Wat is wijsheid?
woensdag 5 september 2012 om 10:51
Kunnen jullie meedenken?
Mijn vriend en ik zijn nog niet lang bij elkaar (5 mnd), maar we willen erg graag samenwonen. We hebben een lange vakantie gehad samen, wat echt geweldig was en nadien is het nog meer afkicken om elkaar niet dagelijks te kunnen zien.
Ik heb een koophuis, hij huurt. Hij vindt het geen prettig idee om bij mijn huis in te trekken, omdat het al zo lang van mij is en hij bang is dan het gevoel te hebben dat het niet zijn plek is. Zijn idee is om een huis te gaan huren in mijn buurt, zodat we wel altijd samen kunnen eten/slapen. Dit meer ter overbrugging tot we een huis zullen kopen samen. Maar wat dat betreft: hij wil ook van baan veranderen en zoekt iets in onze buurt, hij werkt nu ver weg en dat kost veel lange dagen en reistijd. Als hij van baan verandert zal hij zijn vaste contract verliezen en dat betekent dat we geen hypotheek kunnen krijgen. Ook ik heb namelijk een tijdelijk contract momenteel. Snappen jullie het nog?
Het is misschien gek, maar toch zijn we al helemaal vooruit aan het denken en dus ook deze afwegingen aan het maken. Wat is nou wijsheid in dit geval? De komende jaren apart blijven wonen is toch ook niet leuk?
Mijn vriend en ik zijn nog niet lang bij elkaar (5 mnd), maar we willen erg graag samenwonen. We hebben een lange vakantie gehad samen, wat echt geweldig was en nadien is het nog meer afkicken om elkaar niet dagelijks te kunnen zien.
Ik heb een koophuis, hij huurt. Hij vindt het geen prettig idee om bij mijn huis in te trekken, omdat het al zo lang van mij is en hij bang is dan het gevoel te hebben dat het niet zijn plek is. Zijn idee is om een huis te gaan huren in mijn buurt, zodat we wel altijd samen kunnen eten/slapen. Dit meer ter overbrugging tot we een huis zullen kopen samen. Maar wat dat betreft: hij wil ook van baan veranderen en zoekt iets in onze buurt, hij werkt nu ver weg en dat kost veel lange dagen en reistijd. Als hij van baan verandert zal hij zijn vaste contract verliezen en dat betekent dat we geen hypotheek kunnen krijgen. Ook ik heb namelijk een tijdelijk contract momenteel. Snappen jullie het nog?
Het is misschien gek, maar toch zijn we al helemaal vooruit aan het denken en dus ook deze afwegingen aan het maken. Wat is nou wijsheid in dit geval? De komende jaren apart blijven wonen is toch ook niet leuk?
woensdag 5 september 2012 om 11:18
Ik snap wel dat als hij bij jou intrekt hij het gevoel heeft dat het niet jullie huis is maar jou huis. Het is nu natuurlijk ook helemaal naar jouw smaak ingericht. Bovendien geeft hij zijn vetrouwde woonomgeving met familie en vrienden op voor jou. Hij zoekt een nieuwe baan. Kortom voor hem veranderd alles en jij hoeft er niets voor op te geven. Het voelt voor hem eerlijker en gelijkwaardiger als julllie allebei in een nieuw huis beginnen.
Maar in deze tijden zou ik niet zomaar mijn koophuis opgeven.
Bovendien is het nog maar de vraag of het snel verkocht wordt en of je geen restschuld overhoud.
De slimste optie lijkt mij dat hij toch bij jou in komt wonen.
Ik weet niet of je een zolder hebt maar als dat zo is dan kun jij (een gedeelte van) jouw meubels daar opslaan en zodat hij ook meubels van hem in jouw huis kan zetten.
Je zou kunnen verven en behangen zodat het ook zijn huis wordt. Dan kunnen jullie kijken of het bevalt.
Bevalt het niet dan kan je altijd nog overwegen wat je dan gaat doen.
Door geen huis te huren in jouw woonplaats heb je ook geen dubbele lasten en kan hij zijn huis ook nog een tijdje aanhouden. Dan heeft hij ook nog een plek om naar terug te gaan mocht het niet werken.
Maar in deze tijden zou ik niet zomaar mijn koophuis opgeven.
Bovendien is het nog maar de vraag of het snel verkocht wordt en of je geen restschuld overhoud.
De slimste optie lijkt mij dat hij toch bij jou in komt wonen.
Ik weet niet of je een zolder hebt maar als dat zo is dan kun jij (een gedeelte van) jouw meubels daar opslaan en zodat hij ook meubels van hem in jouw huis kan zetten.
Je zou kunnen verven en behangen zodat het ook zijn huis wordt. Dan kunnen jullie kijken of het bevalt.
Bevalt het niet dan kan je altijd nog overwegen wat je dan gaat doen.
Door geen huis te huren in jouw woonplaats heb je ook geen dubbele lasten en kan hij zijn huis ook nog een tijdje aanhouden. Dan heeft hij ook nog een plek om naar terug te gaan mocht het niet werken.
woensdag 5 september 2012 om 11:19
quote:liza4 schreef op 05 september 2012 @ 11:14:
[...]
Dit is dus nooit gezegd. We zouden dan dichter bij elkaar wonen, waardoor we elkaar wel dagelijks kunnen zien, that's it.
Dat mensen het niet helemaal snappen, is misschien ook wel omdat jullie de situatie onnodig ingewikkeld maken.
Jij hebt een huis. Vriend wil elkaar dagelijks zien en in de buurt gaan werken. 1 + 1 = 2
[...]
Dit is dus nooit gezegd. We zouden dan dichter bij elkaar wonen, waardoor we elkaar wel dagelijks kunnen zien, that's it.
Dat mensen het niet helemaal snappen, is misschien ook wel omdat jullie de situatie onnodig ingewikkeld maken.
Jij hebt een huis. Vriend wil elkaar dagelijks zien en in de buurt gaan werken. 1 + 1 = 2
Hallo?!
woensdag 5 september 2012 om 11:31
5 maanden vind ik inderdaad ook nog een veel te jonge relatie om zo'n groot beslissing te maken. Ik zou zeggen probeer eerst eens elkaar beter te leren kennen op alle vlakken, laat hem een tijdje bij je wonen en wie weet voelt hij zich daar toch wel thuis... Zo niet dan kunnen jullie gewoon afspreken om samen een nieuw huis te nemen, wat overigens wel een hele grote beslissing is dus ik zou ten eerste het wat tijd geven, minimaal een jaar, en als het echt zo serieus is tussen jullie dan zou ik het wel overwegen.
woensdag 5 september 2012 om 11:45
woensdag 5 september 2012 om 12:31
woensdag 5 september 2012 om 12:54
Mijn vriend is een jaar geleden bij mij in mn koophuis ingetrokken en heeft toen zn eigen huurwoning opgezegd.
Tips: Zorg dat er voor je vriend in ieder geval kledingkasten zijn + (ruimte in een) badkamerkast. Niets zo vervelend als maanden uit een koffer en toilettas te moeten leven..dat bevordert het zich thuis voelen niet erg!
Verder kun je samen altijd kijken voor wat andere meubels e.d. maar vaak maakt dat voor mannen helemaal niet zoveel uit (ligt er ook aan wat hij nu heeft..misschien zijn jullie meubels te combineren..de helft van de een en de helft van de ander??)
Tips: Zorg dat er voor je vriend in ieder geval kledingkasten zijn + (ruimte in een) badkamerkast. Niets zo vervelend als maanden uit een koffer en toilettas te moeten leven..dat bevordert het zich thuis voelen niet erg!
Verder kun je samen altijd kijken voor wat andere meubels e.d. maar vaak maakt dat voor mannen helemaal niet zoveel uit (ligt er ook aan wat hij nu heeft..misschien zijn jullie meubels te combineren..de helft van de een en de helft van de ander??)
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
woensdag 5 september 2012 om 13:53
quote:Mijn vriend en ik zijn nog niet lang bij elkaar (5 mnd), maar we willen erg graag samenwonen.
Ik zou even rustig aan doen... na 5 maanden heb je nog geen grote problemen samen hoeven oplossen
quote:Ik heb een koophuis, hij huurt. Hij vindt het geen prettig idee om bij mijn huis in te trekken, omdat het al zo lang van mij is en hij bang is dan het gevoel te hebben dat het niet zijn plek is.
Ik vind dit een smoes (denk ik) Jouw huis verkopen heb je echt niet in een week gedaan. En wie weet wat voor restschuld je overhoudt want het is crisis weet je nog.... Met zijn meubels erbij kan het echt wel zijn plek worden! Ik vind dat hij zich aanstelt. Het is toch niet zo dat je nog foto's van je exen op de vensterbank hebt staan?
quote:Zijn idee is om een huis te gaan huren in mijn buurt, zodat we wel altijd samen kunnen eten/slapen. Dit meer ter overbrugging tot we een huis zullen kopen samen.
staan jullie ingeschreven bij de woningbouw? Zo nee dan moet je echt minstens 5 jaar op een lijst staan. Particulier kost een stuk meer, misschien wel net zoveel als jullie samen de hypotheek aan betalen.
quote:Maar wat dat betreft: hij wil ook van baan veranderen en zoekt iets in
Ik lees alleen maar Hij wil... Hij vindt... Zijn idee.....
Wat wil je zelf?
Ik zou niet snel een koophuis met hypotheek opgeven voor
een huurhutje met een vriendje van slechts 5 maanden.
En besef dat je huis verkopen in deze tijd lastig is!!
Ik zou even rustig aan doen... na 5 maanden heb je nog geen grote problemen samen hoeven oplossen
quote:Ik heb een koophuis, hij huurt. Hij vindt het geen prettig idee om bij mijn huis in te trekken, omdat het al zo lang van mij is en hij bang is dan het gevoel te hebben dat het niet zijn plek is.
Ik vind dit een smoes (denk ik) Jouw huis verkopen heb je echt niet in een week gedaan. En wie weet wat voor restschuld je overhoudt want het is crisis weet je nog.... Met zijn meubels erbij kan het echt wel zijn plek worden! Ik vind dat hij zich aanstelt. Het is toch niet zo dat je nog foto's van je exen op de vensterbank hebt staan?
quote:Zijn idee is om een huis te gaan huren in mijn buurt, zodat we wel altijd samen kunnen eten/slapen. Dit meer ter overbrugging tot we een huis zullen kopen samen.
staan jullie ingeschreven bij de woningbouw? Zo nee dan moet je echt minstens 5 jaar op een lijst staan. Particulier kost een stuk meer, misschien wel net zoveel als jullie samen de hypotheek aan betalen.
quote:Maar wat dat betreft: hij wil ook van baan veranderen en zoekt iets in
Ik lees alleen maar Hij wil... Hij vindt... Zijn idee.....
Wat wil je zelf?
Ik zou niet snel een koophuis met hypotheek opgeven voor
een huurhutje met een vriendje van slechts 5 maanden.
En besef dat je huis verkopen in deze tijd lastig is!!
woensdag 5 september 2012 om 14:06
Koekie, het is ook helemaal niet ter sprake dat ik mijn huis op korte termijn ga verkopen, daar gaat het ook niet over.
Hij wil in mijn buurt komen wonen en werken en natuurlijk wil ik dat ook, dat is iets wat we samen willen en ik vind het vooral heel erg tof dat hij dat allemaal al voor me over hebt. We zijn alleen nu aan het nadenken over welke vorm het handigst is.
Hij wil in mijn buurt komen wonen en werken en natuurlijk wil ik dat ook, dat is iets wat we samen willen en ik vind het vooral heel erg tof dat hij dat allemaal al voor me over hebt. We zijn alleen nu aan het nadenken over welke vorm het handigst is.
woensdag 5 september 2012 om 18:13
Op zich is, als hij in jouw buurt wil gaan werken en jullie helemaal gelukkig met elkaar zijn, samenwonen wellicht een logische stap. Hij denkt zich niet thuis te gaan voelen in jouw huis en wil daarom alleen een huis huren bij jou in de buurt. Ik denk dat hij helemaal niet wil samenwonen en dat niet thuisvoelen een smoes is.
woensdag 5 september 2012 om 18:17
quote:Kakelvers schreef op 05 september 2012 @ 18:13:
Op zich is, als hij in jouw buurt wil gaan werken en jullie helemaal gelukkig met elkaar zijn, samenwonen wellicht een logische stap. Hij denkt zich niet thuis te gaan voelen in jouw huis en wil daarom alleen een huis huren bij jou in de buurt. Ik denk dat hij helemaal niet wil samenwonen en dat niet thuisvoelen een smoes is.Haha, nou gelukkig zie ik het allemaal niet zo somber in en maak ik me hierom echt niet druk. Maar bedankt voor je zorgen.
Op zich is, als hij in jouw buurt wil gaan werken en jullie helemaal gelukkig met elkaar zijn, samenwonen wellicht een logische stap. Hij denkt zich niet thuis te gaan voelen in jouw huis en wil daarom alleen een huis huren bij jou in de buurt. Ik denk dat hij helemaal niet wil samenwonen en dat niet thuisvoelen een smoes is.Haha, nou gelukkig zie ik het allemaal niet zo somber in en maak ik me hierom echt niet druk. Maar bedankt voor je zorgen.
woensdag 5 september 2012 om 21:22
Wat is dan de ware reden dat jullie niet gaan samenwonen in jouw huis? Misschien niet thuis gaan voelen is toch onzinnig als een extra huurhuis bakken met geld kost en je zelf in je openingspost schrijft dat jullie erg graag willen samenwonen? Ik zie dat graag samenwonen niet terug bij je vriend, jij kennelijk wel, gelukkig maar.
woensdag 5 september 2012 om 21:38
Is het erg dan dat je vriend nog niet wil samenwonen? Als hij een baan in de buurt aan het zoeken is en hij wil daarna in een eigen huurhuis trekken, dan mag dat toch. Je kent elkaar pas vijf maanden. De vraag is of hij zo snel een huurhuis kan vinden? Als hij er nog niet aan toe is om bij je in tr trekken, wat zijn reden daarvoor ook is, dan zou ik zeker niet pushen.
donderdag 6 september 2012 om 07:45
Kakelvers: hij kan een huis via de woningsbouw krijgen vanwege zijn lange inschrijftijd. Zo'n huurhuis gaat dus geen bakken met geld kosten. Daarnaast is het waar dat onze relatie nog redelijk pril is en we toch ook wel voor safe willen spelen. Door een huurhuis in mijn buurt te hebben, kunnen we elkaar sowieso dagelijks gaan zien en t.z.t. is een huurhuis van de woningbouw ook zo weer opgezegd. Dat is een beetje het idee.
Djuuls: ik zal de laatste zijn die pusht, al lang blij dat hij zoveel opgeeft om dichter bij me in de buurt te kunnen komen wonen.
Djuuls: ik zal de laatste zijn die pusht, al lang blij dat hij zoveel opgeeft om dichter bij me in de buurt te kunnen komen wonen.