Wie heeft een minibieb?

26-09-2020 19:24 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit erover te denken om een minibieb bij m'n huis te zetten. Veel te veel boeken, weggooien vind ik zonde, en een bieb lijkt me gewoon leuk!

Wie heeft een minibieb, en hoe ben je eraan gekomen? En wie struint die biebjes langs?
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ja, of een kastje neer zetten wat je eerst met jachtlak hebt afgelakt. Maar ja, ik kan me niet voorstellen dat mensen hier behoefte aan hebben. Ik denk niet dat iemand hier ooit zal stoppen om te kijken. Even ter illustratie, ik woon op het platteland. Hier weinig buren. Er komt hier wel doorgaand verkeer langs (helaas) maar dat hoofdzakelijk woon werk verkeer.
Woon-werkers zijn ook geinteresseerd in boeken hoor en bijvoorbeeld fietsers en wandelaars.
En JIJ hoeft niet de hele kast te vullen dat komt vanzelf goed!
Zodra mensen het in de gaten krijgen komt er 'beweging' in de kast!
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
29-09-2020 18:55
Ja, of een kastje neer zetten wat je eerst met jachtlak hebt afgelakt. Maar ja, ik kan me niet voorstellen dat mensen hier behoefte aan hebben. Ik denk niet dat iemand hier ooit zal stoppen om te kijken. Even ter illustratie, ik woon op het platteland. Hier weinig buren. Er komt hier wel doorgaand verkeer langs (helaas) maar dat hoofdzakelijk woon werk verkeer.

IK heb afgelopen zomer veel gefietst en met mij vele mensen. Op veel plekken, weggetjes langs boerderijen, dacht ik juist vaak "dit zou een mooie plek zijn" :-]
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar de winter komt er aan. En hier zijn dan weinig fietsers. Vanaf het platteland ga je vaak met de auto.
Maar ik hou het wel in gedachten, vind het geen slecht idee.
Soms ligt er in een minibiebje ook een leesbril (soms aan een touwtje). :heart:
Alle reacties Link kopieren
Desalniette_ schreef:
30-09-2020 20:43
Soms ligt er in een minibiebje ook een leesbril (soms aan een touwtje). :heart:
Service van de zaak, zodat je de achterkant even kunt lezen. Top!!!
:cheer2:

Ik heb het gevoel dat er weer veel biebjes zijn aangevuld. Ik ben nu aan het stapelen en zal dus mijn eigen kast deels moeten ontruimen.
:daisy:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Desalniette_ schreef:
30-09-2020 20:43
Soms ligt er in een minibiebje ook een leesbril (soms aan een touwtje). :heart:

Haha, wat schattig.

Ik heb nog wel wat leesbrillen liggen trouwens :lightbulb:
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
29-09-2020 18:55
Ja, of een kastje neer zetten wat je eerst met jachtlak hebt afgelakt. Maar ja, ik kan me niet voorstellen dat mensen hier behoefte aan hebben. Ik denk niet dat iemand hier ooit zal stoppen om te kijken. Even ter illustratie, ik woon op het platteland. Hier weinig buren. Er komt hier wel doorgaand verkeer langs (helaas) maar dat hoofdzakelijk woon werk verkeer.
Ik stop juist altijd bij dat plattelandskastje onderweg omdat die erg dynamisch is. Regelmatig nieuwe boeken, klein speelgoed, dvd's. Zelf heb ik er eens een zak kinderbakvormpjes in gelegd, die was ook vlot weg.

Straks staat bij de woonboten hopelijk weer het "Kastje van Sinterklaas" waar ik cadeautjes in wil doen.

https://www.dvhn.nl/groningen/stad/Cade ... 72575.html
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Er zijn toch altijd nog mensen die het fenomeen niet kennen. Die denken dat het een kwestie is van lenen/lezen/terugzetten. Gisteren sprak ik nog zo iemand.
Dat is helemaal niet zo!
Als je een boek treft wat je leuk vindt neem je dat mee. En als je wilt mag je dat houden. En als je zelf boeken hebt waar je niets meer mee doet zet je die gewoon ergens in een kastje.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
01-10-2020 10:47
Er zijn toch altijd nog mensen die het fenomeen niet kennen. Die denken dat het een kwestie is van lenen/lezen/terugzetten. Gisteren sprak ik nog zo iemand.
Dat is helemaal niet zo!
Als je een boek treft wat je leuk vindt neem je dat mee. En als je wilt mag je dat houden. En als je zelf boeken hebt waar je niets meer mee doet zet je die gewoon ergens in een kastje.

Nou ja, dat vind jij. Maar hoezo is dat de waarheid? Ik zie lenen ook nog steeds als lenen, niet als houden. Ik kwam van de week een kastje tegen waarop staat 'meenemen'. Dat is iets anders dan lenen.

Als ik op de site kijk van minibieb, bij 'wat is minibieb', staat er dit:
Leen niet alleen boeken, maar ruil er ook af en toe eentje. En ben je erg tevreden over de Minibieb waar jij jouw boeken leent? Laat even een bericht achter op de eigen pagina van deze Minibieb. Als iedereen meedoet, kunnen veel mensen genieten van lezen en verstoffen boeken niet achterin de kast. Wil jij ook een Minibieb beheren? Lees hoe je kunt meedoen.

Wat is een Minibieb
Er zijn geen vaste regels voor wat een Minibieb precies is. Een grote ruimte met tien boekenkasten in een buurthuis is net zo goed een Minibieb als een klein plankje bij iemand in de tuin. Het gaat erom dat de Minibieb boeken uitleent aan mensen in de buurt of bezoekers van die plaats. En of de ‘leners’ nu kunnen kiezen uit 100 of 5 boeken, dat maakt helemaal niet uit. Het gaat om het idee dat je met elkaar een plek beheert waar iedereen boeken kan lenen, ruilen of achterlaten. Met elkaar en voor elkaar dus.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
De eerste "ruilbibliotheken" die ik me herinner bevinden zich op campings. In de gemeenschapsruimte of langs het pad.

Ook eens meegemaakt dat het echt in een huisje op de camping was, op onmogelijke tijden open en dan zat er een mevrouw dubbeltjes te incasseren. Dom gedoe. En geen "doorstroom". Altijd dezelfde boeken.

Ik zie het liever dynamisch.

Houden vind ik prima, zolang je ook maar af en toe iets brengt. Als je in Middelburg iets haalt en in Groningen iets brengt, is het ook goed.

Als ik zie hoe sommige kastjes uitpuilen dan denk ik dat er meer gebracht dan gehaald wordt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
01-10-2020 11:21
De eerste "ruilbibliotheken" die ik me herinner bevinden zich op campings. In de gemeenschapsruimte of langs het pad.

Ook eens meegemaakt dat het echt in een huisje op de camping was, op onmogelijke tijden open en dan zat er een mevrouw dubbeltjes te incasseren. Dom gedoe. En geen "doorstroom". Altijd dezelfde boeken.

Ik zie het liever dynamisch.

Houden vind ik prima, zolang je ook maar af en toe iets brengt. Als je in Middelburg iets haalt en in Groningen iets brengt, is het ook goed.

Als ik zie hoe sommige kastjes uitpuilen dan denk ik dat er meer gebracht dan gehaald wordt.

Ik denk dat heel veel mensen hun boekenkasten opruimen en die biebs wel makkelijk vinden haha. Als ik in die FB-groep zie wat er soms is gedoneerd... (laatst twee gebonden bijbels).
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Wat waren jullie laatste scores?

Ik heb nog nooit zo'n "volle" week gehad, dus zometeen maar wat boeken in de fietstas steken en wegbrengen.

Siri Hustvedt - What I loved (dwarsligger)
Roald Dahl - Oom Oswald
Janwillem van de Wetering - Het lijk in de Haarlemmerhouttuinen
Paulo Coelho - Hippie
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Brengers: "Zonde om weg te gooien".
Halers: "Toch maar even niet, ik heb nog zo'n stapel om te lezen".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 26-06-2021 21:46
99.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
01-10-2020 11:30
Wat waren jullie laatste scores?

Ik heb nog nooit zo'n "volle" week gehad, dus zometeen maar wat boeken in de fietstas steken en wegbrengen.

Siri Hustvedt - What I loved (dwarsligger)
Roald Dahl - Oom Oswald
Janwillem van de Wetering - Het lijk in de Haarlemmerhouttuinen
Paulo Coelho - Hippie
Waar breng jij ze heen?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
01-10-2020 15:14
Waar breng jij ze heen?
Ellerhuizen, Zuidwolde, in Groningen de Rietveldlaan (denk ik), de Grote Leliestraat, Magnusstraat...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Oh, zit er ook één in de Rietveldlaan? Wist ik niet. Leuk.

Ik wilde misschien je dwarsligger wel, maar ik ga niet 5 biebjes af om te kijken of hij daar ligt ;-))
Dat is ook een voordeel van bookcrossing, kun je zien wie waar welk boek achtergelaten heeft :D
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Staat genoteerd. :)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Desalniette_ schreef:
30-09-2020 20:43
Soms ligt er in een minibiebje ook een leesbril (soms aan een touwtje). :heart:
Goed idee! Die dingen kosten niets bij de drogist.

Bij mij zouden ze de boeken niet terug hoeven te brengen.
Weet je, je boeken verpatsen op marktplaats lukt sowieso niet. Het boek is goedkoper dan de verzendkosten dus dat heeft geen zin. Dan kun je ze net zo goed zo weg doen. En als mensen willen, kunnen ze een boek terug zetten.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
01-10-2020 19:04
Goed idee! Die dingen kosten niets bij de drogist.

Bij mij zouden ze de boeken niet terug hoeven te brengen.
Weet je, je boeken verpatsen op marktplaats lukt sowieso niet. Het boek is goedkoper dan de verzendkosten dus dat heeft geen zin. Dan kun je ze net zo goed zo weg doen. En als mensen willen, kunnen ze een boek terug zetten.
Ik denk dat veel mensen wel "oude" leesbrilletjes hebben liggen, omdat ze op den duur een sterkere nodig hebben.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
01-10-2020 19:04
Goed idee! Die dingen kosten niets bij de drogist.

Bij mij zouden ze de boeken niet terug hoeven te brengen.
Weet je, je boeken verpatsen op marktplaats lukt sowieso niet. Het boek is goedkoper dan de verzendkosten dus dat heeft geen zin. Dan kun je ze net zo goed zo weg doen. En als mensen willen, kunnen ze een boek terug zetten.

Ik krijg op mijn werk vaak nieuwe boeken die ik na zelf gelezen te hebben mooi in het kastje kan zetten. Als die allemaal verdwijnen en er alleen ouwe meuk voor terugkomt, zou ik toch wel een beetje beteuterd kijken... :$
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
02-10-2020 18:46
Ik krijg op mijn werk vaak nieuwe boeken die ik na zelf gelezen te hebben mooi in het kastje kan zetten. Als die allemaal verdwijnen en er alleen ouwe meuk voor terugkomt, zou ik toch wel een beetje beteuterd kijken... :$
Bij de oude meuk zitten soms de interessantste dingen, zoals een soort gedrukt plakboek met informatie over Groningse muziekbandjes uit de jaren '60 en '70. "Hé, ome Piet staat er in, leuk".

Voor mij verder niet echt interessant, maar ik heb iemand er heel blij mee kunnen maken.

:yes:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
02-10-2020 19:31
Bij de oude meuk zitten soms de interessantste dingen, zoals een soort gedrukt plakboek met informatie over Groningse muziekbandjes uit de jaren '60 en '70. "Hé, ome Piet staat er in, leuk".

Voor mij verder niet echt interessant, maar ik heb iemand er heel blij mee kunnen maken.

:yes:

Meh, not the same
Such fun!1
Is het je doel om de boeken zelf te houden? Dan zou ik er niet aan beginnen. Ik denk dat je in de praktijk toch meer een doorgeefluik zult zijn. Je schept een gelegenheid voor mensen om boeken te halen of brengen, je hebt geen invloed op hoe ze handelen.
Of je moet een mini-bibliothecaresse willen worden :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven