Welke bloem is dit?

23-09-2012 09:53 20 berichten
Het lukt me niet om een plaatje te uploaden, dus even een raadspelletje. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Van 't voorjaar heb ik bloembolletjes gekocht bij de Hema. De Bloemen zijn wit, rood en geel met een gespikkeld midden. Ze hebben grote 3 bloembladen. Ze lijken een klein beetje op irissen of lis, ook de pland die lange 'grassige' bladeren heeft.

De bolletjes waren ongeveer 1 cm doorsnee. Volgens mij waren ze 1jarig en zie ik allemaal nieuwe bolletjes in de uitgebloeide bloemen. Ik zou ze graag volgend jaar weer willen planten en dan is het handig om te weten hoe ze heten en hoe ik ze over kan houden.

Hoop dat iemand me kan helpen!
Alle reacties Link kopieren
Google zeg deze: Klik
Ik moet je waarschuwen: ik kan een geranium niet onderscheiden van een klimplant
quote:12twister schreef op 23 september 2012 @ 09:53:

Het lukt me niet om een plaatje te uploaden, dus even een raadspelletje. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Heb je het wel aangevraagd het plaatjes plakken bij de mods?

Ik denk dat ik wel weet welke bloem je bedoelt maar ik kom niet op de naam. Heb je dus niets aan.
Wacht even, je hebt bloembollen gekocht. En die als bloembollen onder de grond gestopt?

En nu zie je in de bloemen-zelf bolletjes en die wil je planten?

Als ik je goed begrijp, is er maat 1 antwoord mogelijk: dat kan niet
quote:lilalinda schreef op 23 september 2012 @ 10:05:

Wacht even, je hebt bloembollen gekocht. En die als bloembollen onder de grond gestopt?

En nu zie je in de bloemen-zelf bolletjes en die wil je planten?

Als ik je goed begrijp, is er maat 1 antwoord mogelijk: dat kan niet
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Iris
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alstroemeria
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ixia?
Als je bolletjes hebt geplant, komen ze volgend jaar wel weer op, misschien een stukje kleiner,dan dit jaar. die bolletjes zij waarschijnlijk zaadbolletjes, maar of dat handig is om die te zaaien denk ik niet. Gewoon afwachten, en kijken wat er volgend jaar opkomt

bloembollen zijn alleen maar eenjarig als ze niet winterhard zijn, dan moet je ze uitgraven na de bloei en volgend voor/najaar opnieuw planten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Staat toch op het zakje waar de bloembollen inzitten? of heb je het zakje niet meer?
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Het klinkt als kievietsbloemetjes
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Vlijtig Liesje.
quote:framblij schreef op 23 september 2012 @ 09:59:

Google zeg deze: KlikPrachtige bloemen zeg, is dat familie van de orchidee?
Is een bolgewas, bollen vermeerderen zelf....bij de bol komen kleine bolletjes, deze kan je na de bloei (eerst bloem eraf zodat voeding uit blad en stengel de bol kan latern groeien) rooien.

Dat betekend uit de grond halen, even laten rusten op een donkere plek, de jonge bolletjes kan je dan in november/december weer in de grond stoppen. Dikke kans dat ze dan weer uit komen. Herhaal dit elk jaar en je zal zien dat je er meer en meer krijgt. Succes
quote:felice71 schreef op 23 september 2012 @ 11:20:

Het klinkt als kievietsbloemetjesJa, dacht ik ook aan.

quote:pearle schreef op 23 september 2012 @ 11:42:

[...]

Prachtige bloemen zeg, is dat familie van de orchidee?Ik denk het niet, op de site staat dit:

Tigridia (tijgerbloem) behoort tot de familie van de lisachtigen of iridaceae.
quote:framblij schreef op 23 september 2012 @ 09:59:

Google zeg deze: KlikJA! Die is het! Jij bent goehoeed! Bedankt!
Hmmm... je moet ze inderdaad uitgraven voor het overwinteren. Jammer, ik dacht nieuwe bollen te herkennen in de uitgeboeide bloemen.
Jeah! Lodewijk eat your hart out!

Wat is het eigenlijk voor een plantje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven