Welk kattenluik?
dinsdag 16 juli 2013 om 11:16
We verhuizen binnenkort naar een huis met een tuin en mijn kat (dan een jaar) zal na enige tijd naar buiten kunnen. Nu gaat hij via een kattenluik op het balkon, maar daar zijn geen andere katten en hij kan daar niet weg, dus dat is toch anders.
Welk soort kattenluik is handig? Is de kans groot dat buurtkatten zomaar naar binnen komen? In dat geval is zo'n kattenluik met chip misschien aan te raden? Of volstaat een gewoon kattenluik prima?
En hoe zit het met halsbandjes? Zijn die gevaarlijk? Of is dat onzin? Ik zag namelijk dat je ook luikjes met magneetchip hebt.
Dank alvast!
Welk soort kattenluik is handig? Is de kans groot dat buurtkatten zomaar naar binnen komen? In dat geval is zo'n kattenluik met chip misschien aan te raden? Of volstaat een gewoon kattenluik prima?
En hoe zit het met halsbandjes? Zijn die gevaarlijk? Of is dat onzin? Ik zag namelijk dat je ook luikjes met magneetchip hebt.
Dank alvast!
dinsdag 16 juli 2013 om 11:29
Ik had met mijn normale kattenluik wel last van buurkatten die binnen kwamen, dus een paar jaar geleden een luik met chiplezer aangeschaft en ben er heel blij mee. Werkt echt supergoed.
Een luik dat op een halsbandje met magneet werkt, wilde ik absoluut niet, mijn katten raken hun bandjes kwijt en bovendien is het gevaarlijk omdat ze zichzelf er aan op kunnen hangen.
Een luik dat op een halsbandje met magneet werkt, wilde ik absoluut niet, mijn katten raken hun bandjes kwijt en bovendien is het gevaarlijk omdat ze zichzelf er aan op kunnen hangen.
.
dinsdag 16 juli 2013 om 12:01
ik ben net verhuisd en heb een luikje met magneet genomen. De buurtkatten zouden dan niet naar binnen kunnen komen. Nou vergeet het maar. Nachtenlang is er hierbinnen gevochten, dat beest denderde gewoon dwars door het luikje heen.. zonder magneet.
De halsbandjes zijn niet gevaarlijk, ik heb ze met een sluiting die losgaat als er een hoop gewicht aan hangt. (en zware katten)
Ik raad je ook een chipluikje aan! Als ik opnieuw mag kiezen zou ik die ook nemen.
Gelukkig is het nu wel uitgevochten met de buurtkatten lijkt het, ik heb al wekenlang geen nachtelijke escapades meegemaakt gelukkig.
De halsbandjes zijn niet gevaarlijk, ik heb ze met een sluiting die losgaat als er een hoop gewicht aan hangt. (en zware katten)
Ik raad je ook een chipluikje aan! Als ik opnieuw mag kiezen zou ik die ook nemen.
Gelukkig is het nu wel uitgevochten met de buurtkatten lijkt het, ik heb al wekenlang geen nachtelijke escapades meegemaakt gelukkig.
dinsdag 16 juli 2013 om 12:19
Hier ook eerst een gewoon luikje en nadat we veel bezoekjes kregen van buurtkatten over gestapt op een chip luikje, gewoon gebaseerd op de microchip die ze in hun nekje hebben. Programeren was super simpel. Memory knopje indrukken, even de poes met z'n koppie in het tunneltje en hij heeft het opgeslagen.
dinsdag 16 juli 2013 om 12:32
Ik had eerst een normaal luikje, maar daar hadden we last van buurtkatten (nouja voornamelijk een hele grote buurtkater die op onze trap plaste...). Toen heb ik toch maar eentje met een magneetje aangeschaft, maar dit is absoluut geen aanrader. Omdat mijn kat niet eerst met zijn hoofd tegen het luikje ging maar met zijn pootjes duurde het hem te lang, en dan ging hij gewoon bij de buren naar binnen via het raam (...). Ook is hij het magneetje om zijn hals tweemaal kwijtgeraakt. Uiteindelijk hebben we het met magneetgedeelte afgeplakt en is het nu weer een normaal kattenluikje. Eentje met een chip staat nog steeds op mijn verlanglijstje zodat ik zeker weet dat er echt geen andere katten binnenkomen (de kater heeft het volgens mij opgegeven maar echt zeker weet ik dat natuurlijk niet).
Dus: neem er eentje met chip!
Dus: neem er eentje met chip!
dinsdag 16 juli 2013 om 14:07
Ik heb nog nooit een vreemde kat binnen gehad. Wel hebben we even een luik met magneet gehad om de kitten binnen te houden (dus het luik verkeerd in de deur gezet, dus magneet nodig om buiten te komen) Hoe de kitten het deed, geen idee, maar die stond dus ook na enige tijd zonder magneet, vrolijk buiten in de tuin te mauwen. Kortom, het ligt aan jouw katten en de buurkatten wat het beste luik is. Voor ons dus gewoon een luik zonder poespas.
edit: ons luik kan wel afgesloten worden, vind ik dan weer handig met vuurwerk oid. Dat je zeker weet dat ze niet naar buiten kunnen.
edit: ons luik kan wel afgesloten worden, vind ik dan weer handig met vuurwerk oid. Dat je zeker weet dat ze niet naar buiten kunnen.
dinsdag 16 juli 2013 om 14:31
Wij hadden eerst ook een gewoon kattenluikje, maar altijd overlast van de buurkatten. Dus toen overgegaan op een kattenluik die werkt op de chip (PetPorte) wat een verademing! Zowel voor ons als de katten! Ik hoef geen pis van vreemde katten meer op te ruimen, het eten is niet elke dag op en mijn katten kunnen weer relaxt in huis liggen, zonder gestoord te worden door de buurkatten.
Dus absoluut een luikje die op de chip werkt!!
Dus absoluut een luikje die op de chip werkt!!
woensdag 17 juli 2013 om 23:49
Al 8 jaar een chipluikje. Wil niet anders. Ik had versie 1.0, toen nog onbekend, ik dacht dat ik een gat in de markt had gevonden . Helaas, ergens op een Brits eiland was iemand mij voor . Sinds een halfjaar een nieuwe Petporte, past onze dikke kater door. Anders hadden wij de xl sureflap moeten nemen. Katten gaan vaak met pootjes eerst de chipresponder pakt het signaal goed op.
Geen sproeiende Siamees van een ander in mijn huis ( tot tegen de kleding in de slaapkamer), geen bakjes leegetende schildpadpoes/ annex echte kattenkop in huis. Alleen onze 2 rooie mannen
Geen sproeiende Siamees van een ander in mijn huis ( tot tegen de kleding in de slaapkamer), geen bakjes leegetende schildpadpoes/ annex echte kattenkop in huis. Alleen onze 2 rooie mannen
vrijdag 26 juli 2013 om 01:49
Wil ook met chip in ons nieuwe huis. Hebben nu met magneet, maar de katten hebben bijna dagelijks spijkers en schroeven eraan hangen en soms klemt die daardoor het Luikje af waardoor ze niet naar buiten kunnen.. Gelukkig geen last van buurtkatten.
P.s. Moet je ze in een nieuwe woning echt 6 weken binnenhouden?
P.s. Moet je ze in een nieuwe woning echt 6 weken binnenhouden?