Welk hondenras?

23-02-2015 20:48 161 berichten
Mijn hond is nu vier maanden dood en mis hem nog onwijs. En niet alleen hem, maar ook het hebben van een hond.

Wil niet nu al een nieuwe hond (voelt als verraad ofzo, heel stom ) , maar ben me wel aan het orienteren.

Dus, wie heeft er mooie plaatjes en leuke verhalen voor me? Ik hou van grote honden, zou het liefst een Ierse wolfshond hebben, maar dat is qua woonomgeving niet zo handig.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 24 februari 2015 @ 06:58:

[...]

Mensen oriënteren zich als het goed is altijd eerst op het ras als ze een hond willen. De meeste kattenrassen zijn makkelijk en goed in een gezin te passen, maar bij honden ligt dat anders. Elk ras heeft andere behoeftes en dat moet wel passen bij het gezin. Past de hond niet bij de familie, dan kun je ellende verwachten en dat is voor de hond een drama.

Als je denkt dat het gaat om status, dan begrijp je helemaal niets van honden en hun behoeftes!

En verder is er nog helemaal niets gezegd over waar TO haar hond vandaan haalt. Misschien een pup, misschien een herplaatser, misschien uit het asiel. Ook dat is een hele persoonlijke keuze en afhankelijk van de omstandigheden.

Zo zou ik een onervaren nieuwe eigenaar van een groot en sterk ras met een eigenwijs karakter nooit adviseren om zo'n beestje uit het asiel te halen. Laat dat liever over aan mensen met ervaring, zodat de hond direct in een stabiele en duidelijke situatie terecht komt, want dat is namelijk veel beter voor de hond (en ook voor het gezin). Zo'n hond heeft al het nodige meegemaakt als hij eenmaal in het asiel zit, en heeft behoefte aan duidelijkheid en rust, en dat kunnen de meeste beginnelingen gewoon niet snel genoeg bieden.

Kies dan liever voor een hond van een ras met een makkelijker karakter, dat erg op de baas is gericht en graag wil pleasen. Die passen zich makkelijker en sneller aan, en dat pas beter binnen een gezin.

Honden zijn nu eenmaal geen katten, en niet elke hond voelt zich fijn in elke situatie. Als eigenaar is het juist jouw verantwoordelijkheid om je daar heel goed op te oriënteren voordat je tot aanschaf over gaat!

Ik vind honden nog altijd gemakkelijker dan katten! Katten zijn nauwelijks gedomesticeerd en daarmee erg onaangepast, op bepaalde rassen na. Katten worden ook nauwelijks gefokt op karakter, want ze vermeerderen zichzelf met vele nesten tot gevolg. Daarom zijn er ook veel te veel. Katten voelen zich in vele situaties niet thuis. Er hoeft maar een baby op komst te zijn en ze plassen alles al vol. En ze vernielen de boel. Ik zie hier meer topics voorbij komen over probleemkatten dan over probleem honden. Dus ik snap niet dat je dit zo kunt stellen.

Oók bij katten zouden mensen goed te rade moeten gaan bij wat ze zelf te bieden hebben en welke kat daar het beste bij past.
quote:Star schreef op 24 februari 2015 @ 09:08:

Zo nou ging lekker gisterenavond op het forum

En ik had nog net zo'n mooie onder mijn knop:

http://www.dogbreedslist. ... es/Saarloos-wolfdog-2.jpg

http://www.dogbreedslist. ... es/Saarloos-wolfdog-2.jpgHet minst gedomesticeerde hondenras. Het slechtste om aan te raden dus.
quote:iones schreef op 24 februari 2015 @ 16:05:

[...]

Ik vind honden nog altijd gemakkelijker dan katten! Katten zijn nauwelijks gedomesticeerd en daarmee erg onaangepast, op bepaalde rassen na. Katten worden ook nauwelijks gefokt op karakter, want ze vermeerderen zichzelf met vele nesten tot gevolg. Daarom zijn er ook veel te veel. Katten voelen zich in vele situaties niet thuis. Er hoeft maar een baby op komst te zijn en ze plassen alles al vol. En ze vernielen de boel. Ik zie hier meer topics voorbij komen over probleemkatten dan over probleem honden. Dus ik snap niet dat je dit zo kunt stellen.

Oók bij katten zouden mensen goed te rade moeten gaan bij wat ze zelf te bieden hebben en welke kat daar het beste bij past.Eens. Katten doen gewoon wat ze zelf willen. Honden kun je opvoeden, tot bepaalde hoogte, afhankelijk of het gewenste gedrag van je hond realistisch is.

Oh, shit. Grote honden. Eerst lezen, dan plaatjes plakken...
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:NummerZoveel schreef op 24 februari 2015 @ 07:03:

[...]Toch komen juist met Labs en Golden Retriever de meeste bijtincidenten voor. En dat is niet omdat het rothonden zijn, maar omdat er te vaak niet aan hun behoeftes wordt voldaan waardoor ze afwijkend gedrag gaan vertonen of angsten gaan ontwikkelen.

Oh, dat verbaast me echt. Dat eerste dan, dat is natuurlijk wel een logisch gevolg van dat tweede. Maar dat geldt denk ik voor alle honden.
quote:Star schreef op 24 februari 2015 @ 09:14:

[...]

En voor Labrador noemde, nee, niet mijn soort hond. Golden Retriever en Labradoodle net zo min.Oké geen labrador dus Zit er al iets tussen wat je wel aanspreekt? Mijn vorige hond was een mix Drentsche Patrijs en had een zeer zacht karakter. Wel heeft deze hond veel beweging nodig en je kunt er mee jagen of sporten als je dat leuk vind. (ik niet, dus wij gingen vaak lopen en balletjes apporteren in het water)

http://www.drentsche-patrijshond.eu/Dre ... happen.pdf
Teckels! Ik vind dat toch zo'n leuke beesten die zou ik wel 1 willen later. Er is hier 2 dagen niemand thuis, dus een hond zit er nog niet in. Maar als er 1 komt dan wel zo'n ruwharige en die noem ik dan Lodewijk of Polleke

Of een Corgi, die vind ik toch ook zo lief!

Maar dat zijn geen grote honden
quote:iones schreef op 24 februari 2015 @ 16:07:

[...]

Het minst gedomesticeerde hondenras. Het slechtste om aan te raden dus.Ik weet het. Maar neemt niet weg dat ik ze prachtig vind.
quote:nachtvlinder1977 schreef op 24 februari 2015 @ 17:15:

[...]

Oké geen labrador dus Zit er al iets tussen wat je wel aanspreekt? Mijn vorige hond was een mix Drentsche Patrijs en had een zeer zacht karakter. Wel heeft deze hond veel beweging nodig en je kunt er mee jagen of sporten als je dat leuk vind. (ik niet, dus wij gingen vaak lopen en balletjes apporteren in het water)

[afbeelding]

http://www.drentsche-patrijshond.eu/Dre ... chtvlinder, ik wil mijn hond niet kwijt als er een eend voorbij komt, dus geen optie dit denk ik
quote:Star schreef op 24 februari 2015 @ 17:20:

[...]

Nachtvlinder, ik wil mijn hond niet kwijt als er een eend voorbij komt, dus geen optie dit denk ik Uhm, nee dan is dat geen optie als je hem los wilt laten lopen.
Niet hè?

Goede tip trouwens van de Raad van Beheer, leuk plaatjes kijken daar
quote:nachtvlinder1977 schreef op 24 februari 2015 @ 17:03:

[...]

Oh, dat verbaast me echt. Dat eerste dan, dat is natuurlijk wel een logisch gevolg van dat tweede. Maar dat geldt denk ik voor alle honden.

De golden retriever staat bekend als vriendelijk en zachtmoedig. Daarom is dit ras populair. Vooral bij gezinnen. Vandaar dat deze honden vaker geklierd en gejend worden dan andere honden. Maar ook retrievers hebben hun grenzen. Dat is de enige reden.

quote:Star schreef op 24 februari 2015 @ 17:20:

[...]

Nachtvlinder, ik wil mijn hond niet kwijt als er een eend voorbij komt, dus geen optie dit denk ik Bepaalde honden kun je best leren dat ze niet achter eenden of ander wild aan mogen gaan. Maar bij teckels is dit een stuk lastiger. En bij windhonden zowat onmogelijk.
Star, wat zoek je qua karaktereigenschappen?
quote:elephantintheroom schreef op 24 februari 2015 @ 17:50:

Star, wat zoek je qua karaktereigenschappen?

Zoals mijn vorige hond was, minus het zenuwelijerige.

Dat was een goedzak, kon goed met kinderen en andere (huis)dieren, waaks wanneer het nodig was.

Het liefst niet al te hyper, een Jack Russell zou ik gestoord van worden (en mijn nek over breken ).
quote:iones schreef op 24 februari 2015 @ 17:41:

[...]

De golden retriever staat bekend als vriendelijk en zachtmoedig. Daarom is dit ras populair. Vooral bij gezinnen. Vandaar dat deze honden vaker geklierd en gejend worden dan andere honden. Maar ook retrievers hebben hun grenzen. Dat is de enige reden.

Dit is idd een reden. Mensen denken dat die goedzakken alles wel OK vinden, en houden hun grenzen dus niet in de gaten.

Een tweede reden is dat er ontzettend veel zijn. Des te meer honden van een bepaald ras er zijn, des te groter natuurlijk ook de kans dat er zich met zo'n ras een incident voordoet.
Oh Star, ik lees dit topic nu pas. Mijn hond is 5 maanden geleden heel onverwacht overleden, hij was 15. Ik mis hem ook nog steeds, heel erg zelfs. Nog steeds verdriet. En ik wil hem ook niet 'zomaar' vervangen, uit schuldgevoel of verraad. Maar ik mis een hond om mij heen. Ik ben me ook aan het oriënteren, maar geen enkele kan aan hem tippen. Nog niet. Sterkte!
quote:MonteCara schreef op 24 februari 2015 @ 18:11:

Oh Star, ik lees dit topic nu pas. Mijn hond is 5 maanden geleden heel onverwacht overleden, hij was 15. Ik mis hem ook nog steeds, heel erg zelfs. Nog steeds verdriet. En ik wil hem ook niet 'zomaar' vervangen, uit schuldgevoel of verraad. Maar ik mis een hond om mij heen. Ik ben me ook aan het oriënteren, maar geen enkele kan aan hem tippen. Nog niet. Sterkte!Zelfde gevoel dus, naar hè?
quote:Caviahaar schreef op 24 februari 2015 @ 16:41:

[...]

Eens. Katten doen gewoon wat ze zelf willen. Honden kun je opvoeden, tot bepaalde hoogte, afhankelijk of het gewenste gedrag van je hond realistisch is.

Niet mee eens.

Ja, een kat is minder aangepast dan een hond. Maar echt agressieve katten zijn er niet zoveel, en dat is wel een voorwaarde voor een kat om een gevaar voor het gezin of de omgeving te vormen. Honden zijn in die zin potentieel veel gevaarlijker (als de baas de verkeerde hond in het verkeerde gezin plaatst en de hond niet biedt wat het beestje nodig heeft) en daardoor vind ik dat je met een kat makkelijker een risico kunt nemen dan met een hond.

Waarmee ik overigens niet willen zeggen dat in huis plassende katten niet vervelend zouden zijn. (Ik had er zelf jaren eentje die het vanwege medische klachten deed en dat was echt heel rot, maar ik hield hem wel tot zijn dood). Of dat iedereen zomaar een kat kan ophalen. Het blijft een dier en je moet er verdomd goed over nadenken voordat je er eentje in huis haalt, want het schept mi net zoveel verplichtingen als een hond.
Ik had een ruwharige dwerg-teckel, zo vreselijk lief en grappig. Ik zou wel een Duitse of Deense Dog willen hebben, maar dat gaat niet lukken op een flatje. Een andere teckel wil ik niet, omdat mijn hondje niet te vergelijken valt met andere teckels (dat is mijn gedachte).
quote:MonteCara schreef op 24 februari 2015 @ 18:11:

Oh Star, ik lees dit topic nu pas. Mijn hond is 5 maanden geleden heel onverwacht overleden, hij was 15. Ik mis hem ook nog steeds, heel erg zelfs. Nog steeds verdriet. En ik wil hem ook niet 'zomaar' vervangen, uit schuldgevoel of verraad. Maar ik mis een hond om mij heen. Ik ben me ook aan het oriënteren, maar geen enkele kan aan hem tippen. Nog niet. Sterkte!Wat rot, ik snap precies wat jullie bedoelen (ik had dat met mijn kat, heb nu mijn eerste hond). Maar ergens is het natuurlijk niet realistisch. De hond zou het denk ik prima vinden als je een ander hondje een nieuw thuis biedt, als eerbetoon aan hem
quote:Star schreef op 24 februari 2015 @ 18:14:

[...]

Zelfde gevoel dus, naar hè? Heel naar. Veel mensen begrijpen het ook niet, alsof je er zomaar ff overheen stapt
Star! Een newfy natuurlijk!

En voor je verlies.
quote:NummerZoveel schreef op 24 februari 2015 @ 18:17:

[...]

Wat rot, ik snap precies wat jullie bedoelen (ik had dat met mijn kat, heb nu mijn eerste hond). Maar ergens is het natuurlijk niet realistisch. De hond zou het denk ik prima vinden als je een ander hondje een nieuw thuis biedt, als eerbetoon aan hem Daar heb je gelijk in! Een eerbetoon aan honden! Ik ben echt gek op honden
quote:StoraHuntur schreef op 24 februari 2015 @ 18:21:

Star! Een newfy natuurlijk!

[afbeelding]

En voor je verlies.

Op jou was ik aan het wachten

Vertel. Ik ben nieuwsgierig naar jouw ras.
quote:MonteCara schreef op 24 februari 2015 @ 18:21:

[...]

Heel naar. Veel mensen begrijpen het ook niet, alsof je er zomaar ff overheen stapt Dat vind ik ook zo gek. Ik kan nu al ontzettend naar worden als ik berichten lees over overleden (of zelfs herplaatste) hondjes. En ik kan af en toe nog huilen om de kat die ik al een jaar of 10 terug verloor. Niet hele dagen meer natuurlijk, maar soms even zo'n moment. Die kat was bijv gek op doperwten, daar sprong hij voor op het aanrecht (wat niet mocht en hij verder nooit deed). Laatst bleek de hond hetzelfe te doen, ging uit zijn dak voor een paar doperwtjes. En dan denk je eraan en raak je een ontzettend ontroerd. En dan ben ik echt geen emo-muts ofzo. Maar dieren maken gewoon zo'n wezenlijk deel uit van je leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven