Wie al verwarming aan?

09-09-2017 21:30 728 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ja, het is weer tijd voor het jaarlijkse verwarmingtopic. :-)

Hier is ie vandaag voor het eerst aan.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Hier een a+ huis en het is nog erg warm binnen. Maar in de winter zet ik de kachel eigenlijk alleen aan op mijn vrije dagen.
Als ik werk ben ik toch niet thuis, en voordat het warm is in de avond lig ik alweer in bed.. ( ben vaak laat thuis)

En in de ochtend denk ik dan altijd ach ik moet toch vanmiddag weer werken dus dan is het zonde om hem aan te zetten..

Nou ja op mijn vrije dagen om de winter geniet ik er extra van
nina1966 schreef:
30-09-2018 21:13
Gelukkig hebben ze bij nuon een app die het tegendeel beweerd :D Vriend zet 'm ook laag snachts en hoger overdag. Die heeft het 2 dagen /nachten geprobeerd en hup, gasverbruik is lager :rofl: hij geloofde het niet maar is nu toch overtuigd.
Gewoon de app downloaden als je een slimme meter hebt of iedere dag op hetzelfde tijdstip opschrijven. Kun je zelf zien wat voor jou het goedkoopst is.
In een beetje geïsoleerde woning is de nacht verlaaging echt wel voordeliger.

Als ik hier 19 graden comfortabel vindt mag het best 17 graden zijn als ik slaap en dat is echt goedkoper dan de verwarming de hele nacht door te stoken op 19 graden.

Wat is jouw lage gasverbruik ?
Ik geen onderbouwing, en Nuon is zelfde als ANWB een deal heeft met kwikfit en aangeeft dat winterbanden het veiligste is in Nederland. Wij van WC eend ......

Lees dit maar eens.

https://www.cvtuning.nl/gebouw-nachttemperatuur
nina1966 schreef:
30-09-2018 21:13
Gelukkig hebben ze bij nuon een app die het tegendeel beweerd :D Vriend zet 'm ook laag snachts en hoger overdag. Die heeft het 2 dagen /nachten geprobeerd en hup, gasverbruik is lager :rofl: hij geloofde het niet maar is nu toch overtuigd.
Gewoon de app downloaden als je een slimme meter hebt of iedere dag op hetzelfde tijdstip opschrijven. Kun je zelf zien wat voor jou het goedkoopst is.
Vast niet goed gemeten.
slobberbone schreef:
01-10-2018 07:15
Ik geen onderbouwing, en Nuon is zelfde als ANWB een deal heeft met kwikfit en aangeeft dat winterbanden het veiligste is in Nederland. Wij van WC eend ......

Lees dit maar eens.

Toch zeggen mijn linkjes hetzelfde als jouw linkje, dus waarom dan zo negatief over mijn linkjes?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Normaal gesproken gaat bij ons de verwarming midden soms eind oktober aan, maar gisteravond was het gewoon fris in huis, ik ben dus bang dat hij dit weekend al aan gaat.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
slobberbone schreef:
01-10-2018 07:15

Lees dit maar eens.

Maar winterbanden zijn ook veiliger, zelfs in Nederland. En vrijwel niet duurder, want 's winters gebruik je je zomerbanden niet.
Sara9876 schreef:
02-10-2018 10:39
Maar winterbanden zijn ook veiliger, zelfs in Nederland. En vrijwel niet duurder, want 's winters gebruik je je zomerbanden niet.
Nee, het gros heeft ze er al in september er onder liggen tot april. En de dagen dat winterbanden echt beter zijn dan zomerbanden zijn op een hand te tellen. Dus dan ben je de andere maanden ruim 150 dagen onveiliger.
Bij ons is de verwarming afgelopen weekend voor het eerst aangeslagen. Ik kreeg ineens warme voeten... Vond het wel prettig, want de dagen daarvoor hing het er steeds een beetje om en vond ik het kil binnen.
Wij hebben in dit huis vloerverwarming, nooit eerder gehad dus we zijn nog een beetje zoekende. Heb ooit ergens gelezen/gehoord dat veel in temperatuur schommelen onvoordelig is bij vloerverwarming. Overdag als er iemand thuis is, staat de thermostaat nu op 20 graden en 's nachts (en tijdens standaard afwezigheid overdag) op 18.
Maar ik vond het knap warm in huis de eerste avond dat de verwarming op stoom was, dus wellicht moet hij sowieso wat lager.
hier is hij al lekker aan hoor. Ik heb hem s`nachts op 18 gr en dan slaat hij nog niet aan, maar overdag wil ik gewoon 20 gr en daarvoor moet hij wel aan het werk. Oud huis en vaak de deur ff open ivm honden.
Gisteren heeft mijn man 'm voor het eerst aangezet. Veel te hoog: 22 graden, dus acuut hoofdpijn. Toen hij niet keek heb ik 'm op 20 gezet. De winters zijn niks voor mij, ik kan niet tegen kunstmatige warmte. Geef mij maar een zomerse hittegolf, dat is toch anders.
"Boring conversation anyway"
Bij mij staat ie inmiddels wel aan. Als ik het niet doe zakt de temperatuur denk ik echt tot zeker onder de 15. Overdag heb ik m op 18/19, 's nachts op rond de 16. Als een dag de zon goed schijnt met 20 graden, kan het ook zo binnen weer 26/27 graden zijn.
slobberbone schreef:
01-10-2018 06:48
In een beetje geïsoleerde woning is de nacht verlaaging echt wel voordeliger.

Als ik hier 19 graden comfortabel vindt mag het best 17 graden zijn als ik slaap en dat is echt goedkoper dan de verwarming de hele nacht door te stoken op 19 graden.

Wat is jouw lage gasverbruik ?
Laag genoeg om de gasmeter te vervangen omdat ze dachten dat die stuk was... en toen was het nog lager :rofl: Volgens het grafiekje ongeveer iets meer dan de helft van wat er voor staat voor mijn woonsituatie.
De kinderen klagen dat het koud is in huis, maar ik wil zo graag mijn eind-oktober-verwarming-aan grens behalen. Eens kijken hoe lang ik het volhoud om met zn allen onder een dekbed te zitten.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
02-10-2018 19:39
De kinderen klagen dat het koud is in huis, maar ik wil zo graag mijn eind-oktober-verwarming-aan grens behalen. Eens kijken hoe lang ik het volhoud om met zn allen onder een dekbed te zitten.
Haha hier ook nog steeds koppig. Het wordt gelukkig weer een graad of 18 vrijdag!
Het is nog steeds warm in huis. Ondanks dat ik best vaak overdag dingen heb open staan.

Heb het nog geen een keer koud gehad.

Thermosstaat staat op 20 graden/17 graden maar het is overdag niet onder de 22 graden geweest binnen en s'nachts dus niet onder die 17.
Miskotto schreef:
02-10-2018 19:39
Man zegt hier ook steeds: doe toch gewoon de verwarming aan, maar ik zit prima onder m’n wollen dekentje. Inderdaad ook een principekwestie: ik probeer altijd pas in november de verwarming aan te zetten. Man heeft het sowieso nooit koud (indien wel, dan wordt hij geheid ziek) en ik hou t best uit met dekentje. Scheelt wel dat ik de komende twee weekenden en groot deel van de doordeweekse avonden niet thuis ben, dus dan is eind oktober al binnen handbereik :yes:
Ik heb geen principes wat betreft verwarming gebruik, als ik het koud heb gaat ie aan. Ik vind koulijden armoede. Onder een kleedje met een kop thee is nog knus. Maar ontbijten of avondeten met een extra trui aan en onder een kleedje vind ik niet nodig. Ik heb geen centrale verwarming met thermostaat, dus mijn kachel heb ik al een paar avonden aangezet. Toen ik nog thermosthaat had sloeg de verwarming gewoon standaard aan als het onder de 20 graden ging. Ben van thuis uit ook niet anders gewend.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik ben beste vrienden geworden met mijn kruik. Van de week de verwarming 1x kort aan gehad (wat echt geen zin heeft in mijn huis, want ik heb vloerverwarming, dus duurt hartstikke lang totdat het opgewarmd is). Nu ben ik heel blij met mijn kruik, verwarming tot op heden niet meer nodig gehad, terwijl het kouder is dan toen de verwarming aan ging.
Als je kinderen klagen zou ik de verwarming juist aanzetten. Je wil toch niet dat je kinderen het koud hebben als het ook anders kan? Op is dat juist opvoedkundig verantwoord. Dat ze wat harder of zuiniger worden ofzo? Daar heb ik dan weer geen verstand van. Ik zou het vooral sneu vinden voor ze.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
02-10-2018 22:40
Ik heb geen principes wat betreft verwarming gebruik, als ik het koud heb gaat ie aan. Ik vind koulijden armoede. Onder een kleedje met een kop thee is nog knus. Maar ontbijten of avondeten met een extra trui aan en onder een kleedje vind ik niet nodig. Ik heb geen centrale verwarming met thermostaat, dus mijn kachel heb ik al een paar avonden aangezet. Toen ik nog thermosthaat had sloeg de verwarming gewoon standaard aan als het onder de 20 graden ging. Ben van thuis uit ook niet anders gewend.
Helemaal mee eens. Niks zo armoedig als kou kleumen. En je kinderen kou laten lijden vind ik best triest eigenlijk.
Drackie schreef:
02-10-2018 23:16
Ik ben beste vrienden geworden met mijn kruik. Van de week de verwarming 1x kort aan gehad (wat echt geen zin heeft in mijn huis, want ik heb vloerverwarming, dus duurt hartstikke lang totdat het opgewarmd is). Nu ben ik heel blij met mijn kruik, verwarming tot op heden niet meer nodig gehad, terwijl het kouder is dan toen de verwarming aan ging.
Wat zul jij een hoge rekening krijgen straks. Het is juist beter om 'm wel al aan te zetten.

Vloerverwarming en stookkosten
Wanneer vloerverwarming wordt aangezet bij een vloer die volledig koud is, duurt het circa 3 tot 4 uur voordat de vloer voelbaar warmer wordt. Dit betekent dat de ketel gedurende deze tijd volop draait. Hierna duurt het nog vrij lang voordat de temperatuur in de kamer daadwerkelijk stijgt. In het genoemde tijdsbestek wordt er continue gas door de cv-ketel verbruikt. Het duurt heel lang voor de warmte door het beton en de tegels heen is en effectief warmte afgeeft aan de lucht. Wanneer u de vloerverwarming telkens laat afkoelen, verbruikt u iedere keer veel gas om de vloer weer warm te krijgen.
Wanneer de vloer eenmaal warm is, houdt de vloer deze warmte ook lang vast en wordt de kamer ook lang verwarmd door de vloer. Met deze kennis in het achterhoofd, kunt u zich voorstellen dat het beter is om de vloerverwarming op één temperatuur in te stellen, waarbij het behaaglijk is in huis. Denk hierbij aan bijvoorbeeld 20 graden. De vloerverwarming slaat dan alleen aan wanneer de thermostaat aangeeft dat de temperatuur onder de 20 graden is gezakt. Het grote voordeel hiervan is dat u een constante temperatuur in huis hebt en de vloerverwarming de vloer alleen maar op temperatuur hoeft te houden. Hierdoor verbruikt u minder energie.
Hier is hij gisteravond aangegaan. Voor mij hoefde het nog niet, maar heb een zieke in huis.
Ik vind de geur van eerste keer verwarming aan altijd zo lekker, dus heb er chocolademelk en pepernoten bij gepakt en mijn favo serie gekeken. Hallo herfst!! Wees welkom!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
nina1966 schreef:
02-10-2018 19:35
Laag genoeg om de gasmeter te vervangen omdat ze dachten dat die stuk was... en toen was het nog lager :rofl: Volgens het grafiekje ongeveer iets meer dan de helft van wat er voor staat voor mijn woonsituatie.
Zegt mij nog niet veel.....
Ik ben heel trots dat die van mij nog steeds niet aan is gegaan. Al vind ik het nu wel wat fris worden, maar het is nog goed te doen met een dekentje, alle kaarsen aan scheelt ook een graad.
#doeslief

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven