Wespen in de muur

22-04-2011 14:05 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zag gisteren op mijn balkon steeds een wesp in een klein gaatje in de muur vliegen. Volgens mij om een nest te bouwen. Ik had nog gif in huis (tegen o.a. motten) en ik heb dit veelvuldig in het gat gespoten. Was volgens mij wel redelijk effectief want er kwamen allemaal larven (?) in paniek uitkruipen die ik vervolgens doodgespoten heb. De wesp durfde het gaatje niet meer in. Eind goed al goed dacht ik....Maar nu zie ik vandaag weer de wesp bij het gat in de muur. Opnieuw gif in gespoten maar ik vraag me af of dit afdoende is? Bijkomend probleem is dat mijn partner ongelofelijk allergisch is wespen, dus ik wil echt voorkomen dat ik straks een wespenplaag op het balkon heb.

Iemand tips om de wespen weg te krijgen en te houden?
WIj hadden het van de week ook dat er 1 wesp heen en weer vloog naar een gaatje in de vensterbank. Een hele dikke dus denk ik een koningin. Deze hebben we dood weten te meppen, maar geen idee of ze al aan eitjes leggen toe is gekomen dus wie weet dat straks de muur zoemt...

Lees dat dat het een paar weken duurt voordat de larven ontpoppen, dus ik ga volgende week maar eens bellen naar zo'n verdelgingsbedrijf wat ik moet doen.

Paar jaar terug ook een wespennest in de muur gehad en toen is er iemand gekomen om het te verdelgen. Geen idee wat dat toen kostte.
Ik heb wespengif gehaald. Zit een slangetje aan waardoor ik het straks prima in dat gaatje kan spuiten. Ga dit vanavond doen en hoop dat dit afdoende is. Ik ga sowieso advies vragen aan de GGD, ga ervan uit dat ze dinsdag contact met me opnemen.

_avril_, 2 uur geleden

Betreft die allergie; ik heb altijd medicijnen bij me in de zomer.

Avril, welk soort medicijnen heb je?

Ik heb lange tijd spuiten+ampullen bij me gedragen, maar was dat helemaal zat. Dus nu niets bij me; idd risico, maar het koel houden van die ampullen kost meer moeite dan gewoon alert blijven. Het is hoe dan ook geen feestje om zo allergisch te zijn
het kan kloppen dat je maar 1 wesp ziet, ik las laatst in de krant dat alle wespen die je nu ziet, koninginnen zijn die bezig zijn met het bouwen van een nest. Dood er dus 1, dood een heel nest. (met alle voor- en nadelen)
In de gemeentegids stond een "mannetje" voor 25 gulden. Mét garantie.

Een AOW'er die wat bijkluste.

Niet zelf gaan kloten, je bereikt hoogstens dat ze kwaad worden, en in het slechtste geval ook nog immuun.
quote:Lizzl schreef op 22 april 2011 @ 16:21:

_avril_, 2 uur geleden

Betreft die allergie; ik heb altijd medicijnen bij me in de zomer.

Avril, welk soort medicijnen heb je?

Ik heb lange tijd spuiten+ampullen bij me gedragen, maar was dat helemaal zat. Dus nu niets bij me; idd risico, maar het koel houden van die ampullen kost meer moeite dan gewoon alert blijven. Het is hoe dan ook geen feestje om zo allergisch te zijn Ik ben ook zwaar allergisch, klasse A...ergste soort! Ik heb in de wespenperiode altijd een Epipen (auto-injector) bij me. Het is niks meer of minder dan adrenaline. Is dat niet iets voor jou? Om nou niks bij je te hebben is niet slim!
gelukkig lees ik hier veel goede adviezen.

Als je overlast hebt van wespen:

- nooit de toegang tot het nest afsluiten, wespen vinden altijd een uitweg.

Hieronder som ik wat tips en adviezen op voor het geval je toch zelf aan de slag wilt:

Tips en adviezen

Stap 1: Zorg voor goede beschermende kleding

• Leen of huur een imkerpak, is dit niet mogelijk draag dan laarzen en een dikke broek.

• Eventueel twee lagen kleding over elkaar.

• Zorg voor een dikke jas en goede werkhandschoenen.

• Gebruik elastiek om laarzen, mouwen en je nek goed af te sluiten zodat er geen wespen onder je kleding kunnen komen.

• Zorg voor gezichtsbedekking in de vorm van een hoed, bij voorkeur met fijn gaas voor je gezicht.

Stap 2 : Nesten verwijderen en het doden van de wespen

• Tegen de avond zijn wespen minder actief en slaperig, dit is de beste tijd om het nest te verwijderen.

• Gebruik een doos met deksel om het nest in af te voeren, 1 persoon houdt deze vast.

• Gebruik een lang mes om het nest los te snijden van de oppervlakte.

• Sluit de doos en dompel deze in het water om de wespen te doden, het plaatsen van de doos voor enkele uren heeft hetzelfde resultaat.

• Gebruik nooit open vuur om een nest te verwijderen, hierdoor worden ze zeer agressief en kan er snel brand ontstaan.

Nesten uitroeien in plaats van verwijderen

Zoals gezegd is het zelf verwijderen van nesten erg lastig en gevaarlijk en kun je dit beter over laten aan de professionals.

Zelf doen :

Het is makkelijker om de nesten uit te roeien. Dit kan met een poeder of met een schuim. Dit poeder of schuim kan het beste bij de nestopening of op plaatsen waar wespen langskomen voordat ze het nest ingaan. De wespen nemen het poeder mee naar binnen en zullen al het voedsel vergiftigen waarna de wespen dood gaan.

grt en wees voorzichtig

Onno hagendijk

bron informatie en meer over wespen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven