Wat hoort bij welke was?

11-06-2010 09:51 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het halve internet te hebben afgespeurd vraag ik me nog steeds wat af.

Hoe wassen jullie?? En hoe sorteren jullie de was??

Ik sorteer nu eigenlijk op gekleurd, wit en donker. Als ik genoeg heb verzameld dan gaat de was aan op 30 a 40 graden.

Maar goed, nu heb ik bijvoorbeeld een blouse van vriend, een licht blauwe werkblouse. De kraag is altijd vies en krijg ik eigenlijk nooit schoon als ik hem mee was tussen mijn andere gekleurde was op 30 of 40 graden.

Nu weet ik dat een blouse best op 60 gewassen kan worden maar zet ik dan een hele wasmaschine aan voor 1 blouse? Ik gebruik het standaard programma, of kan ik beter een ander gebruiken?

Zo heb ik ook wel veel was waar zowel gekleurd als wit in voorkomt (een roze polo met witte kraag bijvoorbeeld).

Nu gaat ie bij mij in de gekleurde was op 30 graden. Maar ik ben toch bang dat dat wit op den duur niet meer echt wit zal blijven.

Hoe doen jullie dit?

In de witte was gaat de witte kleding, maar vaak zit er in de witte kleding wel een streepje met kleur. Hoe wassen jullie dit?
Oh heerlijk, kan ik ook even mijn reactie geven. Volgens mij heb ik het ook van mijn moeder:

- handdoeken zwart + donker beddengoed: 60 graden of warmer

- handdoeken groen + theedoeken, vaatdoekjes, keukenhanddoeken + licht beddengoed: 60 graden of warmer

- wit-wit. Dus geen streepjes. Wel opdrukken etc: 30-40 graden met voorwas

- lichtgekleurd: 30-40 graden

- donker / zwart: 30-40 graden

- rood: 30 graden

- jeans: 40 graden

Spullen die een handwas-logootje hebben, doe ik op een handwasprogramma, net als wollen dingen. Heel soms was ik iets op de hand. Een synthetisch jurkje ofzo.

En dan heb ik als wasmiddelen:

- omo color poeder

- omo wit poeder

- biotex blauw voorwas

- soda

- dreft klein en krachtig voor de zwarte was

- vanish (maar heb het gevoel dat het niet helpt)

- biotex groen handwas
Ik gebruik color catchers dus veel gekleurde kleding gooi ik bij elkaar. Zwart doe ik wel altijd bij elkaar en wit ook.Het meeste gaat op 40 graden. Fijnere kleding op 30 graden of wolwas.

Handdoeken en vaatdoekjes gooi ik bij elkaar op 95 graden. Beddengoed op 60 graden en af en toe op 95.

Overhemden van vriend gaan op 30 graden op een kreukvrij programma. Spijkerbroeken gaan bij elkaar op 30-40 graden.

Ik heb ook verschillende soorten wasmiddel. Ariel voor gekleurde was en Ariel voor witte was, Robijn black velvet voor zwart/donkere was, een wasmiddel voor spijkerbroeken en een wolwas/fijnwasmiddel geloof ook van Robijn. Ik gebruik ook nog color catchers en droogtrommeldoekjes.
Mezelf gequote
Een aantal van jullie kunnen zo afstuderen op de was!
quote:Yeti80 schreef op 11 juni 2010 @ 12:09:

Maar wassen jullie beddengoed ook op 60 graden als er op het etiket 40 graden staat?

En dan de donkerblauw gewoon bij rood gooien?

1. ik koop alleen beddengoed van 100% katoen en dat kan op 60 graden gewassen worden, ook al staat er 40 graden op het labeltje. Fabrikanten zijn aan de voorzichtige kant.

2. ik was geen donkerblauw bij rood

Maar wassen jullie beddengoed ook op 60 graden als er op het etiket 40 graden staat?

Wel op 60 graden.

Rode was altijd apart. Rood is lastige kleur om samen met andere kleuren te wassen.

Blauw doe ik nog wel eens samen met wit. volgens mij kan dat wel omdat blauw witgoed witter maakt. Iets met blauw dat langzaam uit witte kleren verdwijnt en weer opknapt met wat blauw erbij.

Zoiets.
Ik zie wel eens in de winkel mensen die dan van die felgekleurde handdoeken kopen. Zelf doe ik dat nooit. Alles wit. Lekker makkelijk.
Ik doe de witte was hier altijd op 95 graden ook al staat er 40 graden in het wasetiket.Met 95 graden krijg ik het weer spierwit uit de wasmachine.

Ik had laatst een nieuwe witte broek met vlek op de knie.Omdat het een nieuwe broek was heb ik deze eerst op 60 graden gewassen,nou de vlek zag ik nog,toen op 95 graden en weg was de vlek.

Rest van de was gaat op 60 graden of het nu de zwarte was is of de gekleurde was.Of er nu 40 graden in staat of niet.

Ik was beddengoed en handdoeken soms wel op 90 graden, ookal staat op het etiket 40 graden is beter voor de wasmachine he.

En kleuren, alles gaat bij elkaar, geel bij groen, roze, rood, zwart, blauw, paars....maakt me geen reet uit.

Hier nog nooit verwassen kleding/handdoeken/beddengoed gehad.
quote:yasuko schreef op 11 juni 2010 @ 12:48:

Ik zie wel eens in de winkel mensen die dan van die felgekleurde handdoeken kopen. Zelf doe ik dat nooit. Alles wit. Lekker makkelijk.Jij bent dus ook al zo praktisch . Ik heb ook witte theedoeken gekocht, maar daar ben ik minder blij mee.
-dubbel-

En dan de donkerblauw gewoon bij rood gooien?Ik gooi zelfs mn witte laken + witte molton bij mijn zwart/grijze dekbedhoezen op 60c., en daarna gaat alles met elkaar de droger in. Gaat al jaren prima!
Komt ie hoor:

-handdoekenwas: 60 en af en toe 90 graden (handdoeken, ondergoed, sokken, schoonmaakdoekjes)

-beddengoed 60 graden

-donkere was (zwart en donkerbruin, spijkergoed wat donker moet blijven): 40 graden met een wasmiddel voor donkere was dus.

-gekleurde was: alles door elkaar. m.u.v. fijnwas of duurdere kleding: 40 graden met een wasmiddel voor de gekleurde was

-witte was, echt alleen voor spierwitte dingen evt wat lichtblauwe overhemden of iets met een klein streepje/ruitje: 40 graden met een wasmiddel voor de witte was....

Als het te gek wordt met de vieze kragen doe ik er een scheutje vlekkenspray op van Scout ofzo en dan op 60 graden.

Ehm...heb alles gehad denk ik. Verder doe ik dan nog wat fijn spul en die twijfelgevallen, zoals zwart/wit gestreepte kleding het liefst met de hand, en anders op een fijnwas-programma, en ja dan is het soms niet anders dan dat de machine voor 1 of 2 dingetjes draait.
Beddengoed, handdoeken, vaatdoekjes en dergelelijke allemaal op 60 graden (af en toe op 95 voor de wasmachine) en ook in de droger.Donker en licht door elkaar boeit me hier niet zo, maar meestal heb ik toch wel 2 van deze wassen per week dus sorteer het een beetje in donker(bont) en licht.

- alles van spijkerstof (broeken van de kinderen en van on) en andere stugge kleding (donker/blauw) 40 graden en in de droger

- zwarte kleding op 30 of 40

- donker-bonte kleding op 30 of 40

- licht-bonte kleding op 30 of 40

- witte kleding op 30 of 40

Verder doe ik altijd alle ondergoed en sokken bij elkaar in 1 was, op 40 meestal. Daar gaat niets anders bij. Deze was gaat ook in de droger op lage temp. Andere kleding gaat bij mij nooit in de droger.
- donkere kleding (zwart/bruin/donkergrijs + spijkergoed) op 30 graden

- witte kleding op 40 graden

- zwart-witte kleding op 40 graden

- rode/paarse/roze kleding en handdoeken op 40 graden

- blauw/groene kleding (excl spijkerbroeken) op 40 graden

- handdoeken/beddengoed op 60 en soms op 90 om de machine door te spoelen

Verder nog heel veel wasjes met kleding die op de hand moet (maar gelukkig kan mijn machine dat). Als de kleuren matchen mag het bij elkaar.

Een droger heb ik nu niet, toen ik die wel had gebruikte ik die alleen voor beddengoed en handdoeken, kleding vind ik er te snel in slijten en lelijk worden.

Ik ben een echte wasprecisiepoeper. Niemand, en dan bedoel ik ook niemand, komt aan mijn wasgoed. De keren dat dat wel gebeurd is, is er ook iets verkleurd/doorgelopen/gekrompen/verpest. Laatste keer was op een vakantie toen een vriendin een was ging doen en aanbood mijn onderbroeken mee te wassen. Die waren wit en kreeg ik grijs terug. Ja, ze had ze natuurlijk met haar zwarte shirts meegewassen. Ze vond het gek dat ik baalde van mijn grauwe strings. Bij haar had alles die kleur
quote:Bagheera schreef op 11 juni 2010 @ 12:52:

[...]

Jij bent dus ook al zo praktisch . Ik heb ook witte theedoeken gekocht, maar daar ben ik minder blij mee.

Zelfde met witte vaatdoekjes van de Hema. Schiet ook niet op .

Hier mag dus ook niemand aan de was komen behalve ik.
quote:delphicat schreef op 11 juni 2010 @ 13:32:

- Ze vond het gek dat ik baalde van mijn grauwe strings. Bij haar had alles die kleur Efcha wit zou je grote vriend kunnen zijn bij dit soort ongelukjes
quote:Sunny1 schreef op 11 juni 2010 @ 13:36:

[...]

Hier mag dus ook niemand aan de was komen behalve ik.Man wast ook, en voor de kraamhulp zocht hij de was uit
quote:Bagheera schreef op 11 juni 2010 @ 13:50:

[...]

Efcha wit zou je grote vriend kunnen zijn bij dit soort ongelukjes

Ja, die heb ik wel eens gebruikt inderdaad. Toen ik zelf een wasongelukje had gemaakt

Had een zwartwit jurkje van een vriendin gekregen, en meegewassen met mijn overige zwartwitte was. Bleek dat zij het jurkje (dat ze al jaren had) nooit gewassen had. Al het wit in mijn zwartwit was was paars

Na zo'n flesje speciaal voor zwartwitte was, heb ik nog een aantal kledingstukken kunnen redden gelukkig. Maar ook alleen omdat ik die was heb natgehouden tot ik vlekkenmiddel had. Als het eenmaal droog is, is het meestal niet meer te redden.
quote:Bagheera schreef op 11 juni 2010 @ 11:01:

Hi Ringel! Krijg je die brandlucht dan nog wel uit je machine? Dat is zo'n hardnekkige lucht.af en toe een schepje soda door de wasmachine doet wonderen!
o en ik doe niks in e droger. Die heb ik nl niet. Alles gaat fijn op rekjes en dan ruikt de zolder zo lekker.

gebruiken jullie dan eigenlijk was verzachter? Gebruik zelf altijd Lenor...(tikkie verslaafd waarschijnlijk) en wasmiddel (vloeibaar) voor witte en gekleurde was, niet merk gebonden.
Ik gebruik alleen wasverzachter voor mijn beddengoed (en eventuele meegewassen handdoeken). Wasverzachter in kleding vind ik vies, bederft mijn eetlust (en dat willen we niet hebben ).

Ik heb van Robijn een zomergeurtje en een wintergeurtje. Gebruik ik al een aantal seizoenen.
Ik was op gevoel

Wit op 40 tot 90 graden, soms met wat licht bont erbij.

Licht bont op 30 tot 60, soms met wit erbij

Donker bont 30 tot 50 graden, soms met wat lichter erbij en 50 is voor een kort programma.

Uhm waar let ik nog meer op, soda bij de witte was, geen spijkerbroeken of andere ritsen bij dunne shirtjes of gevoelige stoffen. En ik was met het wasmiddel wat in de aanbieding is, wel altijd wit en color, zwart/rood/paars/zijdeglas doe ik niet aan.

Alles behalve synthetische stoffen (trainingspak, slidingbroekje ed) en bh's in de droger.
Dat doe ik ook wassen met wasmiddel voor witte was of met color. En ik gebruik ook geen speciale middelen voor zwart of spijker etc.

Het verschil tussen een witwasmiddel en een kleurwasmiddel is wel relevant, want in het witwasmiddel zit bleek. Da's niet goed voor gekleurde stoffen, maar wel fijn voor je beddengoed.
Oh ik vergeet nog iets, ik was net als jullie mijn beddegoed op 60 of 90 ongeacht de kleur.

Ah, misschien weten jullie de oplossing voor mijn probleem. Vriend heeft een vette huid, echt een vette huid en zijn witte kleding + zijn deel van het bed slaat altijd geel/bruin uit, dat krijg ik nooit schoon, niet heet, niet met extra vlekkenspul, gewoon niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven