Wie heeft een oud huis?

23-04-2013 13:59 39 berichten
En dan bedoel ik circa 100 jaar oud of ouder? Ik heb een superleuk huis gezien en tijdens de Open Huizen Route ook bezichtigd. Binnenkort wil ik een tweede keer gaan kijken, samen met mijn partner. Het huis is binnen helemaal gerenoveerd en geïsoleerd en na 2000 heeft het moderniseringen ondergaan. Is het zo dat een oud huis per definitie altijd meer kluswerk vergt of als dat eenmaal goed gedaan is kun je er jaren mee vooruit en hooguit jaarlijks wat buitenschilderwerk laten verrichten?

Ik ben een beetje verliefd op een huis geworden en de mogelijkheden die ik in dat huis zie, en zal ook niet halsoverkop beslissen, maar wie van jullie heeft er ervaring met wonen in een oud, maar gemoderniseerd huis en kan mij vertellen waar ik op moet letten of wat mij te wachten kan staan? Aan de buitenkant (bijv. het metselwerk) kun je zien dat dit huis niet jong meer is. Of hoeft zoiets niet per se een probleem te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een oud huis!

Ik heb eigenlijk geen idee of het altijd meer kluswerk vergt. Volgens mij kun je er, als alles goed gedaan is inderdaad jaren mee vooruit, maar vriendinnen van mij beweren anders.

Voor mij hoeft een huis ook niet tiptop te zijn, en ik weet dat het huis niet pas 1 jaar oud is, dat scheelt ook een hoop in de frustratie of onrust omtrent klussen denk ik.

Ik heb hiervoor in een huurhuis uit de 17e eeuw gewoond en daar heb ik wel moeten tekenen dat ik wist dat het huis niet aan de huidige eisen voldeed. Ik vond het een prima huis trouwens, maar als je altijd in een nieuwbouwhuis hebt gewoond en dezelfde standaard eist, dan kon het weleens vies tegen vallen zo'n monument.
Moi ! Ons huis is 110 jaar oud en is door de vorige eigenaar 15 jaar geleden helemaal verbouwd. Wij wonen er nu 10 jaar en hebben recent er een stuk aangebouwd en in de hele benedenverdieping een nieuwe vloer gelegd en de muren opnieuw geisoleerd. De vorige bewoner had de isolatie zo direct op de muren gedaan en dan gips ervoor. Het kon niet luchten waardoor de hele muur onder de zwarte schimmel zat. We hebben de hele muur afgebikt, gaten geboord en opnieuw op de juiste manier geisoleerd. Ik zou vooral letten op houtrot/worm en of de buitenmuur niet afbrokkelt. In principe hoef je alleen het schilderwerk bij te houden. Ons huis is gestuct aan de buitenkant en dat laat nu los, dat moet dus helemaal opnieuw gedaan worden.
Veel van die oude woningen zijn snel en goedkoop gerenoveerd toen de woningmarkt booming was, omdat er toen flink op verdiend kon worden. Veel stadswoningen in de ranstad kampen daardoor met verborgen gebreken, maar je kunt natuurlijk geluk hebben. Bouwkundige keuringen geven geen garantie, omdat daarbij enkel gekeken wordt naar zichtbare zaken en er geen diepgravend onderzoek gedaan wordt. Als er later wat aan het licht komt, sta je alsnog in de kou.
Wie heeft de woning gerenoveerd? De huidige eigenaar of een opkoper? Valt allemaal te controleren.
Wij wonen in een huis uit 1880 en zijn al jaren aan het klussen.

Komt ook omdat de vorige eigenaren er een puinzooi van gemaakt hadden, dat is bij jullie niet het geval zo te lezen.
Ik heb ook een oud huis. ongeveer 100 jaar oud denk ik.

Ik heb bijna altijd eigenlijk in oude huizen gewoond. Ik vind dat wel iets hebben een oud huis.

Ik heb geen idee eigenlijk of je in een oud huis altijd meer kluswerk of zo hebt. Ik heb ook tijdelijk in een huis van ongeveer 10 jaar oud gewoond en daarbij zag ik ook echt heel veel gebreken en dat zou veel werk en geld kosten om dat weer in orde te maken. (wij huurden het tijdelijk)
Heeft het huis een monumenten status? (Rijks of gemeente)
Hier ook een oud huis, nog geen 100 jaar oud, maar het scheelt niet veel. Het is wel modern in het opzicht dat er een cv is, de elektriciteit goed is aangelegd etc. Wij merken vooral dat het huis scheef is, dus de muren en de voorgevel staan niet haaks op elkaar. Daarbij hebben wij geen spouwmuren, maar krantenpapier tussen de twee muren. Ik zou in jouw geval een bouwkundige keuring laten doen, dan heb je wat zicht op de mogelijke problemen. Ik merk meestal niet zo dat we een oud huis hebben, maar ik heb dan ook nog nooit in een nieuwbouwhuis gewoond.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
mijn appartement maakt deel uit van een woonhuis uit 1780, dat opgeknapt is door mijn eigen vader na jaren van verwaarlozing, op dit moment is het in een prima staat en kon iemand er zonder veel klussen in komen wonen.

nadelen: de ramen zijn niet heel erg groot, vloeren zijn schuin, je kunt er bijvoorbeeld geen laminaat op leggen, groot voordeel is echter de sfeer die er van nature al hangt.
Wij wonen ook in een oud huis, rond 1790 gebouwd in een dorp. Omdat dit als monument al zo'n 20 jaar geleden behoorlijk goed verbouwd is en woonbaar gemaakt hebben we weinig gedoe. Daarvoor schijnt het wel heel schimmelig geweest te zijn, maar nu geen last. Kluswerk valt reuze mee, maar we zijn beiden erg handig. Zwager is schilder, die doet de buitenboel.

Het nadeel is dat we niet mogen uitbouwen en het is beneden best krap met een aantal grote kids.

Hiervoor in een nieuwbouwwoning gewoond. Heel praktisch, maar weinig sfeer. Het voordeel daar was dat ik daar altijd op blote voeten liep vanwege vloerverwarming. nu dikke sokken en pantoffels.
Ik heb een 100+ huis gehad. Dat was gerenoveerd en gemoderniseerd door de vorige bewoners.....die daar geen verstand van hadden. Zo bleek een pas gelegde houten vloer deels verrot door een lek in de nieuw, maar slecht, aangelegde leidingen. Dragende paal die weggebroken was etc. Gelukkig had ik een bouwtechnisch rapport laten maken, waardoor ik verzekerd was voor onopgemerkte gebreken die wel opgemerkt hadden moeten worden.

Maaaaar, ik heb er, verder met veel plezier gewoond, ook omdat het oude huis in een mooie oude buurt stond.

Ik zou dus wel een bouwtechnisch rapport aanraden en goed informeren naar het hoe en wat van de verbouwingen. "Er zit een nieuw dak op mevrouw" heeft weinig waarde als de balken daaronder rot zijn.
mijn ouders wonen nu ideaal, in een gebouw dat echt heel oud is, meer dan 500 jaar, dat ze zelf tot woonhuis verbouwd hebben, het werd gebruikt als stal.

dat soort projecten vreten geld maar je hebt wel wat...

hedendaags comfort in oude buitenkant.
Met nieuwbouw heb je ook dingen die mis kunnen gaan. Soms lossen ze dingen goedkoop op en dan heb je een paar jaar later alsnog barsten en lekkages. Vakmanschap is belangrijk, of het nu oud of nieuw is .

Wij hebben ook een huis dat zo'n 100 jaar oud is en ik vind het juist een rustig gevoel. Het heeft al bewezen dat het niet instort . Er is een groot vochtprobleem hier met de grond, hebben veel mensen last van. De vorige eigenares heeft dat een paar jaar terug aangepakt en ik bid dat het zo mooi blijft. We zijn bezig met de keuken en badkamer ed maar dat zijn puur cosmetische ingrepen. Geen gekke barsten en het dak lekt niet. Ik ben tevreden met mijn robuuste bejaarde!

Bouwkundig onderzoek is belangrijk. Dus dat zou ik zeker doen mocht je het serieus overwegen. En veel plezier gewenst met samen gaan kijken.
Ook ik woon in een oud-huis. 1800-zoveel.

Ooit zijn er badkamer en keuken ingezet. Dan kan je smaak zijn of niet, maar dat heb je bij nieuwbouw ook.

Ik heb nog nooit (sinds ik zelfstandig woon) in een nieuw huis gewoond, dus weet echt niet beter. Maar ons oude huisje is wel heerlijk sfeervol en zeer degelijk gebouwd, weinig last van buren (zolang ze de ramen dichthouden natuurlijk)
klopt, mijn huis staat al langer als 200 jaar, dat geeft idd wel vertrouwen.

maar ik moet zeggen dat mensen die voor het eerst op bezoek komen wel schrikken van de schuine vloeren.

ik ben er zelf aan gewend, als ik in een huis met gelijke vloeren kom, merk ik het verschil soms wel.
quote:Pastiche schreef op 23 april 2013 @ 14:43:

Met nieuwbouw heb je ook dingen die mis kunnen gaan. Soms lossen ze dingen goedkoop op en dan heb je een paar jaar later alsnog barsten en lekkages. Vakmanschap is belangrijk, of het nu oud of nieuw is .

Wij hebben ook een huis dat zo'n 100 jaar oud is en ik vind het juist een rustig gevoel. Het heeft al bewezen dat het niet instort . (.....)

Bouwkundig onderzoek is belangrijk. Dus dat zou ik zeker doen mocht je het serieus overwegen. En veel plezier gewenst met samen gaan kijken.

Wat Pastiche zeg dus....

Hier ook een huis van >100 jaar en is 2 eigenaren hiervoor flink verbouwden gemoderniseerd. De vorige eigenaars woonden er 16 en hadden beid 2 linkerhaden en gaven niet veel om onderhoud. Hierdoor hebben wij wel e.e.a. moeten vervangen maar meer omdat zij daar de moeite / geld niet voor over hadden, dan dat het instotte. Sterker nog, het ging om het (relatief nieuwe) dak van de aanbouw dat écht direct vervangen moest worden en we hebben heel erg veel schimmels in badkamer en aanbouw weggehaald die na vervanging dak (en netjes luchten van de badkamer -- zit geen raam in dus de afzuiging - die er wél zit - moetje gewoon gebruiken en niet uit laten zoals zij deden) weg zijn gebleven.

Verder is hier mt de grote modernisering zo'n 30 jaar geleden, niet slim gedacht over de indeling waardoor het super onhandig is ingedeeld maar wel enorm charmant. Bij de buren is dat beter aangepakt maar bij ons is nog meer 'oude' sfeerte voelen, is ook maar net wat je belangrijk vindt. Ik pas liever mijn inrichting aan (hoe onhandig de indeling ook is) aan een natuurlijk sfeer van het huis, dan die helemaal teniet doen ten gunste van handigheid / comfort. maar dat zijn wij, ieder zijn keuze (maar als jij voor zo'n huis valt denk je er vast enigszins hetzselfde over)

Veel plezier met bezichtigen!!!
Ons huis is zo'n 120 jaar oud. De bewoners voor ons hebben er zo'n 40 jaar gewoond, hij is aannemer en heeft veel zelf gedaan. Volgens de bouwkundige die het bouwkundig rapport op heeft gesteld, heeft hij het ook goed gedaan.

Grotendeels is dat waar, helaas is er wel een lekkage bij muur van de uitbouw, waar de vorige bewoners van op de hoogte moeten zijn geweest, maar die ze wijselijk verzwegen hebben. We zijn ook erg veel aan het klussen, maar dat is onze eigen keus, er zijn veel dingen die we anders wilden.

Ik heb niet de indruk dat het huis in slechtere staat is dan de gemiddelde nieuwbouwwoning. Oja, behalve het dak, daarop ligt vrij oud bitumen, dat moet binnenkort vervangen worden. Dat wisten we echter toen we het huis kochten.

Zoals al eerder gezegd, laat een gedegen bouwkundig rapport opstellen. Daar mag je zelf ook gewoon bij aanwezig zijn, hebben wij ook gedaan.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Dank je wel voor jullie reacties! Een bouwkundig rapport lijkt me inderdaad een must. Overigens zei me laatst iemand die er wel wat meer verstand van heeft, dat huizen van ca. 30 jaar oud ook al mankementen kunnen gaan vertonen, dat het niet per se een eigenschap is van een oud huis.

Mochten wij volgende week allebei nog steeds zo enthousiast zijn dan maar eens zien of we hier echt een deskundige naar kunnen laten kijken want het is eigenlijk wel de bedoeling hier dan heel wat jaren te gaan wonen.

Wat meerdere mensen al schrijven, onderschrijf ik dus ook volledig. Oudere huizen hebben veel meer karakter! Ze zijn vaak wat authentieker, hebben een "eigen" indeling die ik bijv. mis bij wijken die in de jaren '70, '80 of '90 massaal in dezelfde stijl naast elkaar werden gebouwd. Dit huis ligt in een straat waar alle huizen naast elkaar een andere uitstraling hebben.

En het heeft een leefkeuken. Als ik íets mag uitkiezen waar mijn prioriteit naar uit gaat dan is het wel dat de keuken ook echt een ruimte is waar je woont, en niet alleen een blok waar je je groenten kunt snijden en afwas in de vaatwasser kunt zetten en helaas vind ik dat bij vrijwel alle huizen (echt niet alleen de goedkoopste) de keuken niet echt een woonruimte is.
Ik ben opgegroeid in een huis van 100 jaar oud en nu woon ik in een kamer in een huis van die leeftijd. Ik vind het prachtig, maarja, ik heb zelf niet het onderhoud hoeven doen. Mijn vaders is permanent bezig met het huis, want als ie klaar is met alles kan ie weer opnieuw beginnen (bijv. schilderwerk). Dan hebben we het ook wel over een groot huis dat niet in zijn geheel oorspronkelijk woonhuis was, en met een ietwat lakse vorige bewoner. Dus ik zou er zeker wel rekening mee houden dat je eens in de 7 jaar ofzo groot onderhoud moet doen. Maar als je een grondige keuring laat doen weet je waar je aan toe bent lijkt me.

Heel veel plezier iig!
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
Ik huur een huis uit 1920. Ik zie zowel voordelen (voor een huurhuis echt enorm veel sfeer!) als nadelen (slecht geïsoleerd bijvoorbeeld; energielabel E).

En je komt dingen tegen. Zo is alles hier scheef. Niet heel erg opvallen scheef, maar als je gaat behangen moet je wel echt iedere baan afmeten en niet gewoon recht knippen want dan past het dus niet

En ik had bijvoorbeeld een tijd geleden een lekkage op een rare plek, en dan kom je er achter dat echt niemand maar enig idee heeft hoe de leidingen lopen omdat er zo vaak dan weer dit, dan weer dat veranderd is. En dan wordt een simpele lekkage dus ineens een puzzel.
Zeg maar Spijker.
Heel herkenbaar, die puzzels, spijker!

Huizen uit de jaren 50,60 en 70 schijn je te moeten mijden als ze alnniet grondig gerenoveerd zijn want tijdens de wederopbouw moest er veel,snel en goedkoop gebouwd worden. Die huizen moeten echt Al gerenoveerd zijn. Oudere huizen daarentegen zijn vaker uit een tijd dat er nog niet zo werd bezuinigd op bouwmaterialen.
Kijk uit voor geesten.
Wij hebben ook van die puzzels in het plafond , niet leuk als je er mee bezig bent, maar heel grappig achteraf...

Ons huidige huis is ongeveer 90 jaar oud en van binnen zeer modern en up-to-date, maar ik ben opgegroeid in een huis van 150 jaar oud. Dat was altijd klussen en koud (hoge plafonds en slechte isolatie) maar dat kwam door de vorige bewoners, die hadden er niets aan gedaan.
quote:NYC schreef op 23 april 2013 @ 15:18:

En het heeft een leefkeuken. Als ik íets mag uitkiezen waar mijn prioriteit naar uit gaat dan is het wel dat de keuken ook echt een ruimte is waar je woont, en niet alleen een blok waar je je groenten kunt snijden en afwas in de vaatwasser kunt zetten en helaas vind ik dat bij vrijwel alle huizen (echt niet alleen de goedkoopste) de keuken niet echt een woonruimte is.Helemaal eens! Dat is een van de dingen waar ik voor gevallen ben in dit huis. Hoewel de keuken echt spuuglelijk was... We hebben na een tip van een medeforumster een american kitchen erin laten zetten, echt super!
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven