Wel of niet verhuizen.. Twijfels

28-06-2020 12:54 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij weten het even niet meer. Dus even ons verhaal doen en misschien zijn er mensen met andere inzichten, vergelijkbare situaties etc.

7 jaar geleden kochten we ons huisje. Een oud arbeidershuisje in het centrum uit 1890. Na veel verbouwen is het lange tijd ons droomhuisje.
Nu hebben we een zoon van 1,5 en ons droomhuisje is maar 50m2. We groeien er een beetje uit.

Man vindt dat het nog kan en is tevreden met de ruimte die we hebben. Hij denkt dat het zeker haalbaar is om hier te wonen tot zoon 5 jaar is.
Bij mij komen de muren (en al onze spullen) geregeld op me af. Ik krijg het huis niet meer netjes en er is bijvoorbeeld geen ruimte voor een eettafel of een normale speelhoek voor zoon.
Vorige week hebben we een huis bezichtigd in een veel nieuwere buitenwijk.
Dit huis is erg mooi met een prachtige tuin en veel ruimte. We hebben een bod uitgebracht en moeten voor maandag een eindbod doen.

Nu slaat de twijfel toe. We gaan uit ons leuke oude buurtje weg en komen terecht in een nieuwbouwwijk.
We kunnen niet meer zomaar even de stad inlopen.

Wanneer we een huis in onze huidige buurt willen kopen dat groter is, zal dit een enorme hypotheek betekenen. Dan kunnen we het of niet krijgen of zitten we aan onze max op 2 salarissen.

We kunnen natuurlijk ook wachten en sparen. Maar het bezichtigd huis was echt erg mooi maar heeft niet de charme van een oud huis.

Tuurlijk kunnen jullie geen keuze maken. Maar wat zouden jullie doen😅?
Alle reacties Link kopieren
Is het je droomhuis omdat je daar met z’n tweeen in begonnen bent samenwonen?
En samen tijd en energie in hebt gestopt om t op te knappen?
Ja, dan kan ik me best voorstellen dat je twijfelt.
Maar een ander huis kan ook weer je droomhuis worden. Je droomhuis omdat je er meer woonruimte hebt, met tuin, meer speelgelegenheid voor je kind.
En ook in een nieuw/ander huis kun je dingen veranderen/verbouwen en er zo je eigen droomhuis van maken.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Ik zou me in jouw plaats afvragen hoe vaak ik nog gebruik maak van de geneugten van het centrum en of je dat erg zult gaan missen. Hoe vaak gaan jullie (Covid even daargelaten) bijvoorbeeld nog spontaan een terrasje pakken, lekker even de stad in om te shoppen, bioscoopje, etc. Uit ervaring weet ik namelijk dat je, eenmaal in een buitenwijk, toch eerder geneigd bent thuis / in je eigen buurt te blijven. Vooral 's avonds. Als je nu ook al vaak lekker thuis bent, of graag thuis wilt zijn, dan zou ik uitkijken naar een ander huis.
anoniem_396861 wijzigde dit bericht op 28-06-2020 17:34
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het nieuwe huis klinkt perfect
Igoa schreef:
28-06-2020 14:31
... Als je nu ook al vaak lekker thuis bent, of graag thuis wilt zijn, dan zou ik uitkijken naar een ander huis.
Dit klinkt een beetje tegenstrijdig, nu ik dat zo teruglees. Maar het is voor mij vrij helder dat jullie uit je huis zijn gegroeid. Met een bord op schoot op de bank eten is toch wel behelpen. En vrienden kun je ook niet echt uitnodigen voor een gezellig hapje dan toch?
50 m2 is gewoon echt heel heel klein, en dan ook nog in een stadscentrum, en dat met een kind. Dan wil je toch ruimte hebben.
Ik zou absoluut verhuizen. 50 m2 is leuk als je alleen woont, maar met een gezin?
kerst schreef:
28-06-2020 13:39
50 vierkante meter is toch niet zo klein?


Nou, ik zou met een gezin toch zeker 130 - 150 m2 willen hebben om wat comfortabel te leven, niet?
LAgirl82 schreef:
28-06-2020 14:52
Nou, ik zou met een gezin toch zeker 130 - 150 m2 willen hebben om wat comfortabel te leven, niet?
Neuh.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-06-2020 12:59
Doorzoeken naar je droomhuis. Als nieuwbouw dat niet voor je is, wellicht een ouder opknapboerderijtje met wel genoeg ruimte en grond.

Op 50 m2 wonen met 2 personen zou ik al beklemmend vinden. Wat klein!
Hier sluit ik mij bij aan. Wel verhuizen maar niet dit huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een iets groter huis wat zelfs nog ouder is. Dus ook jarenlang verbouwd. 2 kinderen plus kat. 3 kleine slaapkamers, kleine woonkamer maar keuken apart. Grote badkamer. Geen zolder, wel een kelder waar de wasmachine en droger staan. En ja, toen de kinderen (tweeling) klein waren, verzopen we in het speelgoed dus voelde het huis véél kleiner. Maar nóóit overwogen om te verhuizen omdat we dit unieke plekje ergens anders niet gaan vinden (we wonen aan een rivier met kleine tuin maar dus vrij uitzicht).

En nu zijn de kinderen groot en ervaren we geen ruimtegebrek meer.

Het niet hebben van een eettafel zou wel een belangrijk punt zijn, want dat is de hangplek van kinderen met hun vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Waar je nu woont is niet toekomstbestendig ... . Verhuizen ... . Circa 5 - 10 minuten fietsen van centrum vandaan is nog steeds heel dichtbij. Je kunt het nu nog financieren. Het is de vraag of dat over een paar jaar met al die stijgende huizenprijzen nog steeds kan betalen hoewel je huidige huis ook meer waard zal worden.
Hier vind je wat en daar laat je wat.
Ik zou verhuizen gaan, en zeker geen jaren meer wachten. Is het niet koudwatervrees?
Alle reacties Link kopieren
Zo’n nieuwbouwwijk vind ik echt vreselijk, nul diversiteit en alleen maar gezinnen. Als dat de keuze is lijkt dat kleine stadshuisje me tien keer fijner. Ik zou blijven zoeken tot je iets vindt waar je wel een goed gevoel bij krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou verhuizen.
Maar niet persé nu.

Ik zou mezelf nog 2 à 2.5 jaar de tijd geven om iets te zoeken dat niet persé op 2 fulltime lonen moet.
Want ik zou het zwaar benauwd krijgen van nooit werkloos te mogen raken, nooit langdurig ziek te mogen raken, nooit 4/5de te mogen gaan werken, ...

Maar ik zou wel iets willen hebben tegen dat zoon 4 is en naar school moet.
Zodat ie gelijk op een school in de nieuwe buurt kan starten.


Ik zou dus wel gaan rondkijken, maar je hoeft niet persé het eerste huis te kopen dat je tegenkomt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
ik zou juist veiligheid heel zwaar laten wegen, waar is je kind het meest veilig qua spelen etc?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Zoon is 1,5 en je weet nu al naar welke school hij straks gaat? Dat is wel heel erg vroeg. Kan best zijn dat dat het systeem in je woonplaats is, maar jemig, wat jong.
Mijn mening: voor een opgroeiend kind is het geweldig fijn om te wonen op een plek waar het kind zelf buiten kan spelen en veel mogelijke vriendjes heeft in de buurt. Een tuin is ook super, maar vanaf een jaar of 5 is een tuin niet genoeg, en wil je kind op pad.
Maar of je nu direct dit huis moet kopen? Ik zou inderdaad een half jaartje wachten, en rustig rondkijken. De huizenprijzen gaan waarschijnlijk dalen (famous last words) dus als je groter gaat wonen ben je in het voordeel.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
28-06-2020 14:52
Nou, ik zou met een gezin toch zeker 130 - 150 m2 willen hebben om wat comfortabel te leven, niet?
Dat is voor de meeste mensen in de randstad volstrekt onbetaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
28-06-2020 16:23
Dat is voor de meeste mensen in de randstad volstrekt onbetaalbaar.
*gaat op haar handen zitten om niet te typen "dan verhuis je toch buiten de randstad" :-D *

*oops :twisted: *
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Tja, in de randstad zijn nou eenmaal de interessantste banen.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
28-06-2020 16:07
Ik zou verhuizen.
Maar niet persé nu.

Ik zou mezelf nog 2 à 2.5 jaar de tijd geven om iets te zoeken dat niet persé op 2 fulltime lonen moet.
Want ik zou het zwaar benauwd krijgen van nooit werkloos te mogen raken, nooit langdurig ziek te mogen raken, nooit 4/5de te mogen gaan werken, ...

Maar ik zou wel iets willen hebben tegen dat zoon 4 is en naar school moet.
Zodat ie gelijk op een school in de nieuwe buurt kan starten.


Ik zou dus wel gaan rondkijken, maar je hoeft niet persé het eerste huis te kopen dat je tegenkomt.
Dit huis is toch geen tophypotheek? Dat zou het zijn als ze een dergelijk huis in het centrum zouden willen. En daarom doen ze dat dus niet.

TO, 5-10 fietsen van het centrum is toch niks? Als het huis wel fijn is (ok, misschien niet met het enorme super karakter, maar wel gewoon goed voelt), goede tuin, buurt is prima, maar ook geen hartje centrum. Dan zou ik het doen. Sommige mensen hier lijken te denken dat je of in een karakteristiek oud pand zit midden in de stad, of in een kale boomloze Vinex-wijk. Maar er zijn ook gewoon prima buitenwijken met groen. Waar ook gewoon gezellige mensen wonen. Waar zelfs winkels en terrasjes zij zijn. Je gelooft het bijna niet, maar het bestaat.

50m2 is echt niet groot. En soms kan dat super handig ingedeeld worden en gaat het wel. Maar bij jullie blijkbaar niet handig genoeg. Het is makkelijk voor een ander om te zeggen ‘oh, dat deden wij ook’. Maar de ene 50m2 is de andere niet. En mensen hebben andere levens, zo heeft lang niet iedereen een kat en een piano er bij.
Ik ga binnenkort zelf verhuizen van een appartement in de stad naar een huis met tuintje in een dorp er naast. Formeel een andere gemeente, in de praktijk ook een soort buitenwijk. Mijn huidige huis is op zich niet te klein, maar nu dochter 1,5 is, zou ik het heel fijn vinden als ze in een tuin kan spelen. En straks met kinderen uit de buurt en zelf naar binnen kan lopen. En gezien hoe vaak ze nu aan het hekje bovenaan de trap naar de voordeur staat te wijzen, vindt zij dat ook :proud: .
Het voelt inderdaad een beetje als ‘nu moet ik groot worden’. Wat vrij belachelijk is gezien het feit dat ik al een hele tijd een vrij serieuze baan heb, nu al in mijn 2e koophuis zit, en dus een kind heb. Maar een voortuin maakt het echt of zo :facepalm: .
gioia82 schreef:
28-06-2020 14:00
Bij elke fase in je leven past een ander huis. Ik snap je wel, ik zou er zelf ook moeite mee hebben om in een vinexwijk te gaan wonen. Zo dertien in een dozijn, en "standaard". Tegelijkertijd zou ik er wel fijn kunnen wonen, met voldoende ruimte en een kindvriendelijke buurt. Het is ook niet voor niks dat veel jonge gezinnen in een dergelijke buurt gaan wonen, in die fase van je leven heeft het voordelen.

Lastig! Komen er vaak dit soort huizen beschikbaar? Dan zou ik nog even afwachten of er iets beters voorbij komt.
Ik woon in een oud huis in een dorp, de vinnexwijk hier vlakbij lijkt me echt hel. Veel liever " gemengde" buren, en wat meer ruimte om het huis heen ipv 2 onder 1 kap.
Alle reacties Link kopieren
Waar ligt je twijfel precies? Verhuizen is een grote stap, een life event. Daarnaast laat je iets achter wat heel fijn is geweest. Het is begrijpelijk dat er gemengde gevoelens bij komen kijken maar dat wil niet meteen zeggen dat je twijfelt over het huis of het daarom niet moet doen. Ik vind jullie behoefte aan meer ruimte heel invoelbaar. Wij hebben ook met twee kleine kindere. Gekozen voor meer ruimte zowel in huis als qua tuin. Hiervoor hebben we de stad verlaten voor een leuk dorp met genoeg voorzieningen. Ik mis de stad geen seconde. Ipv even de stad in wandelen wandel ik nu het dorp in of het bos in. Daarnaast is ons leven met de.komst van twee kleintjes zodanig veranderd dat ik geen of laten we zeggen veel minder behoefte heb om de stad op te zoeken en te borrelen enz. Ik zit nu te genieten van mijn huis en tuin. Ik kan dingen nu fatsoenlijk opbergen en alleen daar word ik al blij van.
Misschien helpt het om alle voors en tegens op ee rij te zetten op papier en daar gewicht aan te hangen. Dan kun je mss voor jullie beter een juiste keuze maken. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
28-06-2020 16:28
Tja, in de randstad zijn nou eenmaal de interessantste banen.
Inderdaad, ik vind dit altijd zo’n dooddoener. Mijn baan is in de randstad, en is er niet een die ik elders ook zo even kan vinden. Gezien de 4 dagen die ik er doorbreng, vind ik het best fijn dat ik het er naar mijn zin heb, én het verdient ook nog niet onaardig. Mijn netwerk aan vrienden en familie wonen hier in de buurt. Dus zowel sociaal als praktisch (oppas) is het niet handig om ineens 100km verderop te gaan wonen. En dagelijks 3 uur in de auto is ook niet heel praktisch met een klein kind.

En dan accepteer je dus dat je relatief veel betaalt voor een kleiner huis. Maar dan maar even roepen dat alles onder de 130m2 echt te klein is met een gezin, getuigt van vrij weinig inlevingsvermogen.
50m2 vind ik echt veel en veel te klein. Ik zou dat dan ook nooit gekocht hebben maar daar heb je nu niks meer aan natuurlijk.
Ik ben dus team verhuizen.
Ik zou wel gaan verhuizen, maar je klinkt niet echt overtuigd dat dat nieuwbouwhuis nou per se is wat je zoekt, ondanks de extra ruimte. 50 m2 is klein en zou ik persoonlijk ook niet willen, maar in deze arbeidershuisjes hebben al generaties gezinnen gewoond, dus als het in 1890 kon en in 1920, 1950 of 1980 kan het nu nog steeds.
Voor nu dus blijven waar je zit en verder kijken naar wat anders.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
28-06-2020 14:52
Nou, ik zou met een gezin toch zeker 130 - 150 m2 willen hebben om wat comfortabel te leven, niet?
Ligt er wel aan met hoeveel kinderen.
westerpaviljoen wijzigde dit bericht op 28-06-2020 18:13
Reden: Zomaar
16.10% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven