Wat hoort bij welke was?
vrijdag 11 juni 2010 om 09:51
Na het halve internet te hebben afgespeurd vraag ik me nog steeds wat af.
Hoe wassen jullie?? En hoe sorteren jullie de was??
Ik sorteer nu eigenlijk op gekleurd, wit en donker. Als ik genoeg heb verzameld dan gaat de was aan op 30 a 40 graden.
Maar goed, nu heb ik bijvoorbeeld een blouse van vriend, een licht blauwe werkblouse. De kraag is altijd vies en krijg ik eigenlijk nooit schoon als ik hem mee was tussen mijn andere gekleurde was op 30 of 40 graden.
Nu weet ik dat een blouse best op 60 gewassen kan worden maar zet ik dan een hele wasmaschine aan voor 1 blouse? Ik gebruik het standaard programma, of kan ik beter een ander gebruiken?
Zo heb ik ook wel veel was waar zowel gekleurd als wit in voorkomt (een roze polo met witte kraag bijvoorbeeld).
Nu gaat ie bij mij in de gekleurde was op 30 graden. Maar ik ben toch bang dat dat wit op den duur niet meer echt wit zal blijven.
Hoe doen jullie dit?
In de witte was gaat de witte kleding, maar vaak zit er in de witte kleding wel een streepje met kleur. Hoe wassen jullie dit?
Hoe wassen jullie?? En hoe sorteren jullie de was??
Ik sorteer nu eigenlijk op gekleurd, wit en donker. Als ik genoeg heb verzameld dan gaat de was aan op 30 a 40 graden.
Maar goed, nu heb ik bijvoorbeeld een blouse van vriend, een licht blauwe werkblouse. De kraag is altijd vies en krijg ik eigenlijk nooit schoon als ik hem mee was tussen mijn andere gekleurde was op 30 of 40 graden.
Nu weet ik dat een blouse best op 60 gewassen kan worden maar zet ik dan een hele wasmaschine aan voor 1 blouse? Ik gebruik het standaard programma, of kan ik beter een ander gebruiken?
Zo heb ik ook wel veel was waar zowel gekleurd als wit in voorkomt (een roze polo met witte kraag bijvoorbeeld).
Nu gaat ie bij mij in de gekleurde was op 30 graden. Maar ik ben toch bang dat dat wit op den duur niet meer echt wit zal blijven.
Hoe doen jullie dit?
In de witte was gaat de witte kleding, maar vaak zit er in de witte kleding wel een streepje met kleur. Hoe wassen jullie dit?
vrijdag 11 juni 2010 om 10:12
Nu we hier knus over wassen praten: ik heb echt enorme vlekken in kleding van de factor 50 zonnebrand. Zelfs al op 60 graden gewassen (hoger durf ik echt niet met die kleding), ossegal, oxi, speciale vlekkentovenaar..... niets helpt. Weten jullie hoe ik die vlekken eruit krijg?
Ik moet mijn kind echt met 50 insmeren, en het blijft afgeven ook al is het helemaal ingetrokken. Heb al verschillende merken zonnebrand geprobeerd, maar het blijft vlekken. Heb fabrikant gemaild, maar die zie dat een vlekkenmiddel afdoende was. Dat is het dus niet
Ik moet mijn kind echt met 50 insmeren, en het blijft afgeven ook al is het helemaal ingetrokken. Heb al verschillende merken zonnebrand geprobeerd, maar het blijft vlekken. Heb fabrikant gemaild, maar die zie dat een vlekkenmiddel afdoende was. Dat is het dus niet
vrijdag 11 juni 2010 om 10:14
ehm hier gaat alles bij elkaar in de was op 40 graden. Nieuwe shirts gaan 1x apart ivm eventueel afgeven. en Beddengoed gaat apart op 60 graden. Maar donker of licht gaat gewoon bij elkaar bij ons. In de zeven jaar dat we nu samenwonen pas 1x een ongelukje gehad met een shirtje dat iets was verkleurt door een donker kledingstuk. De rest van de kleding is allemaal nog netjes van kleur en stof, dus voorlopig blijf ik het zo doen. Scheelt een hoop uitzoek gedoe.
vrijdag 11 juni 2010 om 10:14
oooh, die gestreepte dingen inderdaad! wat moet je er mee!
ik heb drie categorieen: wit, donker en bont. en alles gaat op 40graden. ohja, en wol of zijde natuurlijk op speciaal progje.
Maar wat doe je met een donkerblauw/wit gestreepte polo? Doe het nu meestal bij de donker (want is de overheersende 'kleur'), maar merk dat wit toch grauwer wordt. hoe krijgen we dat weer wit?
ik heb drie categorieen: wit, donker en bont. en alles gaat op 40graden. ohja, en wol of zijde natuurlijk op speciaal progje.
Maar wat doe je met een donkerblauw/wit gestreepte polo? Doe het nu meestal bij de donker (want is de overheersende 'kleur'), maar merk dat wit toch grauwer wordt. hoe krijgen we dat weer wit?
vrijdag 11 juni 2010 om 10:15
Ik was:
- Donkere was met sop (donker wasmiddel) (ondergoed etc) op 40 graden, hoog centrifugeren.
- Donkere was zonder sop (direct na de met sop was) voor zwarte truitjes etc, 30 graden, laag centrifugeren.
- Bonte was op 30-40 graden, wasmiddel voor gekleurde was. Afhankelijk van wat erin zit laag of hoog centrifugeren.
- Fijne witte was, wasmiddel voor wit en laag centrifugeren
- Kookwas voor vaatdoekjes etc, 90 graden, wit wasmiddel (want dat spul is allemaal wit bij mij)
- Rode was. 30 graden, gekleurdwasmiddel en laag centrifugeren.
- Beddengoed. 60 graden, wit wasmiddel of gekleurd (afhankelijk van... juistja) op laag centrifugeren.
- Handdoekken was. 60 graden, hoog centrifugeren.
- En dan heb ik nog aparte wasjes voor jurkjes of spijkerbroeken ofzo.
Ja ik ben er maar druk mee.
- Donkere was met sop (donker wasmiddel) (ondergoed etc) op 40 graden, hoog centrifugeren.
- Donkere was zonder sop (direct na de met sop was) voor zwarte truitjes etc, 30 graden, laag centrifugeren.
- Bonte was op 30-40 graden, wasmiddel voor gekleurde was. Afhankelijk van wat erin zit laag of hoog centrifugeren.
- Kookwas voor vaatdoekjes etc, 90 graden, wit wasmiddel (want dat spul is allemaal wit bij mij)
- Beddengoed. 60 graden, wit wasmiddel of gekleurd (afhankelijk van... juistja) op laag centrifugeren.
Ja ik ben er maar druk mee.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
vrijdag 11 juni 2010 om 10:17
Ik ben behoorlijk obsessief qua was sorteren.Fijn wit, 30 graden (witte shirtjes, blouses, bh's)Fijn licht, 30 graden (licht gekleurde shirtjes, topjes etc.)Fijn donker, 30 graden (zwarte bh's, pantykousjes, shirtjes topjes)Fijn rood/roze, 30 graden (shirtjes etc.)Donker 40 graden (jeans, t-shirts man)Bonte was, 60 graden (handdoeken, theedoeken, vaatdoekjes)Bonte was, 60 graden (dekbedovertrekken gekleurd + slopen)Witte was, 60 graden (hoeslakens, moltons, witte slopen)Witte was, 95 graden (moltons eens in de zoveel tijd)Nieuwe dingen met felle kleuren was ik eerst een keer apart. Handwasprogramma op de machine voor hele fijne was, want op de hand wassen doe ik niet aan.
vrijdag 11 juni 2010 om 10:18
quote:Iris27 schreef op 11 juni 2010 @ 10:15:
Ik was:
Ja ik ben er maar druk mee.Zeg dat wel! Hier alles op 40 graden. Bont, wit, zwart.
Ik was:
Ja ik ben er maar druk mee.Zeg dat wel! Hier alles op 40 graden. Bont, wit, zwart.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 11 juni 2010 om 10:20
quote:AlettaJacobs schreef op 11 juni 2010 @ 10:14:
En boeien dat er een pyjama verkleurd is. Het is een pyjama for god sake, ze hoeft er niet mee op tournee.
Pfff een pyjama is het stadium sexy wel voorbij denk ik zo. Lekker bij het beddengoed in de was flikkeren. (vraagt zich af of die lelijke dingen niet verwassen horen te zijn?) of nog beter gewoon weg flikkeren dat ding. Brrr. krijg al de rillingen bij de gedachten aan een pyjama aan in bed.
(Als vriend een pyjama gaat dragen gaat ie op de slaapbank, echt wel)
En boeien dat er een pyjama verkleurd is. Het is een pyjama for god sake, ze hoeft er niet mee op tournee.
Pfff een pyjama is het stadium sexy wel voorbij denk ik zo. Lekker bij het beddengoed in de was flikkeren. (vraagt zich af of die lelijke dingen niet verwassen horen te zijn?) of nog beter gewoon weg flikkeren dat ding. Brrr. krijg al de rillingen bij de gedachten aan een pyjama aan in bed.
(Als vriend een pyjama gaat dragen gaat ie op de slaapbank, echt wel)

vrijdag 11 juni 2010 om 10:20
quote:gizz schreef op 11 juni 2010 @ 10:14:
ehm hier gaat alles bij elkaar in de was op 40 graden. Nieuwe shirts gaan 1x apart ivm eventueel afgeven. en Beddengoed gaat apart op 60 graden. Maar donker of licht gaat gewoon bij elkaar bij ons. In de zeven jaar dat we nu samenwonen pas 1x een ongelukje gehad met een shirtje dat iets was verkleurt door een donker kledingstuk. De rest van de kleding is allemaal nog netjes van kleur en stof, dus voorlopig blijf ik het zo doen. Scheelt een hoop uitzoek gedoe.Dat doe ik dus ook, is het makkelijkst en hier ook nog nooit een ''ongelukje'' gehad...
ehm hier gaat alles bij elkaar in de was op 40 graden. Nieuwe shirts gaan 1x apart ivm eventueel afgeven. en Beddengoed gaat apart op 60 graden. Maar donker of licht gaat gewoon bij elkaar bij ons. In de zeven jaar dat we nu samenwonen pas 1x een ongelukje gehad met een shirtje dat iets was verkleurt door een donker kledingstuk. De rest van de kleding is allemaal nog netjes van kleur en stof, dus voorlopig blijf ik het zo doen. Scheelt een hoop uitzoek gedoe.Dat doe ik dus ook, is het makkelijkst en hier ook nog nooit een ''ongelukje'' gehad...
vrijdag 11 juni 2010 om 10:26

vrijdag 11 juni 2010 om 10:28
vrijdag 11 juni 2010 om 10:29
vrijdag 11 juni 2010 om 10:29
vrijdag 11 juni 2010 om 10:32
quote:Vl43inder schreef op 11 juni 2010 @ 10:28:
[...]
Ha, ha, ik ook. Ik heb zes verschillende soorten op de wasmachine staan:
Robijn vloeibaar licht
Robijn vloeibaar rood
Robijn vloeibaar donker
Omo poeder wit
Omo poeder bont
Wipp Express
Hier:
Dreft Donker
Dreft Fijnwas
Ariel Color
Ariel gewoon
Robijn wit
allemaal in de vloeibare variant, ik gebruik ook weleens Robijn donker of color als dat in de aanbieding is.
Vanish wit
Vanish gewoon
Shout
[...]
Ha, ha, ik ook. Ik heb zes verschillende soorten op de wasmachine staan:
Robijn vloeibaar licht
Robijn vloeibaar rood
Robijn vloeibaar donker
Omo poeder wit
Omo poeder bont
Wipp Express
Hier:
Dreft Donker
Dreft Fijnwas
Ariel Color
Ariel gewoon
Robijn wit
allemaal in de vloeibare variant, ik gebruik ook weleens Robijn donker of color als dat in de aanbieding is.
Vanish wit
Vanish gewoon
Shout
vrijdag 11 juni 2010 om 10:34
Als ik meer was zou hebben zou ik wel meer sorteren, maar nu heb ik:
- lichte was (kleding) 40 graden
- donkere was (kleding) 40 graden
- handdoeken/beddengoed/keukendoekjes etc 60 of 90 graden.
- handwas voor bh's
Mijn wasmachine is zo oud dat hij niet eens 30 graden 'normale' programma's heeft, alleen wolwas, maar dan centrifugeert ie weer niet.
- lichte was (kleding) 40 graden
- donkere was (kleding) 40 graden
- handdoeken/beddengoed/keukendoekjes etc 60 of 90 graden.
- handwas voor bh's
Mijn wasmachine is zo oud dat hij niet eens 30 graden 'normale' programma's heeft, alleen wolwas, maar dan centrifugeert ie weer niet.
vrijdag 11 juni 2010 om 10:36
Hier wit/ bont/ fijn door elkaar en het liefst op de miniwas 40 graden, maar met wol op 30 graden wol/fijnwas. Lakens op 60 graden. Handdoeken gaan mee met welke was ik op dat moment draai.en daarna gaat alles zoveel mogelijk in de wasdroger, dat zal ook wel niet iedereen doen.
Je persoonlijke situatie maakt denk ik ook veel uit. Ben een student en woon op kamers, heb dus kleine wasjes en weinig ruimte om de was op te hangen. Als ik zoals Bengal 8 verschillende wassen zou draaien, dan heb ik de trommel nog niet eens halfvol.
edit: en maar een soort wasmiddel natuurlijk; persil vloeibaar power gel
Je persoonlijke situatie maakt denk ik ook veel uit. Ben een student en woon op kamers, heb dus kleine wasjes en weinig ruimte om de was op te hangen. Als ik zoals Bengal 8 verschillende wassen zou draaien, dan heb ik de trommel nog niet eens halfvol.
edit: en maar een soort wasmiddel natuurlijk; persil vloeibaar power gel
vrijdag 11 juni 2010 om 10:38
Niet ik heb een pyama, maar dochter van mijn vriend. Dus een roze met witte mouwen. Hihi.
En inderdaad, wat te doen met een gestreept wit/ blauw shirt?
Was je die nou bij gekleurd of bij wit?
Oh en mijn schoonmoeder zou hem een week in de vanish leggen om het wit weer mooi wit te krijgen. Maar goed, ik weet niet wat ze met der vanaish doet, want bij mij werkt het nooit zo goed als bij haar. Zij weekt alles in de vanish en zelfs de meest erge vlekken gaan er bij haar uit. Maar goed, als ik dat doe, krijg ik de helft van de vlekken er alsnog niet uit.
Maar ik vertik het dan om bij haar in de leer te gaan hihi
En inderdaad, wat te doen met een gestreept wit/ blauw shirt?
Was je die nou bij gekleurd of bij wit?
Oh en mijn schoonmoeder zou hem een week in de vanish leggen om het wit weer mooi wit te krijgen. Maar goed, ik weet niet wat ze met der vanaish doet, want bij mij werkt het nooit zo goed als bij haar. Zij weekt alles in de vanish en zelfs de meest erge vlekken gaan er bij haar uit. Maar goed, als ik dat doe, krijg ik de helft van de vlekken er alsnog niet uit.
Maar ik vertik het dan om bij haar in de leer te gaan hihi