welke kleuren/materialen kleine keuken

09-05-2010 13:54 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
wij hebben een vrij kleine keuken...als je binnenkomt heb je rechts een grote hoek uit de keuken (daar zit de meterkast) en dan blijft er 2.10m over voor een aanrechtblad. (want aan de achterkant van de keuken is ook een klein hoekje eruit). Aan de achterkant van de keuken is een deur naar balkon, met veel ramen erin. Linksachterin is een doorgang naar de bijkeuken. De breedte van de keuken is ongeveer 2 meter waardoor er links nog plek is voor een smalle kast van zo'n 30cm. Daar hebben wij nu twee van dit soort kasten staan (maar dan zonder bovendeurtjes...daar hebben wij gewone planken zonder deurtjes)

uiteraard kunnen deze twee kasten weg (en vervangen worden voor iets anders) maar ze bieden flink wat opbergruimte wat wel erg handig is.

Wij dachten aan een aanrechtblad met vergelijkbare kleur als de kasten, namelijk deze:

of deze:

De keuken willen we alsvolgt inrichten, van links (achterin de keuken) naar rechts (voorin de keuken)

oven met gasfornuis (60cm) vaatwasser (60cm) laatjesblok (40cm) en gootsteen (50cm)

Ik zou het zelf wel mooi vinden om dat hout te combineren met RVS frontjes en rvs tegels voor achter het aanrechtblad.

de tegels zijn deze:

Wat vinden jullie van deze combinatie? Zou RVS wellicht te donker zijn voor een kleine keuken?

eigenlijk gaan we elke zoveel weken/maanden naar de Ikea of andere keukenwinkel...zoeken iets uit...en dan blijft het erbij....en een paar maanden later zoeken we weer een totaal andere combinatie uit Het is dus tijd om knopen door te hakken

wie helpt
Waarom zet je in zo'n kleine keuken twee van dat soort kasten neer? Ik vind het veel mooier om die gehele ruimtes op te vullen met planken over de gehele muur. Eventueel met deuren ervoor. Twee van dit soort kasten maakt het alleen maar rommelig.

Kies inderdaad voor lichte kleuren en grote tegels. Maakt een kleine ruimte groter. Ik zou wegblijven van hout als aanrechtblad, ik vind het nogal oubollig. RVS is niet donker hoor.

Succes!
De kasten hoeven toch niet weg, je kunt ze toch schilderen? Er zijn zo veel mooie kleuren tegenwoordig. Wat dacht je van een whitewash? Je kunt ze altijd nog weg doen als de nieuwe kleur je niet bevalt.

Ik zou de kleuren vooral licht houden en hooguit twee basistinten gebruiken om het rustig te houden.
In een kleine keuken met veel ramen vind ik creme met lichtblauw erg mooi, dat maakt de lichtinval gezellig.

Die twee kasten whitewashen en een cremekleurig aanrechtblad om zoveel mogelijk ruimtelijkheid te creëren. Een lichte tegelvloer zorgt ook voor ruimtelijkheid, dan kan je met hand- en theedoeken en (rol) gordijnen de verdere sfeer bepalen.
ok, de kasten wit verven (of witte ondiepe buffetkast) had ik ook al bedacht (vind ze nu vrij donker) maar houten aanrechtbladen vinden jullie niet mooi?

Ik dacht juist dat het misschien ook wel mooi om wit/lichthout met RVS dan te combineren.

qua aanrechtblad, we houden niet zo van die gelamineerde werkbladen (zoals wit met een 'steentje' erin) en graniet is een beetje boven ons budget....wij vonden hout wel een goed compromis...

@evidenza

2 kasten omdat er ruimte was voor 2 kasten (meer zinnigs kan ik er niet over zetten)

maar jij zou kiezen voor enkele planken over de totale breedte van de muur (totaan de doorgang naar de bijkeuken zou dat dan zijn)

Wat voor planken zou je dan kiezen? hout? kleurtje? wit?
dubbel
Als je niet zo'n ijverige poetser bent dan is nep-granito (duropal) een zeer goede keus. Zelfs met koffievlekken erop en broodkruimels lijkt het schoon.
ja, dat 'nepgraniet' heb ik ook wel bij ikea gezien maar vind ik toch niet mooi (al klinkt het wel goed als beperkte-poetser zijnde

over een maand of 2 wordt er CV geinstalleerd dus dan moet de keuken eruit....(verrotte keuken uit het jaar 0) het is nu dus echt knopen-doorhak- tijd
quote:gelukkigmeisje schreef op 09 mei 2010 @ 14:44:

dubbelRVS is hel qua schoonmaken..kies practisch.
ja is RVS echt zo erg? Dat wist ik niet....bah wat moeilijk allemaal.....wordt het alleen snel vies of krast het ook supersnel (dat verwacht ik namelijk wel, vandaar dat we ook het aanrechtblad niet RVS willen hebben)
quote:gelukkigmeisje schreef op 09 mei 2010 @ 15:49:

ja is RVS echt zo erg? Dat wist ik niet....bah wat moeilijk allemaal.....wordt het alleen snel vies of krast het ook supersnel (dat verwacht ik namelijk wel, vandaar dat we ook het aanrechtblad niet RVS willen hebben)RVS is alleen hel als je een gladde oppervlakte neemt, dat is haast niet streeploos schoon te krijgen. Ofwel je bent er heel lang mee bezig , of het ziet er uit alsof je nooit iets doet.
Als je ruimte wilt creeren dan kun je het best ook rekening houden met de frontjes. Een ladekast is superpraktisch maar als hij in het midden staat dan doorbreken de horizontale lijnen van de laden de eenheid van de rest van de kastjes. Je kunt dan beter voor alles laden kiezen (zodat de horizontale strepen doorlopen) of juist geen laden.
@nummerzoveel

ik heb iig lades nodig voor bestek en onder de gootsteen kan ik geen laatjes doen....als ik laatjes niet in midden plaats...dan wordt het werkblad verdeeld (door kookplaat of wasbak)

hihi al die moeilijke keuzes zullen wel de reden zijn dat we er al ruim 2 jaar mee 'bezig' zijn.....
Ik had vroeger een rvs keukenblad, met allemaal van die 'bobbeltjes'...wat een ramp was dat!

Nu heb ik 'nepgraniet' van de IKEA en dat bevalt mij uitstekend! Zou echt niets anders willen!

Ook ik heb een kleine keuken, namelijk 1,60 x 2,95m. ik heb grijze vloertegels, vanillekleurige keukenkastjes, nepgranieten aanrechtblad met grote wit stenen spoelbak en de tegels zijn gebroken wit.
Zelf ben ik niet zo houterig, maar het bovenste aanrechtblad zal denk ik heel mooi staan en langer lijken door het patroon van de hout"blokjes". Het lijkt me dan mooier en minder druk om geen tegeltjes te nemen maar een achterwand uit één plaat (hetzelfde materiaal als je frontjes, desnoods gebruik je een front van de hoogste kast), stuccen en schilderen met afwasbare verf, of glasvezelbehang etc.

Ik heb overigens geen schoonmaakprobleem met rvs.

Misschien is het ook wel leuk om verlichting in die twee kasten te maken ...
Wij hebben ook een kleine keuken, ca 2 bij 3,5 meter, met daarin maar liefstt 4 deuren (hal, voorraadkast,kamer en buitendeur).

We hebben aan de ene kant een aanrechtblok van 2,5 meter met daarin een spoelbak, een oven en een gaskookplaat in RVS

Daarnaast paste nog net een amerikaanse koelkast van ruim 90 cm breed, ook in RVS (look)

Aan de andere kant zitten dus 2 deuren, en het hoekje wat overblijft hebben we een aanrechtblok van 60 cm breed (eigenlijk alleen een stukje aanrechtblad en een zijkant), met daaronder een vaatwasser. Erg blij met deze keuze, want het oogt zoveel rustiger, doordat het blad hetzelfde is.

Boven dit hoekje hebben we 2 van die mooie stevige dikke planken van Ikea, met van die RVS steunen, waarop de Senseo en de waterkoker staan (scheelt weer ruimte op het aanrecht.

Verder hebben we grote tegels (20 bij 25) in een licht-creme-vanille kleur, en de tegels zijn mat (erg blij mee, veel rustiger, en je ziet er niks op!)

De keuken zelf is ook vanille, heel iets donkerder dan de tegels, en de 10 cm ruimte die we overhielden aan de bovenkant hebben we vlak dichtgemaakt en in dezelfde tint geschilderd.

Als blad hebben wij dus ook dat iets donkerdere hout, met die strookjes, en ik vind het erg mooi, doet erg gezellig aan.

Omdat ik toch ook wel heel erg van de kleurtjes ben hebben de deuren verschillende tinten, momenteel lichtgroen(lichtlime), iets donkerder groen(Lime) en felgeel.

Daarbij een paar decoratiedingetjes op de bovenste plank bij de vaatwasser en een smalle plantenbak (wit) met nepplantjes voor het raampje.

Binnenkort verf in een deur rood (die wat nu geel is) en vervang ik de decoratie door wat oude rode emaille potjes/kannetje/mokken et voila, weer een heel ander gezicht....
Op de grond hebben we grote zwarte tegels (30 bij 55 cm) die we in de lengte hebben gelegd, en die doorlopen in ons halletje, zodat je van de voor - naar de achterdeur een mooie lange zichtlijn hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven