Wat voor plant is dit?

30-09-2010 18:11 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraagje. Sinds een jaar woon ik in een huis met tuin.

Nooit eerder een tuin gehad dus totaal geen ervaring met planten en bloemen.

De tuin was één dorre plantloze bende dus we hebben alles opgeknapt en wat leuke planten en bloemen gehaald bij het tuincentrum, gekregen van schoonmoeder enz.

Het gebruikelijke dus.

Op een gegeven moment begon er iets te groeien wat ik niet herkende als gekocht/gekregen.

Het 'plantje' is inmiddels uitgegroeid tot PLANT van 1 meter hoog en zeker 1,5 meter breed.

Ik vind hem erg mooi maar weet totaal niet wat het is.

De 'kenners' in mijn omgeving weten het ook niet.

Ik weet ook echt niet hoe hij ineens daar is gekomen, heb niks gepland, de grond daar is juist steeds omgespit om onkruid weg te halen.

Kan zijn dat er zaadjes zijn overgewaaid maar omdat het zo'n groot ding is, mét behoorlijk dikke stengel, weet ik dat niet zeker.

Dit is hem:

Dus, wie o wie weet wat voor plant dit is?
Die heb ik ook al jaren in mijn tuin. Telkens op andere plekken, want het zijn 1-jarigen. Stekje van moeders een keer gehad. Die heeft de plant ook in de tuin.

De plant zaait zichzelf telkens uit, zelfs tussen de tegels. Kan vrij groot worden. Inderdaad heel mooie plant, de paarse bloemen worden na een tijdje een soort kelkjes, die zich sluiten

Weet zo even de naam niet.
lijkt mij een japanse wasbloem ik heb hem in het geel
Ha, ik heb exact dezelfde, ook voor mij onbekend, is ineens op komen zetten!

De bloemknoppen lijken een beetje op lampionnetjes, de bloem zelf op de hybiscus, maar het blad dan weer totaal niet.

Maar Japanse wasbloem? Zal eens kijken!
Het is geen japanse wasbloem, maar een Nicandra.

zaait zichzelf erg makkelijk. Is een eenjarige plant.

Volgens mij is het hem niet, die is volgens mij (even snel Google Afbeeldingen bekeken) altijd geel, en de knoppen zien er anders uit.
Yep, Nicandra it is!

Leuk, weten we dat ook weer, kan ik het monster een naam geven, haha!
Is die niet familie van de gevlekte scheerling en giftig? Of ben ik in de war met een andere plant?
Ik vind hier dingen van.
Zal eens Wiki'en...

Het Zegekruid (Nicandra physalodes) is een eenjarige, 1-1,2 m hoge plant uit de nachtschadefamilie (Solanaceae). Het is de enige soort uit het geslacht Nicandra. Synoniemen zijn : Atropa physalodes, Nicandra physaloides, Pentagonia physalodes en Physalodes physalodes.

In het Engels wordt de plant ook wel 'Apple of Peru' of 'shoo-fly' genoemd.

De klokvormige bloemen zijn lichtblauw tot paars, aan de voet wit en 3-4 cm groot. Na de bloei in de periode van juni tot september ontstaat er evenals bij de echte lampionplant een lampion van kelkbladen met daarin een vrucht: een 15 mm grote bruine bes. De individuele bloemen bloeien meestal slechts een enkele dag, maar de plant brengt daar wel een forse serie van voort.

De bladeren zijn groot, tot 30 cm lang, eirond tot langwerpig, en golvend getand.
Gebruik

Over het gebruik van de plant zijn tegenstrijdige berichten. Jonge bladen zouden gekookt eetbaar zijn, evenals de vruchten. Deze bronnen zijn echter strijdig met berichten over sterke giftigheid van de zaden. Omdat de plant behoort tot de nachtschadefamilie, welke zeer giftige planten kent, is voorzichtigheid geboden.

De plant stoot vliegen af.

Ah, vandaar dat die beesten nu de hele dag hier binnen zitten!
Fascinerend ,die lampionnetjes. Eerst is het een piepklein plantje en een maand of 2 maanden later staat me daar een struik!! En die mooie kleur van de bloemen en het groen van de bladeren.

Heel bekende plant onder de tuinliefhebbers hoor!
Ja, maar wij hadden hem niet zelf geplant, dus stond een beetje raar te kijken toen hij ineens naast de aardbeien uit de grond schoot, haha!

Waarschijnlijk een "cadeautje" van de buren, heeft zichzelf over de heg heen gezaaid.
Wat leuk, die snelle reacties.

Bedankt!

Ik was zo benieuwd wat voor plant het was.

M'n buren hebben hem niet in de tuin staan, dus het is een leuke verrassing!
quote:Kuzu schreef op 30 september 2010 @ 21:10:

...

M'n buren hebben hem niet in de tuin staan, dus het is een leuke verrassing!En volgend jaar staat ie wel bij je buren in de tuin!
Ik ga foto's maken van mijn plant...
Juist als je gaat spitten komen allerlei aangewaaide zaadjes, die misschien jaren in de grond hebben liggen 'slapen' tot ontkieming. In de flora staat dan 'verstoorde grond' bij plekken waar hij van nature voorkomt.

Mooi kadootje, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven