Welke raambekleding

12-05-2019 10:04 17 berichten
Hallo allemaal,

We komen er maar niet uit welke raambekleding we moeten nemen. In de woonkamer hebben we twee grote raampartijen met ramen van plafond tot vloer. De ene raampartij is 2.80 m breed en 2.60 m hoog verdeeld in 4 vlakken, aan de zijkanten een vast raam en in het midden 2 openslaande deuren waarvan er 1 ook op een kiepstand kan.
De andere raampartij is 3.00 m breed met nog 50 cm om de hoek en ook 2.60 m hoog verdeeld over 3 vlakken, aan de zijkanten een vast raam en in het midden een deur. Het stukje van 50 cm om de hoek is ook een vast raam.

Nu hangen er voor nood de inbetweens uit het oude huis maar dat huis was lager dus ze zijn te kort. Als tijdelijke zonwering hebben we plissegordijnen van Ikea opgehangen maar met 2.10 m lengte zijn ook die eigenlijk te kort. Veel ramen geeft een prachtig uitzicht maar we zitten op de hoek op de vierde en bovenste verdieping en ondanks het dubbele glas komt er best een hoop kou van de ramen.

Wie wil er met mij meedenken?
anoniem_64b55c21b5870 wijzigde dit bericht op 02-06-2019 14:13
14.09% gewijzigd
Met de afmetingen van mijn raampartijen, waardoor ik vast zit aan maatwerk (4.80 breed, 2,95 hoog) heb ik na wat geëxperimenteer met paneelgordijnen (trekken krom na een half jaar), glasgordijnen en fluwelen overgordijnen (stofnesten) gekozen voor shutters.

Ik heb een heel licht huis waardoor het geen donker hol is en shutters in wit. Bij de openslaande deuren in de achterpui kan ik de shutters gewoon wegklappen als ik die deuren open wil zetten.
Houden shutters de kou (en de warmte, als het zonnetje schijnt loopt de temperatuur binnen snel op) ook een beetje tegen?
Bij de grootste pui houden ze in de winter wel tocht tegen als je ze sluit s’avonds maar gordijnen waren wat dat betreft wel ‘warmer’.
Warmte buiten houden qua zon doen de shutters dan weer beter dan de stoffen oplossingen (gordijnen, paneelgordijnen). Ik heb de screens daarom ook niet vervangen maar alles laten verwijderen.

Grootste voordeel van de shutters vind ik het onderhoud (gewoon afstoffen en van tijd tot tijd een vochtig doekje) met een kind, hond en kat in huis. Nooit meer dierenhaartjes uit gordijn plukken als er weer eentje besluit om zich zo dicht mogelijk tegen het raam aan te schurken :-).

Maar het moet maar net jouw smaak zijn. Als je het afschuwelijk vindt zijn ze nogal aanwezig. Ik vind gordijnen mooier maar de shutters zijn praktischer.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een goede woonwinkel, die kunnen je perfect adviseren.
ik geef mn bek ook maar een douw
We zijn bij verschillende woonwinkels geweest maar dat liep allemaal flink in de papieren. Qua budget zijn we vrees ik een beetje aangewezen op bouwmarkten en winkels als Leen Bakker en Woonexpress. Op zich geen ramp maar er zijn maar weinig winkels met raambekleding van 260 hoog.
Het liefst zou ik overgordijnen willen, maar alleen overgordijnen vind ik wat kaal, zeker omdat ze overdag open zijn en je dan twee grote kale raampartijen hebt. Daarom dacht ik ze te combineren met of vitrages (maar wordt dat dan niet veel te veel gordijn bij elkaar, rommelig?) of met vitrage-achtige rolgordijnen van Ikea die ik dan tot ongeveer halverwege uitgerold laat hangen, helemaal kan niet want te kort.

Inbetweens vind ik ook heel mooi maar dat moet dan in combinatie met iets zonwerends en het houdt weinig kou/warmte tegen.
Alle reacties Link kopieren
Tja wat is je budget, bouwmarkten hebben ook een maatwerk collectie en horizontale jaloezien (aluminium 50mm) en rolgordijnen vind ik dan nog best wel betaalbaar. Zeker als je op een kortingsactie wacht.
LhasaApso2008 schreef:
12-05-2019 12:16
Het liefst zou ik overgordijnen willen, maar alleen overgordijnen vind ik wat kaal, zeker omdat ze overdag open zijn en je dan twee grote kale raampartijen hebt. Daarom dacht ik ze te combineren met of vitrages (maar wordt dat dan niet veel te veel gordijn bij elkaar, rommelig?) of met vitrage-achtige rolgordijnen van Ikea die ik dan tot ongeveer halverwege uitgerold laat hangen, helemaal kan niet want te kort.

Inbetweens vind ik ook heel mooi maar dat moet dan in combinatie met iets zonwerends en het houdt weinig kou/warmte tegen.
Zijn houten jaloezieën dan niet iets voor je? Die kun je ook op maat bestellen.

Of overgordijnen die je mooi vindt en dan misschien combineren met ondoorzichtige folie op strategische plekken tegen inkijk? Of, aangezien je op de vierde verdieping zit, paar mooie planten of laag kamerscherm?
Inkijk hebben we op deze hoogte geen last van. Het gaat me vooral om kou/warmte wering en een stukje zonwering. Zou je met alleen overgordijnen wel profijt hebben van warmte/kou wering?
LhasaApso2008 schreef:
12-05-2019 12:52
Inkijk hebben we op deze hoogte geen last van. Het gaat me vooral om kou/warmte wering en een stukje zonwering. Zou je met alleen overgordijnen wel profijt hebben van warmte/kou wering?
Dicht wel :-D.

Ik zou denk ik de tijdelijke oplossing nog even laten hangen en doorsparen voor screens (en voor de mooi en warmte in de winter overgordijnen). Ik heb destijds heel veel geloerd bij mensen met dezelfde raampartijen. En dan ‘toevallig’ met de hond langswandelen als er iemand naar buiten kwam (“Mag ik wat vragen?”).
Haha, dat is ook een optie, de hond is er in ieder geval al.
Bedoel je met screens van die doeken aan de buitenzijde?
LhasaApso2008 schreef:
12-05-2019 13:07
Bedoel je met screens van die doeken aan de buitenzijde?
Jep. Die zitten in een cassette. Die van ons waren 12 jaar oud (geen eerste eigenaren van dit huis) en zagen er nog netjes uit. Maar ik vond het lelijk op dit type huis, te strak.
Die hebben we, aan de kant met de openslaande deuren. Aan de balkonkant zit een uitvalzonnescherm. We vangen op deze hoek echter best veel wind dus ze kunnen bij wind al niet naar beneden.
Geen zijgeleiders?

Edit: mijn schoonouders wonen op zes hoog, hoekappartement. Hun screens zitten op diverse punten in geleiders en die dingen zijn stormvast. Die kun je ook alleen elektrisch bedienen. Mijn screens waren niet zo stormvast omdat het volgens mij bouwmarktkwaliteit was (het doek bolde al enigszins bij 75% open en geen zuchtje wind) maar dat type zetten ze volgens mij niet op ramen die hoger dan 1e verdieping gaan.
Alle reacties Link kopieren
LhasaApso2008 schreef:
12-05-2019 10:04
Hallo allemaal,

We komen er maar niet uit welke raambekleding we moeten nemen. In de woonkamer hebben we twee grote raampartijen met ramen van plafond tot vloer. De ene raampartij is 2.80 m breed en 2.60 m hoog verdeeld in 4 vlakken, aan de zijkanten een vast raam en in het midden 2 openslaande deuren waarvan er 1 ook op een kiepstand kan.
De andere raampartij is 3.00 m breed met nog 50 cm om de hoek en ook 2.60 m hoog verdeeld over 3 vlakken, aan de zijkanten een vast raam en in het midden een deur. Het stukje van 50 cm om de hoek is ook een vast raam.

Nu hangen er voor nood de inbetweens uit het oude huis maar dat huis was lager dus ze zijn te kort. Als tijdelijke zonwering hebben we plissegordijnen van Ikea opgehangen maar met 2.10 m lengte zijn ook die eigenlijk te kort. Veel ramen geeft een prachtig uitzicht maar we zitten op de hoek op de vierde en bovenste verdieping en ondanks het dubbele glas komt er best een hoop kou van de ramen.

Wie wil er met mij meedenken?
Ik had plissé gordijnen via de website veneta. Echt top houdt de warmte tegen ( als de de verduisterende neemt ) en je kan ze instellen top down bottom up. Ideaal erg blij mee. O ja en was voor me gehele woonkamer maar op maat gemaakt €1070 kwijt met een grote schuifpui en dergelijke.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven