Wat voor hondenriem?

22-01-2016 13:59 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over 3 weken krijgen wij een pup (Bullterrier).

Ik ben me nu aan het oriënteren op "de uitzet" (bench, mat, riem, etc...)

Voor de mensen met hond; welke riem raden jullie aan / vinden jullie fijn?

Ik zie door de bomen het bos niet meer en denk dat, anders dan bij de mat bijvoorbeeld, een riem niet puur op mooiigheid moet worden uitgezocht...

Een paar vragen:

- leer / Nylon / rolriem?

- verstelbaar of vaste lengte?

- meteen de riem kopen die je ook wil gaan gebruiken als de pup groot is, of voor een pup een andere riem?

Misschien handig: we wonen in een dorp, wandelen zal voornamelijk in bosachtig gebied zijn. Maar...wil hem op den duur ook meenemen naar de stad.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Ik heb een Nylon verstelbare riem. Vind ik zelf erg makkelijk omdat he die gewoon kan wassen. Ook is verstelbaar handig in verschillende situaties, wat korter in de trein, en langer als we gewoon wandelen.

Ook kan je zo'n verstelbare riem makkelijk om je schouders slaan en vastmaken als de hond los loopt.

Ik heb wel eens gehoord dat zo'n oprolriem gevaarlijk kan zijn als de hond dat ding uit je hand trekt en gaat rennen. Zo'n oprolriem maakt enorm veel herrie als hij achter de hond aansleept op de straat.

Ik combineer mijn riem met een harnas trouwens. Eigenlijk nooit met zijn halsband
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Een puppyriem om mee te beginnen natuurlijk. Meld je nu alvast aan voor een goede puppycursus waar je niet op een wachtlijst komt maar meteen mag beginnen. Bij een goede hondenschool kun je al voor de hond er is terecht met vragen en kan je dan vaak ook al puppyriemen e.d. met korting kopen.
Met een oprolbare riem kun je volgens mijn hondenschool niet trainen, de riem is dan de heletijd gespannen..

Daarom zou ik gewoon een hondenriem kopen die 1 lengte heeft.
Net als wat Liv zegt, een oprolriem is een slechte keuze. De hond leert zo moeilijker om niet te trekken, omdat de riem altijd op spanning staat.

Mijn hond heeft een sterke nylon verstelbare riem, volgens mij noemen ze het een politieriem.

Hij heeft verder een tuigje van Julius K9 die hij omkrijgt bij het wandelen. Hij trekt niet maar mocht hij een keer een ruk geven vind ik het fijn dat hij een tuigje omheeft. De druk aan de halsband kan schade aan de wervels opleveren, (of de zenuwen) en zeker bij een trekkende pup raad ik een tuigje aan. Veel plezier met je nieuwe beestje!

PS. Overigens heeft hij wel een halsband met penning met telefoon nummers om zn hals, maar dat is meer omdat meneer zelf deuren open kan maken en dus al eens aan de wandel is gegaan. Ik vind het wel fijn dat mensen dan mij kunnen bereiken.
Een goede hondenschool adviseert bijvoorbeeld ook waar je je hond vandaan kunt halen, zodat je niet per ongeluk bij een broodfokker terechtkomt die goed overkomt maar achter de schermen stiekem een stel mishandelde en ondervoede stumpers van fokteven heeft liggen.
En als je je hond aan de stad wil laten wennen moet je dat ook gelijk de eerste weken doen, dan leren ze het het beste.
Ik heb lijnen van biothane. Goed sterk en ze worden bij nattigheid niet zwaar of glad. Heerlijk om mee te trainen. Verder train ik zoveel mogelijk met het tuig. Alleen bij gehoorzaamheid moeten ze een vast halsband om. Maar bij de overige sporten een goed tuig.

Veel plezier met de pup!
Tuigje en een verstelbare riem, geen riem waar een ketting aan zit, als ze hem halverwege vastpakt en intrekt kneus je je vingers.
verba volant, scripta manent.
Ik heb twee honden Beagles, allebei reutjes. Ik heb twee leren riemen, niet verstelbaar. Deze werken beter want je voelt beter wat je doet, zeker in het begin met corrigeren en hond beheersen (belangrijk in het verkeer want je wilt dat je hond veilig is). Leer vind ik prettig aanvoelen omdat het je eigen temperatuur aanneemt en sterk is. Ik heb ook twee uitlooplijnen wanneer je gaat wandelen maar de honden niet los mogen of wegens veiligheid niet kan.

Ik zou het nu wel anders doen, eerst een leren riem en later riemen die over de buik lopen en niet om de nek (voelt barbaars voor mij ;)) maar ze zijn nu al 9 jr en zijn ze zo gewend.

Bench heb ik eerst te klein gekocht waardoor ik later weer 2 nieuwe moest kopen, dus koop er gelijk 1 op zijn volwassen maat. Je kan de bench in het begin wat kleiner maken (voelt meer geborgen voor je hond) door kussens/denkens ofzo.

Waar ik heel veel spijt van heb, is dat ik mijn honden te weinig hebt getraind en te soft was. Goed opvoeden, lang plezier van. Die van mij zijn twee ongeleide projectielen maar ach ben verliefd op ze ;)
Ik heb mijn beide honden aan een tuig en en verstelbare leren riem lopen. En voor mijn jongste hond, die niet los kan lopen heb ik ook een tien meter lange nylon speurlijn die ik gewoon over de grond kan laten slepen en die makkelijk in de was kan. Op die manier heb ik toch nog controle over haar en kan ze toch rondrennen. Ik speur ook met haar, en als je eenmaal weet hoe je met zo'n lijn om kan gaan is het verdomd makkelijk.

Een rollijn vnd ik een onding. Heb er al honden en mensen zich aan zien bezeren.
Wij hebben ook het tuigje vanJulius K9. Eerder ook halsbanden gehad maar dat was lastig met corrigeren en soms trok hij zich er ook uit.
Zo, wat een reacties😊

Hond komt bij een goede fokker vandaan hoor, geen broodfokslachtoffertjes in mijn huis!

Rolriem leek me al niks; lijkt door jullie te worden bevestigd. Toch nog even een keuze maken tussen leer en nylon. Leer spreekt me persoonlijk meer aan...

Bij de bench kun je wanden kopen om hem te verkleinen als de pup nog een uk is (geborgenheid maar vooral ook handiger blijkbaar met zindelijk maken).

Bedankt dames!
quote:Griet1983 schreef op 22 januari 2016 @ 14:30:

Ik heb twee honden Beagles, allebei reutjes. Ik heb twee leren riemen, niet verstelbaar. Deze werken beter want je voelt beter wat je doet, zeker in het begin met corrigeren en hond beheersen (belangrijk in het verkeer want je wilt dat je hond veilig is). Leer vind ik prettig aanvoelen omdat het je eigen temperatuur aanneemt en sterk is. Ik heb ook twee uitlooplijnen wanneer je gaat wandelen maar de honden niet los mogen of wegens veiligheid niet kan.

Ik zou het nu wel anders doen, eerst een leren riem en later riemen die over de buik lopen en niet om de nek (voelt barbaars voor mij ;)) maar ze zijn nu al 9 jr en zijn ze zo gewend.

Bench heb ik eerst te klein gekocht waardoor ik later weer 2 nieuwe moest kopen, dus koop er gelijk 1 op zijn volwassen maat. Je kan de bench in het begin wat kleiner maken (voelt meer geborgen voor je hond) door kussens/denkens ofzo.

Waar ik heel veel spijt van heb, is dat ik mijn honden te weinig hebt getraind en te soft was. Goed opvoeden, lang plezier van. Die van mij zijn twee ongeleide projectielen maar ach ben verliefd op ze ;)

Haha Beagles zijn ook clowns heh?😊

Bulletjes ook; gaat nog een stevig jaar worden, maar gaan inderdaad wel investeren in een goede opvoeding 😁
Ik gebruik voor mijn (kleine) hond een leren, verstelbare, hondenriem, een zgn. politielijn. Ongeveer 2 meter lang. Het handige van het verstelbare is, dat je hem bijv. ergens aan vast kunt zetten.

In het begin is hij erg stijf, in gebruik wordt hij soepel. Een oprolriem (flexriem) is een absolute afrader. Zeker bij een jonge hond die je van alles moet leren.

Een grote bench kun je ook tijdelijk verkleinen door er een kartonnen doos in te plaatsen.

Er staan veel benches op Marktplaats.
Ik heb hier allerlei soorten riemen liggen, een uitlooplijnen, leren riemen (eentje verstelbaar en eentje die bij het tuigje hoort) en verschillende nylon riemen. Hoewel vriend en ik allebei een andere favoriet hebben, pakken we alletwee een nylon riem. Weegt het minste en voelt het prettigst in de hand vind ik.
In ieder geval geen rolriem. Ik zou gaan voor een leren riem, in ieder geval een waarmee je goed kunt trainen.
Bij de puppy cursus bij ons raden ze leer aan.

Van nylon heb je je hele handen kapot als er veel getrokken wordt, maar was wel toegestaan.

Flexi raden ze erg af.
Hier een hele diversiteit...

Halsband voor de penning en om aan te lijnen. Maar ook in huis even makkelijk om vast te pakken. Standaard om dus. Behalve in bad.

Tuigje moest van de eerste hondenschool. Idee was leuk. De uitvoering minder. Op het tuig trekt ze dua veel meer en sneller. Speuren doe ik wel met tuig. Een h of y tuig heet de mijne. Over de kop tussen de voorpoten door en dan omhoog naar de romp om vast te klikken.

Tuigje gaat ook om in de auto op langere ritten. (Langer dan 5min) en dan een riemoje naar de autogordel.

Flexlijn voor wanneer er weinig mogelijkheid en veel blubber is. Zo kan ze net even wat cerder weg en de benen strekken zonder dr los te doen. Hij is alleen geen favoriet. Aangeschaft voor het gemak even toen. Maar dat merk je tzt wel als je je pup hebt en meer ruimte wenselijk is.

Nylon politielijn. Ik heb er meerdere, paste bij de halsbandjes. Tik van mij, voor elke dag een kleurtje. Toch een duidelijke favoriet hierin van wolters.

Snel droog. Wasbaar. Weegt weinig. Makkelijk om te knopen bij loslopen. Geschikt om op de grond te gooien om te oefenen met loslopen met commandos

Jachtlijntje met stops. Zodat hond zich niet kan wurgen. In de praktijk alleen voor van huis naar parkeer en van parkeer naar het bos. En omgekeerd.

Lange lijn. Soft dressuuurlijn voor paarden. Die had ik nog liggen. Zachter als een nylonlijn. Lang en oo het oog onhandig. Ideaal op terreinen waar ze niet los mogen aar waar je heerlijk wandeld. Ook gebruikt voor de hierrrrrr!

Had ik nog meer.... Neeuh volgens mij niet.

Probeer in de winkel wat uit. Trek zelf even aan de riem of laat een ander dat even doen. Dan voel je hoe het voelt als er spanning op komt. Zo hebben mijn ouders een riem die zij fantastisch vinden en die ik omzeil omdat ik hem vind snijden.
Geen flexi, idd.

Gewoon een leren of nylon riem.

Ik heb nylon.

Nu is onze woef een kleine ras (kan niet hard trekken) en nylon werkt bij ons perfect.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Mojo84,

Ontzettende clowns maar dat rekt me juist zo in dat ras ;)

Maar jij ook heel veel succes want die kunnen ook lekker eigenwijs zijn:) Helemaal leuk!
Hier een soepele nylon riem met halsband met klein stukje ketting erin, voor hond van 50 kg. Hij heeft thuis geen halsband om alleen met uitlaten in de bebouwde kom. Maar dan ook voor de sier en het idee. Trekken doet hij nooit. Alleen bij sommige honden even kort houden. Vanaf pup hem geleerd om los te lopen en ik kan het iedereen aanbevelen. Dat laat echt relaxt je hond uit.

Maar we lopen ook altijd een rondje buiten de bebouwde kom van 20-25 minuten. Op overzichtelijke rustige wegen. Dus geen onverwachtse tegenliggers en honden. Bij vreemde honden even kort naast lopen. Voor de rest geen omkijken naar.
Ik heb in het eerste half jaar 3 benches gehad, kleine hond, middel en groot..

Kussens, dekens en dozen waren geen optie, want mijn labrador beet dat allemaal kapot.

Wel allemaal 2e hands en dat is prima te doen.
Hier een Amerikaanse Stafford. Van kleins af aan een tuigje met leren riem. Riem was wat stug met gebruik werd het soepel. Ze heeft nu een riem van 2meter. Niks om de nek. Slecht voor de wervels en ik vind het sowieso zielig.

Oh nee ik jok, tijdens puppytraining had ze wel een halsbandje. Deze daarna meteen vervangen.

In de bench heeft ze maar 3 weken gezeten. Daarna alleen geprobeerd. Ging super. Was rap zindelijk en heeft werkelijk waar niks gesloopt. Maar ik snap dat dit niet bij alle honden zo gaat.
Waarom is halsband per definitie zielig? Een getrainde hond zal niet trekken en heeft echt geen last van een halsband. Hier heeft hij hem alleen om met uitlaten. Zit zo los dat we hem over zijn kop om en af doen. Wat makkelijker in gebruik dan een tuigje denk ik. (maar daar heb ik geen ervaring mee)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven