij je kat geleerd?

22-09-2010 14:09 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee Burmese kittens van bijna 5 maanden oud. Ik heb ze nu ongeveer anderhalve maand.

De eerste weken ben ik vooral bezig geweest met ze te leren wat ze wel en niet mogen. Wel op de bank en de stoelen, niet op de tafel of in het konijnenhok. Ze kunnen nu ook met mij spelen zonder hun nageltjes en tandjes te gebruiken (tenzij ze met elkaar aan het spelen zijn, dan gaat het er hard aan toe en moet ik me er niet mee bemoeien).

Ik ben bezig om ze te leren te komen als ik hun naam roep en dat gaat vrij goed. Ben vandaag begonnen om ze te leren zitten door een snoepje voor ze te houden en dan over hun hoofd naar achteren te bewegen (de hondenmethode zeg maar). Ze gaan dan vanzelf zitten. Ik zeg er dan "zit" bij. Geen idee of een kat dan ook het commando gaat herkennen, het is immers geen hond (alhoewel Burmezen ook wel de hondkat genoemd worden), maar ik kan het natuurlijk altijd proberen.

Ik zou het leuk vinden om ze meer dingen te kunnen leren. Burmezen zijn hele sociale en mensgerichte katten. Dat maakt het denk ik wel makkelijker om ze dingen te leren. Op internet heb ik dit filmpje gezien, waarin een Burmees apporteert. Lijkt me heel leuk om zo met ze te kunnen spelen. Geen idee alleen hoe ik ze dat zou moeten leren. Heb al wel even met google gezocht hoe je het een hond leert, maar of dat bij een kat ook werkt?

Dus vandaar mijn vraag: Wat hebben jullie je kat geleerd? En hoe heb je dat gedaan?
quote:Olijfje_ schreef op 22 september 2010 @ 14:58:

Spelen gaat er idd behoorlijk hardhandig aan toe, Honingvogel. Bovenop elkaar springen, elkaar in de houdgreep nemen en lekker trappen. Tip: koop zo'n klein tentje voor ze, hier is dat al 1,5 jaar een grote hit. Tent wandelt regelmatig door het huis en het is ook erg leuk om er bovenop te plonzen terwijl de ander er in zit: [afbeelding]

Goeie tip! Hier hebben ze een kattentunnel met drie buizen en die gaat ook de hele kamer door :-)

Is die 5 kilo trouwens een normaal gewicht voor een Burmees? De fokster zei dat een volwassen vrouwtje tussen de 2,5 en 3 kilo weegt. Maar nu zijn ze al bijna 2 kilo (en mooi op gewicht volgens de dierenarts), dus ik kan me bijna niet voorstellen dat ze zo klein blijven als de fokster zegt.
2 katten aporteren, 1 kon vroeger deuren en keukenkastjes openmaken (nu niet meer) en een andere (overleden) kater kon pingpongen.

Maar dat hebben we bij geen aangeleerd
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Die van ons heet Mister Sjeiks ,

(een sjeik is toch koning ofzo in arabische landen?)

Maar we noemen hem regelmatig hare majesteit .

Als je staat te koken , stofzuigen noem maar op.

Gaat hij languit op een afstandtje liggen cometaar leveren.

En echt op een toon van : Je vergeet een stukje!

Als iemand op zijn plek op de bank zit , kijkt hij je aan van NOU GA JE ER NOG AF?

De dag dat hij apporteert , zal nooit kommen.

Als we met hem spelen gaat hij liggen en moet het allemaal binnen poot bereik van hem blijfen anders kijkt hij je gewoon aan.

Als er iemand aan de deur is loopt hij mee naar de deur,

Zodat hij goed kan keuren dat die gene binnen mag kommen.

Vliegen en dergelijke vangen doet hij niet aan.

Daar hij zijn dienaar voor,

Onze hond.

Doet de hond iets wat hem niet aanstaart krijgt de hond een tik voor zijn hoofd.

Zeggen we Sjeiks , luisterd hij niet.

Dan vertikt hij het te luisteren.

Zeggen we Mister dan luisterd hij wel.

En naar hare majesteit luisterd hij ook.

Een verwend kreng dus.

1 tip:

Koop nooit een kat met hel blauwe ogen.

Dat gaan ze misbruiken om alles voor elkaar te krijgen
quote:MercedesX schreef op 22 september 2010 @ 15:16:

Als iemand op zijn plek op de bank zit , kijkt hij je aan van NOU GA JE ER NOG AF?

1 tip:

Koop nooit een kat met hel blauwe ogen.

Dat gaan ze misbruiken om alles voor elkaar te krijgen

Die van mij hebben geleerd dat ze op moeten staan als ze op mijn bureaustoel liggen en ik achter de computer wil. 't Is een wonder!

En ze hebben gele ogen, komt het dan goed?
Mijn kater Dexter praat.

Hij zegt onder andere : Hallo, nou, mama. heel erg leuk!

Ook kan hij op commando zitten en liggen.

Als ik zeg dexter snoepje? zegt hij ja.

meneer heeft altijd het laatste woord,dat is dan weer minder.
quote:MBV schreef op 22 september 2010 @ 15:36:

Mijn kater Dexter praat.

Hij zegt onder andere : Hallo, nou, mama. heel erg leuk!

Ook kan hij op commando zitten en liggen.

Als ik zeg dexter snoepje? zegt hij ja.

meneer heeft altijd het laatste woord,dat is dan weer minder. Grappig ik dacht dat zet ik er niet neer mensen verklaren me voor gek. Maar als ik na een dag werken thuis kom is het eerste wat ik zeg hallo. Ik hoor mijn kat dan halloww terug zeggen of ik denk het te horen zo grappig. Verder als ze tegen me mopperd omdat het etens tijd is en ik zeg klaar nu moet ze er nog mauw achter aan geven
Het gras aan de overkant is niet groen.
Hij maakt trouwens ook de kledingkast, keukenkastje waar zijn snoepjes in liggen open, en zodra die dr in zit lacht hij even heel erg smerig, want hij weet dat hij dat niet mag.

ook erg merkwaardig. heb 2 katten, een poes en een kater, allebei hebben ze een eigen kattenbak, maar zodra ons meisje op de bak van dexter heeft gepoept, gooit hij de keutels er weer uit, zo vies. het liefst komt hij de keutel even brengen, de viesterd.
oja, dexter gaat ook mee in bad of onder de douche, vind ie heerlijk.

heb hem toen die nog klein en lief was eens onder de douche meegenomen, bleef die dom zitten op schoot, sinds die tijd sta ik nooit meer alleen onder de douche. zodra we klaar zijn met douchen gaat hij uit de cabine op zijn handoekje liggen, droog ik hem af en dan even met de fohn erover, vind hij heerlijk, gaat hij op zijn rug liggen en spinnen in de lucht, zo lief om te zien.
quote:MBV schreef op 22 september 2010 @ 15:51:

oja, dexter gaat ook mee in bad of onder de douche, vind ie heerlijk.

heb hem toen die nog klein en lief was eens onder de douche meegenomen, bleef die dom zitten op schoot, sinds die tijd sta ik nooit meer alleen onder de douche. zodra we klaar zijn met douchen gaat hij uit de cabine op zijn handoekje liggen, droog ik hem af en dan even met de fohn erover, vind hij heerlijk, gaat hij op zijn rug liggen en spinnen in de lucht, zo lief om te zien. Hoezo katten houden niet van water? Die van mij spelen altijd in de douche als ik er onder vandaan kom. Allebei aan een andere kant van het douchegordijn en dan naar elkaar meppen. Of glijbaantje spelen over de natte douchebak, ook leuk! De badkamer is één groot spoor met natte kattenpootjes na afloop
quote:Kampen86 schreef op 22 september 2010 @ 15:44:

[...]

Grappig ik dacht dat zet ik er niet neer mensen verklaren me voor gek. Maar als ik na een dag werken thuis kom is het eerste wat ik zeg hallo. Ik hoor mijn kat dan halloww terug zeggen of ik denk het te horen zo grappig. Verder als ze tegen me mopperd omdat het etens tijd is en ik zeg klaar nu moet ze er nog mauw achter aan geven Allemaal kletsende katten dus Ik doe het wel eens andersom. Hier hebben ze een miauwtje waarmee ze de ander roepen als die even niet in de buurt is. En als ik dat miauwtje nadoe komen ze ook aangerend
quote:Honingvogel schreef op 22 september 2010 @ 14:09:

Ze kunnen nu ook met mij spelen zonder hun nageltjes en tandjes te gebruiken (tenzij ze met elkaar aan het spelen zijn, dan gaat het er hard aan toe en moet ik me er niet mee bemoeien).

Hoe heb je dit gedaan? Mijn katertje (11 weken) kan niet van mijn hand/arm en been afblijven en bijt best hard en heeft vlijmscherpe nageltjes.

Ik probeer het te negeren of hem op de grond te zetten. Maar vooralsnog zonder resultaat. Ik hoef mijn hand maar eventjes te bewegen en zijn nagels en tanden staan er al weer in.
quote:Taha schreef op 22 september 2010 @ 16:09:

[...]

Hoe heb je dit gedaan? Mijn hand kan niet van mijn hand/arm en been afblijven en bijt best hard en heeft vlijmscherpe nageltjes.

Ik probeer het te negeren of hem op de grond te zetten. Maar vooralsnog zonder resultaat. Ik hoef mijn hand maar eventjes te bewegen en zijn nagels en tanden staan er al weer in.

Als ze hun nageltjes gebruiken pak ik het voetje voorzichtig vast. Dan trekken ze hier automatisch hun nageltjes in. Dat is nu op zichzelf een spelletje geworden. Ze steken hun pootjes (zonder nageltjes) naar me uit en dan pak ik ze vast en dan het volgende pootje. Gaan ze ook uit zichzelf bij op hun rug liggen.

Verder zet ik ze weg als het er te ruig aan toe gaat. Dan is het spel meteen klaar. Even later probeer ik het dan opnieuw. Negeren is denk ik ook goed, maar niet als je hem daardoor toestaat om er mee door te gaan. Ik doe ook geen spelletjes met ze waarbij ze jacht maken op mijn handen. Dan gebruik ik een speeltje met veertjes, daar mogen ze wel hun nageltjes en tandjes in zetten.
Clickertraining vinden de meeste katten geweldig. Is niet zo heel makkelijk voor de baasjes, want timing is everything en geduld is een schone zaak enzo. Maar ik heb live verschillende voorbeelden gezien van katten die met de clicker echt leuk (mentaal) bezig werden gehouden.

http://www.youtube.com/watch?v=KX740DC0kwE

http://www.mysticcats.nl/gr_clickertraining.htm

Je kan bij een goed getrainde kat ook commando's aanleren. Het is wel zo dat katten het uitsluitend doen voor de beloning (voer) en niet om de baas te pleasen zoals een hond.
Ik heb zelf een kat die echt wel huiselijk is gezien het feit dat ie thuis als straatkatje aankwam jaren geleden. Echt kunstjes aanleren lukt niet. Maar als ik een kusjes-geluidje maak en mijn hoofd langs hem hou weet hij toch dat hij me lekjes moet geven. :P
quote:Honingvogel schreef op 22 september 2010 @ 14:21:

[...]

Leuk :-) Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Hoe je hem geleerd hebt dat de plumeau leuk is, kan ik me wel voorstellen Dat is niet zo moeilijk. Ik heb ook van die leuke speeltjes met veertjes hier, daar zijn ze helemaal gek mee.Heb er niets voor hoeven doen, mijn kat is zo slim dattie dat uit zichzelf deed
@Mariona Tnx voor de linkjes! Leuk!
Mijn ene kat heb ik geleerd op drie poten te lopen . En de andere heeft zichzelf aangeleerd altijd alle deuren open te zetten.
Honingvogel, kater zijn natuurlijk wel wat zwaarder dan poezen. Maar ik denk dat die van jou zeker de 3 kg wel gaan halen. Het ligt er ook aan hoe groot de ouders waren. Ik ben trouwens benieuwd bij welke fokker je ze vandaan hebt. Die van mij komt uit de buurt van Gouda (de andere bij particulieren want die is niet raszuiver ) Ik heb trouwens nog nooit een krabbel van ze gehad, mijn ervaring met Burmezen is, dat als ze met jou spelen, ze nooit hun nagels gebruiken. Ze bijten wel graag, maar 1 x hard 'eh!!' zeggen, en ze houden op. Het zijn zulke lieffies!
Ik ben mijn eigen bananenschil
@Olijfje Mijn fokker zit in Zeeland.

Als ze alleen met mij spelen krabbelen ze ook niet. Maar als ze samen spelen, gaat het er wild aan toe. Dan scheuren ze ook over de bank en springen ze bovenop je als je in de weg ligt. In die gekke 5 minuten moet ik ze gewoon even laten, want dan hebben ze blijkbaar zoveel adrenaline dat ze even vergeten dat ze voorzichtig met je moeten doen. Happen doen ze hier ook graag, maar eigenlijk nooit hard. Het is meer even proeven of liefdeshapjes dan wat anders. In het begin waren ze daar wat minder lief mee, maar dat is nu wel klaar. Ik heb wel van de week het eerste kopje gekregen. 't Was inderdaad meer een beuk, maar wel lief Alleen een beetje jammer dat het 's nachts was en ik lag te slapen!
Wat ik mijn kat geleerd heb?

Dat ze niet luistert, en dat doet ze prima!

Ze heeft wel eens geapporteerd, met een balletje. Maar dat heb ik haar niet geleerd, deed ze puur uit zichzelf.
Dit zijn ze trouwens:

edit
Mijn kat kan trouwens nog een trucje. Op een net schone kattebak een verse bolus leggen.

Doen jullie katten dat ook?
Het gras aan de overkant is niet groen.
Mijn rode kater is een allemansvriend en bloednieuwsgierig, volgt mij overal en altijd en gaat hard miauwen als hij ergen niet bij mag zijn. Ook is hij gek op honden, hoe groter hoe beter! Hij kent de woorden eten, slapen, weg etc.

En babbelt de oren van je hoofd, vooral 's ochtends en hij gaat echt zitten mokken (soort binnenmonds brommen) als hij zijn zin niet krijgt. Ook hij gebruikt nooit zijn tanden of nagels bij het spelen.

Ook sloopt hij alleen 1 ladezijkantje van mijn kledingkast, voor de rest blijft hij overal vanaf.

Grijze kater is een spook, hiir je niet en zie je niet tot een uurtje of 9 's avonds, dan ontpopt hij zich als een enorme vrijkous en samwn met die andere kat rennen ze het huis door.

Ze kennen maar 1 trucje, en dat is vliegenvangen! Als er bv een mug buiten bereik zit, dan komen ze naar mij toe gerend springen ze tegen me op en gaan voor/onder de plek waar het vliegebeest zit op de grond zitten. Ik moet ze dan optillen zodat ze erbij kunnen
Mijn katten hebben ook zo'n tentje, die hebben ze helemaal gesloopt met z'n 2en. Een kat apporteert ook, heeft dit zichzelf aangeleerd. Ook speelt hij 'The Marix' na door hard te rennen en via de muren door het hele huis te gaan (rennen, zo hoog mogelijk tegen de muur opspringen, afzetten en verder rennen). En dat heb ik hem niet geleerd. En ja, zodra de kattenbak schoon is gaat de ander erop, belangrijk dat je als eerste op een schone kattenbak zit ofzo, vooral heel hard graven.

Ow ja, vooral allebei erg klappertanden als er vogels je buiten zitten.
Zitten voor een snoepje.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven