Wie heeft een minibieb?

26-09-2020 19:24 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit erover te denken om een minibieb bij m'n huis te zetten. Veel te veel boeken, weggooien vind ik zonde, en een bieb lijkt me gewoon leuk!

Wie heeft een minibieb, en hoe ben je eraan gekomen? En wie struint die biebjes langs?
Such fun!1
Ik ben groot fan van minibiebs, Bij mij in de buurt staan er meerdere, en als ik aan het wandelen ben ga ik altijd even kijken of er iets tussen staat voor me. Ik heb al van alles gelezen dat ik niet zou lezen als ik het moest kopen. Alle boeken die ik uit een minibieb haal zet ik er weer in terug (in een willekeurige minibieb), ik houd ze nooit zelf. Ik heb geen bibliotheek kaart meer, ik kreeg ook altijd boetes, daar ben ik nu van af.
Zonder de minibiebs zou ik geen boeken lezen.
Alle reacties Link kopieren
Minibiebs zijn leuk !

Onderweg naar mijn werk kom ik er meerdere tegen, dus kan ik mijn vele boeken gemakkelijk weer kwijt.
Helaas zie ik ook vaak weer iets leuks / interessants staan...

Wat ik tegenkom varieert van gedateerde "Stephen King" tot "200 borduursteken".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-09-2020 20:15
Welke gemeente is dat? :$
Een van de ‘steden’ (ahum :hihi:) in Limburg
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik zou het best willen, maar wij hebben er niet echt plek voor, we hebben maar een heel smal stoepje.. Wij hadden in de AH een heel grote, daar pakte ik heel vaak wat en bracht ook regelmatig een hele shopper boeken. Verder ken ik één klein minibiebje waar ik regelmatig iets leuks vind en ook regelmatig iets neerzet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
26-09-2020 19:52
Heb jij jouw biebje dan op eigen grond staan?
Ja, op zich wel. Maar er is vaker wat voor mijn deur beschadigd. Naambordjes die gejat werden, bijvoorbeeld.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Desalniette_ schreef:
26-09-2020 21:30
Ik ben groot fan van minibiebs, Bij mij in de buurt staan er meerdere, en als ik aan het wandelen ben ga ik altijd even kijken of er iets tussen staat voor me. Ik heb al van alles gelezen dat ik niet zou lezen als ik het moest kopen. Alle boeken die ik uit een minibieb haal zet ik er weer in terug (in een willekeurige minibieb), ik houd ze nooit zelf. Ik heb geen bibliotheek kaart meer, ik kreeg ook altijd boetes, daar ben ik nu van af.
Zonder de minibiebs zou ik geen boeken lezen.

Wat leuk om te lezen!
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-09-2020 20:18
Dat klinkt leuk zeg! Heb je een kast van marktplaats of van de kringloop ofzo? Hier in de wijdere omgeving staan er ook een aantal, heel divers.

En wat voor boeken lopen goed?

Mijn man heeft een kastje in een kringloop gescoord. Het kastje staat semi-onderdak, dus hoefde niet echt waterbestendig te zijn. Veel mensen halen kastjes van de kringloop, die ze dan lakken ofzo. Of konijnenhokken, tuinkasten, dat soort werk.

Het is me nog niet helemaal duidelijk welke boeken goed lopen. Ik heb wel af en toe een groepje kinderen, die erin kijken. Die belden de eerste keer aan, of ze een boek mee mochten nemen. En ik hoorde eens een klein kindje buiten 'die die' roepen. Zei de moeder 'nee, daar hebben we al een boekje weggehaald'. Ik was er bijna heengegaan om te zeggen dat ze gerust nog mee mocht nemen :D

Er zijn regelmatig mensen bij het huisje, maar er wordt niet veel meegenomen. Ik hoor ze wel praten en zeggen dat ze het leuk vinden, dus ik wissel zelf nog af.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
26-09-2020 20:20
In Rotterdam, met Oudjaar is er een minibieb vernield.
Alle boeken in een winkelkar en de fik in de boeken.

Hier in de buurt is er eentje vernield.

Tja, triest.
Maar er wordt ook wel eens een tuinkabouter door een voorruit gegooid door dronken jongeren.

:(

Ik denk dat ik met oud en nieuw de boeken er maar uithaal.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
26-09-2020 22:42
En ik hoorde eens een klein kindje buiten 'die die' roepen. Zei de moeder 'nee, daar hebben we al een boekje weggehaald'. Ik was er bijna heengegaan om te zeggen dat ze gerust nog mee mocht nemen :D


Kinderen hebben nooit teveel boeken.
:)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
26-09-2020 23:12
Kinderen hebben nooit teveel boeken.
:)

Klopt, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen zich bezwaard voelen, als ze regelmatig een boek uit het biebje halen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
26-09-2020 22:42
Mijn man heeft een kastje in een kringloop gescoord. Het kastje staat semi-onderdak, dus hoefde niet echt waterbestendig te zijn. Veel mensen halen kastjes van de kringloop, die ze dan lakken ofzo. Of konijnenhokken, tuinkasten, dat soort werk.

Het is me nog niet helemaal duidelijk welke boeken goed lopen. Ik heb wel af en toe een groepje kinderen, die erin kijken. Die belden de eerste keer aan, of ze een boek mee mochten nemen. En ik hoorde eens een klein kindje buiten 'die die' roepen. Zei de moeder 'nee, daar hebben we al een boekje weggehaald'. Ik was er bijna heengegaan om te zeggen dat ze gerust nog mee mocht nemen :D

Er zijn regelmatig mensen bij het huisje, maar er wordt niet veel meegenomen. Ik hoor ze wel praten en zeggen dat ze het leuk vinden, dus ik wissel zelf nog af.

En zijn het boeken uit je eigen collectie? Of krijg je ook veel donaties? Ik lees in die faceboekgroep ook dat mensen dozen met boeken komen afleveren. Sympathiek of makkelijk? Je wil nou ook weer niet de plaatselijke ouweboekendump worden.. @( :$
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
27-09-2020 09:40
En zijn het boeken uit je eigen collectie? Of krijg je ook veel donaties? Ik lees in die faceboekgroep ook dat mensen dozen met boeken komen afleveren. Sympathiek of makkelijk? Je wil nou ook weer niet de plaatselijke ouweboekendump worden.. @( :$

Ik begon met boeken uit mijn eigen collectie weg te geven, ooit. Mijn zoon begon met mijn boekenkast leeg te ruimen om schoon te maken (hij is een tijdje onze hulp geweest) en ik kreeg niet alle boeken netjes terug in de kast. En daarna ben ik begonnen met boeken die ik had gewonnen (hebban of maxvandaag ;-)) ) of toch niet zo belangrijk vond weg te geven.
Toen ontdekte in bookcrossing en maakte ik kennis met andere bookcrossers. Van één van hen kreeg ik meer boeken om weg te doen (en zelf te lezen, kwamen ineens allemaal nieuwe boeken op m'n weg :heart: )

Ik heb nog geen grote donaties bij m'n minibieb gehad. Wel oude boeken, biebboeken voornamelijk. En een keer een stapel religieuze boeken. Die heb ik weggedaan in een minibieb bij een kerk in een dorp verderop :proud: (daar stonden meer van dat soort boeken) Gelijk de eerste dag kreeg ik een hele serie boeken in m'n biebje, ik dacht dat ik die nooit kwijt zou raken, maar ze zijn nu weg :)

Maar goed, ik heb m'n minibieb nog maar een paar maanden.

Wel kinderboeken van familie. Stapels. Ik kan wel 3 biebs daarmee vullen nu.
dreamer wijzigde dit bericht op 27-09-2020 09:56
41.00% gewijzigd
Later is nu
Ik heb een maxi-bieb, maar dat zijn gewoon veel boekenkasten binnen ;)
Ik vind de minibiebjes hier in de buurt heel leuk en kijk er regelmatig even, maar neem niet vaak iets mee, alleen als het me echt interessant lijkt (want ik heb nog zo veel boeken die ik nog moet lezen...)
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
26-09-2020 19:46
Wat een leuk idee! Zou helaas in onze gemeente al binnen een dag worden opgeblazen door een stel semi-analfabeten met hun vuurwerk.

Hier ook. Is dit een Limburgs ding?

Ik zie ze overigens wel ooit staan hier in de gemeente, maar veelal in de kerkdorpen waar - denk ik - meer sociale controle is.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
27-09-2020 09:54
Hier ook. Is dit een Limburgs ding?

Ik zie ze overigens wel ooit staan hier in de gemeente, maar veelal in de kerkdorpen waar - denk ik - meer sociale controle is.
Neehoor. Hier in het midden van het land staan ze ook :)
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
27-09-2020 09:55
Neehoor. Hier in het midden van het land staan ze ook :)

Ik bedoel het slopen van minibiebs. Ik heb er wel over na gedacht, maar durf het niet aan. Ik zie dat ding binnen de kortste keren vol hondenpoep en lege blikjes zitten, ruitjes ingetikt en met oud en nieuw de hens er in.

Het tokkiegehalte in mijn buurt/durp is nogal groot.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
27-09-2020 09:58
Ik bedoel het slopen van minibiebs. Ik heb er wel over na gedacht, maar durf het niet aan. Ik zie dat ding binnen de kortste keren vol hondenpoep en lege blikjes zitten, ruitjes ingetikt en met oud en nieuw de hens er in.

Het tokkiegehalte in mijn buurt/durp is nogal groot.

Wat zonde. Ik hoop echt dat dat hier meevalt zeg. Ik put hoop uit het feit dat er in de omgeving meer zijn. Ik zou hem met Oud&Nieuw binnenhalen denk ik. En bij een langere vakantie (whenever that may be).
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
27-09-2020 09:58
Ik bedoel het slopen van minibiebs. Ik heb er wel over na gedacht, maar durf het niet aan. Ik zie dat ding binnen de kortste keren vol hondenpoep en lege blikjes zitten, ruitjes ingetikt en met oud en nieuw de hens er in.

Het tokkiegehalte in mijn buurt/durp is nogal groot.
Dat hier gelukkig nog nooit gezien.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
27-09-2020 09:58
Ik bedoel het slopen van minibiebs. Ik heb er wel over na gedacht, maar durf het niet aan. Ik zie dat ding binnen de kortste keren vol hondenpoep en lege blikjes zitten, ruitjes ingetikt en met oud en nieuw de hens er in.

Het tokkiegehalte in mijn buurt/durp is nogal groot.

Zoals ik zei, bij mij in de buurt ook. Maar de minibiebs blijven heel. Dat valt me echt heel erg mee.
Later is nu
Wel grappig om te lezen dat jullie je biebje ook echt beheren, en bijhouden wat er in en uit gaat. Daar heb ik nou nooit bij stil gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij ook leuk om een minibieb te creëren :). Misschien ga ik dan ook eens wat meer lezen :$
Voor iedereen een groene tuin
Alvast een tip voor een kastje : kijk op Marktplaats naar 'vitrinekastjes' bij je in de buurt, daar staan regelmatig bruikbare kastjes op.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig zeg dit topic! Ik zet net een tas bij de voordeur met boeken voor de minibieb die ik hier ontdekt heb.

Ik heb keurig stickers geplakt nadat ik eens kritisch door m’n boekenvoorraad gegaan was. Helaas ook nog een doos waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee moet (oude studieboeken, medische boeken). Die lijken me niet zo geschikt voor een minibieb.

De stickers zijn voor kinderboeken en ik had al enigszins aarzelend een “opperdepop” beplakt maar ik begrijp uit bovenstaande dus dat ook volwassenen boeken mogen?

Leuk dit!
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het wel jammer als je de stickers voor kinderzwerfboeken ook voor boeken voor volwassenen gaat gebruiken. Het kinderzwerfboekidee komt echt uit het sociaal kinderfonds., om kinderen te stimuleren te gaan lezen en ze daarbij ook de mogelijkheid te geven. Je kunt ook zelf een sticker maken met 'dit is een zwerfboek' of zoiets (heeft ooit iemand voor zwerfboekendag gecreëerd)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er zelf ook wel 1 willen maar hier in de straat zitten er al twee. Ik neem regelmatig iets mee en zet ook weer boeken terug.
Ik heb wel de indruk dat ze inderdaad actief beheerd worden. Als ik zie dat er hele oude, vieze of rare boeken in zitten zijn ze de keer daarop altijd weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven