Wat heb jij je kat geleerd?

22-09-2010 14:09 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee Burmese kittens van bijna 5 maanden oud. Ik heb ze nu ongeveer anderhalve maand.

De eerste weken ben ik vooral bezig geweest met ze te leren wat ze wel en niet mogen. Wel op de bank en de stoelen, niet op de tafel of in het konijnenhok. Ze kunnen nu ook met mij spelen zonder hun nageltjes en tandjes te gebruiken (tenzij ze met elkaar aan het spelen zijn, dan gaat het er hard aan toe en moet ik me er niet mee bemoeien).

Ik ben bezig om ze te leren te komen als ik hun naam roep en dat gaat vrij goed. Ben vandaag begonnen om ze te leren zitten door een snoepje voor ze te houden en dan over hun hoofd naar achteren te bewegen (de hondenmethode zeg maar). Ze gaan dan vanzelf zitten. Ik zeg er dan "zit" bij. Geen idee of een kat dan ook het commando gaat herkennen, het is immers geen hond (alhoewel Burmezen ook wel de hondkat genoemd worden), maar ik kan het natuurlijk altijd proberen.

Ik zou het leuk vinden om ze meer dingen te kunnen leren. Burmezen zijn hele sociale en mensgerichte katten. Dat maakt het denk ik wel makkelijker om ze dingen te leren. Op internet heb ik dit filmpje gezien, waarin een Burmees apporteert. Lijkt me heel leuk om zo met ze te kunnen spelen. Geen idee alleen hoe ik ze dat zou moeten leren. Heb al wel even met google gezocht hoe je het een hond leert, maar of dat bij een kat ook werkt?

Dus vandaar mijn vraag: Wat hebben jullie je kat geleerd? En hoe heb je dat gedaan?
Ik ben al blij als ze eindelijk leren dat ze elkaar niet af mogen maken!

De ene kat aporteerd ook.. Heb ik hem niet geleerd, hij deed het gewoon

Verder dat ze niet op de tafel en op de keuken mogen.

Oh en een hele leuke, tenminste, ik vind hem heel leuk:

Als ik zeg maar een kus in de lucht doe, komt de kat naar me toe, en geeft hij mij een kopje tegen mijn gezicht

En mijn andere kat is gewoon een eigenwijs beest die zich niks aantrekt van ons

Oh jawel, bedenk me nu net dat als het natte voer op is, en het dus een dag niet krijgt, hij uit protest een muis vangt en hem hier voor me neus komt opeten
Honingvogel, mijn ene Burmees heb ik niet geleerd om te apporteren. Die kwam gewoon ineens zelf met z'n balletje aanzetten. Koop dus van die balletjes van een soort stof/schuim (ik weet niet hoe dat heeft) want die kunnen ze goed pakken. Met pingpongballetjes of van die harde stuiterballetjes lukt het niet. Het zou met nl. niet verbazen dat ze het toch proberen en dat ding inslikken ofzo
Ik ben mijn eigen bananenschil
Lig. Slaap. Doe niks.

En ze hebben het verdorie goed opgepakt, ze zijn er erg goed in.
Weet ik wel Olijfje.

Maar dan nog vind ik het ver gaan om je kat bewust trucjes te gaan leren. Laat 't beestje lekker gewoon kat zijn.

Vlinder; moet haast wel he... Ook een talent van de mijne trouwens; om drie uur 's nachts eerst met je pootjes in het waterbakje gaan staan, dan met natte pootjes door het huis naar boven te lopen en ónder het dekbed te kruipen, waar je met je natjes pootjes tegen je baasje aan gaat liggen. Erg fijn.

En nu moet ik weg, helaas.

Laters!
668, the neighbour of the Beast
quote:Olijfje_ schreef op 22 september 2010 @ 14:36:

Marels, Burmezen hebben gewoon een 'honderig' karakter. Als de bel hier gaat staan ze gelijk te trappelen voor de deur (wie komt er aan??? wie komt er aan???????) en al het bezoek wordt uitgebreid begroet, besnuffeld, bekopt en vreemde schoten worden gelijk in beslag genomen. Zit gewoon in die beessies maar niet iedereen is er van gediend, maar daar hebben ze gewoon schijt an Ja, ook dat is heel herkenbaar! Ze zijn echt nergens bang voor. Bezoek draaien ze hun hand niet voor om en liggen ze binnen de korste keren bij op schoot. De dierenarts vinden ze ook al geweldig.
Bijna alles hier hebben ze van elkaar geleerd. Hier staan ze op hun achterpootjes als ze geaaid willen worden, van de moeder geleerd. Op het roepen van de naam staan ze wel meteen voor je. Bij alles wat ik zeg reageren ze (ik heb vaste dingen die ik zeg dus ze herkennen het verschil van "wil je wat eten" of "goedzo" of iets anders. Ik zeg voor alles meestal hetzelfde dus weten ze ook wat ik bedoel.

Apporteren leren is mij nooit gelukt, wel een kat gehad die het deed maar de rest deed het niet na.

Alleen mijn ene kat heb ik gebarentaal geleerd (hij is niet doof hoor). En dat gaat wel leuk, doe er nu niet veel mee, misschien moet ik het wel blijven oefenen. De andere 2 weten wat ik bedoel maar hebben er meestal geen zin in, die zijn ook iets minder slim, zien er het nut niet van in, zijn eigenwijs, denken doe het zelf maar.

Oja die ene ook nog op commando naar de bak, maar daar heb ik weinig voor hoeven te doen, die moet ook als ik naar de wc ga en als ik bij de bak blijf staan doet hij het ook.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:SeptemberGirl schreef op 22 september 2010 @ 14:38:

Lig. Slaap. Doe niks.

En ze hebben het verdorie goed opgepakt, ze zijn er erg goed in.

Zo heb ik ook eens in een deuk gelegen toen ik keek op een site waar fotomodeldieren een profiel hebben. Dan staat er bij een cavia bij het kopje "Speciale talenten": Kan goed stilzitten.

...Duh!.. het is een cavia!
Burmezen zijn ook sterk en behoorlijk onbehouwen. Een kopje geven kan dus zomaar per ongeluk een kaakslag worden En onze verzekeringman heeft eens met een bloedende neus op de bank gezeten: hij zat met de ene kat op schoot en die wou even vriendelijk zachtjes in zijn neus bijten. Dat ging dus ook wat lomper dan gepland En laatst, toen er een vogeltje voor het raam zat, kegelde de ene de ander in zijn enthousiasme zo uit de vensterbank.

Mooi hoor, chocolate. Wij hebben vroeger ook een bruine burmees gehad, nu een zwarte en een muisgrijze. De zwarte is trouwens een kruising, buitenmodel en ruim 7 kg. De andere is kleiner (normaal van bouw eigenlijk) en 5 kg. Het zijn (de katers iig) behoorlijk zware en gespierde katten.
quote:SeptemberGirl schreef op 22 september 2010 @ 14:38:

Lig. Slaap. Doe niks.

En ze hebben het verdorie goed opgepakt, ze zijn er erg goed in. Dan heb je al meer voor elkaar dan ik. Slapen doen ze hier alleen aan als ik niet thuis ben volgens mij. Als ik er wel ben zijn ze het grootste deel van de tijd mega actief.
Ik leer mijn kat haar eigen kattenbak te verschonen..Maar tot op heden geen resultaat. :(

Net als stofzuigen als ze aan het verharen is maar niks hoor ze vertikt het!!
Het gras aan de overkant is niet groen.
quote:Marels schreef op 22 september 2010 @ 14:39:

Weet ik wel Olijfje.

Maar dan nog vind ik het ver gaan om je kat bewust trucjes te gaan leren. Laat 't beestje lekker gewoon kat zijn.

Da's waar. Mijn ervaring met Burmezen is dat ze eigenlijk zichzelf vanalles aanleren (en dat je daar vaak niet zo blij mee bent)
quote:Marels schreef op 22 september 2010 @ 14:32:

Dus eigenlijk heb je twee Burmezen genomen omdat je geen tijd hebt voor een hond? Hmm...

Nee hoor, dat heb ik niet gezegd. Ik heb alleen gezegd dat ik niet in de gelegenheid ben om een hond vier keer per dag op gezette tijden uit te laten. Dat is wat anders.
Ik had vroeger twee htk-katten die een pootje konden geven. Eerst deden ze het alleen als ik hun bakjes vulde, op het laatst stonden ze zelfs met hun poot omhoog naast me als ik zat te eten.

Ik had hen dat aangeleerd om aan mijn toenmalige schoonmoeder te laten zien dat je bijna alle dieren wel iets kunt leren. Zij had namelijk net een nieuwe hond, maar dacht dat het beest te dom was om dingen te leren. Ja, dat kwam omdat ze er totaal geen moeite voor wilde doen, en dacht dat dat hondje dat uit zichzelf wel zou oppikken. Dat het bij haar vorige hond wel zo leek was omdat haar drie zoons toen nog thuiswoonden, die dag en nacht met dat beest bezig waren. Dus ja, die wilden die hond wel van alles leren natuurlijk, waardoor het voor haar leek of het vanzelf ging. Uiteindelijk konden onze katten sneller pootje geven dan haar hond. Die hond deed het later bij ons ook, maar heeft het tot haar dood toe vertikt een pootje te geven bij schoonmoe.
Kat hier kent het commando 'zit' Voordat hij eten krijgt, zeggen we altijd 'zit' en dan gaat hij braaf zitten, miauwt en krijgt dan z'n eten.. Erg grappig gezicht
quote:Olijfje_ schreef op 22 september 2010 @ 14:44:

Burmezen zijn ook sterk en behoorlijk onbehouwen. Een kopje geven kan dus zomaar per ongeluk een kaakslag worden En onze verzekeringman heeft eens met een bloedende neus op de bank gezeten: hij zat met de ene kat op schoot en die wou even vriendelijk zachtjes in zijn neus bijten. Dat ging dus ook wat lomper dan gepland En laatst, toen er een vogeltje voor het raam zat, kegelde de ene de ander in zijn enthousiasme zo uit de vensterbank.

Mooi hoor, chocolate. Wij hebben vroeger ook een bruine burmees gehad, nu een zwarte en een muisgrijze. De zwarte is trouwens een kruising, buitenmodel en ruim 7 kg. De andere is kleiner (normaal van bouw eigenlijk) en 5 kg. Het zijn (de katers iig) behoorlijk zware en gespierde katten.

Oops... Nooit gedacht dat verzekeren zo'n gevaarlijke business was

Hier zijn ze ook behoorlijk lomp als ze met elkaar spelen. Gaat er niet zachtjes aan toe, maar dat is wederzijds en ze blijven elkaar wel opzoeken, dus blijkbaar vinden ze het nog wel leuk.
Ik heb mijn kat geleerd om te beginnen met miauwen op de meest irritante manier als de wekker gaat of als we ons rond opstaantijd omdraaien en om hier pas mee te stoppen als ze eten heeft.

Ze is hier net zo goed in als de kat van Vl43inder in de truucjes, helaas.
quote:Olijfje_ schreef op 22 september 2010 @ 14:44:

Ik zit hier echt hardop te lachen

Wij krijgen over 2,5 week voor het eerst kittens. Gewoon htk-kittens. Ben benieuwd hoe dat zal gaan!
Ik heb ze geleerd dat ze niet mogen bedelen en niet op schoot mogen als ik met mijn bord op schoot zit te eten. Verder mogen ze niet op tafel of aanrecht en in de boekenkast. Gaat heel prima.

Verder hoeven ze niet zoveel en dat is maar goed ook, want ze zijn liever lui dan moe.
quote:Capibara schreef op 22 september 2010 @ 14:50:

Die hond deed het later bij ons ook, maar heeft het tot haar dood toe vertikt een pootje te geven bij schoonmoe.
Mijn katten kunnen prima slapen op commando, en als ik de snoeppot met kattenmuziekje open zet, komen ze naar beneden.

Ze kunnen ook heel goed doen alsof ze slapen, als ik ze roep.

Tot zover de truukjes.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb die van mij maanden lang geprobeert aan te leren 'mama' te laten zeggen.

Er zijn katten die dit kunnen.

(zie youtube)

En die van mij is een Ragdol , en een echte praatpoes.

Op alles heeft hij cometaar.

Maar nog steeds geen mama
quote:MercedesX schreef op 22 september 2010 @ 14:56:

Ik heb die van mij maanden lang geprobeert aan te leren 'mama' te laten zeggen.

Er zijn katten die dit kunnen.

(zie youtube)

En die van mij is een Ragdol , en een echte praatpoes.

Op alles heeft hij cometaar.

Maar nog steeds geen mama
Maar hij heeft wel 'namen' voor mij en mijn man.

Ik ben Mieuw , en mij man Auw
Spelen gaat er idd behoorlijk hardhandig aan toe, Honingvogel. Bovenop elkaar springen, elkaar in de houdgreep nemen en lekker trappen. Tip: koop zo'n klein tentje voor ze, hier is dat al 1,5 jaar een grote hit. Tent wandelt regelmatig door het huis en het is ook erg leuk om er bovenop te plonzen terwijl de ander er in zit:
quote:Kampen86 schreef op 22 september 2010 @ 14:45:

Ik leer mijn kat haar eigen kattenbak te verschonen..Maar tot op heden geen resultaat. :( Hier staan ze met hun neus vooraan als ik met de kattenbak bezig ben. Het schepje wordt uitgebreid bekeken en besnuffeld en het liefst gaan ze dan ook nog midden in de kattenbak zitten om vooral niks te missen van het spektakel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven