Welke mobiele airco?

07-04-2020 14:01 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op jacht naar een mobiele airco. Inbouw gaat niet want huur huisje, dus het moet een mobiele zijn.

Mijn huis is warm, als het buiten 30 graden is, is het binnen ook 30 graden. Nu is het bijvoorbeeld al 24 graden binnen. Alles tot en met 30 vind ik prima, ik heb het niet snel te heet. Alles daarboven echter niet! Vorig jaar werd het dus rustig 35-38 graden binnen tijdens de heetste weken van de zomer en gezien ik 4 dagen van de 7 thuis ben, is dat niet persé fijn.

Ik heb een appartement en mijn woongedeelte (hal, keuken, woonkamer, geen deuren) is ongeveer 20-25 m2 en mijn muren zijn 3 meter hoog, ik schat dat ik op zo'n 90m3 zit. Ik heb een slaapkamer die met een deur af te sluiten is, dus die tel ik niet mee, maar die is 9 m2 en dan zou het dus 27+90=117m3 worden als ik die deur altijd open zou laten staan. Zou mijn appartement als "slecht geïsoleerd" zien wat betreft mobiele airco vereisten, gezien mijn zeer groot aantal zeer grote ramen en juist zeer goede isolatie tegen kou (want vloerverwarming) waardoor het echt een kas idee is.

Ik heb gigantische draai/kiep ramen op het oosten en zuiden op 80 cm van de vloer, dus ik zou dan 1 raam op het oosten open draaien tot zover nodig is om de slang er doorheen te doen, de slang op 80 cm hoogte door het raam en dan voor een raamafdichting zorgen (iets met klitteband denk ik zo, boren ga ik niet doen want kunststof kozijnen en dus huur).

Ik ben nu aan het kijken naar een airco van minstens 12000 BTU die ook "stil" (onder 60 db) is. Budget is niet relevant. Mij lijkt met ontvochtigingsfunctie en nachtfunctie ook fijn. Als een goede 800 euro kost, dan vind ik dat prima. Wie oh wie heeft er zelf een mobiele airco, wat is het type, en ben je er blij mee? Aanraders of afraders? Nog andere tips?

Alvast bedankt!
Deze, goede ( niet goedkoper airco) .

Redelijk stil. Grote koelingscapaciteit. Je kan misschien wel met een 'lager' model af.

https://www.warmteservice.nl/Huis-%26-G ... p/90208005
Wij hebben er 1 die Luci noemt. We gebruiken hem alleen in de woonkamer van 30m2, en dan daalt de temperatuur als het buiten 30+ is, tot 24-26 graden.
Voor grotere ruimtes is hij denk ik niet voldoende.
ik geef mn bek ook maar een douw
Bedankt voor de suggesties! Naar 24-26 vind ik echt helemaal prima, alles onder de 30 vind ik helemaal prima haha! Die van jou ziet er goed uit Luci, alleen er staat wel bij dat hij 64 dB is. Vraag me af hoe betrouwbaar die getallen nu echt zijn, kan me voorstellen dat je kunt stellen dat een apparaat maar 50 dB is op de laagste stand en dat dus op je verpakking gaat zetten terwijl een ander merk op de hoogste stand meet.

Ik kan jouw merk niet vinden Madeliefjes.
Madeliefjees schreef:
07-04-2020 14:21
Wij hebben er 1 die Luci noemt. We gebruiken hem alleen in de woonkamer van 30m2, en dan daalt de temperatuur als het buiten 30+ is, tot 24-26 graden.
Voor grotere ruimtes is hij denk ik niet voldoende.
Zou tussen de 90 en 120 m2 meter moeten redden. Of hij dan ook die gehele 15 graden verschil kan koelen met die hitte van vorig jaar weet ik niet... ;-)
Maar de woonkamer van mijn ouders- woonkamer en gang wel. 35m2 meter.

We hebben hem laatst even aangehad om te testen en hij is stiller dan de aircooler en ventilator ( en dat vond ik ook niet heel vervelend) samen.
Geheel stil word moeilijk, zeker bij een mobiele airco. Maar deze is wel te doen.
Ik lees even mee.

En gelijk een vraag, hoe zit het met de stroom kosten? Voor mijn gevoel vreten die dingen energie.

Heb je hem de hele dag aan, of totdat je een bepaalde temperatuur hebt bereikt?
Ja, het gaat je elektra kosten.
Maar ik betaal met liefde voor het niet ziek zijn van de hitte. Is niet omdat ik het gewoon wat lekkerder vind maar omdat ik al jaren in de zomer niet lekker ben en de laatste 2 zomers echt ziek was, met vorig jaar echt voor dood liggen en overgeven. Iets met medicatie voor pijn en een kapot lichaam.

Soms overdag hele dag en soms maar een paar uur aan, of inderdaad tot een acceptabel niveau en dan weer even een tijdje uit.
Ligt denk ik ook aan of je hele dagen thuis bent of niet.
En hoe heet de zomer deze keer word?

En welke energieklasse je airco is ;-) Kan dus echt heel erg per airco en huis en gewoontes verschillen.
Luci_Morgenster schreef:
07-04-2020 15:01
Zou tussen de 90 en 120 m2 meter moeten redden. Of hij dan ook die gehele 15 graden verschil kan koelen met die hitte van vorig jaar weet ik niet... ;-)
Maar de woonkamer van mijn ouders- woonkamer en gang wel. 35m2 meter.

We hebben hem laatst even aangehad om te testen en hij is stiller dan de aircooler en ventilator ( en dat vond ik ook niet heel vervelend) samen.
Geheel stil word moeilijk, zeker bij een mobiele airco. Maar deze is wel te doen.
Er staat 90 tot 120m3, kubieke meter dus. Dat is nog steeds vrij behoorlijk. Bij een plafondhoogte van 2.70 zou hij een kamer van 5x8 meter redelijk moeten koelen.
Oké. Ik zocht dus naar het merk Luci bij Madeliefjes bericht. Haha! Ik weet niet waarom maar ik las het op zijn Vlaams: "Dit merk noemt Luci" (als in dit merk heet Luci). Wow, ik moet echt even met pauze denk ik haha.

Oké in dat geval klinkt die Carrier wel héél aanlokkelijk! Mooi prijsje ook, ik had mezelf al voorbereid op 700+ euro. Ik heb er met liefde wat electriciteit voor over, ik stook in de winter mijn huis ook gewoon flink warm dus waarom dan niet in de zomer lekker koel. :)
@Luci, zo wat heftig zeg! Kan je behalve een airco nog andere voorbereidingen treffen? Ik hoop voor je dat je komende zomer goed doorkomt, zonder je zo ziek te voelen!

En verder, dank je wel voor je reactie.
Voor ons zou het dan op de werkkamer zijn. We zitten een beetje te puzzelen wat handig is. Het gaat sowieso om drie dagen per week.
Wij hadden vorig jaar een behoorlijke gekocht. Weet zo ff het merk niet uit m'n hoofd, maar hij was 800 euro en had ook 12000 btu, kon tot 120 m3 koelen.
Hoefde bij ons alleen de slaapkamer te koelen (16m2) (alles zat potdicht....we plakten we de complete glazen "muur" buiten af met isolatiespul wat normaal onder je laminaat ligt (dat spul op een rol, folie ene kant, piepschuim andere kant). Dat houdt het zonlicht echt buiten, en dat scheelt een paar graden. De temp bleef toen op 30 steken binnen. )
Koelde na 6 uur vol vermogen tot 20 graden, maar zodra je er bij ging liggen, trok hij het al niet meer.
Hebben 'm na een paar dagen retour gedaan...

We slapen nu maar gewoon steeds in de woonkamer. Het is niet anders....

Helaas geen tip voor je dus!
Alleen, mocht je een mobiele kopen, koop 'm dan via coolblue. Dan kun je 'm dus proberen en evt retour sturen :)
Nou ja 20 graden hoeft voor mij ook niet, mijn fijnste temperatuur is zo tussen de 24 en 27 graden schat ik zo. Coolblue verkoopt helaas vrijwel alleen het eigen merk en daar vind ik net te weinig reviews op zitten. De genoemde Carrier heb ik inmiddels al een stel goede reviews van gevonden dus die zie ik wel zitten. :)
Je moet alleen wel kijken of je een goede oplossing voor de slang kunt bedenken (dat hij dus mooi de hete lucht ver naar buiten blaast, maar dat de rest van de constructie goed dicht zit om te voorkomen dat warme buitenlucht naar binnen komt). Dat was bij mij nooit goed gelukt en dat doet de airco niet zo veel. Ik had ook altijd de plafondventilator aan en nog extra sta-ventilatoren. Dat scheelde ook enorm veel in de last die ik had van de hitte.
Irish_Wasser_Woman schreef:
07-04-2020 16:35
Wij hadden vorig jaar een behoorlijke gekocht. Weet zo ff het merk niet uit m'n hoofd, maar hij was 800 euro en had ook 12000 btu, kon tot 120 m3 koelen.
Hoefde bij ons alleen de slaapkamer te koelen (16m2) (alles zat potdicht....we plakten we de complete glazen "muur" buiten af met isolatiespul wat normaal onder je laminaat ligt (dat spul op een rol, folie ene kant, piepschuim andere kant). Dat houdt het zonlicht echt buiten, en dat scheelt een paar graden. De temp bleef toen op 30 steken binnen. )
Koelde na 6 uur vol vermogen tot 20 graden, maar zodra je er bij ging liggen, trok hij het al niet meer.
Hebben 'm na een paar dagen retour gedaan...

We slapen nu maar gewoon steeds in de woonkamer. Het is niet anders....

Helaas geen tip voor je dus!
Alleen, mocht je een mobiele kopen, koop 'm dan via coolblue. Dan kun je 'm dus proberen en evt retour sturen :)
Dat kan bij alle webshops. Koop op afstandwet.
Antoon69 schreef:
07-04-2020 17:48
Je moet alleen wel kijken of je een goede oplossing voor de slang kunt bedenken (dat hij dus mooi de hete lucht ver naar buiten blaast, maar dat de rest van de constructie goed dicht zit om te voorkomen dat warme buitenlucht naar binnen komt). Dat was bij mij nooit goed gelukt en dat doet de airco niet zo veel. Ik had ook altijd de plafondventilator aan en nog extra sta-ventilatoren. Dat scheelde ook enorm veel in de last die ik had van de hitte.
Ja ik dacht zelf aan klitteband of tape op het kozijn en dan de kier gewoon afdekken met iets van een doek of zo, maar daar moet ik nog even goed naar kijken.
Ugli schreef:
07-04-2020 17:56
Ja ik dacht zelf aan klitteband of tape op het kozijn en dan de kier gewoon afdekken met iets van een doek of zo, maar daar moet ik nog even goed naar kijken.
Ja dat blijft vaak tobben met die slang, en de kier moet echt behoorlijk dicht zitten naar buiten. Dat is het lastigste van alles. Als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik daar een speciale houten afdichtingsconstructie voor maken. Het scheelde bij mij ook als ik de gekoelde lucht uit de airco weer met een ventilator naar mijn bed liet blazen. Ook zorgde ik dat de airco lucht aanzoog uit een koel gedeelte van het huis. Wat de airco naar buiten blaast moet ergens ook de kamer binnenkomen door kieren en spleten. Aan stroom was ik ongeveer 0.50 tot 1 euro per uur kwijt dacht ik.
anoniem_63ab5705e222a wijzigde dit bericht op 07-04-2020 18:22
12.40% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
07-04-2020 17:51
Dat kan bij alle webshops. Koop op afstandwet.
Maar niet overal mag je 'm ook daadwerkelijk uit proberen :) Daar is niet iedereen even coulant in.
Oh, echt he; hij kwam niet bij CB vandaan, maar van BCC en dan besteld via Bol....... :facepalm: :facepalm:

Excuses! Wij hadden een Whirlpool :)
Oh haha! Ja Bol zelf is ook wel goed met dat soort dingen (alleen bij externe verkopers weet je het niet altijd). Ze doen in elk geval wel hun best voor je ook bij externe verkopers. Whirlpool zie ik ook weleens voorbij komen inderdaad, ook maar eens naar kijken. :)
Ugli schreef:
07-04-2020 17:56
Er zijn speciale afdichingssets te koop. Ik zou de winkel contacteren erover.
Luci_Morgenster schreef:
08-04-2020 10:03
Er zijn speciale afdichingssets te koop. Ik zou de winkel contacteren erover.
Ja die had ik gezien, maar ik had ze gisteren maar tot omtrek 400cm gevonden. Dat is te klein voor mijn raam. Heb er vandaag bij toeval een gevonden met een omtrek van 560, dat zou nét aan moeten passen dus mazzel!
Ik heb er 1 besteld! De Eurom CoolPerfect 180 WiFi. Bijna net zo duur als de Carrier maar 18.000 BTU, een gunstigere positie van de slang (bij die Carrier vond ik hem vrij laag zitten) én met WiFi zodat ik hem aan kan zetten voor ik thuis kom. En een hele uitgebreide review op internet, vond ik ook wel fijn.

Nu nog even raamafdichting bestellen en laat dan de zomer maar komen! :cheer2:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven