Wat is belangrijk in een keuken

15-06-2019 07:36 123 berichten
We hebben een nieuw huis gekocht en ik mag een nieuwe keuken gaan uitzoeken. Nu ben ik met onze huidige niet zo blij. Weinig werkruimte en weinig bergruimte. Dat zijn dus al twee eisen.
Maar wat is voor jullie belangrijk in een keuken? Misschien kom ik nog zaken tegen waar ik niet aan denk.
lisbeth schreef:
15-06-2019 09:49
We gaan met het hele gezin. Twee pubers waarvan eentje nogal onhandig. ADHD. Slim maar een chaoot en impulsief.
De andere puber is een hobby kok in wording en die wilde met name veel meer werkruimte.
Ik ben een volwassene met adhd, chaotisch en onhandig maar kan prima met een Qooker overweg hoor. Oke er zit wat leeftijdsverschil maar het ADHD kind is toch niet dom ofzo. Als je goed weet hoe het werkt is er niets aan de hand. Ja, ik heb 1 keer echt onhandig gedaan, dacht niet na en deed mijn hand onder de kraan, gelukkig snel want het was het kokende water wat aanstond. Oeps. Maar dat gebeurd 1x. Ja, het deed even pijn maar ben er niet dood van gegaan.
Ik vind het dus een beetje een flauwe reden. Het kind heeft ADHD e.d. dus zou het niet kunnen :(
Een beetje vertrouwen in je kind.....
Alle reacties Link kopieren
Maandag27 schreef:
15-06-2019 09:39
Wat voor soort puber heb je dat je denkt dat hij/zij geen quooker kan bedienen? Als je nou een tweejarige klimpeuter hebt, kan ik het me nog voorstellen, al hebben ze best wel maatregelen getroffen om verbranden te voorkomen. Het grootste voordeel van de quooker vind ik naast de snelle thee en kortere kooktijd van groente-rijst-aardappelen en thee/koffie, dat het als een warm water boiler aangesloten kan worden. Waardoor het water uit je gewone kraan supersnel warm is. En dat bespaart water en is lekker snel. Zeker als je cv-ketel bv op zolder staat.

Het bespaart water, maar het constant heet houden van al dat water kost wel energie.
Alle reacties Link kopieren
Ladenkastje87 schreef:
15-06-2019 10:18
Ik ben een volwassene met adhd, chaotisch en onhandig maar kan prima met een Qooker overweg hoor. Oke er zit wat leeftijdsverschil maar het ADHD kind is toch niet dom ofzo. Als je goed weet hoe het werkt is er niets aan de hand. Ja, ik heb 1 keer echt onhandig gedaan, dacht niet na en deed mijn hand onder de kraan, gelukkig snel want het was het kokende water wat aanstond. Oeps. Maar dat gebeurd 1x. Ja, het deed even pijn maar ben er niet dood van gegaan.
Ik vind het dus een beetje een flauwe reden. Het kind heeft ADHD e.d. dus zou het niet kunnen :(
Een beetje vertrouwen in je kind.....
Precies, ik zou voor mezelf geen Qooker willen vanwege onhandig en chaotisch.
Nu heb ik er ook geen geld voor, dat scheelt.
Maar mijn zoon van 17 jaar zou er beter mee om kunnen gaan als ik, dat weet ik zeker.
En als ik er een had zou ik er misschien ook een keer de fout mee ingaan maar dan nog, dat is geen drama.

Water koken vind ik echter niet vervelend, ben sowieso geen snelle kok en kan in de tussentijd andere dingen doen.
whateverever wijzigde dit bericht op 15-06-2019 11:21
5.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De hoogte van het werkblad! Vergeet niet om rekening te houden met een vloer die misschien nog gelegd moet worden.

Oh, en de diepte. Heb zelf 75 cm en vind het ideaal.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Als je geen platen oid achter je kookplaat wil, rol de muren na het stuccen of verven dan in met parketlak, kun je alles zo afvegen en het glanst niet.

Vaatwasser op hoogte is fijn, en veel lades. Voor glazen ed hebben we klepkastjes, fijn want niet zo kolossaal.
Mevrouw75 schreef:
15-06-2019 10:27
Het bespaart water, maar het constant heet houden van al dat water kost wel energie.
Het water wordt niet constant heet gehouden. Het zit eigenlijk in een soort thermosfles waardoor er maar een heel klein beetje energie nodig is om het naar 100 graden te krijgen.
lisbeth schreef:
15-06-2019 09:49
We gaan met het hele gezin. Twee pubers waarvan eentje nogal onhandig. ADHD. Slim maar een chaoot en impulsief.
De andere puber is een hobby kok in wording en die wilde met name veel meer werkruimte.
Je man ook? Scheidingsplannen weer in de ijskast?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
15-06-2019 09:31
Wie zegt dat dan?
Dat vraag to zich af
Alle reacties Link kopieren
Nog even een inhoudelijke reactie over een quooker. Ik vind het echt ideaal. Pasta koken, thee etc. Gebruik hem meerdere keren per dag. Tuurlijk is het een luxe product maar voor mij wel een die zn geld waard is.

Kinderen en quooker gaat ook prima samen. Oudste is puber en kan hem prima bedienen, kind dat jonger is kan het ook maar doet het niet omdat ze het zelf eng vindt. Peuter zou hem niet aan kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-06-2019 13:31
Je man ook? Scheidingsplannen weer in de ijskast?
Wat een rare reactie
Het meest belangrijk is de basis. Dus de indeling, veel werkruimte, géén modeitems als in cookers, stoomovens, ingebouwde koffietoestand, allemaal van die dingen die interessant zijn, veel te veel plek innemen maar na een mand amper gebruikt worden of kapot gaan. Hoogglans rules, mijn keuken is 10 jaar oud en kan zó de showroom in, geen krasje op, en ja, ik kook héél erg uitgebreid. Greeploos is rete onhandig (sjokvol krassen van nagels en zo, ik heb op de badkamer een huge greeploos meubel, the horror al is die bij mij nog puntgaaf want geen kinderen en zo), grote grepen zijn superhandig (sta eens gehaktballen te draaien en je moet paneermeel hebben...kun je desnoods met je voet een la opentrekken) en vooral geén bovenkasten als het even kan en verder alleen lades lades lades en lades (had ik al lades gezegd? :lol: )
Lades zijn een heerlijkheid, nooit meer op de knieeën zoeken naar iets achterin, je houdt het met lades vanzelf overzichtelijk en netjes. Ik heb geen enkel kastje meer, alleen maar 16! lades en ik wil nooit ooit meer anders.
O ja, nooit ooit éver de kookplaat in een hoek, het domste wat een mens kan doen, je moet ruimte hebben om te wokken, vrij te roeren en om te gooien en dan is een kookplaat in een hoek echt het meest stupide. Vaatwasser meteen links naast je spoelbak. En hou op met die kookeilandenhype, denk praktisch en als je per sé een eiland wil, doe dan een spoel of werkeiland, Een afzuiggeval midden aan een plafond is lelijk en zo'n omhoogschuif inbouwding is ontzettend storingsgevoelig.
Kortom, doe wat voor jou praktisch is, wat in je huis mogelijk is en niet wat in de woonbladen staat "omdat het zo moet".
Alle reacties Link kopieren
@ doe s lief
Ik heb maar 2 keukens gehad in mijn leven en allebei in een huurwoning maar idd een fornuis in een hoek zetten is niet handig, dat heb ik nu wel want het gaat niet anders ivm met de gasleiding.
Verder kan ik hier niet zo meepraten, ik ben geen zelf ingedeelde keukens gewend en denk dus dat het ook veel aan de kok ligt of wat er uit de keuken komt smaakt.
Mijn oma had een heel simpele keuken maar maakte er de heerlijkste dingen en andersom gaat het ook op, sommige mensen hebben een prachtige keuken en kunnen niet koken.
Alle reacties Link kopieren
Quooker zijn juist wel ontzettend handig en nemen geen ruimte in.
Wordt dagelijks meerdere keren gebruikt.

Lades zijn inderdaad wel veel handiger dan kastjes en to borden kunnen prima in een lade opgeborgen worden.

Ik heb geen bovenkastjes want niet mooi maar toch zijn bovenkastjes wel handig voor het opbergen van glazen.
Dus niet mooi wel handig.

Geen lage koelkast want dat is onoverzichtelijk. Ga voor onder vriesladen en daarboven een koelkast.

En het allerbelangrijkste in een keuken vind ik de vaatwasser.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook kookplaten waar de afzuigkap inzit zonder dattie omhoog komt hoor. Niet storingsgevoeliger dan een ouderwetse afzuigkap en een stuk minder lelijk.
Quooker doet het hier ook al 10 jaar zonder ooit stuk te zijn geweest. Prima dat je het niets vindt maar roep niet zonder dat je er überhaupt ervaring mee hebt.

Ik vind bovenkastjes ook niet mooi maar idd, het scheelt wel veel ruimte. Ik heb een aparte servieskast, daar staan vooral de wijnglazen en een bepaald servies dat ik niet dagelijks gebruik.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
15-06-2019 15:45
Quooker zijn juist wel ontzettend handig en nemen geen ruimte in.
Wordt dagelijks meerdere keren gebruikt.

Lades zijn inderdaad wel veel handiger dan kastjes en to borden kunnen prima in een lade opgeborgen worden.

Ik heb geen bovenkastjes want niet mooi maar toch zijn bovenkastjes wel handig voor het opbergen van glazen.
Dus niet mooi wel handig.

Geen lage koelkast want dat is onoverzichtelijk. Ga voor onder vriesladen en daarboven een koelkast.

En het allerbelangrijkste in een keuken vind ik de vaatwasser.
Ik zou juist nooit een vaatwasser willen, ik woon alleen met mijn zoon en de afwas valt echt wel mee, zeker als ik het elke dag bijhou.
Je servies wordt er niet mooier op en je moet er teveel bij nadenken, vind ik, over het inruimen, uitruimen en dergelijke.
Plus dat mijn ouders alles afspoelen voor het erin gaat, dan scheelt het niet eens veel tijd.

Ik heb zelf niet eens een waterkoker, gewoon een fluitketel.
Maar als het geld hebt voor een Quooker en je vindt dat handig, waarom niet.
whateverever wijzigde dit bericht op 15-06-2019 16:01
6.79% gewijzigd
Lievejetje schreef:
15-06-2019 13:53
Wat een rare reactie
Sorry. Ik was heel verbaasd omdat ik dacht dat TO ging scheiden, maar misschien verwar ik haar met een ander.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Maar goed, misschien was het huis al gekocht.
We hebben dingen kunnen uitwerken ja gelukkig. We hadden voor de problemen al verhuisplannen en dit kwam op ons pad.

Vanochtend bij de keukenboer geweest en gezien de indeling keuken kamer zit er wel een eiland in de planning maar dat bestaat voornamelijk uit lades en blad. Verder extra hoog blad genomen, extra diep kan waarschijnlijk niet vanwege een deur die er zit.
Verder zit het fornuis midden in het werkblad, dan een stuk blad met de afwasmachine en dan de spoelbak. Dat leek ons wel handig want dan kan de afwasmachine open gezet worden en dan heeft diegene die kookt geen last van diegene die bij de wasbak staat.
Veel lades hebben we, wel bovenkastjes.
Wat tegen de muur komt weten we nog niet. Aparte oven en aparte combi. De combi zit in een aparte kast met de ijskast.
Let op 't materiaal van de spoelbak!

Het is dat we er heel onze keuken mee vernielen, anders hadden we hier al lang een andere (en dubbele) spoelbak.
We hebben iets van zwart composiet (?) dat dus grijs wordt en nauwelijks proper te krijgen is.


Een fatsoenlijke grote oven vind ik ook een must.
Een stoomoven en quooker dan weer niet.


Met een partner en 2 kinderen: Een grote koelkast!
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 15-06-2019 16:36
13.87% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
15-06-2019 16:00
Sorry. Ik was heel verbaasd omdat ik dacht dat TO ging scheiden, maar misschien verwar ik haar met een ander.
Statistisch zijn er wellicht heel veel echtscheidingen vanwege keukenkeuzes, die laatste druppel in die emmer en zo dus misschien zit je er niet eens zo erg naast :mrgreen:
Lievejetje schreef:
15-06-2019 15:56
Je hebt ook kookplaten waar de afzuigkap inzit zonder dattie omhoog komt hoor. Niet storingsgevoeliger dan een ouderwetse afzuigkap en een stuk minder lelijk.
Quooker doet het hier ook al 10 jaar zonder ooit stuk te zijn geweest. Prima dat je het niets vindt maar roep niet zonder dat je er überhaupt ervaring mee hebt.

Ik vind bovenkastjes ook niet mooi maar idd, het scheelt wel veel ruimte. Ik heb een aparte servieskast, daar staan vooral de wijnglazen en een bepaald servies dat ik niet dagelijks gebruik.
Als ik geen ervaring had zou ik niet gillen. Nou ja, geen ervaring in mijn eigen keuken zeg ik eerlijk, wel die van een buur en een nicht, nieuwe keukens en binnen een jaar al de één 5 en de ander liefst 7 keer ellende met Miele kookding met geïntegreerde afzuiging en mijn nicht behalve dat met een Quoocker die niks dan ellende gaf, ze heeft dat ding laten verwijderen en is superblij met haar waterkoker én de ruimte die dat ding eerst innam in haar lade.

Heb ik overigens al gezegd dat enkel en alleenl lades the bomb zijn? :proud:
Ik heb ze van 80, 90 en 120 cm in 3 verschillende hoogtes :heart:
Bovenkasten dus niet maar wel 2 dikke planken en daarop staan de glazen, zo mooi, ga geen foto's niet neerzetten natuurlijk want hij heeft in boekjes gestaan maar het is zo gaaf (en geen tegels maar gestuucte wanden met Sikkens Alfatex Q10, schrobvast, aanrader)
Ik hou van mijn keuken, na 10 jaar nog steeds zo blij mee :heart:
anoniem_64a53cca42dd0 wijzigde dit bericht op 15-06-2019 16:43
18.48% gewijzigd
Spoelbak wordt gewoon metaal.
Enige discussie is nog het materiaal van het blad. Man wil kunststof maar ik kan het niet heel mooi vinden
lisbeth schreef:
15-06-2019 16:40
Spoelbak wordt gewoon metaal.
Enige discussie is nog het materiaal van het blad. Man wil kunststof maar ik kan het niet heel mooi vinden
Composiet! Kunststof kan uiteraard hoor maar geen wit, dat wordt heel snel lelijk.
Maar "we" vergeten met reageren denk ik ook dat budget het bepalende punt is, we kunnen van alles aandragen maar budget bepaald de meeste keuzes.
Ik heb geen maximaal budget, voor niks, kan doen wat ik wil maar ik wil nooit van die luxe dingen die ik niet gebruik/niet wil/enkel mode zijn/voor de buren/voor de verkoop ooit, ik ben tegendraads, haat winkelen, geef geen moer om (overbodige) luxe of sieraden. Komt ws omdat we ooit begonnen met drie keer noppes nada niks en ik nooit verwend ben geraakt.
Ik heb zelfs geen droger,zie daar het nut niet van in met een zolder die verder niet gebruikt wordt :flag:
Gooi mij met mijn oude versleten lievelings joggingbroek (ik heb er serieus nog één van Hans textieL ) in mijn tuin met mijn snoeischaren en zo en ik ben zielsgelukkig, geld of niet.
anoniem_64a53cca42dd0 wijzigde dit bericht op 15-06-2019 16:57
44.31% gewijzigd
We waren laatst op bezoek bij iemand met een Quooker en mijn kleuter had het, na uitleg, terwijl die man erbij stond om op te letten, voor elkaar om een glas 'koud' water te pakken, hand te verbranden en glas kokend heet water te laten vallen vlak naast een peuter die langsliep.
Peuter blaar op de rug, mijn kind beetje verbrande hand, drie huilende kinderen (een meisje had spetters gevoeld maar leek niks te hebben) feestje verpest. We zijn maar snel vertrokken.
Ik vind het dus tien keer niks.
dubbel, excuus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven