Wie al verwarming aan?

09-09-2017 21:30 728 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ja, het is weer tijd voor het jaarlijkse verwarmingtopic. :-)

Hier is ie vandaag voor het eerst aan.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Mevrouw75 schreef:
23-09-2018 19:31
Ik probeerde het vroeger ook, nu in ons nieuwe huis waar we al 2 jaar wonen, zijn we allebei te lui om de thermostaat te veranderen. Dat ding slaat dus gewoon aan als het op bepaalde momenten van de dag onder de 20 graden wordt, ook al is het 23 juli.
Alleen tijdens hittegolven (dit jaar dus zo ongeveer de hele maand juli) draai ik 'm zodanig dat hij niet kan aanslaan bij 20 graden. Ergens half augustus vond ik het alweer te koud in huis en staat ie weer regelmatig aan.
Ik heb de verwarming nog niet aan gehad. Het is hier 20,5 graden in huis. Al voelt het veel kouder. Slaap wel al met bedsokken aan en mijn winterdekbed ligt al op bed. Heb heel gauw koude voeten die ontzettend langzaam opwarmen. In Oktober komt de elektrische deken erbij.
Sinds gisteren hebben wij de verwarming aan, heerlijk!
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Nog niet, maar zodra het in de woonkamer onder de 18,5 graden is slaat hij vanzelf aan.
Zal nog een week of wat duren, het was gisteravond 19,5 en het warmt buiten alweer op.
Wel liggen de sloffen, trui en dekentjes alweer klaar want het voelt wel fris aan na weken warm weer.
Het is nu 19 graden binnen, dus nu nog niet. Stel het altijd zo lang mogelijk uit. Ben benieuwd wat het weer doet deze week!
Gisteren in de slaapkamer ff aan gehad, het was gewoon echt koud in huis
Nah het is hier nu nog 17 graden, heerlijk toch? Ja ik ben een wintermens en ik kom net uit snikheet Napels dus ik geniet ervan. Al ga ik wel een dikker dekbed op mijn bed leggen straks want het was vannacht bitter koud op de slaapkamer onder mijn zomerdekbed. Maar ik probeer hem hier zo lang mogelijk uit te laten. Moest bijbetalen op mijn eindrekening omdat ik in de winter zoveel gestookt heb ( al valt het wel mee, maar mijn huis is gewoon super slecht geisoleerd ). Ik heb de hele winter alleen in de woonkamer en heel soms de slaapkamer de verwarming op 20 gezet. Maar ja energieklasse G he. Niet best.
Ga maar gauw kijken of ik het nog wat beter kan isoleren.
Madrid87 schreef:
24-09-2018 07:53
Nah het is hier nu nog 17 graden, heerlijk toch? Ja ik ben een wintermens en ik kom net uit snikheet Napels dus ik geniet ervan. Al ga ik wel een dikker dekbed op mijn bed leggen straks want het was vannacht bitter koud op de slaapkamer onder mijn zomerdekbed. Maar ik probeer hem hier zo lang mogelijk uit te laten. Moest bijbetalen op mijn eindrekening omdat ik in de winter zoveel gestookt heb ( al valt het wel mee, maar mijn huis is gewoon super slecht geisoleerd ). Ik heb de hele winter alleen in de woonkamer en heel soms de slaapkamer de verwarming op 20 gezet. Maar ja energieklasse G he. Niet best.
Ga maar gauw kijken of ik het nog wat beter kan isoleren.
Bij mij moet het toch echt wel 21-22 in huis zijn. Toen ik afgelopen vrijdag terug kwam uit Spanje was het in mijn huis ca. 20. Ik heb eerst alles open gezet om te luchten, maar daarna toch lekker de verwarming aan.
Ik heb de deur open en het is heerlijk.

En nog 22 graden binnen.
Gisteren was het bij ons waterkoud. Lekker de houtkachel gestookt, deuren naar boven open en hele huis behaaglijk.
Heerlijk getekend, spelletjes gespeeld met het gezin. Huiselijk kneuterig.
Het is trouwens maar goed dat het nog lekker warm is bij ons binnen. Onze ketel is sinds woensdagavond kapot. Straks wordt een nieuwe geplaatst, kunnen we weer lekker thuis douchen en de verwarming aan als het nodig is.
redbulletje schreef:
24-09-2018 08:51
Bij mij moet het toch echt wel 21-22 in huis zijn. Toen ik afgelopen vrijdag terug kwam uit Spanje was het in mijn huis ca. 20. Ik heb eerst alles open gezet om te luchten, maar daarna toch lekker de verwarming aan.
22 graden in huis vind ik al veel te warm. 20 is precies goed in de winter, heb wel eens 21 geprobeerd maar dat vind ik niks.
Maar ja ik heb een kat hier lopen dus eigenlijk wil ik de woonkamerdeur dicht houden ( zodat de warmte binnen blijft ) maar in de praktijk werkt dat dus niet echt. Dat is ook het verschil tussen jou en mij, jij houdt van warmte en ik bloei met dit weer helemaal op. :proud:
Madderijn schreef:
24-09-2018 09:05
Gisteren was het bij ons waterkoud. Lekker de houtkachel gestookt, deuren naar boven open en hele huis behaaglijk.
Heerlijk getekend, spelletjes gespeeld met het gezin. Huiselijk kneuterig.
Het is wat je lekker vindt, hier komt zo'n fijnstofbom er niet in.
Hoewel het gisteren nog ruim 20 graden was in huis, toch even een halve graad warmer gestookt omdat het warm maar klam voelde in huis. Nu ook weer, klam gevoel, dus misschien vanavond weer even. Nu eerst aan de slag met het huishouden.
Gister was het 21,5 bij ons binnen, en hij staat al de hele zomer op 12 zodat hij in geen geval plotseling ('s nachts of als we niet thuis zijn) aan kan slaan. We werken beiden fulltime dus dan staat ie voor jan met z'n korte achternaam te loeien. Voorlopig proberen we hem uit te laten; eerst maar pantoffels of een vestje pakken. Dat had ik gister bij 21,5 al. Maar zodra hij overdag onder de 19 komt gaat hij aan hoor.
De thermostaat springt bij ons ook aan onder de 19 graden.
De thermostaat geeft 20.5 aan, dus nog niet hier.
Ik zit nu ook al met dikke sokken, fleece broek en vest aan. Lekker lui in de ochtend :D
"I love not Man the less, but Nature more..."
gizzmo-returns schreef:
23-09-2018 18:35
Maar hebben jullie dan altijd 3 lagen kleding in huis aan of zo? Waarom zo fris?
Nee, alleen een shirt (met korte of lange mouwen) en soms een dun vest ofzo erover. We hebben het beiden snel warm, en brengen ook 's winters veel tijd buiten door.

In mijn tienertijd stond de verwarming 's winters op 18 graden, dus misschien dat gewenning ook wel een rol speelt?
Koettie schreef:
24-09-2018 06:21
Het is nu 19 graden binnen, dus nu nog niet. Stel het altijd zo lang mogelijk uit. Ben benieuwd wat het weer doet deze week!
Oh. De verwarming sprong net aan. Oh well. M'n hele plantenbende even verplaatsen dus!
Saval schreef:
24-09-2018 18:39
Nee, alleen een shirt (met korte of lange mouwen) en soms een dun vest ofzo erover. We hebben het beiden snel warm, en brengen ook 's winters veel tijd buiten door.

In mijn tienertijd stond de verwarming 's winters op 18 graden, dus misschien dat gewenning ook wel een rol speelt?
Wij hebben hem hier op 18 graden staan in de winter, soms 18,5. Maar wij zijn ook veel in de winter buiten in de kou. Als de thermostaat hoger staat vinden we het ineens wel erg warm.
Hier slaat de verwarming aan als het onder de 20 graden komt op tijden dat er normaal gesproken iemand thuis is (staat per dag ingesteld). Vandaag was ik thuis aan het leren ipv op mijn werk en toen heb ik hem op 21,5 gezet. Ik had het koud en dat leerde niet lekker :).

Toen ik bezig was met bedden opmaken en koken was het wel te warm vond ik. Nu ik lekker op de bank hang kruip ik onder een dekentje.
Gisteravond zakte de thermostaat voor het eerst onder de 21 graden, ik keek er op toen ik het fris kreeg en toen was het dus 20 graden. Heb een sjaal omgeslagen want vandaag gingen we op vakantie. Onze CV gaat dus hoogstwaarschijnlijk komend weekend aan als we weer thuis zijn. Wij vinden allebei 21 graden het prettigst qua temperatuur in de woonkamer. Mensen die het in huis maar 19 of zelfs 18 graden hebben, daar zit ik echt te bibberen! En zij zelf met hun t shirt nergens last van hebben...
Ja ik, maar ik ga nu toch een kruik maken. Brrrrrrrrrrrrrr, koelt flink af zo.
Maar het natte is weg, maar zit nog in het huis.
Hier is het nog 21 graden binnen, er wordt pas gestookt onder de 17 graden.
Doordeweeks stoken we niet warmer dan 17 graden - zeker overdag.
Comfort-stand (weekend/heel veel regen) is 19 graden.

Ik houd niet van een heel warm huis, vind ik klam en onprettig. Plus ik houd van doorluchten (ramen open!), wollen plaids, goede sloffen, kniekousen, alles.
En als het dan niet lukt, wordt er 1 a 2 graden bijgestookt.

We krijgen redelijk veel restwarmte van de buren dat scheelt ook. En energielabel A, warmtewisselaar, scheelt ook.

En ik ben toch heel veel bezig, al ben ik heel veel thuis, ik hoef het niet warm te hebben overdag - dan ga ik wel rondje stofzuigen ofzo. ;-D
Hier heb ik hem net een tikje hoger gezet voor het eerst. De woonkamer ligt op het westen, dus pas laat in de middag de zon naar binnen hier. Het was nu 20,5 en heb hem op 21 gezet. Heb gewoon koude handen als ik stil op de bank zit. Het begint nu wat behaaglijker te worden :) in de keuken staat de zon op het raam, daar is het nu dus lekker warm. Leg vanavond ook een extra dekentje op het bed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven