Wat hoort bij welke was?

11-06-2010 09:51 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het halve internet te hebben afgespeurd vraag ik me nog steeds wat af.

Hoe wassen jullie?? En hoe sorteren jullie de was??

Ik sorteer nu eigenlijk op gekleurd, wit en donker. Als ik genoeg heb verzameld dan gaat de was aan op 30 a 40 graden.

Maar goed, nu heb ik bijvoorbeeld een blouse van vriend, een licht blauwe werkblouse. De kraag is altijd vies en krijg ik eigenlijk nooit schoon als ik hem mee was tussen mijn andere gekleurde was op 30 of 40 graden.

Nu weet ik dat een blouse best op 60 gewassen kan worden maar zet ik dan een hele wasmaschine aan voor 1 blouse? Ik gebruik het standaard programma, of kan ik beter een ander gebruiken?

Zo heb ik ook wel veel was waar zowel gekleurd als wit in voorkomt (een roze polo met witte kraag bijvoorbeeld).

Nu gaat ie bij mij in de gekleurde was op 30 graden. Maar ik ben toch bang dat dat wit op den duur niet meer echt wit zal blijven.

Hoe doen jullie dit?

In de witte was gaat de witte kleding, maar vaak zit er in de witte kleding wel een streepje met kleur. Hoe wassen jullie dit?
Ik mik alles bij elkaar en was op 30 graden. Alleen ondergoed en handdoeken doe ik op 60. Heel soms als ik veel heb doe ik de witte dingen apart.
Bij ons gaan handdoeken, ondergoed, washandjes, katoenen luiers, sokken, thee doeken, soplapjes en beddengoed op 60 graden.

Kleding op 30 en witte was ook
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Oja, handoeken, theedoeken vaatdoeken etc. gaan bij mij op 95 graden. Dit om te voorkomen dat de was gaat stinken op 30 graden. En het moet goed zijn voor de maschine om eens in de zoveel tijd heet te wassen.
Verder kijk ik vooral op etiketjes wat op welke graden mag
Was gesorteerd in wit, gekleurd, zwart/ donker. Dat gaat allemaal op 40 graden. Daarnaast beddengoed, op 60-90 graden. Ook apart; de nette blousen van man, met een stuk of 3-4 tegelijk in een was op een lager toerental (doet hij zelf altijd, geen idee wat precies, maar dan hoeven ze niet gestreken)
Ik heb ook ontdekt dat het kiezen is. Eerst waste ik alles op kleur, dus donkere handdoeken apart, en daar mikte ik dan weer donkere kleren bij, Maar omdat er dus kleding bij zat waste ik het op 40 graden.

Vind het nu toch hygienischer om handdoeken en ondergoed op 60 te wassen, dus nu gooi ik alle handdoeken/ ondergoed/ sokken bij elkaar (donker/ gekleurd samen dus) en was ik op 60,

Kleding gooi ik ook gerust donker bij gekleurd en dat op 40. Alleen witte kleding gaat apart.

Eens in de zoveel tijd alle witte handdoeken en sokken verzamelen en dat was ik op 90,

Witte kleding met een stukje gekleurd beschouw ik als wit.

Een roze polo met een witte kraag zou ik als gekleurde was wassen. Tja het is een heel gedoe...
Overhemd schrobben met ossengalzeep op de kraag en manchetten in 40 graden wassen.

Roze polo in 40 graden, in Dato wassen. Lichte spullen bij de witte was. Ik kijk in het etiket, als dat bijvoorbeeld 30 graden is was ik het op 40.

Zo doe ik het, gaat meestal goed.
Ik zou gewoon wat vlekkenmiddel op de kraag van dat overhemd doen, en dan wassen op 30 graden. Dat werkt prima hier!
Dus jullie mikken alles bij elkaar op 30 graden? Dan doe ik het toch best goed dacht ik. Hihi

Aanleiding tot dit onderwerp is eigenlijk, ik kreeg laatst commentaar van schoonmoeder, dat ik mijn vriend zijn dochter der pyama had verwassen. (is mij nooit opgevallen, maar goed..)

Deze was dus waarschijnlijk roze met wit, en nu is het witte iets verkleurd naar blauw, dus is gewoon mee gewassen in de gekleurde was neem ik aan.

Ze heeft deze een week in de vanish gehad om het weer mooi te krijgen.

Aan de ene kant boeit het me weinig, aan de andere kant wil ik natuurlijk wel goed kunnen wassen. Het ging op een pyama, maar zou zonde zijn wanneer ik goede kleding verwas natuurlijk.

En die blouse die elke keer met een vieze kraag uit de maschine komt zit me niet lekker.
Op kragen een beetje vlekkenmiddel , wasmiddel of shampoo doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn wasjes:

Luxe spul, handwas (dure spullen die niet in een andere categorie vallen)

Fijn wit, 30 graden

Fijn licht, 30 graden

Fijn donker, 30 graden

Fijn rood, 30 graden

Bonte was, 60 graden (handdoeken)

Witte was, 60 graden

Erg vuil, 95 graden (dweiltjes, kluskleren)

Shirts van mijn man met een vieze kraag was ik mee in de fijnwas op 30 graden maar ik smeer de kraag met wipp express of een variant daarop in.

Ik vind het niet verschieten of verkleuren van mijn kleding belangrijker dan een volle trommel eigenlijk. Bij soorten waar ik weinig van heb wacht ik gewoon wat langer totdat ik aardig wat verzameld heb.
Dus wassen op een lager toerental betekend niet of minder strijkwerk??

Wauw, dan moet ik dat ook maar eens proberen!
Zeurende schoonmoeders over was gewoon laten zeuren. Zeker als het over pyama's gaat.

Mijn moeder heeft ooit is de verwijtende opmerking van haar schoonmoeder gehad dat ze het raar vond dat ze de pyama's van mijn vader niet streek... Lekker boeiend, je hebt toch je ogen dicht s'nachts
Oh ja en spijkerbroeken binnenstebuiten. Overigens zal het vast heel hygienisch zijn hoor, je onderbroeken op 60 graden wassen, maar hier ruiken ze al jaren lentefris op 40, idem met de aanrechtdoekjes.
Wtte was op 30 graden, gekleurde was + zwarte was op 30 graden, sportkleding allemaal bij elkaar op 40 graden, beddengoed en handddoeken 60 graden. Molton op kookwas (eenmaal in de zoveel tijd heet wassen is beter voor de wasmachine).

Een roze polo met een witte kraag zou ik als witte was wassen (als hij de eerste keer maar apart is gewassen lopen de kleuren niet door): ik vind dat de kraag anders op den duur een raar kleurtje krijgt.

Nu ik dit zo opschrijf denk ik meteen: heb echt een pesthekel aan wassen....
een witte 60 graden was, een witte waarin streepjes kleur zitten op 40 graden, een zwarte was op 30 of 40, een donkerbonte op 60 graden, een donkerbonte op 40, een lichtbonte op 40 en een rode was. En eventueel nog een fijnwasje.

Omdat ik erg op kleur sorteer, let ik bij het kopen van handdoeken en theedoeken erop dat ze allemaal dezelfde kleur hebben, anders blijf ik wassen. Oh, dat deed ik al

Kraag van het overhemd zou ik insmeren met vlekkenverwijderaar voor de was.
Wit, Zwart, donker(gekleurd) en licht(gekleurd), gaan allemaal op 30 graden. Ook gaat alles vervolgens in de droger (die ik dan wel op minder heet heb staan)

Erg vuile was en handdoeken gaan op 60 graden en met een extra schep oxi spul er bij. Bij de handdoeken wil ik zo nu en dan nog wel eens een scheut wasverzachter doen.

Beddengoed gaat meestal op 60, en soms op 90 omdat vriend zegt dat het goed voor de wasmachine is om af en toe op 90 te draaien en ik het wel zo fris vind dat mijn beddengoed zo eens in de zoveel tijd lekker heet gewassen wordt.
Onderbroeken op 60 graden wassen is bij veel lingerie niet zo'n goed idee by the way (hangt af van welk materiaal het is, katoen kan wel, satijn + kant echt niet).
quote:kloontje schreef op 11 juni 2010 @ 10:03:

Dus wassen op een lager toerental betekend niet of minder strijkwerk??

Wauw, dan moet ik dat ook maar eens proberen!

Kees heeft strijkvrije overhemden (merk Olymp) die drogen geheel kreukvrij op als je ze lichtvochtig op een hangertje hangt. Door het lagere toerental blijven ze iets vochtiger dan 'normaal' en met minder kreukels. Met normaal goed zal dat vast ook wel opgaan, maar verder strijken we niets.

/ en dat je schoonmoeder bij mij te horen zou krijgen dat ze meer dan welkom is de werkster te betalen. Maf mens.
even kijken

1 gekleurde was op 30 graden

1 witte was op 30 graden

1 fijne was (dan gooi ik gewoon alles wat fijn is bij elkaar)

de overhemden van itsman (op de overhemden stand)

En handdoeken, ondergoed en sokken op 40 graden

Beddegoed, dweilen etc doe ik altijd op 60 graden of hoger
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Uhm, misschien ben ik een beetje raar hoor, maar ik doe niet zo veel aan verschillende wasjes, ik heb maar 3 categorieen:

- handdoeken gaan op 60 of 90 graden (meestal 60)

- beddegoed gaat ook op 60 of 90 graden (meestal 60)

- kleding, ondergoed, sokken: 30 of 40 graden.....

Ik doe niet aan bont, donker, wit etc. Ik heb geloof ik niet eens witte dingen die in de was gaan
kusunum, je vriend heeft gelijk . Door de hete temperatuur van het water lossen zeepresten in de leidingen op die op lagere temperaturen niet oplossen.
Ik vind wassen op zich helemaal niet zo erg tot ik later weer tot de ontdekking kom dat de blouse niet schoon is. Of dat ik dus een roze polo met witte kraag tussen de gekleurde was moet gooien.

Andersom durf ik eigenlijk niet, de polo is echt knalroze, en om die nou met de witte was mee te draaien...

En ach, ik had ook zoiets, het is verdorie maar een pyama!

Maarja dan heb ik dus een roze pyama met witte mouwen en dan begint de twijfel.

Gooi ik hem straks met de witte was mee, is straks mij wit niet meer wit. Maar gooi ik hem bij gekleurd, dan zijn de mouwen straks niet meer wit...
Jij hebt een pyama? Dan is de oplossing simpel; pyama wegflikkeren en naakt slapen. Vindt vriend leuker en je schoonmoeder hoor je niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven