Wat hoort bij welke was?

11-06-2010 09:51 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het halve internet te hebben afgespeurd vraag ik me nog steeds wat af.

Hoe wassen jullie?? En hoe sorteren jullie de was??

Ik sorteer nu eigenlijk op gekleurd, wit en donker. Als ik genoeg heb verzameld dan gaat de was aan op 30 a 40 graden.

Maar goed, nu heb ik bijvoorbeeld een blouse van vriend, een licht blauwe werkblouse. De kraag is altijd vies en krijg ik eigenlijk nooit schoon als ik hem mee was tussen mijn andere gekleurde was op 30 of 40 graden.

Nu weet ik dat een blouse best op 60 gewassen kan worden maar zet ik dan een hele wasmaschine aan voor 1 blouse? Ik gebruik het standaard programma, of kan ik beter een ander gebruiken?

Zo heb ik ook wel veel was waar zowel gekleurd als wit in voorkomt (een roze polo met witte kraag bijvoorbeeld).

Nu gaat ie bij mij in de gekleurde was op 30 graden. Maar ik ben toch bang dat dat wit op den duur niet meer echt wit zal blijven.

Hoe doen jullie dit?

In de witte was gaat de witte kleding, maar vaak zit er in de witte kleding wel een streepje met kleur. Hoe wassen jullie dit?
Nu we hier knus over wassen praten: ik heb echt enorme vlekken in kleding van de factor 50 zonnebrand. Zelfs al op 60 graden gewassen (hoger durf ik echt niet met die kleding), ossegal, oxi, speciale vlekkentovenaar..... niets helpt. Weten jullie hoe ik die vlekken eruit krijg?

Ik moet mijn kind echt met 50 insmeren, en het blijft afgeven ook al is het helemaal ingetrokken. Heb al verschillende merken zonnebrand geprobeerd, maar het blijft vlekken. Heb fabrikant gemaild, maar die zie dat een vlekkenmiddel afdoende was. Dat is het dus niet
huisstofmijt gaat pas dood bij 60 graden, dus beddengoed op 60 graden wassen.

bacteriën gaan ook pas dood bij 60 graden, dus vaatdoekjes ook op 60 graden wassen, daar doe je dan handdoeken en/of beddengoed bij.
Ik was alles op 40 graden, wit en donker apart. Als de wasmachine begint te stinken, doe ik een handdoekenwas op 95%.

En boeien dat er een pyjama verkleurd is. Het is een pyjama for god sake, ze hoeft er niet mee op tournee.
oh en de rest inderdaad op 30 graden, gesorteerd op licht en donker
ehm hier gaat alles bij elkaar in de was op 40 graden. Nieuwe shirts gaan 1x apart ivm eventueel afgeven. en Beddengoed gaat apart op 60 graden. Maar donker of licht gaat gewoon bij elkaar bij ons. In de zeven jaar dat we nu samenwonen pas 1x een ongelukje gehad met een shirtje dat iets was verkleurt door een donker kledingstuk. De rest van de kleding is allemaal nog netjes van kleur en stof, dus voorlopig blijf ik het zo doen. Scheelt een hoop uitzoek gedoe.
oooh, die gestreepte dingen inderdaad! wat moet je er mee!

ik heb drie categorieen: wit, donker en bont. en alles gaat op 40graden. ohja, en wol of zijde natuurlijk op speciaal progje.

Maar wat doe je met een donkerblauw/wit gestreepte polo? Doe het nu meestal bij de donker (want is de overheersende 'kleur'), maar merk dat wit toch grauwer wordt. hoe krijgen we dat weer wit?
Ik was:

- Donkere was met sop (donker wasmiddel) (ondergoed etc) op 40 graden, hoog centrifugeren.

- Donkere was zonder sop (direct na de met sop was) voor zwarte truitjes etc, 30 graden, laag centrifugeren.

- Bonte was op 30-40 graden, wasmiddel voor gekleurde was. Afhankelijk van wat erin zit laag of hoog centrifugeren.

- Fijne witte was, wasmiddel voor wit en laag centrifugeren

- Kookwas voor vaatdoekjes etc, 90 graden, wit wasmiddel (want dat spul is allemaal wit bij mij)

- Rode was. 30 graden, gekleurdwasmiddel en laag centrifugeren.

- Beddengoed. 60 graden, wit wasmiddel of gekleurd (afhankelijk van... juistja) op laag centrifugeren.

- Handdoekken was. 60 graden, hoog centrifugeren.

- En dan heb ik nog aparte wasjes voor jurkjes of spijkerbroeken ofzo.

Ja ik ben er maar druk mee.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Ook al is het een pyama (die draag ik ook, maar niet in bed ), ik vind het zo armoedig als de kleuren doorgelopen zijn of de stof verschoten. Ik doe een pyama dan weg.
Ik ben behoorlijk obsessief qua was sorteren.Fijn wit, 30 graden (witte shirtjes, blouses, bh's)Fijn licht, 30 graden (licht gekleurde shirtjes, topjes etc.)Fijn donker, 30 graden (zwarte bh's, pantykousjes, shirtjes topjes)Fijn rood/roze, 30 graden (shirtjes etc.)Donker 40 graden (jeans, t-shirts man)Bonte was, 60 graden (handdoeken, theedoeken, vaatdoekjes)Bonte was, 60 graden (dekbedovertrekken gekleurd + slopen)Witte was, 60 graden (hoeslakens, moltons, witte slopen)Witte was, 95 graden (moltons eens in de zoveel tijd)Nieuwe dingen met felle kleuren was ik eerst een keer apart. Handwasprogramma op de machine voor hele fijne was, want op de hand wassen doe ik niet aan.
quote:Iris27 schreef op 11 juni 2010 @ 10:15:

Ik was:

- Donkere was met sop (donker wasmiddel) (ondergoed etc) op 40 graden, hoog centrifugeren.

- Donkere was zonder sop (direct na de met sop was) voor zwarte truitjes etc, 30 graden, laag centrifugeren.

- Bonte was op 30-40 graden, wasmiddel voor gekleurde was. Afhankelijk van wat erin zit laag of hoog centrifugeren.

- Fijne witte was, wasmiddel voor wit en laag centrifugeren

- Kookwas voor vaatdoekjes etc, 90 graden, wit wasmiddel (want dat spul is allemaal wit bij mij)

- Rode was. 30 graden, gekleurdwasmiddel en laag centrifugeren.

- Beddengoed. 60 graden, wit wasmiddel of gekleurd (afhankelijk van... juistja) op laag centrifugeren.

- Handdoekken was. 60 graden, hoog centrifugeren.

- En dan heb ik nog aparte wasjes voor jurkjes of spijkerbroeken ofzo.

Ja ik ben er maar druk mee.Zeg dat wel! Hier alles op 40 graden. Bont, wit, zwart.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
En ik heb ook voor (bijna) alles een afzonderlijk wasmiddel
quote:AlettaJacobs schreef op 11 juni 2010 @ 10:14:

En boeien dat er een pyjama verkleurd is. Het is een pyjama for god sake, ze hoeft er niet mee op tournee.

Pfff een pyjama is het stadium sexy wel voorbij denk ik zo. Lekker bij het beddengoed in de was flikkeren. (vraagt zich af of die lelijke dingen niet verwassen horen te zijn?) of nog beter gewoon weg flikkeren dat ding. Brrr. krijg al de rillingen bij de gedachten aan een pyjama aan in bed.

(Als vriend een pyjama gaat dragen gaat ie op de slaapbank, echt wel)
quote:gizz schreef op 11 juni 2010 @ 10:14:

ehm hier gaat alles bij elkaar in de was op 40 graden. Nieuwe shirts gaan 1x apart ivm eventueel afgeven. en Beddengoed gaat apart op 60 graden. Maar donker of licht gaat gewoon bij elkaar bij ons. In de zeven jaar dat we nu samenwonen pas 1x een ongelukje gehad met een shirtje dat iets was verkleurt door een donker kledingstuk. De rest van de kleding is allemaal nog netjes van kleur en stof, dus voorlopig blijf ik het zo doen. Scheelt een hoop uitzoek gedoe.Dat doe ik dus ook, is het makkelijkst en hier ook nog nooit een ''ongelukje'' gehad...
quote:nouschi schreef op 11 juni 2010 @ 10:18:

[...]

Zeg dat wel! Hier alles op 40 graden. Bont, wit, zwart.Ik kan het niet helpen, heb het van mijn moeder, die is er ook zo druk mee. Genetisch bepaald ofzo denk ik
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
quote:Bengal schreef op 11 juni 2010 @ 10:19:

En ik heb ook voor (bijna) alles een afzonderlijk wasmiddel

Ha, ha, ik ook. Ik heb zes verschillende soorten op de wasmachine staan:

Robijn vloeibaar licht

Robijn vloeibaar rood

Robijn vloeibaar donker

Omo poeder wit

Omo poeder bont

Wipp Express
Eerst waste ik op kleur maar nu we zo'n kleine hummel hebben rondlopen is dat geen doen meer.En nu was ik wit en licht spul bij elkaar en de rest gaat allemaal bij elkaar in.Dus ik heb 3 wasmanden.1 voor wit en licht 1 voor de rest en 1 voor handdoeken,theedoeken enz.
Wit 40 graden

Rood/rose 40 graden

Zwart 40 graden

Van alles, behalve rood, wit, zwart 40 graden

Handdoeken, beddengoed 60 graden

Heb voor alles ook een ander wasmiddel :-S
Perfectionisme is niet perfect...
quote:Iris27 schreef op 11 juni 2010 @ 10:26:

[...]

Ik kan het niet helpen, heb het van mijn moeder, die is er ook zo druk mee. Genetisch bepaald ofzo denk ik Bij mij andersom . Mijn moeder wast veel bij elkaar en de was wordt er grauw van en dat vind ik zo zonde van mijn kleding
O ja en gewoon 1 soort waspoeder.
quote:Vl43inder schreef op 11 juni 2010 @ 10:28:

[...]

Ha, ha, ik ook. Ik heb zes verschillende soorten op de wasmachine staan:

Robijn vloeibaar licht

Robijn vloeibaar rood

Robijn vloeibaar donker

Omo poeder wit

Omo poeder bont

Wipp Express

Hier:

Dreft Donker

Dreft Fijnwas

Ariel Color

Ariel gewoon

Robijn wit

allemaal in de vloeibare variant, ik gebruik ook weleens Robijn donker of color als dat in de aanbieding is.

Vanish wit

Vanish gewoon

Shout
Ik heb de hele serie van de vlekkentovenaar, eigenlijk vind ik dat ik het displaytje er ook wel bij had mogen krijgen .

Niemand die een oplossing heeft voor de zonnebrandvlekken ?
Als ik meer was zou hebben zou ik wel meer sorteren, maar nu heb ik:

- lichte was (kleding) 40 graden

- donkere was (kleding) 40 graden

- handdoeken/beddengoed/keukendoekjes etc 60 of 90 graden.

- handwas voor bh's

Mijn wasmachine is zo oud dat hij niet eens 30 graden 'normale' programma's heeft, alleen wolwas, maar dan centrifugeert ie weer niet.
oh, qua wasmiddel, alles van robijn: colour, donker, wit, en fijn.
Hier wit/ bont/ fijn door elkaar en het liefst op de miniwas 40 graden, maar met wol op 30 graden wol/fijnwas. Lakens op 60 graden. Handdoeken gaan mee met welke was ik op dat moment draai.en daarna gaat alles zoveel mogelijk in de wasdroger, dat zal ook wel niet iedereen doen.

Je persoonlijke situatie maakt denk ik ook veel uit. Ben een student en woon op kamers, heb dus kleine wasjes en weinig ruimte om de was op te hangen. Als ik zoals Bengal 8 verschillende wassen zou draaien, dan heb ik de trommel nog niet eens halfvol.

edit: en maar een soort wasmiddel natuurlijk; persil vloeibaar power gel
Niet ik heb een pyama, maar dochter van mijn vriend. Dus een roze met witte mouwen. Hihi.

En inderdaad, wat te doen met een gestreept wit/ blauw shirt?

Was je die nou bij gekleurd of bij wit?

Oh en mijn schoonmoeder zou hem een week in de vanish leggen om het wit weer mooi wit te krijgen. Maar goed, ik weet niet wat ze met der vanaish doet, want bij mij werkt het nooit zo goed als bij haar. Zij weekt alles in de vanish en zelfs de meest erge vlekken gaan er bij haar uit. Maar goed, als ik dat doe, krijg ik de helft van de vlekken er alsnog niet uit.

Maar ik vertik het dan om bij haar in de leer te gaan hihi

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven