Wie al verwarming aan?

09-09-2017 21:30 728 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ja, het is weer tijd voor het jaarlijkse verwarmingtopic. :-)

Hier is ie vandaag voor het eerst aan.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Het is hier 18,5 graden.
Ik maak er een sport van om de verwarming zo laat mogelijk aan te zetten.
Maar ben gisteravond naar de sauna geweest en zit nu onder een deken.

Ik denk dat ik gezien de snikhete afgelopen zomer meer heb aan een airco maar die dingen schijnen stroom te vreten.
EvyBlissy schreef:
09-09-2017 21:33
Houtkachel met flinke blokken eikenhout erop hier. Vandaag voor het eerst. Heerlijk.
echt gezellig! :zzz: :flirting:
zolang het boven de 20 graden is in huis gaat hij niet aan, staat op de automaat.. En aangezien ik veel zon in huis heb, gaat hij hier pas laat aan meestal. Voorlpig nog niet iig.
polydox schreef:
24-09-2018 20:14
Wij hebben hem hier op 18 graden staan in de winter, soms 18,5. Maar wij zijn ook veel in de winter buiten in de kou. Als de thermostaat hoger staat vinden we het ineens wel erg warm.
Jeetje,dat lijkt me echt niet comfortabel. Zit je binnen dan met de winterjas aan? Dan wordt het toch erg vochtig in huis met kans op schimmel. Lijkt me niet echt gezond.

Hier was het net 18,5 graden in huis. Net de ramen dicht gedaan en de verwarming lekker op 21 gr.
Hier is het nu nog 21 graden in huis, maar ik heb het koud. Ik vind dat altijd zooo erg wennen na de zomer, maar de verwarming aanzetten als het 21 graden is vind ik belachelijk. En na een paar weken ben ik wel gewend, maar nu, brrrr.
Ik heb hem aan, heerlijk! Voor mij is koud in huis armoedig, zal wel komen omdat ik me de tijd voor de centrale verwarming nog zo goed kan herinneren.
Nope, zonde van het milieu vind ik. Trek wel gewoon een vest aan met deze temperaturen :)
elmoni schreef:
25-09-2018 12:06
Jeetje,dat lijkt me echt niet comfortabel. Zit je binnen dan met de winterjas aan? Dan wordt het toch erg vochtig in huis met kans op schimmel. Lijkt me niet echt gezond.

Hier was het net 18,5 graden in huis. Net de ramen dicht gedaan en de verwarming lekker op 21 gr.
Met 18 graden loop je buiten toch ook niet met je winterjas aan?!
Ja. Verwarming een keertje aangehad. Toen het waaide en regende, vond ik het te koud in huis.

Ik keek naar de ijsjes in de vriezer en de sla in de koelkast
en kon me niet meer voorstellen dat ik daar een maand geleden nog naar snakte.

Het wordt weer tijd voor pompoensoep.
elmoni schreef:
25-09-2018 12:06

Met 18/18,5 heb je geen kans op schimmel. Niet door de temperatuur iig. Wellicht wel als je altijd de douche aanhebt.
Ik heb net de verwarming voor het eerst dit najaar aangezet. Ik kwam thuis en vond het net niet lekker: 19,5 graad. Verwarming even op 20 gezet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik heb net even teruggekeken via de app. Onze verwarming is elke dag even aangeslagen bij het opstaan. Tussen 6 en 7 u 's ochtends heeft hij steeds heel even aangeslagen, omdat het kouder dan 19gr in huis was. Vandaag ook voor het eerst aan het eind van de dag aangeslagen.
Met een gaskachel snap ik dat je hem helemaal uitzet zodra het warm is. De waakvlam is niet nodig. Maar volgens mij heeft niet iedereen hier een gaskachel maar hebben de meesten gewoon CV. Dan is het toch onzin om 'm aan en uit te zetten? Heb de thermostaat gewoon gelaten wat het was. Als het zo koud word dat ie aanslaat mág ie ook aanslaan omdat het dan gewoon te koud is :D
Als het warm genoeg is gaat hij gewoon niet aan :lightbulb: aan en uitzetten is dan wat onzinnig.
Bee_Kind schreef:
25-09-2018 16:28
Nope, zonde van het milieu vind ik. Trek wel gewoon een vest aan met deze temperaturen :)
langzaam opwarmen, je huis warm houden zodra de temperaturen naar beneden gaan is anders veel milieu bewuster. Het verbruikt iig minder gas.
Madrid87 schreef:
24-09-2018 07:53
Nah het is hier nu nog 17 graden, heerlijk toch? Ja ik ben een wintermens en ik kom net uit snikheet Napels dus ik geniet ervan. Al ga ik wel een dikker dekbed op mijn bed leggen straks want het was vannacht bitter koud op de slaapkamer onder mijn zomerdekbed. Maar ik probeer hem hier zo lang mogelijk uit te laten. Moest bijbetalen op mijn eindrekening omdat ik in de winter zoveel gestookt heb ( al valt het wel mee, maar mijn huis is gewoon super slecht geisoleerd ). Ik heb de hele winter alleen in de woonkamer en heel soms de slaapkamer de verwarming op 20 gezet. Maar ja energieklasse G he. Niet best.
Ga maar gauw kijken of ik het nog wat beter kan isoleren.
Mijn vorige huis waaiden de kaarsen uit zo tochtig :D Maar juist dat uit laten staan gaat je gas kosten. Denk zomaar dat als je je huis op een vaste temperatuur houd dat je veel minder kosten hebt.

Ik heb het gas {van cv dus} eens een lang weekend uit gezet, laag op 16 gr. Het kostte 3! dagen voordat de grafiek van gasgebruik weer normaal werd. Het kostte meer om het weer op te warmen dan om het warm te houden!
Mijn gasrekeningen waren en zijn ook nu in het nieuwe huis altijd vrij laag.
Het is hier nu nog 21,5 graden, dus hij gaat nog niet aan. Het doel was om de verwarming iig voor oktober niet aan te zetten en dat is gelukt. Vorig jaar was het half oktober toen die voor het eerst aan ging. We gaan het zien. Overigens wel al met een deken over de benen en sloffen aangezeten.
Bee_Kind schreef:
25-09-2018 16:29
Met 18 graden loop je buiten toch ook niet met je winterjas aan?!
Wel met een vest en lopen is wat anders dan stilzitten hé.
nina1966 schreef:
30-09-2018 20:26
langzaam opwarmen, je huis warm houden zodra de temperaturen naar beneden gaan is anders veel milieu bewuster. Het verbruikt iig minder gas.
Veel verschillend per woning. Hier in B- woning is zo langzaam opwarmen in stappen van 1,5 graad het voordeligste en tijdig uit bv 2 uur voor we naar bed gaan. Maar zo ver is het nog niet CV ketel wordt volgende maand getest en wanneer er echt gestookt gast worden is de goedheiligman het land alweer uit.
nina1966 schreef:
30-09-2018 20:26
Dat is ook wat ik doe/probeer eens ik 'm aan zet, maar het uitstellen van het voor het eerst aanzetten is dan nog steeds wel milieubewust natuurlijk.

Edit: ik heb hier in huis ook geen thermostaat (huurhuis) dus het is hier sowieso beetje behelpen
anoniem_376079 wijzigde dit bericht op 30-09-2018 21:13
13.03% gewijzigd
nina1966 schreef:
30-09-2018 20:25
Met een gaskachel snap ik dat je hem helemaal uitzet zodra het warm is. De waakvlam is niet nodig. Maar volgens mij heeft niet iedereen hier een gaskachel maar hebben de meesten gewoon CV. Dan is het toch onzin om 'm aan en uit te zetten? Heb de thermostaat gewoon gelaten wat het was. Als het zo koud word dat ie aanslaat mág ie ook aanslaan omdat het dan gewoon te koud is :D
Als het warm genoeg is gaat hij gewoon niet aan :lightbulb: aan en uitzetten is dan wat onzinnig.
Ik zet de thermostaat 's nachts laag en in de zomer laat ik die laag staan, zodat de verwarming niet per ongeluk aanspringt als er ineens een frisse nacht is.
Dan moet ik em dus idd 'aan' zetten als ik het te koud in huis vind.

David Dunning
nina1966 schreef:
30-09-2018 20:29
Mijn vorige huis waaiden de kaarsen uit zo tochtig :D Maar juist dat uit laten staan gaat je gas kosten. Denk zomaar dat als je je huis op een vaste temperatuur houd dat je veel minder kosten hebt.

Ik heb het gas {van cv dus} eens een lang weekend uit gezet, laag op 16 gr. Het kostte 3! dagen voordat de grafiek van gasgebruik weer normaal werd. Het kostte meer om het weer op te warmen dan om het warm te houden!
Mijn gasrekeningen waren en zijn ook nu in het nieuwe huis altijd vrij laag.
Volgens mij is dat idee dat als je je huis op een constante temperatuur houdt dat goedkoper is inmiddels achterhaald.

David Dunning
Kan niet wachten tot ie niet meer aan hoeft.
Solomio schreef:
30-09-2018 21:10
Volgens mij is dat idee dat als je je huis op een constante temperatuur houdt dat goedkoper is inmiddels achterhaald.
Gelukkig hebben ze bij nuon een app die het tegendeel beweerd :D Vriend zet 'm ook laag snachts en hoger overdag. Die heeft het 2 dagen /nachten geprobeerd en hup, gasverbruik is lager :rofl: hij geloofde het niet maar is nu toch overtuigd.
Gewoon de app downloaden als je een slimme meter hebt of iedere dag op hetzelfde tijdstip opschrijven. Kun je zelf zien wat voor jou het goedkoopst is.
nina1966 schreef:
30-09-2018 21:13
Gelukkig hebben ze bij nuon een app die het tegendeel beweerd :D Vriend zet 'm ook laag snachts en hoger overdag. Die heeft het 2 dagen /nachten geprobeerd en hup, gasverbruik is lager :rofl: hij geloofde het niet maar is nu toch overtuigd.
Gewoon de app downloaden als je een slimme meter hebt of iedere dag op hetzelfde tijdstip opschrijven. Kun je zelf zien wat voor jou het goedkoopst is.
https://www.consumentenbond.nl/energie- ... g?amp=true

https://financieel.infonu.nl/diversen/1 ... -niet.html

Zelfs Nuon adviseert het: https://www.nuon.nl/duurzame-energie/en ... verwarming %27s nachts
solomio wijzigde dit bericht op 30-09-2018 21:23
17.26% gewijzigd

David Dunning
Ik heb geen thermostaat maar heb de radiatoren wel altijd op 2 staan, als ik dan thuis kom en het koud heb gaan ze op 3. Mijn huis heeft dus een vrij constante temperatuur en ik kreeg 200 euro terug bij de eindafrekening :-) zegt mij toch dat je toch wel bespaard als je een constante temperatuur aanhoudt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven